X op cilinderkop

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    kywieman
    Deelnemer

Hallo,

Is het ook bekent wat een X op een cilinderkop getekend.

Mij is verteld dat dat betekent dat de kop gemaakt is voor loodvrije brandstof en dus geharde klep zittingen heeft. is dit correct?

Is er een verschil tussen XA en XR

MVG: Kywieman

rinus de boer

Volgens mij niet. Het blokje in m’n Rekord is uit 1979, en die heeft een X op de kop staan. Een P op de kop betekent geschikt voor loodvrij. Deze zijn er rond 1985 gekomen.

GSE
        Deelnemer

Die koppen is ieder jaar wat anders dan weer dit dan weer dat,maar in de regels een P kop of C30NE is gemaakt voor loodvrij,wat in de regelook grote onzin is,der loopt geen 1 blok kapot door loodvrij te tanken in een loodvervanger kop,zou technisch geen rede kunnen bedenken om gelode of benzine met loodvervanger te tanken.

En wat betreft die kopcodes,de 1 heeft een pijpje voor olieniveau de ander heeft op elke klep een klepsteelrubbertje,de ander heeft natriumgevulde kleppen de ander heeft geharde klepzittingen,de ander heeft een ander model inlaatkanaal enz enz,maak je niet te druk en tank gewoon 95 en als ie wat pingelt dan zo snel mogelijk 98 erin en maak je verder niet te druk,heb zelf nog nooit loodvervanger getankt in mijn blokken die gelood moeten hebben en nooit motorschade gehad daardoor.

bettus accu
          Deelnemer

ja je hoeft je ook niet druk te maken denk ik ook zo.
            maar waarschijnlijk gaan je blokken in ieder gevaal wel minder lang mee.. maar zo dramatisch is dat nou ook weer niet…

kywieman
            Deelnemer

Dank jullie voor jullie informatie.

Ik maak niet ook niet echt druk om de levens duur van het blok, maar mijn broer kwam met het verhaal van de X op de kop.
              Maar hij wist dit niet zeker dus zo doende

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.