Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › x14xe kapot door té vroeg gesprongen distributieriem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2015 om 12:08 #17273705
Ik zit met een moeilijke keuze, Mijn opel corsa van 1998 heeft onder het rijden zijn distributieriem eraf gegooid en het blok kapot gelopen.
Deze zat er net 28.000 km / 2 jaar op.Voor de rest is de auto nog redelijk gaaf, apk van afgelopen mei, geen roest etc.
Dus de keuze is nu, zet ik er een nieuwe motor in of ga ik voor een nieuwe auto? Hoe ingewikkeld is het om een nieuwe motor erin te zetten?De corsa heeft tot nu toe 160.000 gereden, dus ik zou het zonde vinden om hem nu al naar de sloop te brengen.
Tips? wat is slim om te doen?
1 oktober 2015 om 12:14 #18297969Andere cilinderkop??
Of in die je nu hebt nieuwe kleppen zetten.
1 oktober 2015 om 12:18 #18297970Mij is verteld dat de kans dat de cilinders beschadigd zijn te groot is, en dat als ik dat zou laten repareren dat ie waarschijnlijk nog niet lekker loopt.
1 oktober 2015 om 12:20 #18297971Dat zal wel meevallen denk, al is de kans wel groot dat ie meer olie gaat gebruiken.
1 oktober 2015 om 12:49 #18297972Qua kosten zal het toch ook meer zijn? (de kop eraf etc) bij een garage, tegenover een motorwissel welke ik kan laten doen door een kennis?
1 oktober 2015 om 13:06 #18297967opzich is het niet ingewikkeld.
beide optie’s is wat voor te zeggen.als je de motor wisselt zou ik er gelijk een x16xe inleggen.
heb je een paar pk winst zonder er al teveel voor te doen ;)1 oktober 2015 om 13:11 #18297968Dat is inderdaad ook een optie :p
Maar aangezien ik tevreden ben met de 1.4 en het niet echt zoek om hem om te laten keuren heeft dat niet zozeer mijn voorkeur :)1 oktober 2015 om 13:33 #18297973Weet je ook waarom de riem eraf gelopen is?
Is de riem wel tijdig vervangen? Hoe lang is dat geleden en hoeveel km?Als het vrij recent is gebeurd of er een fabricage fout in de riem zat kun je zelfs een deel van reparatie soms vergoed krijgen door fabrikant of bedrijf dat hem toen der tijd heeft gemonteerd.
1 oktober 2015 om 13:43 #18297963Volgens het stikkertje op de motorkap zit ie er net 28.000 km op, naar verwachting is een van de spanrollen of de waterpomp kapot gelopen, aangezien hij eerder al lawaai maakte en ik op het moment dat hij eraf liep onderweg was om een nieuwe erop te laten zetten.
Toen ik hem kocht 28.000 km geleden maakte de distributieriem tijdens de testrit al lawaai, na overleg zou hiernaar gekeken worden en is deze dus vervangen volgens de verkoper.
edit: het is 2 jaar geleden dat ik hem heb gekocht overigens.
1 oktober 2015 om 14:10 #18297964Via Facebook Sebastiaan Verheij posted in Opel-forum.nl.
September 30 at 9:14pm
1.6 16v uit een astra f
€75 – Woerden
Ik heb nog een 1.6 16v uit een 97 astra f2 staan. Met 2.2 ton op de teller. Met alles erop en er aan. Dus ook chip en ontvang ring.*****
Ken hem verder niet, zag hem staan op facebook, dacht misschien iets voor jouw.
Prijs is interessant.
Zeker als je alle losse delen die je niet hoeft te gebruiken weer door kan verkopen.
Je hebt van die Astra motor alleen cilinderkop+motorblok nodig ff uit me hoofd, de rest gebruik je van je eigen auto (ecu’s zijn ook gelijk qua software voor x14xe en x16xe).1 oktober 2015 om 14:39 #18297965@sjefke123 wrote:
Volgens het stikkertje op de motorkap zit ie er net 28.000 km op, naar verwachting is een van de spanrollen of de waterpomp kapot gelopen, aangezien hij eerder al lawaai maakte en ik op het moment dat hij eraf liep onderweg was om een nieuwe erop te laten zetten.
Toen ik hem kocht 28.000 km geleden maakte de distributieriem tijdens de testrit al lawaai, na overleg zou hiernaar gekeken worden en is deze dus vervangen volgens de verkoper.
edit: het is 2 jaar geleden dat ik hem heb gekocht overigens.
Dan denk ik dat enkel het stikkertje is vervangen toen dertijd!
1 oktober 2015 om 14:47 #18297966Zoiets gok ik ook. Helaas staat op het factuur niet dat de verkoper toen de distributieriem heeft laten vervangen, dus ik denk niet dat de verkoper hier veel aan gaat helpen :???:
1 oktober 2015 om 15:18 #18297974Ee hadden het gister in onze hobby werkplaats nog over dat de riemen breken bij deze motor vaak verkeerde montage of toch verkeerd type gemonteerd word.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
1 oktober 2015 om 16:53 #18297975Een x16xe is redelijk plug ‘n play dat is gewoon voorzichtig de stekkers los peuteren ( stekkers labelen wat waar hoort.. Ook de loze stekkers die voor jouw motor niet gebruikt worden) en dan alles over zetten
Als je airco hebt deze leeg laten pompen of de compressor van je motor afkoppelen en opzij leggen met de slangen eraan..Als je wil tunen kun je er een c20xe of iets dergelijks in leggen (omkeuren vereist als je geen geneuzel van agenten wil hebben of apk als ze daar op letten)
Dan heb je aan het eind ook iets heel leuks
Revisie is wel duur.. Maar dan weet je wel dat je weer vanaf 0 begint met de motor.. Dat is iets wat je met een 2de hands motor niet hebt..
