Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › wooferkist isoleren jha of nee?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2011 om 13:44 #17230382
forum members.
ik heb is beetje rond gevraagd en gezocht maar kan niet echt, duidelijk de verschillen te weten komen over je kist isoleren.
je zit weleens dat ze hun woofer kist beplakken met dat noppenschuim.
maar wat is het echte doel daarvan?kan alleen maar lezen overal je krijgt een warme bas ofzo iets.
kan iemand mij dat is uitleggen.
gr jeroen:D
3 januari 2011 om 13:47 #17787233Door het beplakken of vullen met isolatie krijgt je woover het idee dat hij een een grotere kast met meer lucht zit.
Dit komt omdat het geluid niet direct word terug gekaatst maar ook gedeeltelijk wordt geabsorbeerd door de isolatie.
Daardoor krijg je een wat vollere bass. Zorg er wel voor dat je niet de hele kast volpropt met isolatie want dan gebeurd er juist niks meer :D3 januari 2011 om 15:18 #17787234isolatie is niet meer
mijn neefje zit in da spul en die doen het niet meer.
hij spuit er een of ander spul op3 januari 2011 om 15:24 #17787235Ik deed altijd 2 lagen filter van een afzuigkap in en kisten dat werkte prima…Maar noppenschuim werkt ook goed
Wel zorgen dat je kist lucht dicht is alle naden dichtkitten!Kameraad van me heeft een car audiozaak;)
3 januari 2011 om 15:34 #17787236jha hij is verlijmd ,geschroeft en de naden zijn afgerond en afgekit.
maar ik twijfel of ik hem doe isoleren.
speel namelijk met 2 x 600 rmsmaar wat zijn dan de voor en tegens ervan?
gr
4 januari 2011 om 14:58 #17787237dempen word veelal het meeste gedaan om ruimte te winnen.
zoals al eerder gezegd,de woofer “denkt” dat hij een grotere ruimte heeft.dus in feite kun je dan je kist kleiner maken.
ook zal er minder vibratie in je kist komen,lees trilling enz.
dus het ligt helemaal aan jezelf wat je wilt.hier is moeilijk een voor en tegen op te plakken.4 januari 2011 om 15:08 #17787238maar scheelt het dan ook nog in decibels? of je hem geisoleerd of niet?
want kan daar weinig tot niks over vinden.
4 januari 2011 om 15:28 #17787239Dempingsmateriaal is om reflecties en resonanties te dempen en inderdaad bij een reflex kast om de response te laten lijken op dat van een wat grotere inhoud. Dat laatste geldt alleen niet voor een gesloten kast omdat daar de veerkracht van de lucht een vast gegeven is. Daar is demping uitsluitend om reflecties in de kast te elimineren. Reflecties geven namelijk vertroebeling en vervorming van het geluid. Bij middentonen gaat het zelfs letterlijk hol klinken als een badkamer.
Noppenfoam is een uitstekend dempingsmateriaal een tegenwoordig goedkoop bij de bouwmarkt te koop. Het beste bekleed je de zijwanden en achterwand, MAAR NIET DE VOOR WAND! En het beste kun je het verlijmen met het paneel, anders is de werking over het algemeen slechter.
4 januari 2011 om 16:22 #17787240Als je de kist gewoon bouwt volgens de specificaties van de woofer heb je geen schuim nodig, heeft geen voordeel.
Qua decibels is het ook niet beter, gewoon lekker leeg laten die kist :P
4 januari 2011 om 16:34 #17787241jha me kist is helemaal berekend en goed inelkaar gezet.
gelijmt,geschroeft,afgekit en de hoeken afgerond.oke dan laat ik hem lkkr leeg.
bedankt voor de reacties.
zal binnekort is een topic openen dan kunnen jullie meekijken wat er allemaal gaat gebeuren.
gr:D
4 januari 2011 om 18:12 #17787242[rquote=1831430&tid=139596&author=Vec Station]Als je de kist gewoon bouwt volgens de specificaties van de woofer heb je geen schuim nodig, heeft geen voordeel.
