Forumindex › Forums › Modellen › Astra › X16SZ koelvloeistof verversen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2014 om 15:52 #17269055
Ik had even naar het reservoir van het koelvloeistof gekeken maar was naar mijn idee wat leeg?, namelijk 1/3e vol.
En van binnen zag het er wat vies uit, de koelvloeistof zelf vond ik ook wat bruinig/troebel.Nu wou ik het graag verversen en dan ook gelijk alle slangen schoonspoelen, alleen hoe werkt dit met het x16sz blok? Ik had al even op google wat opgezocht maar ik las over ontluchten en aftappen vanaf de radiator en de dop van de radiator afdraaien… Maar de x16sz heeft geen dop op de radiator.
Weet iemand hoe dit gaat zonder dat er wat stuk gaat :mrgreen:
13 november 2014 om 18:50 #18260579Is een gesloten systeem verder ja. Voor zover ik weet kun je hem niet aftappen zonder slangen los te halen want een aftapplug heeft die ook niet. Eigenlijk moet je thermosstaat er ook uit halen dan loopt het uit je blok ook weg. Ontluchten is gewoon met de kachel op warm stand 1 en motor laten draaien tot de thermosstaat open gaat en dus de fan ook aanslaat.
13 november 2014 om 22:31 #18260580koelvloeistof aftappen door onderste radiatorslang los te maken.
met de tuinslang in het reservoir spuiten totdat er geen viezigheid meer uit de onderste slang komt .
slang weer vast maken.
reservoir vullen met water.
motor warm laten draaien als de fan aan gaat zet je de kachel direct op warm ,als de fan uit gaat kan de motor ook weer uit en afkoelen.
onderste radiator slang er weer af en weer met de tuinslang in het reservoir spuiten tot er geen viezigheid meer uitkomt dan is de meeste rommel wel uit je systeem gespoeld, indien nodig herhaal je het proces nog eens .14 november 2014 om 05:51 #18260581@b07 wrote:
koelvloeistof aftappen door onderste radiatorslang los te maken.
met de tuinslang in het reservoir spuiten totdat er geen viezigheid meer uit de onderste slang komt .
slang weer vast maken.
reservoir vullen met water.
motor warm laten draaien als de fan aan gaat zet je de kachel direct op warm ,als de fan uit gaat kan de motor ook weer uit en afkoelen.
onderste radiator slang er weer af en weer met de tuinslang in het reservoir spuiten tot er geen viezigheid meer uitkomt dan is de meeste rommel wel uit je systeem gespoeld, indien nodig herhaal je het proces nog eens .Dat dus…
Je kan ook vooraf een vaatwasser tablet in jet reservoir gooien en een stukje gaan rijden.
Werkt echt seieus goed, tip van Willem26 november 2014 om 20:08 #18260582Ontluchten door de temperatuursensor los te draaien.
Deze vind je vlak bij de steun van de dynamo.27 november 2014 om 15:53 #18260583@xladage wrote:
Je kan ook vooraf een vaatwasser tablet in jet reservoir gooien en een stukje gaan rijden.
Werkt echt seieus goed, tip van Willemwerkt dat al gelijk bij de eerste poging ? of moet dat ook een paar keer
en lost die tablet meteen op of moet het even gepoeierd worden ?? :hmmz
27 november 2014 om 18:07 #18260584@Astra Arnhem wrote:
Ontluchten door de temperatuursensor los te draaien.
Deze vind je vlak bij de steun van de dynamo.Ontluchten gaat vanzelf.
27 november 2014 om 23:22 #18260585@Opeltje17 wrote:
@Astra Arnhem wrote:
Ontluchten door de temperatuursensor los te draaien.
Deze vind je vlak bij de steun van de dynamo.Ontluchten gaat vanzelf.
klopt ook
want het expansievat is het hoogste puntgewoon vullen niet volledig vol gooien
starten (Kachel op lekker warm :thumb )
laten draaienen steeds een beetje bij vullen
als de Fan aanslaat en binnen lekker warm zit je goed
28 november 2014 om 07:08 #18260586@GOGOGO_1555 wrote:
@xladage wrote:
Je kan ook vooraf een vaatwasser tablet in jet reservoir gooien en een stukje gaan rijden.
Werkt echt seieus goed, tip van Willemwerkt dat al gelijk bij de eerste poging ? of moet dat ook een paar keer
en lost die tablet meteen op of moet het even gepoeierd worden ?? :hmmz
Werkte bij mij in 1x. Ff gewoon rondjes snelweg gereden van een paar kilometer en klaar
29 november 2014 om 11:23 #18260587ik heb de koelvloeistof ook vervangen na vervanging van de distributieriem, waterpomp en thermostaat, en ook de sensor in de radiateur, maar mijn fan blijft nu draaien. Terwijl hij het eerst helemaal niet deed. Zou dat dan nog aan die temperatuur sensor op het blok kunnen liggen.
groetjes
marco -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.