Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › x1.4xe Motorwissel (Nieuw vraag)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2013 om 20:11 #17262079
Ik ben bezig een motorwissel te doen voor iemand.
Maar gaat niet echt zoals ik het allemaal gehoopt had.Gaat om een tigra a 1.4 16v uit 1999.
Donorblok is een 1.4 16v uit 1995.
Waarvan ik de kabelboom al over heb gezet naar de donor motor.Nu begonnen aan de versnellingsbak, ivm electronisch signaal ipv mechanisch.
Maar kom erachter dat de bak er niet op gaat passen ivm vliegwiel?
Wat zijn jullie gedachtes hierover??
22 november 2013 om 20:49 #18194677normaal heeft een x14xe altijd een plat vliegwiel.
misschien dat ze vanaf motornummer over zijn gegaan naar kom.De bak zou wel moeten passen normaal gesproken.
want de plaat zit op dezelfde hoogte.EN er moet genoeg ruimte zijn in de bak om een kom vliegwiel te plaatsen.
Als het echt 1000% niet past zet je toch vliegwiel en koppeling gewoon over.
Krukas gaten moeten wel overeen komen..22 november 2013 om 21:06 #18194678Beide passen gewoon in de F13, F15 en F17 bakken.
22 november 2013 om 21:07 #18194679Zou het platte vliegwiel gewoon omzetten, zit nl. nogal wat verschil in gewicht tussen kom en plat vliegwiel. Neem je de bestaande bak ook over op de donor, heb je geen tellerprobleem.
22 november 2013 om 21:28 #18194680Ja dat is juist de bedoeling dat ik de bak ook overzet, alleen word er niet makkelijker op zo…
Alleen het past echt niet, bak kom gewoon tegen het vliegwiel aan als ik het zo probeerde.Toevallig iemand uit de buurt van Wognum die tijd heeft om te helpen?
Vrouw zou graag morgen haar tigra terug hebben, ik kan wel wat hulp gebruiken vooral om dat vliegwiel te wisselen.
Valt niet mee allemaal, denk je dat het es makkelijk gaat haha.22 november 2013 om 21:29 #18194681ligt eraan wat je ermee doet.
Als je lekker rustig ermee rijdt en gaat om een beetje zuinig rond te hobbelen kun je beter een kom vliegwiel hebben.Meer roterende massa dus je remt lang niet zo hard af bij gas loslaten..
Die vliegwielen zijn tegenwoordig niet voor niets zo zwaar is alleen maar tbv de uitstoot en het verbruik..Persoonlijk zou ik het ook doen maar goed ik rij met geen enkele motor rustig..
De begrenzer zit er niet voor niets:D
22 november 2013 om 21:31 #18194682Zet gewoon de drukgroep en vliegwiel om.
is zo gebeurd2x 6 bouten
22 november 2013 om 21:37 #18194683Ga er dan morgen aan verder.
Nog nooit eerder aan geweest eigenlijk, maja we zien het wel.Nog een vraagje, weer kan ik de bak olie bijvullen?
Meeste is er al uit ontsnapt, de rest van de oude olie gooi ik er dan ook nog wel even uit.22 november 2013 om 21:42 #18194684via de bovenkant..
bij de witte plastic dop..Met een dop 17 kun je de bout eruit draaien vlak bij de schakelvork.
daar kun je hem bijvullen.. 1,7 liter uit mijn hoofdmaar er zit ook een boutje vlak bij je homokineet.
die eruit draaien, zorgen dat de auto vlak staat..Als het daar eruit drupt zit er voldoende in
succes
23 november 2013 om 12:09 #18194685Kan iemand met een pijl op de foto aangeven waar ik de bak olie bij kan vullen?
Kan de bout niet waar je het over hebt.
Andere bak zit er al wel op, dus gaat de goede kant op.Gr Menno
23 november 2013 om 12:29 #18194686In de bult die boven op je bak ligt (waar de schakelstang de bak in gaat) zul je hem vinden.
23 november 2013 om 14:17 #18194687wou zeggen, staat er net half wel / niet op die bout.
Hoogste punt van de bak :D23 november 2013 om 16:14 #18194688Ik doe het altijd via de achteruitreed schakelaar.
23 november 2013 om 22:43 #18194689Ik kan er geen pijl op zetten, maar helemaal bovenaan de foto zie je een zwarte rubber dop op een bout zitten.
