woofer + speakers aansluiten op 4 kanaalsversterker

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie woofer + speakers aansluiten op 4 kanaalsversterker

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    cedricdevuyst

Beste leden,

Ik heb een zestal maand geleden een Rockford Fosgate sound solution SSK600 audiosysteem voor m’n 2004 Opel Corsa C gekocht. Dit houd in:

– versterker: Rockford Fosgate R300-4, 4x50W/4ohm of 4x75W/2ohm, Variabele 12dB variabele Lowpass 50-250Hz, 12dB vaste High Pass vanaf 80Hz en Punch Bass.
      – subwoofer: Rockford Fosgate Prime Subbox R1L-1X12, 300 mm Subwoofer, 150/300 Watt RMS/MAX, impendatie 4 Ohm.
      – speakers: Rockford Fosgate Prime R1653/ R1675,16,5 cm Triax Systeem, 40/80 Watt RMS/MAX, 48Hz-22kHz, 89 dB.
      – bekabeling: Rockford Fosgate Prime Kabel set RFK10, 1 Power & 1 ground Kabel 10mm², 2 RCA Sterio Kabel, 1 remote kabel 0,5mm²,1 AFS Fuseholder met 40 A Fuse.

Autoradio is een Pioneer DEH-1500UB.

Thuis aangekomen met m’n pakket en direct ermee aan de slag. Het is mijn eerste muziekinstallatie dus ik heb hiermee nog geen enkele ervaring in verband met het installeren en aansluiten. Ik heb de versterker aan de achterkant van mijn subwoofer vastgemaakt, dit leek me praktisch, of kan dit een probleem veroorzaken ?

Vervolgens sluite ik de kabels aan volgens het plan:
      – Voeding +12V met zekering dicht bij batterij & massa van de versterker
      – De speakers die ingebouwd zitten in m’n hoedenplank aangesloten op elk op één kannaal
      – De subwoofer zit in de koffer en is gebrugd aangesloten
      – Remote kabel aangesloten aan mijn Radio

Maar toen ik de RCA kabels wou aansluiten kwam ik mijn eerste probleem tegemoet… ik heb 2 RCA kabels, dus 4 tulpstekkers die moeten aangesloten worden op mijn versterker, maar ik heb maar 1 RCA uitgang aan mijn Headunit.
      De dag erna heb ik 2 RCA Y splitters gekocht en zo kan ik de 2 RCA Kabels omzetten naar 1 RCA aansluiting voor mijn radio. Alles was aangesloten en ik ging mijn installatie testen. Het resultaat was helemaal niets + een brandend rood ‘protect’ lampje… Komt het doordat ik van 2 RCA kabels 1 gemaakt heb of is dit geen probleem ?

Ook vermoed ik dat m’n massa niet sterk genoeg is… ik zal hem vastmaken aan het ijzer van de gordelpunten, en die plek eerst vlakschuren zodat er geen verf meer aanhangd voor betere geleiding, dat zou volgens mij wel een goede massa moeten zijn?

Het klinkt misschien een domme vraag -ik ben hier om bij te leren- maar wat moet ik doen met m’n 2 originele speakers in de voordeuren en de 2 originele speakers naast de hoedenplank ? Moet er 1 van deze ook aangesloten worden op de versterker om het geheel te kunnen doen werken of laat ik deze zoals ze zijn?

Iedereen die me wil helpen met mijn muziekinstallatie, reageer hier dan aub.
      Ik ben een beginner op het vlak van caraudio dus alle soorten tips en uitleg zouden me een groot plezier doen! Ik werk er liever met zekerheid aan in plaats van te experimenteren :-)

SAMENGEVAT:

– versterker aan subwoofer vastgemaakt, probleem ?
      – 2 RCA aansluitingen op versterker -> Y splitters -> 1 RCA aansluiting radiouitgang, probleem ?
      – Hoe weten of je goed massapunt hebt ?
      – Wat met originele autospeakers ?

Hopelijk raakt mijn audiosysteem nu eindelijk geïnstalleerd nu ik er tyd voor heb en nu ik dit forum gevonden heb :-)

Met Vriendelijke Groeten,

Cédric

KRSA2000
      Deelnemer

1. Een versterker op een sub-kist bevestigen wordt vaker gedaan, maar ik doe dat niet. De (directe) trillingen van de sub kan op langere termijn je versterker beschadigen.
        2. RCA splitters is een manier om meer aansluitingen te realiseren, maar het vermogen wordt wel gedeeld over de aansluitingen.
        3. Als 100% wilt weten of je massapunt goed is, zou je met een multi-meter aan de slag ;-).
        De gordelpunten zijn in het algemeen goeie massapunten.
        4. Ik zou je ori. speakers fijn op je radio aangesloten houden. Krijg je een mooiere, vollere geluid.

