Wonderbolt voor Z20LET/H turbo's.

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Wonderbolt voor Z20LET/H turbo's.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219818
    OPCdriver
      Lid sinds:
      1 August 2009

      Vind dit toch wel belangrijk nieuws voor iedereen met een
      Opel turbo.
      Er schijnt een remedie op de markt te zijn om de olielekkende
      turbo’s weer in orde te krijgen.
      Door middel van een speciale banjo bout die je verwisseld
      met de orginele bout die de olieleiding op de turbo bevestigd.
      Het schijnt dat de oliedruk veel te hoog is voor de keeringen en dat ze daarom doorslaan en er olie in de inlaat/uitlaat terecht komt.
      Door deze banjobout te vervangen met 1 die een restrictie ingebouwd heeft wordt de druk teruggebracht naar “normale” proporties en houden de seals het wel.
      Ik meld dit even apart ondanks dat “Baas” dit al in een ander topic naar voren bracht.
      Mogelijk kunnen mensen die dit ervaren deze bout monteren en hoeven zo geen dure nieuwe turbo te kopen.
      Het is misschien ook handig als je nog geen problemen om hebt deze modificatie evengoed te monteren want zelfs de nieuwe LEH versie heeft nog steeds problemen om deze hoge oliedruk te weerstaan.
      Uitvinder is ene Percy een typische opel/vauxhall speciallist die deze modificatie ook aanbiedt.
      Ze zijn bij Regal en dacht ook bij Courtenay inmiddels te verkrijgen.
      Groet Marcel.

      #17654569
      Baas J.
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 May 2008

        Wat ik zei dus.. ;)

        #17654570
        ronOPC1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 December 2007

          Moet er ook 1 gaan bestellen. Kan iemand hier ook een foto plaatsen waar ie zich bevind?
          Heb het een keer voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden.

          #17654571
          ronOPC1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 December 2007
            #17654572
            Arjan Kuijper
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Voor 25 pond per stuk?????

              #17654573
              OPCdriver
                Lid sinds:
                1 August 2009
                #17654574
                tijgetje57
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2004

                  Het is nu verder bekend geraakt in de UK. En er wordt nu veel meer aandacht aan besteed omdat het ook reeds lekkende cq doorslaande turbo laat stoppen met lekken. Het is inderdaag een uitvinding van ene Percy die heeft dit allemaal gemeten met een drukmeter.

                  Ze hebben het over een oliedruk van 100 psi bij een VXR/Astra H/Zafira B omdat ze zuigerbodem koeling hebben. Bij de de GSI oftewel OPC werd er een druk gemeten van bijna 90 psi.

                  1 bar equals 14.50 psi,
                  2 bar equals 29.01 psi,
                  3 bar equals 43.51 psi,
                  4 bar equals 58.02 psi,
                  5 bar equals 72.52 psi,
                  6 bar equals 87.02 psi,
                  7 bar equals 101.5 psi,

                  De turbo zelf heeft een maximale werkdruk van 30 psi tot 60 psi en niet hoger. Ook de nieuwe modellen hebben dit probleem.

                  De bout heeft dus een iets kleiner gat erin zitten zodat de druk binnen de opgegeven waarden blijven. Dit zodat je pakkingen van de turbo er niet uitgeblazen worden door de olie. De eerste modellen werden gedraaid door hem op een CNC frees. Nu maakt iedereen ze stomweg na.

                  http://www.regal-shop.co.uk/acatalog/Best_Sellers.html

                  #17654575
                  Astranomic
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 May 2007

                    Zag hem ook al tussen de onderdelen van Regal staan en heb er dus ook maar meteen 2 besteld voor de Z20LEH en m’n Z20LER…:agent

                    Greetzzz!!!

                    #17654576
                    Baas J.
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2008

                      Nog maar een keer dan…..

                      This is a very simple engineering solution to several vxr turbo problems.

                      loads of people have problems with oil leaks,oil smells,smoke on idle.to which the standard response is “take it back the dealers” then there are people who have had 4 or 5 turbos under warranty and still get the same issues.then you get the “these turbos are crap” or “they are made of chocolate” statements.

                      Well,you’re wrong.its not the turbo’s,its the car thats the problem and heres why.

                      The Z20LETS and Z20LEHS have oil pressure of near 90psi. Yes i have measured this pressure at the turbo.

                      The problem is,turbos are only supposed to run with between 2-4 bar (30-60)psi oil pressure. Ball bearing turbos are supposed to have less than 2 bar (30psi).which means you are feeding the turbo’s with way more oil pressure than they need and the seals are struggling to cope with it.
                      Thats why they seem to leak easily. not so much of a problem with the stock exhaust system,as the back pressure in it helps the oil seals. But when you fit a large bore exhaust and reduce the back pressure,it makes it even easier for the oil to get out of the exhaust side seal with its lower pressure.bingo.blue smoke on idle.

                      now for the interesting bit.

