X16SZ motor vervangen Astra G

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling X16SZ motor vervangen Astra G

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Stephandh88

Hoi Leden!,

Ik kan een nieuwe blok krijgen voor rond de 300 euro. Nu vroeg ik me af of er iemand in omgeving Utrecht ervaring heeft en dit zwart kan doen voor een leuk bedrag (vervangen motorblok).

Mochten er niemand zijn dan zou ik graag willen vragen waar ik rekening mee moet houden en wat er zoal opgelet moet worden tijdens het verplaatsen.

THANKS!

Haasje17
      Moderator

Vraagje vervangen voor gelijkwaardig blok? Ander blok?

Stephandh88

Hi,

Gewoon hetzelfde blok. ik wil weer kunnen rijden :)

Haasje17
          Moderator

dan gewoon enkel blok overhangen en je huidige ecu en bak houden.

Stephandh88

Sorry maar ecu en bak houden?

Heb jij hier ervaring mee? ken jij iemand in de omgeving?

RISL
              Moderator

De ecu kun je zien als de computer waarop alle sensoren uitkomen en vandaaruit wordt ook de motor aangestuurt. En met de bak, bedoelt hij je versnellingsbak.
                Een motorwissel is niet zo moeilijk: alle aanbouwdelen (spruitstukken, dynamo, airco, enz.) los maken, dan de motor in de takel hangen, motorsteunen losmaken van de motor en dan de bouten tussen de motor en versnellingsbak losmaken. Motor eruit, nieuwe erin en in omgekeerde volgorde weer alles monteren.

Stephandh88

Owh je bedoelt dus puur het blok en computer en schakeling laten zitten.

Is het veel werk om alleen puur zo een blok over te zetten?

RISL
                  Moderator

Ja, alleen de motor, zeker als de versnellingbak en ECU nog goed zijn.
                    Een motorwissel kun je binnen een dag gedaan hebben als je een beetje handig bent.
                    Wel even kijken of je je nieuwe motor met nieuwe distributie krijgt of niet, anders kun je die beter gelijk even aanpakken als het blok nog uit de auto is, dan kun je er wat gemakkelijker bij.

Stephandh88

Wow bedankt voor je uitleg!!! :)

Me broer zit bij een Mercedes club en huren een garage. daar hebben hun alle tools tot hun beschikking.

Zijn er zaken die ik gelijk het beste kan vervangen?

Zoals distrubutie riem etc? ik geef nu liever wat extra uit zodat alles weer helemaal top is.

In ieder geval reuze bedankt voor de uitleg!! :).

En weet je nog wat do’s en don’ts?

Haasje17
                      Moderator

En met ecu houden bedoel ik gewoon de motor compleet overhangen met ecu en kabelboom. En vervoglens de ecu wisselen omdat je anders alles zoals transponders sleutels enz opnieuw moet inleren en dat hoeft niet als je je oude ecu behoud.

Rest is kwestie van bak en aanbouwdelen steunen enz. losmaken. En weer opnieuw monteren.

RISL
                        Moderator

Als ik jou was, zou ik gelijk de distributie en waterpomp en thermostaat wisselen, dan ben je daar de eerstvolgende 60.000 km daar vanaf. En daarnaast gewoon verse bougies, olie, koelvloeistof natuurlijk.

Persoonlijk zou ik de kabelboom van de auto gebruiken, en niet die van de motor, ik weet niet wat de reden is dat je die van de motor wilt gebruiken, Ron?
                          Bij m’n revisie vond ik het gemakkelijker om alle stekkers aan motorzijde er opnieuw in te steken, dan aan de andere kant…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.