Wat je protect probleem betreft…
        Kan er aan liggen hoe de speakers zijn aangesloten.
        Stuur ff een pic hoe je de speakers/sub heb aangesloten.

cedricdevuyst

bedankt voor de informatie KRSA2000, ik heb ondertussen deze middag waarschijnlijk de fout gevonden waarom het protect lampje gloeide… Ik had namelijk vertrokken vanaf de versterker met 2 RCA kabels en de splitters op mijn Radio aangesloten :roll: in de komende dagen ga ik eens langs om 2 nieuwe RCA splitters te kopen want ik had er met 1F/2M aansluitingen en dit moet andersom zijn om ze op de versterker te plaatsen.
          Hopelijk zal ik dan eindelijk kunnen genieten van mijn installatie, na het regelen dan toch, want dat lijkt me wel ingewikkeld

kaneelschep
          Deelnemer

je radio heeft maar 2 rca stekker uitgangen. 1 links en 1 rechts. Dus 2 kanalen uitgang.
            Die 2 leidt je naar de versterker en daar split je die 2 in 4 zodat je 4 kanalen aan de versterker kan aansluiten.
            Ik weet niet waar je die fosgate speakers wil plaatsen maar als je die als voorspeakers wil gebruiken zou ik ze wel aan de versterker hangen.
            Mijn ervaring is dat speakers aan een versterker altijd beter klinken dan aan de radio. Maar misschien vind alleen ik dat ;)
            Gebruik daarvoor dan de voor speaker aansluiting op de versterker.
            De subwoofer zou ik bridgen aan de achterspeaker aansluiting. Ik geloof met de plus van links en de min van rechts. Maar dat moet op je versterker staan of in het boekje.
            de min voor de versterker zelf kan je in principe van elk chassis punt halen waar geen verf zit. Gewoon dicht bij de versterker ergens.
            Remote kabel aan je versterker en aan je radio.
            beginnen met versterker volume/gain op laag en kijken waar jou grens of max van de setup ligt.

Kan niet mis gaan. :D :thumb

Mocht je toch die andere speakers in de auto toch ook nog willen gebruiken moet je die aan de radio zelf hangen. Meer speakers dan kanalen aan de versterker hangen schiet niet echt op.

cedricdevuyst

De fosgate speakers zitten in mijn hoedenplank. die 2 speakers zitten op kanaal 1 en kanaal 2 van de versterker, en de subwoofer is nu gebridged van de + van kanaal 3 naar de – van kanaal 4.
              Maar nu denk ik juist aan iets, kanaal 1 & 2 staan boven kanaal 3 & 4. Maar naast Kanaal 1 & 2 staat er “FRONT” , maar ik heb daar de fosgate speakers die in m’n hoedenplank zittn op aangesloten … Is dit wel oké nu ? de woofer zit dan normaal gebrugd op de “REAR” , dat is dus volgens mij wel goed. Maar wat met m’n fosgate speakers :(
              Die andere speakers zijn nu aangesloten op mijn radio he, ik bedoelde daarmee mijn gewone originele fabrieksspeakers. Of ik die ook moest aansluiten op de versterker of niet :-)

KRSA2000
              Deelnemer
                cedricdevuyst

hehe moet nog een beetje zoeken hoe het werkt om foto’s te posten enzo :-)

ik ben erg nieuwsgierig naar het resultaat van mijn installatie, heb er totaal geen idee van hoe hard/zwaar deze zal spelen :hmmz

KRSA2000
                  Deelnemer

Als je RCA uitgang als “rear” heb ingesteld op je radio ipv “sub” is er niks aan de hand.
                    Je rockfords zullen het signaal voor het geluid achter ontvangen.
                    Wel zou je met de filters de hoge tonen er uit moeten filteren voor je sub.

cedricdevuyst

okee bedankt, dus gewoon via mijn radio de instelling van RCA uitgang op “rear zetten, of versta ik het verkeerd ?

en bij die filters moek ik hem dan gewoon op LP zetten ?

KRSA2000
                      Deelnemer

RCA uitgang op “rear” idd.
                        Op je versterker de rear filter op LP zetten (+evt bijstellen met draaiknop) en front op HP.

turbosix
                        Deelnemer

Ik zou zelf ‘front’ op AP zetten.
                          Dan spelen ze over het gehele frequentie gebied, vind ik zelf altijd voller klinken.
                          Al zullen ze op HP wat harder kunnen.

KRSA2000
                          Deelnemer

@turbosix wrote:

Ik zou zelf ‘front’ op AP zetten.
                            Dan spelen ze over het gehele frequentie gebied, vind ik zelf altijd voller klinken.
                            Al zullen ze op HP wat harder kunnen.