Qua decibels is het ook niet beter, gewoon lekker leeg laten die kist :P[/rquote]
Zeker als de inhoud klopt en alleen maar laag weergegeven wordt is dat geen probleem.
5 januari 2011 om 07:20 #17787243ik vind persoonlijk dat je met demping materiaal een beter en warmer geluid heb.
zoals idd aangegeven, meestasl krijg je zonder de demping erin, een beetje hol geluid, de hele kast gaat mee klinken.of je moet van die zware jongens hebben die vec-station heb:P dan zal dat niet zo’n probleem meer zijn.
overigens hoor je het alleen bij gepoorte systemen.
check al die goedkope 5.1 systemen voor in de huiskamer maar, die sub zijn ook niet gedempt, en van dun spaanplaat. je hoort ze 1 en de zelfde toon geluid geven. dat nog geen eens mooi is.5 januari 2011 om 12:36 #17787244Het klinkt vaak wat strakker ja, zeker. Het dempt namelijk ook allerlei gesuis en bijgeluiden die de ophanging van een speaker maakt. Dat laatste is bij goede speakers weliswaar maar minimaal (als het goed is), en echt veel decibels ga je er niet op verliezen hoor. Mijn voorkeur is zeker om wel dempingsmateriaal toe te passen. Maar goed, er is weinig wetenschappelijks te bewijzen over deze materie en men doet over het algemeen maar gewoon een beetje wat goed lijkt. Ja, je kan wel wat meten van het resultaat, zoals een decay spectrum… Maar dan nog vindt 80% dat het het lekkerst klinkt als het hard, onzuiver, vervormd en gekleurd klinkt, want dat zijn de meeste mensen gewoon gewend.
5 januari 2011 om 15:44 #17787245[rquote=1832604&tid=139596&author=Vinci]Maar dan nog vindt 80% dat het het lekkerst klinkt als het hard, onzuiver, vervormd en gekleurd klinkt, want dat zijn de meeste mensen gewoon gewend.[/rquote]
hahahahahahaha:thumbup:thumbup
5 januari 2011 om 16:37 #17787246ben vandaag toch gruwelijk eigenwijs geweest en heb lkkr me kist geisoleerd.
heb alles beplakt behalve me voorkant.
en me zijwanden ivm me poorten.
dus voor 80 procent gedaan.en zulke zware woofers zijn het ook weer niet.
600 rms per stuk van audio system x-ion serie. en dat 2x.
maar vindt het tot nu toe goedgenoeg.6 januari 2011 om 08:44 #17787247nou, zal jegerust stellen, ik heb enkele jaren 1 subwoofer gahd van hertz, gepoort, 350watt rms op een versterker van 400.
speel nu met een dubbele kicker 12” gepoort, 800 rms op een versterker van 1000.
het speelt natuurlijk veel harder, en voller van geluid. maar hij gaat even diep als de hertz, en bovendien was de hertz wel iets strakker.heb nu ook polkaudio speakers in de deuren, deuren ook gedempt, en ze spelen nog onversterkt.
nu spelen die kwa het laag al vrij goed, sta er echt van te kijken.9 januari 2011 om 07:58 #17787248Ik werk liever met dikker MDF en zonder schuim,als het hout dik genoeg is heb je geen trillingen van de kast
Heb de foto terug gevonden van de installatie op haar best toen ik nog naar tuningmeetings ging :afro
dit speelde als een Nachtegaal
met als resultaat 146db wat ni slecht voor het volume binnen in de wagen
Het dak sprong meer dan 1,5cm omhoog
setup :
Radio Alpine CDA9815r
Roof Tv Alpine TMX-r680a
Condensator Phoenix Gold 650rb Titanium series 1 Farat
Extra Gelbatterij met verbrekingsrelais bij motor afVersterkers met baffels :
Alpine V12 mrv-F407 4 x 35 Wrms
Boston Pro 2weg speakers 6,5″ vooraan
JBL decade t595 Limited 3 weg 6″ x 9″ achteraanEarthquake D2 digital vesterker 1000 Wrms
2 x Earthquake 30cm MagmaPhoenix Gold Ti400 titanium versterker 400Wrms
Earthquake 38cm Magma -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.