Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › X16NZ, C16NZ, SZ
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2007 om 11:49 #17206229
wie kan me een vergelijking geven tussen de X16nz en C16nz.
De C is een ouder type dan de X,
is X dan ecotec? gezien m’n astra F2 geen (ecotec) deksel heeft maar wel een X zoals alle ecotec blokken.wat is NZ en SZ?
NE= 8v
XE=16v.NZ en SZ zijn mij onbekend.
Wie het weet krijgt een koekje.
:jerry9 oktober 2007 om 12:30 #17363180Kun je allemaal uitzoeken aan de hand van de Opel motorcodes
C16NZ betekend dan “euronorm Euro 1″,”16x100cc”,”compressie tussen 9:1 en 9,5:1″,”monopoint injectie”
De X16NZ: “euronorm D3 / D4″,”16x100cc”,”compressie tussen 9:1 en 9,5:1″,”monopoint injectie”
De SZ heeft dan weer een wat hogere compressie.
NE is multipoint injectie (één injector per cilinder)
NZ en SZ is singlepoint injectie (één injector voor je hele motor)
XE eigenlijk zelfde als de NE, de motorcode zegt niets over het aantal kleppen per cilinder, het verschil in motorcode tussen beiden geeft alleen maar het verschil in compressie aan.Edit:
En een SZR heeft dus, zoals de motorcode aangeeft, wat meer vermogen :)9 oktober 2007 om 13:44 #17363181Bedankt!
‘de R van race’ hehe.Maar wanneer spreken we over een ouder blok en wanneer over Ecotec?
9 oktober 2007 om 14:48 #17363182Origineel gepost door tim_j
Bedankt!
‘de R van race’ hehe.Maar wanneer spreken we over een ouder blok en wanneer over Ecotec?
Pfff, weet het niet zeker maar volgens mij vanaf dat het met een X begint.
16 november 2007 om 21:09 #17363183C= geregelde katalysator us’83 eg’91 (uitlaatgasindentifiatie)
16= 16x100cc=1600cc (cilinderinhoud)
N= 9.0 – 9.5:1 (compressieverhouding)
Z= centrale inspuiting (brandstofsysteem)X16NZ bestaat niet.
X= us 93/94 euro 96 (uitlaatgasindentifiatie)
16= 16x100cc=1600cc (cilinderinhoud)
S= 9.5 – 10.0:1 (compressieverhouding)
Z= centrale inspuiting (brandstofsysteem)deze wel:
X16SZ
X16SZR
X16XEde R bij de SZR staat voor de uitvoering
R= verhoogd vermogen
de SZR is indentiek aan de SZ alleen de computer en kleppendeksel zijn anders
16 november 2007 om 22:01 #17363184zie het andere topic heb ik een link staan.
staat de betekenis van alle letters in de motorcode…17 november 2007 om 17:03 #17363185Bijv voor de c20xe:
C – Exhaust Emissions Level: ECE R 83 A (like R 15.04)
20 – 2.0 L
X – Compression Ratio – 10.0-11.5:1
E – Mixture System – Injection26 november 2007 om 18:53 #17363186en ik heb een C16SE en er is ook nog een C14SE geloof ik.
zijn ook iets pittigere motoren
ik heb dus 100 pk ipv de 75 pk standaard uit de 1.6 8v serie.
schijnt alleen verschil in injectie te zijn.27 november 2007 om 11:59 #17363187Origineel gepost door Ruud1984
en ik heb een C16SE en er is ook nog een C14SE geloof ik.zijn ook iets pittigere motoren
ik heb dus 100 pk ipv de 75 pk standaard uit de 1.6 8v serie.
schijnt alleen verschil in injectie te zijn.De C16SE heeft ook een hogere compressie dan de C16NZ. Eigenlijk is de C16SE kop compleet anders dan de C16NZ kop, ook andere nokkenassen, andere inlaatkanalen etc.
Maar dan nog, de C14SE (82PK) van een vriend van me komt toch een stuk minder pittig over dan mijn C16NZ (75PK).
30 november 2007 om 21:40 #17363188c16se is er 1 met multi point injectie. de gewone 75pk versie is een singel point injectie.
30 november 2007 om 23:49 #17363189Letterlijk in duits:
C = Cataliziert
16= cilinder inhoud x100
N = Compressie verhouding
Z = Zentral Einspritz zystemeS = Compressie verhouding
E = Elektronische einspritz zystemesorry moest even :P
Willem
4 december 2007 om 18:08 #17363190Is nog een heel groot verschil die iedereen vergeet
Ecotec vallen spontaan gaten in en gaan altijd stuk
De oudere motoren kunnen zelfs 500 km zonder olie dan zijn ze nog heel6 december 2007 om 18:48 #17363191Origineel gepost door madmax1969
Is nog een heel groot verschil die iedereen vergeetEcotec vallen spontaan gaten in en gaan altijd stuk
De oudere motoren kunnen zelfs 500 km zonder olie dan zijn ze nog heelOw dat is ook de rede dat er zoveel opel’s met Ecotec (1.6-16V 1.8-16V 2.0-16V 2.2-16V en de V6en) motoren te koop staan met Gigantische Kmstanden ???
Tja in die oude opeltjes vallen vanzelf de gaten in, dat wel, maar dat waren geen Ecotecs.
Sorry voor de jongens die zo lekker bezig zijn met de oudere opels!!! Vind het super, zou het liefst ook een Ascona-B of Kadettje-D rijden.
Ik Heb het ook niet zo op de Moderne technieken, tis wat storings gevoeliger. maar dat betekend nog niet dat IEDERE ecotec motor aan puin draait bij 150.000km.
Grootste deel daarvan ligt nog steeds aan de Bestuurder / eigenaar, als die geen onderhoud pleegt dan zal het gauw over zijn.
De oudere motoren kunnen zelfs 500 km zonder olie dan zijn ze nog heelGeheel zonder olie zal het niet geweest zijn, waarschijnlijk niks meer aan de peilstok, dat betekend dat er in de oude 1.2 nog 1,75liter aanwezig is (max is 2,75l tussen min en max is 0,75l, peilstok loopt nog iets door onder de min).
Btw, Ze hebben niet het carter gemaakt om met opzet 500km met te weinig olie te gaan rijden, rijden met te weinig olie is gewoon DOM!! zeker niet stoer.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.