Eigen voorkeur natuurlijk… ;)

Zijn versterker laat ook lagere freq. door met de HP filter maar met een ‘iets’ lager amplitude. (Zie afbeelding hierboven)
                            De hoedenplank speakers gaan het toch niet redden om de laagste tonen goed af te spelen. Dus waarom met die taak belasten als je subwoofer het beter kan?

KRSA2000
                            Deelnemer

Daarbij… ik zou alleen de AP setting aanraden als je met een aparte (uitgebereid) EQ werkt.

cedricdevuyst

Bedankt voor de informatie !

Ik zou zeggen dat ik aan de slag kan gaan maar auto is vandaag binnen gegaan in de garage.. Zit met lekkende verstuivers, zal een kostelijke grap worden vrees ik :(

cedricdevuyst

iemand trouwens nog ideeën voor het mooi afwerken van de onderkant van de hoedenplank ? zodat de kabels niet meer zichtbaar zijn ?

grt

kaneelschep
                                  Deelnemer

Je hebt van die tie-rip-achtige dingen aan een schroef. Daar kan de mooi de kabels mee bijeenbinden en geleiden. Of anders gewoon een tierip onder zo’n dik nietje door. werkt hetzelfde maar goedkoper. ;)
                                    Daarna kan je bijvoorbeeld stof van een laken ofzo over de onderkant van de hoedenplank trekken. Of waar je het dan ook maar mee wil bedekken. Iets niet te diks iig.
                                    Let wel op dat als je de versterker ook bedekt, dat de warmte wel weg moet kunnen en dat speakers in principe wel een soort reflex naar beneden de kofferbak in willen geven. En dat dan allemaal belemmerd.
                                    Maar dat moet je gewoon even proberen en aankijken eigenlijk.
                                    Net als spelen met die crossover filters. Gewoon ergens in een weiland gaan staan waar niemand last van je heeft, volume omhoog en proberen wat je het best vindt.
                                    Is soms nog best even stellen.
                                    iig zorgen dat de sub en de gewone speakers elkaar goed overlappen zonder dat de sub te hoog gaat en de gewone te laag.
                                    En met flink wat verschillende muziek testen. Anders klinkt net het ene nummer goed, klinkt het volgende nummer weer ruk. ;)

cedricdevuyst

@kaneelschep wrote:

Je hebt van die tie-rip-achtige dingen aan een schroef. Daar kan de mooi de kabels mee bijeenbinden en geleiden. Of anders gewoon een tierip onder zo’n dik nietje door. werkt hetzelfde maar goedkoper. ;)
                                      Daarna kan je bijvoorbeeld stof van een laken ofzo over de onderkant van de hoedenplank trekken. Of waar je het dan ook maar mee wil bedekken. Iets niet te diks iig.
                                      Let wel op dat als je de versterker ook bedekt, dat de warmte wel weg moet kunnen en dat speakers in principe wel een soort reflex naar beneden de kofferbak in willen geven. En dat dan allemaal belemmerd.
                                      Maar dat moet je gewoon even proberen en aankijken eigenlijk.
                                      Net als spelen met die crossover filters. Gewoon ergens in een weiland gaan staan waar niemand last van je heeft, volume omhoog en proberen wat je het best vindt.
                                      Is soms nog best even stellen.
                                      iig zorgen dat de sub en de gewone speakers elkaar goed overlappen zonder dat de sub te hoog gaat en de gewone te laag.
                                      En met flink wat verschillende muziek testen. Anders klinkt net het ene nummer goed, klinkt het volgende nummer weer ruk. ;)

bedankt voor de uitleg! ik denk zo te werk te gaan om alles wat weg te werken :thumbup

ps: – is 1.5mm² kabeldikte goed als speakerkabel ? (40/80 Watt RMS/MAX)
                                      – Welke kabeldikte gebruikte voor subwoofer aan te sluiten ? ( 150/300 Watt RMS/MAX, impendatie 4 Ohm )

KRSA2000
                                      Deelnemer

Ik zeg altijd: kijk hoe dik de kabels zijn van de speakers/sub zelf.
                                        Dus wat van de aansluitpunten (terminals) naar de spoel gaat.
                                        Die dikte mag je aanhouden.
                                        Dikker kan altijd voor de looks, maar is niet nodig en is zonde geld.

Voor de sub zullen de meningen verdeeld zijn. ;)
                                        (Veel roepen: hoe dikker, hoe beter!)

cedricdevuyst

@KRSA2000 wrote:

bedankt ! :afro

cedricdevuyst

@KRSA2000 wrote:

btw: als ik bvb een dikkere draad gebruik, dan is er meer weerstand. Gaan de speakers/subwoofer dan niet een lagere amplitude hebben ? of is dit te verwaarlozen ?

groeten

KRSA2000
                                            Deelnemer

Is te verwaarlozen… Je gaat geen honderden meters kabels trekken voor je audio systeem.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.