1 oktober 2015 om 17:09 #18297976Het blijft een feit dat je naar de RDW moet wil je er een ander type motor in leggen, in sommige gevallen goedkoop omkeuren, soms duur.
Ik zou de kop van het orgineel blok lichten, als je ziet dat enkel de kleppen krom zijn en de zuigers nog prima dan koprvisie laten doen. Of gereviseerde kop kopen, nieuw riepje nieuwe pakkingen en je bent klaar. (Rond de 500 euro denk ik). Ander blokje zul je ongeveer zelfde bij kwijt zijn.
3 oktober 2015 om 10:26 #18297977Als het mij was overkomen zou ik het volgende doen.
Kijken of de verkoper van destijds er nog werkt. Deze aanspreken en verhaal doen. Schriftelijk in gebreke stellen als hij je niet tegemoet komt. Een nieuwe riem dient simpelweg weer 50 à 60.000 km mee te gaan.
Klein min puntje is dat je hem geaccepteerd hebt inclusief dat k.tgeluid.
Blijft een wanprestatie en eventueel je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Trouwens de garage zegt misschien geen bonnen o.i.d. te hebben maar bedrijfsadministratie moet fiscaal tenminste 5 jaar worden bewaard.
In ieder geval sterkte!!!3 oktober 2015 om 14:31 #18297978Juist vanwege dat k*tgeluid is er destijds een “nieuwe” distributieriem op gelegd. Ik zal maandag eens bellen naar de dealer en kijken wat hij zegt.
10 oktober 2015 om 11:52 #18297979Hoe is het verhaal / discussie afgelopen?
10 oktober 2015 om 18:29 #18297980Lijkt er op of ze misschien wel de riem hebben vervangen maar niet de rollen en/of waterpomp en/of olie pomp. Als het al een k-geluid was voor die eerste vervanging had men meer moeten vervangen dan alleen de riem zelf. Zelf ben ik gewend om eerst goed te luisteren, en om zelfs als alles goed klinkt “om en om” bij de riem ook rollen en waterpomp te vervangen. Velen doen dat zelfs elke keer.
Gelezen heb ik dat het verder velig is om de riem niet meer dan 90.000km te laten draaien. Hij schijnt langer mee te kunnen, maar waarom zou je risico lopen. Met veel dingen kun je wel wat risico lopen…..maar met remmen en met distributieriem ligt dat echt anders!
10 oktober 2015 om 19:02 #18297981@rinus747 wrote:
Gelezen heb ik dat het verder velig is om de riem niet meer dan 90.000km te laten draaien. Hij schijnt langer mee te kunnen, maar waarom zou je risico lopen. Met veel dingen kun je wel wat risico lopen…..maar met remmen en met distributieriem ligt dat echt anders!
90.000km klopt niet. 60.000km of 4 jaar….
10 oktober 2015 om 19:27 #18297982Ik hou de 60000 km aan, dat is altijd goed gegaan.
Nu ik veel km maak, mag hij aan zijn 4e riem beginnen, uiteraard vervang ik de rolletjes ook, dat zijn de kosten niet.10 oktober 2015 om 20:35 #18297983Inderdaad…..Ik heb het even nagezocht…..Ik doe dit ook elke 60.000km……Ben met 260.000km nu aan mijn 4e riem vervanging bezig, mijn 2e rollenset vervanging, en 1e waterpomp vervanging. (Zafira A 1.8 uit 2001)
Zit de oliepomp ook op die riem? En moet ik die de eerstvolgende keer (bij 300.000km) die ook maar eens uit voorzorg vervangen?
Het gaat lekker, en nog geen roest, en hij loopt na het gebruik van (kleppen) reiniger weer als nieuw, dus ik hoop ooit de 500.000 nog eens te halen :) Met mijn 60+ rij-stijl heeft het allemaal nauwelijks te lijden.
10 oktober 2015 om 21:09 #18297984He Rinus,
Ja, die zit ook onder de riem.
Oh, Opeltjes kunnen best veel hebben.
Ik had een kadett 1.7d, daar had ik wel 1 miljoen km mee gereden, toen was hij echt op. De motor was al eens een keer gereviseerd. Was een fijne auto.
11 oktober 2015 om 18:05 #18297985De Smallblock motoren hebben geen oliepomp op de riem.
Deze zit op t inderblok over de krukas geschoven.
Het breken van de riem oomt 9 van de 10x niet door een verouderde riem maar door een kapot laf
Ger van een van de looprollen of het breken van de veer in het spanwiel.Raadzaam dus om deze elke distributie vervangen mee te vervangen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.