                      When you take your car to the dealers for turbo related issues. TIS has a standard procedure. check for leaks.
                      If its the drain, fit the thicker z19dt drain gasket and clamp on the drain tube. If the problem still exists, swap the turbo.

                      NOWHERE does it say, check for excessive oil pressure. so,if you have had 3 or 4 turbos under warranty with the same fault, its not the turbo thats the problem.

                      Also,if you have a rebuild by the likes of turbo dynamics,universal turbo’s etc.they statically test the oil seals for leaks at guess what pressure.60psi (4 bar) MAX.so,its fine on the bench,then it can leak on the car with the extra pressure the car generates.this is where you then get into the back and forth of “its not the turbo mate,its your car or your exhaust doesnt have enough back pressure”

                      WRONG!!!!!

                      turbos dont like ANY back pressure,quoting a turbo guru “the best exhaust for a turbo is no exhaust”.ever seen a turbo hayabusa or drag bike with more than 6 inches of exhaust?.dont think they have any back pressure do you?.

                      this is where the oil restrictor mod comes into it.

                      after many hours of work,testing and machining by me,this caps the max oil pressure the turbo see’s to approx 40psi.this is more than enough to lubricate it yet doesnt overpower the seals.which means,you dont get any issues with running big bore exhaust.no smoke on idle with oil forcing its way past the seals.minimal risk of leaks (standard vaux drain isnt the best anyway) and oily smells when driven hard.

                      it WONT help with cracked manifolds (excessively high exhaust gas temps from too much boost) or burned out bearings (severe shaft overspeed down to too much boost).

                      the other plus,is you get more oil pressure where you need it,in the engine.a turbo oil feed line is essentially a haemorage from the engine.by controlling it,you control your oil pressure better.

                      theres loads of guff knocking about on various forums about these as pointless mods.they work.FACT!.

                      there are loads of people now running these with no further issues,some members on here have them aswell,some of whom have had turbo issues which have now gone without changing the turbo.i have cured some super smoky turbos with these without having the turbo rebuilt and there are several track cars running these with no issues.

                      They will also fit,corsa’s,meriva’s and vectra’s VXR’s too.

                      Te koop op ebay / regal etc voor ca 25 euro, goedkope maar zeer effectieve en nuttige aanschaf lijkt me.

                      MONTAGE INSTRUCTIES:

                      1. locate the banjo bolt on the oil feed line on the top of the turbo.

                      2. undo the banjo bolt and remove it from the feedline.

                      one copper washer will come off on the bolt,the other will be under the feed line and must be removed aswell.

                      3. take the oil restrictor and 2 new copper washers out of the bag.

                      4. fit one of the washers under the feedline where you removed the old one from and line it up with the oil gallery.

                      5. fit the oil restrictor into the oil line with the remaining copper washer on the bolt. (there should be a copper washer on either side of the oil line and should be assembled like the example below)

                      6. tighten the bolt.torque spec for the bolt is 12nm,but a good nip with the torx key until the bolt is tight is usually more than enough.

                      7. wipe up any oil spillage from around the oil gallery,then disconnect the coil pack plug.

                      8. crank the engine over for approx 5 seconds to refill the oil line.

                      9. check around the bolt for any oil leaks,if it has leaked,wipe it up and tighten some more,then try it again.if its ok,re-connect the coil pack.

                      10. start the engine,and allow the car to idle for a few minutes,again check for leaks around the bolt and retighten if needed.

                      #17654577
                      KERNI
                        Lid sinds:
                        28 August 2004

                        Dat hebben wij 4 jaar geleden al gedaan bij de garret ombouw op een vectra a ;)

                        Een betere oplossing is er niet.

                        Gr.kerni

                        #17654578
                        folkyc20xe
                          Lid sinds:
                          13 February 2005

                          is inderdaad een trucje die allang bekend is bij de betere/dikkere turbo ombouw.

                          Waar ik me echt over verbaas is dat Opel zn zaakjes niet voor elkaar heeft, en niet door de Turbo Constructeur op zn vingers getikt wordt.
                          Erg slecht. . .

                          #17654579
                          tijgetje57
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2004

                            origineel gepost door KERNI
                            Dat hebben wij 4 jaar geleden al gedaan bij de garret ombouw op een vectra a ;)

                            Een betere oplossing is er niet.

                            Gr.kerni

                            Maar het werkt dus, want je rijdt er al 4 jaar mee of euh… is die vec inmiddels dood en begraven??

                            Heb pas een nieuwe turbo erop zitten. Ik ga denk ik dan ook maar gauw een andere Banjo bout halen. En wel voor Juni want dan gaan wij ongeveer 3200 km rijden…….

