X12SZ – Vreemde onregelmatige (metaal)rammel

Forumindex Forums Modellen Corsa X12SZ – Vreemde onregelmatige (metaal)rammel

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    jeroenk
    Deelnemer

Hallo allemaal…

Toen mijn motor net nog even stationair liep op de oprit viel het mij op dat er een soort metaal-achtige ‘clunk’/rammel onder de kap vandaan komt. Ik heb zelf het idee dat het ergens bij de poelie/dynamo vandaan komt… Deze rammel is onregelmatig en houdt aan bij zowel warme als koude motor. In de hogere toeren houdt deze voor zover ik het kan horen aan.

Zou het een verrotte lager van mijn dynamo of iets dergelijks kunnen zijn? Ik heb eigenlijk geen idee waar ik het anders moet zoeken. De v-snaar staat overigens ook goed op spanning … Het blok zelf loopt prima.

Om een beetje aan beeld/geluidvorming te voldoen heb ik een tweetal filmpjes gemaakt. In het eerste filmpje hieronder is het vooral goed voor de 20 seconden waarneembaar:

[youtube:3ncjshuh]http://www.youtube.com/watch?v=e-j0siBiqqk[/youtube:3ncjshuh]

In het filmpje hieronder hoor je de rammel ook wel lichtjes…

[youtube:3ncjshuh]http://www.youtube.com/watch?v=rSnvXSV-jqs[/youtube:3ncjshuh]

Ik hoop dat jullie weten wat er mogelijk aan de hand is… Mocht het lastig te horen zijn en iemand in de buurt hier wil wel even luisteren ben ik best bereid om even langs te komen :-)

Jeroen

2e-c14nz

Is het niet de onderste (als je die hebt) bout van je hitteashild van je spruitstuk? at bij onze c14nz ook los en maakt ook lawaai

jeroenk
        Deelnemer

Hmm.. Zal zo eens kijken.. Het rammelt wel behoorlijk. Op een paar meter afstand kun je t horen. Hoop wel dat ‘t zoiets is

jeroenk
          Deelnemer

Helaas. Deze zit hardstikke vast :(

b07

haal je v snaar er is af en, start de motor ,als het rammelen dan weg is zal het je dynamo lager zijn, of je krukaspoelie zit los.

jeroenk
              Deelnemer

Heb net de factuur eens nagekeken van de grote beurt (voordat ik de auto overnam). Daarbij zie ik dat de waterpomp niet is mee vervangen. Hoe noodzakelijk is dit bij deze auto’s?
                Heb net inderdaad al even de snaar eraf getrokken en het was niet mijn dynamo. Het is een hele onregelmatige ratel…

Zou het de waterpomp kunnen zijn die af en toe een beetje schrapende metaal-geluiden maakt (maar niet constant) of is het ‘maar’ de krukaspoelie?

joop1970
                Deelnemer

Een defect lager maakt meestal gelijkmatige herrie maar ik sluit het niet uit (waterpomp).
                  Zit de ditributiekap achter je krukaspoelie nog goed vastgeklikt? Heb ik ook eens een ochtend naar lopen zoeken, rare geluiden wat bleek was dat de kap rammelde tegen de krukaspoelie.

b07

meestal word er geadviseerd de waterpomp ook te vervangen ,omdat er vaak problemen ontstaan als die niet vervangen word met een distributie wissel dus ,kan goed zijn dat je de waterpomp nu hoort.

jeroenk
                    Deelnemer

@b07 wrote:

meestal word er geadviseerd de waterpomp ook te vervangen ,omdat er vaak problemen ontstaan als die niet vervangen word met een distributie wissel dus ,kan goed zijn dat je de waterpomp nu hoort.

Jep, I know… ik heb de beurt niet uit laten voeren. Gelukkig is het een 8kleppertje en zijn de kosten voor distributie niet zo hoog….

@Joop
                      … Het is echt heel duidelijk een metaal op metaal herrie… Niet de poelie die tegen de plastic kap loopt :-(

jeroenk
                      Deelnemer

Upje…

Straks maar eens de garage bellen… Wil er niet te lang mee rondrijden zonder dat ik weet wat er aan de hand is…

manac

Ik gok je waterpomp!
                          Zelfde onregelmatige geluid/geklonk had ik met een 1.6szr na een distributiewissel, waarbij ik zelf zo stom was de waterpomp niet mee te vervangen.

jeroenk
                          Deelnemer

@man!ac wrote:

Ik gok je waterpomp!
                            Zelfde onregelmatige geluid/geklonk had ik met een 1.6szr na een distributiewissel, waarbij ik zelf zo stom was de waterpomp niet mee te vervangen.

Ja, ik vind ‘t jammer dat ie niet is meevervangen bij de distri-wissel… Ik bel straks mijn garagist even op; of ie eens wil luisteren en actie wil ondernemen… Jammer dat de riem er weer af moet gezien deze er net een maand of 4 op ligt :(

Hoef er gelukkig niet zoveel kilometers mee te maken op het moment :-)

McKaamos
                            Deelnemer

KLinkt als een metaal op metaal rammel, beetje als de uitlaat.
                              Schotje in de tussendemper los oid?

Ga eens random wat onderdelen vasthouden terwijl de motor loopt. (geen draaiende delen natuurlijk :P ) en kijk of de rammel dan minder wordt.
                              Vlak na de start kan je b.v. je uitlaat ter hoogte van de tussendemper nog wel vasthouden.

jeroenk
                              Deelnemer

man!iac heeft gelijk gekregen!

Auto vanmorgen weggebracht, en al vermeld dat het vermoedelijk de waterpomp betrof. Net weer opgehaald; waterpomp vervangen :) Halfuurtje werk heeft hij gerekend omdat ik 4 maand terug bij hem ook de distririem heb laten wisselen! Dat is nog eens service ! :wors

Kortom, ik snor weer vrolijk rond :)

manac

Top dat hij weer lekker klinkt! :thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.