Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › x14xe moeite met blijven draaien
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juli 2014 om 11:04 #17267075
Ik heb hier nog een x14xe motor liggen die ik in mijn corsa b wil steken.
Momenteel zit er een 1.2tje in (geen 16 klepper).
Ik heb stuurbekrachtiging maar geen abs remsysteemDe 1.4 motor is compleet met bak, ecu en kabelboom.
Nu is mijn vraag wat ik allemaal moet aanpassen als ik deze er in leg?
Zijn er handige tips die ik kan gebruiken?ps: Het is geen baanauto maar een rallycrossauto, dus al het onnodige mag weggelaten worden.
22 juli 2014 om 16:04 #18243741Heb je de sleutel en de bijbehorende lezer er ook bij? Die zul je zeker nodig hebben, evenals de brandstofpomp van een injectie Corsa.
22 juli 2014 om 16:09 #18243742Jaa de sleutel en die ‘transponder’ heb ik ook liggen, tevens ook de multipoint brandstofpomp ;)
22 juli 2014 om 18:43 #18243743Denk dat je zo al een eind op weg bent, kijk ff of de snelheidsgever op de bak (mocht je hem willen gebruiken) electronisch of mechanisch is. De 1.2 was ook voorzien van een startonderbreker? Mocht dat niet zo zijn heb je wel problemen om de transponder in de 1.2 bedrading op te nemen.
22 juli 2014 om 18:52 #18243744Overigens de 1.2 8v is een heel degelijk blok, degelijker dan een x14xe. Ik weet niet wat voor rally cross je precies doet. Maar anders zou ik je auto gewoonweg lichter maken.
Of een X14XE en de auto lichter maken.
Heb je nu een C12NZ? Want dan zul je de kabelboom wel wat moeten aanpassen om het werkend te krijgen.
24 juli 2014 om 13:55 #18243745@ dr.Ed; Snelheidsmeter is niet van belang maar het is een elektronische. De 1.2 heeft ook al een startonderbreking dus dat is niet echt een probleem.
@ Haasje17; Ja het is een C12NZ. Wat zou ik dan moeten aanpassen? Kabelboom van de x14xe is erbij.Hier mijn volgende vragen, misschien domme vragen maar goed..
Welke zijn de brandstofleidingen?
Voor wat dient deze kabel? hangt nog vast aan de kabelboom en loopt naar binnen toe.
Hoe krijg ik de v-riem er makkelijk af?
24 juli 2014 om 19:24 #18243746Je dynamo ontspannen dan haal je de riem er zo vanaf..
Brandstof leidingen is gewoon kwestie van volgen vanaf je gashuis
of los koppelen ruik je het vanzelf wel
31 juli 2014 om 19:04 #18243747Voila, blokje is er uit. Nu de ander er in en eens wat puzzelen en uitzoeken
31 juli 2014 om 19:35 #18243748Dat zag er aardig drama uit onder die kap. Hoop dat je alles ff schoon hebt gemaakt. Werkt een stuk prettiger.
Motorterug hangen. Aandrijfassen passen gewoon. De telleraandrijving van de bestaande bak pakken.
Verder is het je brandstofleidingen aansluiten. Kabelboom erin leggen. Ecu erin knopen en ff de stekker bij de ecu koppelen aan de motorkabelboom.
Misschien uitlaat nog iets pas maken maar dat zou aardig moeten passen.
Niet echt spannend. Als je ergens tegenaan loopt laat het maar horen.
Zou er wel meteen een powerbox opzetten als je toch voor de rallycross gaat gebruiken. ;)
2 augustus 2014 om 13:21 #18243749Ja zag nog wat smerig van de laatste wedstrijd;).
Het is de eerste keer dat ik een motorwissel doe dusja aldoende leert men ;)
Nu nog enkele vraagjes, kan ik de motorsteunen van de 1200 houden?
Misschien een domme vraag maar heeft iemand foto van waar ik de benzineleidingen moet aansluiten, vind het niet direct :hmmz
Dynamo is er niet bij dus welk type dynamo moet ik hebben aangezien die van de 1200 niet gaat passen? (misschien iemand foto van waar hij al op de motor staat)2 augustus 2014 om 15:35 #18243750Type dynamo moet idd een multiriem versie zijn.