                            Heb zo juist een mail gestuurd aan Regal met de vraag of het mogelijk is om korting te krijgen als je meerdere banjo bouten besteld. Misschien dan handig als we met zijn allen een gezamenlijke aankoop doen dan. Scheelt misschien kosten en verzendkosten.

                            #17654580
                            sebastiaankadettcabriogsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 November 2005

                              heeft de c20let hier ook last van?

                              en weet iemand of dit voor een TD04 subie turbo ook aan te raden is?

                              #17654581
                              ronOPC1
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 December 2007

                                origineel gepost door tijgetje57

                                origineel gepost door KERNI
                                Dat hebben wij 4 jaar geleden al gedaan bij de garret ombouw op een vectra a ;)

                                Een betere oplossing is er niet.

                                Gr.kerni

                                Maar het werkt dus, want je rijdt er al 4 jaar mee of euh… is die vec inmiddels dood en begraven??

                                Heb pas een nieuwe turbo erop zitten. Ik ga denk ik dan ook maar gauw een andere Banjo bout halen. En wel voor Juni want dan gaan wij ongeveer 3200 km rijden…….

                                Heb zo juist een mail gestuurd aan Regal met de vraag of het mogelijk is om korting te krijgen als je meerdere banjo bouten besteld. Misschien dan handig als we met zijn allen een gezamenlijke aankoop doen dan. Scheelt misschien kosten en verzendkosten.

                                Goed idee, ik wil er in ieder geval 1.

                                #17654582
                                KERNI
                                  Lid sinds:
                                  28 August 2004

                                  Die vectra leeft zeker weten nog :D word zelden tot nooit mee gereden, binnen kort komt hij de weg weer op ;)
                                  Dan weer vlammen ……..

                                  Is namelijk een let met garret.
                                  Gr.kerni

                                  #17654583
                                  tijgetje57
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2004

                                    origineel gepost door KERNI
                                    Die vectra leeft zeker weten nog :D word zelden tot nooit mee gereden, binnen kort komt hij de weg weer op ;)
                                    Dan weer vlammen ……..

                                    Is namelijk een let met garret.
                                    Gr.kerni

                                    De det op de foto ziet er ook wel heel erg leuk uit moet ik zeggen.

                                    #17654584
                                    sebastiaankadettcabriogsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 November 2005

                                      dus is aan te raden voor een Let met Garret?

                                      ook voor een TD04 turbo van een subaru?

                                      #17654585
                                      Arjan Kuijper
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Alle Garrets hebben er toch standaard een restrictor bij zitten? Wat ik weet is dat een GT28R een restrictor heeft van 1,1mm. Prop je de standaard toevoer erop zonder restrictor zal hij het niet lang uithouden…

                                        #17654586
                                        lizard
                                          Lid sinds:
                                          19 December 2004

                                          hey ik heb deze bout besteld maar ik heb een z20let en ik zie nu dat ik hem heb besteld voor de z20lex. Zou dat de zelfde zijn/ en passen. of moet ik hem opnieuw bestellen.

                                          groetjes

                                          #17654587
                                          Baas J.
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 May 2008

                                            Wat denk je zelf? Ooit wel es een Astra met een Z20lex motor gezien? Als je zo weinig kennis hebt kan je m maar beter niet zelf gaan vervangen…

                                            z20leX betekend dat die bout voor de z20leT, z20leH, Z20leR, Z20leL etc is!

                                            #17654588
                                            DEEF
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 May 2007

                                              nou,nou,baas j :P

                                              #17654589
                                              XpLoD
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 July 2008

                                                WHAHAAH BAAS!!!!!!!!!!

                                                OWNAGE LETTERLIJK! :):jerry:jerry:jerry:jerry:jerry

                                                #17654590
                                                DEEF
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 May 2007

                                                  niet iedereen heeft (voldoende) kennis om alles van opel motoren af te weten.snap best dat mensen af en toe niet weten waar ze het over hebben….zometeen heb je lizard nog bang gemaakt om een vraag te posten…………………:hmmz

                                                  #17654591
                                                  Baas J.
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    19 May 2008

                                                    Zo was t niet bedoeld… maar als je aan zoiets begint denk ik dat je jezelf er beter eerst even in verdiept…

                                                    #17654592
                                                    lizard
                                                      Lid sinds:
                                                      19 December 2004

                                                      origineel gepost door Baas J.
                                                      Wat denk je zelf? Ooit wel es een Astra met een Z20lex motor gezien? Als je zo weinig kennis hebt kan je m maar beter niet zelf gaan vervangen…

                                                      z20leX betekend dat die bout voor de z20leT, z20leH, Z20leR, Z20leL etc is!

                                                      ok weet ik dat ook weer

                                                      vervangen doe ik niet zelf dat doet mn man, aangezien ik een vrouw ben en deze voor mn man heb besteld.

                                                      ik denk dat ik kwa kennis over opels niet mag klagen als vrouw zijnde.

                                                      greetz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.