X1.2XE Motor wordt erg warm

Forumindex Forums Techniek Ecotec X1.2XE Motor wordt erg warm

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Ghandidcm

Nadat mijn motor een tijd heeft aangestaan wordt hij stationair erg warm. Continu bij de 100 graden.

De ventilator slaat wel aan en koelt een beetje maar niet heel veel, de koelvloeistof is ook redelijk op peil. Heeft iemand van jullie een idee waar het dan nog meer aan kan liggen?

koenelsenaar
      Deelnemer

waterpomp kapot? thermostaat blijft dichtstaan?

Ghandidcm

Ik durf het niet te zeggen, ik moet ook meteen vertellen dat ik een leek ben op auto gebied en niet eens zou weten waar ik bovengenoemde onderdelen kan vinden…

RISL
          Moderator

In dat geval zou ik gewoon naar een autogarage gaan, die hebben het zo gevonden. :thumbup

Je kunt je thermostaat wel uitbouwen en testen in een pannetje kokend water, maar dan moet je ‘m wel weten te vinden ;)
            Waterpomp….die zit op je distributieriem, mocht die vastslaan (in het slechtste geval), dan zou de motor kapot kunnen draaien.

Ghandidcm

Voor zover ik weet heb ik een ketting en geen riem (Opel Corsa B uit 1998).

Eigenlijk hoop ik een keer onder een garage bezoek uit te komen, want dan zie ik de kosten al weer aankomen, dus vandaar dat ik het liever een keer zelf probeer.

leen1

Wat is je temperatuur als je gewoon rijd?
                Is de bovenste slang van de radiateur goed warm en je onderste een stuk koeler?
                Kan zijn dat die verstopt zit.

Start eens met koude motor kap open en ma een poosje voel je de bovenste radiateur slang flink warmer worden, een teken dat de thermostaat open gaat.
                Komen de slangen goed op druk als die warm is zo niet kan de vuldop kapot zijn.

Wordt je kachel goed warm.

Je waterpomp wordt aangedreven door je multieriem staat die niet te slap of is versleten.

Zomaar wat punten die je zelf gemakkelijk kan checken.

Ghandidcm

De temperatuur varieert tussen de 95 en 100, wanneer de ventilator aanslaat weet die hem vaak wel weer net iets onder de 95 te koelen. Echter bleef de motor voorheen altijd rond de 90 zitten.

De bovenste slang is inderdaad flink warm (bijna heet), de onderste heb ik nog niet gevoeld. Ik zal dat straks proberen met een koude motor.

De andere punten die je noemt zal ik straks ook proberen (te vinden) en te bekijken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.