Draai deze bout er ui en vul bijSent from my GT-I8190 using Tapatalk
24 november 2013 om 13:44 #18194690Nieuwe vraag, iemand die weet waar deze grote stekker op hoort?
Eventueel waar ik de stekker zou kunnen vinden die erop hoort.
(bak bijvullen was wel gelukt trouwens hoor)
24 november 2013 om 16:45 #18194691Niemand? Wellicht hoort het los te blijven, motor starte wel gewoon zonet geprobeerd.
Nog even de vraag hoe stel ik de schakelpook af?
Moeilijkheid is, ik weet niet in welke versnelling de bak nu staat eigenlijk…24 november 2013 om 16:53 #18194692Bak in de vrij zetten.
Kijk ff op http://www.corsa-novatuning.nl voor de uitleg. Bij corsa b 2.0 ombouw.Afstel volgorde is hetzelfde
24 november 2013 om 17:34 #18194693Stekker zit nergens an.
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
24 november 2013 om 20:12 #18194694Alleen kom er nog niet achter hoe ik zou moeten weten of de bak in z’n vrij staat.
Hebben wel wat geprobeerd, met de hand eerst de schakeling van de bak verzetten maar snap niet hoe het zit.
Uiteindelijk bij het vastzetten konden we telkens niet bij de 1e en 2e versnelling komen.En nog een nieuw probleem gevalletje:
Van de stuurstangen kan ik de moeren niet aandraaien, schroefdraad ervan draait door.
Geprobeerd erboven nog vast te houden met een tang maar nee hoor.24 november 2013 om 20:15 #18194695Pen verduwen todat je de pen kunt draaien, dan staat deze in zijn ver, gewoon even paar keer heen en weer schakelen, als je dat hebt gedaan kun je als het goed is bovenop de bak ook een pennetje vinden waarmee je kunt controleren of die in zijn vrij staat.
Bij de pook zit ook als je de pookhoes losmaakt een blokeer systeem, met schroevendraaier. Zodat je hem vast kunt zetten.24 november 2013 om 20:41 #18194696Vergeet niet eerst om de schakelstang ietwat los te halen voordat je gaat afstellen. Pook tussen 1-2 vergrendelen en pin op de bak ook mbv schakelstang zo in positie zetten dat je de pin in kunt drukken. Beid geborgd? Dan de schakelstang vastzetten, pin terug uit de bak en de vergrendeling van de pook losmaken. Klaar!
27 november 2013 om 20:05 #18194697@BlackVec wrote:
En nog een nieuw probleem gevalletje:
Van de stuurstangen kan ik de moeren niet aandraaien, schroefdraad ervan draait door.
Geprobeerd erboven nog vast te houden met een tang maar nee hoor.haha die zijn niet dol hoor.
maar waarom heb je die los gehaald?volgens mij heb je gewoon alles los gedraaid wat je tegen kwam..
Je moet de stuurkogels gaan klemmen op de naaf. Dan krijg je ze wel weer vast.Ik heb er soms een moordenaar op moeten zetten zodat ze niet meer meedraaien..
Is een rot klusje af en toe king:27 november 2013 om 20:10 #18194698Bak afstelling gaat als volgt:
Afstelling van de versnellingsbak
Verwijder de pookhoes.
Op ondertsaande foto kun je de blokkeerpunten van de pook zien.
Zorg ervoor dat de versnellingspook op dit punt wordt vastgezet.Dit kun je doen met een kleine schroevendraaier of met een boortje.
Zoals je kunt zien zal de versnellingspook nu tussen de eerste en tweede versnelling staan.Op de versnellingsbak zit een blokeer mechanisme.
Draai de gaffel op de versnellingsbak zover naar links totdat je de blokeer pen kunt indrukken.Nu kun je de bout vastdraaien welke je schakelstang en schakelmechanisme op de plaats houdt.
Op onderstaande foto is deze bout te zien.BRON VERMELDING:
http://www.corsa-novatuning.nl/?page_id=23″ onclick=”window.open(this.href);return false;
27 november 2013 om 20:12 #18194699Tevens kun je in de bovenstaande foto’s goed zien dat de bak in de vrij staat.
je moet de schakelvork kunnen draaien. Als je hem voor naar achteren beweegt kom je eigenlijk 3 standen tegen.
De middelste moet je hebben en dan kun je de schakelvork ook draaien -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.