Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X1.6XEL is dit altijd 16V of kan het ook 8V zijn
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2014 om 00:12 #17267836
Is een motor met code X1.6XEL nu altijd een 16V of bestaan er ook 8V. en waaraan kan je dat zien?
Dit i.v.m. heb een Astra op het oog, heeft wel nieuwe distributie nodig en heeft tikkende klepstoters.
Nu scheelt het natuurlijk aardig in de prijs of het een 16V of een 8V is.
Heb al gezocht op motorcode en zo maar kom er toch niet echt uit.
Meteen nog een vraag, als je dus een Astra F of G hebt met een X1.6XEL , en heb een vervangende rerevisseerde motor nodig.
Welke types motor zijn dan makkelijk te plaatsen.
Had gelezen dat X1.6XEL niet al te best in bouw- en materiaalkwaliteit zijn (natuurlijk zijn er genoeg die goed onderhouden en goed bereden zijn die het wel heel lang uithouden)Ik bedoel dus, bestaat er dan een b.v. X1.8… die redelijk gemakkelijk te plaatsen is.
WillemR
30 augustus 2014 om 04:23 #18250793Een x16xel is altijd een 16 klepper. Je kan dit het snelste zien aan de grootte van de bovenkant van de motor. Bij een 8V liggen onder het kleppendeksel 2 nokkenassen. Bij een 16V al 4, wat al flink meer ruimte vereist. ((EDIT: het onderstreepte is poep. Zie een paar posts verder))
Elke motor met dezelfde motorcode is ook precies hetzelfde. Er zijn dus geen x16xel motoren met maar acht kleppen.
Er bestaat een x18xe en een, x20xev. Ik denk dat die allemaal wel relatief makkelijk passen, maar dat weet ik niet. Er zijn er hier wel genoeg die dat zo kunnen zeggen :thumb
30 augustus 2014 om 06:19 #18250794Een x16xel is er in meerdere varianten, allen 16v dubbele nokkenas. X16sz(r) en z16xe zijn 8v enkele nokkenas. Slechte materiaal en inbouw kwaliteit is broodje aap verhaal. Een x16xel is te vervangen voor een x18xe1. Bak en motorsteunen blijven behouden kabelboom moet worden aangepast.
30 augustus 2014 om 07:34 #18250795Wat zijn die varianten in x16xel dan? Alleen andere distributie ivm airco en dergelijke?
30 augustus 2014 om 12:06 #18250796Haasje17, de Z16XE is een 16klepper.
De Z16SE is een 8klepperRelatief verschil zit er in de 1e en 2e generatie motoren qua opbouw.
Zoals interme en externe carterventilatie waardoor je een andere klepdeksel en cilinder kop hebt.Ombouwen is het makkelijkst van smallblock naar smallblock, bij ombouw naar bigblok krijg je ook naven en transmissie erbij
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
30 augustus 2014 om 14:07 #18250797@gose91 wrote:
Bij een 8V liggen onder het kleppendeksel 2 nokkenassen. Bij een 16V al 4, wat al flink meer ruimte vereist.
:hmmz :hmmz :hmmz Mijn X16XEL 16V heeft maar 2 nokkenassen hoor ;)
Weet jij het eigenlijk wel ;)
30 augustus 2014 om 15:41 #18250798Ow wacht dat is dom hahaha! Misschien was ik in de war met kleppen per cilinder, maar het zal het tijdstip zijn geweest.
Een 8V heeft er maar 1 natuurlijk en een 16V 2.
30 augustus 2014 om 15:42 #18250799@wim-v6 wrote:
Ombouwen is het makkelijkst van smallblock naar smallblock, bij ombouw naar bigblok krijg je ook naven en transmissie erbij
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
Als ik het dus goed begrijp zou een X18XE1, Z18XEL, Z18XE (had in forum gelezen dat dat alle smalblok zijn) passen bij vervangen van een X1.6XEL tweede generatie.
Zou mijn keuze op de Z81XE vallen.
Hou zit het dan eigenlijk met het kenteken, moet de auto dan door de RDW opnieuw gekeurd worden en nieuw kenteken.
I.v.m. dat de emmisie eisen van de motoren verschillen en daarmee mischien problemen bij APK.30 augustus 2014 om 17:42 #18250800@wim-v6 wrote:
Haasje17, de Z16XE is een 16klepper.
De Z16SE is een 8klepperRelatief verschil zit er in de 1e en 2e generatie motoren qua opbouw.
Zoals interme en externe carterventilatie waardoor je een andere klepdeksel en cilinder kop hebt.Ombouwen is het makkelijkst van smallblock naar smallblock, bij ombouw naar bigblok krijg je ook naven en transmissie erbij
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
ik bedoelde de se typfoutje.
30 augustus 2014 om 19:54 #18250801@gose91 wrote:
Ow wacht dat is dom hahaha! Misschien was ik in de war met kleppen per cilinder, maar het zal het tijdstip zijn geweest.
Een 8V heeft er maar 1 natuurlijk en een 16V 2.
:thumb
6 september 2014 om 19:55 #18250802de v6 blokken hebben 4 nokkenassen :thumb
6 september 2014 om 19:56 #18250803JAAHAAAAAAAA LAAT ME LEKKER SLAAPDRONKEN ZIJN :jerry :jerry :jerry :wtf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.