Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › X14SZ start probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 september 2014 om 10:24 #17268354
Sinds enige tijd zo nu en dan start problemen met mijn Corsa ’97 X14SZ.
Brandstofpomp krijgt geen spanning.
Bedrading naar de pomp is OK.
Pomprelais is al gewisseld voor een nieuwe en los getest doet hij het ook prima.
Op pin 30 en 87 van het relais voetje meet ik de accu spanning(12,1V).
Zodra ik de sleutel naar contact draai blijft de daar gemeten spanning aanwezig, dus het relais wordt blijkbaar niet bekrachtigd.(ook niet hoorbaar of voelbaar)
Meet ik echter met het relais verwijderd op pin 85 en 86 dan komt daar na het op contact zetten wel spanning op te staan(11.2V) en zou het relais normaal gesproken bekrachtigd worden.Nou is mijn accu misschien niet al te best meer qua klemspanning, Maar de startmotor maak wel telkens vrolijk zijn rondjes als ik de sleutel naar contact draai.
wie heeft er antwoordt op de volgende vragen:
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet bekrachtigen van het relais?
Wat is de ondergrens qua spanning voor een relais om bekrachtigd te worden?Heb het forum natuurlijk wel eerst even doorgespit naar vergelijkbare problemen. Ben daar wel wijzer van geworden, maar een oplossing zie ik nog niet.
Ga vanavond in ieder geval de accu wisselen voor een betere.Mvg en alvast bedankt, Anne
30 september 2014 om 10:38 #18255264Defect relais die sluiting maakt misschien ?
30 september 2014 om 15:46 #18255265It can be a so called “false” voltage. In the moment a load is inserted in circuit, voltage drops rapidly because the source cannot maintain it. Most probably you need to look further. Relays should be fine with 80-85% of the nominal voltage.
30 september 2014 om 19:59 #18255266Accu gewisseld, maar zoals eigenlijk al verwacht maakte dat geen verschil. Laat hem wel zitten want hij is beter dan de ouwe.
Wat wel hielp was vanaf pin 85 van de relaisvoet een draadje naar massa leggen, dan kan ik de motor zonder problemen starten.
Motor lampje blijft nu na starten wel aan.
Auto uitgelezen geeft de volgende faultcode:
Totaal aantal foutcodes: 1P0230 – Brandstofpomprelais, spann. laag
(02) – Niet aanwezigCode gewist en hoop dat dan lampje in het vervolg uit blijft (nog niet kunnen proberen)
Wederom twee vragen:
Wat is de reden om het pomp relais via de ECU zijn massa te geven?
En kan ik veilig een pin 85 zijn eigen massa geven?30 september 2014 om 20:24 #18255267+12V on ecu X76:D3, X76:C16
0V on ecu X76:C9, X75:B1.Starter crank signal on X75:B8, +12V.
ECU broken.
30 september 2014 om 21:25 #18255268Krijg je wel een toerentalsignaal in de ecu? Zo ja dan zal ECU wel gehemeld zijn!
1 oktober 2014 om 20:26 #18255269Vanaf maar weinig tijd, maar wel even een paar pogingen gedaan om de motor te starten. Dat deed ie dus zonder problemen. En motor lampje blijft uit! En zo is het afgelopen maanden/weken telkens geweest. Zonder problemen de auto kunnen gebruiken en dan ineens vindt ie dat ik maar weer moet gaan lopen (echt leuk na een nachtdienst).
Zie dus niet waarom de ECU kapot zou zijn. Maar dat het met de min kant van de spoel van het relais te maken heeft lijkt mee nu wel zeker.
Is er overigens ook een schema beschikbaar van de ECU?
Heb op internet niks kunnen vinden.
Het is een Delco 16202279.3 oktober 2014 om 09:13 #18255270Vanochtend gewoon kunnen starten en naar het werk gereden, lijkt me dat ie dus wel Starter crank signal/toerentalsignaal in de ecu krijgt.
Motor valt ook nooit uit tijdens het rijden.Zal in ieder geval de betreffende sensor nog wel even checken.
30 september 2015 om 04:43 #18255271Probleem heeft zich sinds de voorlaatste post nog 2 maal voorgedaan.
Laatste keer eindelijk wat meer de tijd genomen en de elektrische verbindingen naar de krukassensor gecheckt.
Reseaten van de connector loste het probleem op. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.