Steunen passen gewoon, zolang je geen airco of sb benodigd bent ;)
Benzine leidingen is vrij simpel. De dikste koppeling is aanvoer, de dunnere koppeling is retour.
2 augustus 2014 om 15:45 #18243751Wat de leidingen betreft. Zijn dat de koppelingen die erop gedraaid worden? want bij de 1200 zijn het gewoon slangen die met klemmen vast zaten.
2 augustus 2014 om 17:36 #18243752Ja die zul je dus ff moeten scoren op een sloop. Zijn idd van die schroefkoppelingen.
2 augustus 2014 om 20:32 #18243753Dan ga ik eens kijken op de sloop of ik iets vind.
Heb namelijk de volgende dingen nodig die anders zijn;
– Koppelingsstukken benzineleiding
– Dynamo
– V-riem (korte versie, zonder airco erbij)
– Gaskabel
– radiateur (mijne was toch versleten)
– en kom waarschijnlijk nog wel dinge tegen..3 augustus 2014 om 07:17 #18243754Euhm je moet toch een andere steun hebben. Vanwege de spanrol voor je multiriem.
Gaat dus om je motorsteun rechtsvoor inclusief spanrol, maar let op hier zijn 2 varianten in. Inwendig motorrubber en uitwendig.
Vergeet niet de spanrol meteen mee te nemen.
Dus een motorsteun zonder sb, zonder airco maar wel met spanner.
3 augustus 2014 om 07:33 #18243755Bedankt! dit wist ik nog niet.
Spanrol was er niet bij dus ga ik samen met de steun zoeken.3 augustus 2014 om 07:42 #18243756Met je huidige steun past de motor wel maar kun je je multiriem niet spannen.
Daar had ik ff niet bij stil gestaan.
3 augustus 2014 om 07:45 #18243757Volgensmij kun je ook de beugel van de dynamo omzetten. Dan kun je hem daarmee spannen.
4 augustus 2014 om 05:46 #18243758Dynamo heb ik reeds in bezit, spanrol moet ik nog zoeken.
De beugel van de dynamo past op zich wel maar de arm van de spanner kan ik niet aan de motor vastmaken.Nu het volgende, voor wat dienen deze aansluitingen?
4 augustus 2014 om 06:18 #18243759De grote opening is voor je rembekrachtiger.
Verder zie ik een vacuum leiding.Het klepje die je aanwijst heeft een 2 polige stekker vanuit de kabelboom.
De spanner van de oude dynamo kun je idd niet bevestigen op een x14xe.
Heb ik ook al eens naar lopen zoeken.
Je moet echt een steun hebben van een x14xe-x16xe of c16xe
Alle zonder airco en sb
4 augustus 2014 om 09:34 #18243760Kabelboom zit er ook bijna volledig op, op enkele stekkers na.
Wie weet voor wat de volgende zijn en waar ze moeten komen? misschien overbodig?deze 2 (ongeveer in het midden)
dit kleintje
deze 2, maar denk dat het normaal voor de airco is
deze
4 augustus 2014 om 09:57 #18243761Het kleintje voor bij je thermostaat is degene voor je koelwatertemp meter op je dash.
Die dikke wat je beschrijft als airco is van de secundaire luchtpomp. Dir kan komen te vervallen. De kabel/stekker die daarbij in de buurt zit gaat nog naar een regelklepje.
De laatste lijkt me zo snel te zien een geschakelde +
Van de eerste foto is de kleine stekker voor je klopsensor als ik me niet vergis. De grote kan ik zo snel ff niet thuisbrengen.
5 augustus 2014 om 07:07 #18243762Koelwatertemp meter heb ik gevonden.
De rest helaas nog niet.. Vind geen aansluitingen in de buurt van de klopsensor(of waar zit die?) die brede, dat regelklepje en de geschakelde + die van binnen komt.5 augustus 2014 om 07:11 #18243763De klopsensor zit normaal op het onderblok. Zit een los kabeltje weer aan.
Misschien dat axel er een paar kan thuisbrengen.
5 augustus 2014 om 08:03 #18243764klopsensor zit onder je inlaatspruitstuk. brede op de 1ste foto vermoedelijk egrklep. De linker van de 3e foto zou ik denken op de inlaat temp sensor. Zal er vast ook nog een zijn ik zou denken die ernaast voor je tankontluchtingsklepje.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.