Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Wonderbolt voor Z20LET/H turbo's.
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 december 2017om 16:36 door basss27.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2010 om 17:28 #17219818
Vind dit toch wel belangrijk nieuws voor iedereen met een
Opel turbo.
Er schijnt een remedie op de markt te zijn om de olielekkende
turbo’s weer in orde te krijgen.
Door middel van een speciale banjo bout die je verwisseld
met de orginele bout die de olieleiding op de turbo bevestigd.
Het schijnt dat de oliedruk veel te hoog is voor de keeringen en dat ze daarom doorslaan en er olie in de inlaat/uitlaat terecht komt.
Door deze banjobout te vervangen met 1 die een restrictie ingebouwd heeft wordt de druk teruggebracht naar “normale” proporties en houden de seals het wel.
Ik meld dit even apart ondanks dat “Baas” dit al in een ander topic naar voren bracht.
Mogelijk kunnen mensen die dit ervaren deze bout monteren en hoeven zo geen dure nieuwe turbo te kopen.
Het is misschien ook handig als je nog geen problemen om hebt deze modificatie evengoed te monteren want zelfs de nieuwe LEH versie heeft nog steeds problemen om deze hoge oliedruk te weerstaan.
Uitvinder is ene Percy een typische opel/vauxhall speciallist die deze modificatie ook aanbiedt.
Ze zijn bij Regal en dacht ook bij Courtenay inmiddels te verkrijgen.
Groet Marcel.9 april 2010 om 17:51 #17654569Wat ik zei dus.. ;)
9 april 2010 om 18:07 #17654570Moet er ook 1 gaan bestellen. Kan iemand hier ook een foto plaatsen waar ie zich bevind?
Heb het een keer voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden.9 april 2010 om 18:15 #176545719 april 2010 om 18:37 #17654572Voor 25 pond per stuk?????
9 april 2010 om 18:39 #17654573origineel gepost door ronOPC1
Is dit de goede dan?
http://www.regal-shop.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww%2eregal%2dshop%2eco%2euk%2fcgi%2dbin%2fss000001%2epl%3fpage%3dsearch%26PR%3d%2d1%26TB%3dA%26SS%3dbold%26ACTION%3dquick%20search&WD=oil&PN=Best_Sellers%2ehtml%23a5975#a5975Yes , it is.
25 pond is geld idd maar een nieuwe turbo = ……..
groet Marcel.
9 april 2010 om 19:34 #17654574Het is nu verder bekend geraakt in de UK. En er wordt nu veel meer aandacht aan besteed omdat het ook reeds lekkende cq doorslaande turbo laat stoppen met lekken. Het is inderdaag een uitvinding van ene Percy die heeft dit allemaal gemeten met een drukmeter.
Ze hebben het over een oliedruk van 100 psi bij een VXR/Astra H/Zafira B omdat ze zuigerbodem koeling hebben. Bij de de GSI oftewel OPC werd er een druk gemeten van bijna 90 psi.
1 bar equals 14.50 psi,
2 bar equals 29.01 psi,
3 bar equals 43.51 psi,
4 bar equals 58.02 psi,
5 bar equals 72.52 psi,
6 bar equals 87.02 psi,
7 bar equals 101.5 psi,De turbo zelf heeft een maximale werkdruk van 30 psi tot 60 psi en niet hoger. Ook de nieuwe modellen hebben dit probleem.
De bout heeft dus een iets kleiner gat erin zitten zodat de druk binnen de opgegeven waarden blijven. Dit zodat je pakkingen van de turbo er niet uitgeblazen worden door de olie. De eerste modellen werden gedraaid door hem op een CNC frees. Nu maakt iedereen ze stomweg na.
9 april 2010 om 22:23 #17654575Zag hem ook al tussen de onderdelen van Regal staan en heb er dus ook maar meteen 2 besteld voor de Z20LEH en m’n Z20LER…:agent
Greetzzz!!!
9 april 2010 om 22:57 #17654576Nog maar een keer dan…..
This is a very simple engineering solution to several vxr turbo problems.
loads of people have problems with oil leaks,oil smells,smoke on idle.to which the standard response is “take it back the dealers” then there are people who have had 4 or 5 turbos under warranty and still get the same issues.then you get the “these turbos are crap” or “they are made of chocolate” statements.
Well,you’re wrong.its not the turbo’s,its the car thats the problem and heres why.
The Z20LETS and Z20LEHS have oil pressure of near 90psi. Yes i have measured this pressure at the turbo.
The problem is,turbos are only supposed to run with between 2-4 bar (30-60)psi oil pressure. Ball bearing turbos are supposed to have less than 2 bar (30psi).which means you are feeding the turbo’s with way more oil pressure than they need and the seals are struggling to cope with it.
Thats why they seem to leak easily. not so much of a problem with the stock exhaust system,as the back pressure in it helps the oil seals. But when you fit a large bore exhaust and reduce the back pressure,it makes it even easier for the oil to get out of the exhaust side seal with its lower pressure.bingo.blue smoke on idle.now for the interesting bit.
When you take your car to the dealers for turbo related issues. TIS has a standard procedure. check for leaks.
If its the drain, fit the thicker z19dt drain gasket and clamp on the drain tube. If the problem still exists, swap the turbo.NOWHERE does it say, check for excessive oil pressure. so,if you have had 3 or 4 turbos under warranty with the same fault, its not the turbo thats the problem.
Also,if you have a rebuild by the likes of turbo dynamics,universal turbo’s etc.they statically test the oil seals for leaks at guess what pressure.60psi (4 bar) MAX.so,its fine on the bench,then it can leak on the car with the extra pressure the car generates.this is where you then get into the back and forth of “its not the turbo mate,its your car or your exhaust doesnt have enough back pressure”
WRONG!!!!!
turbos dont like ANY back pressure,quoting a turbo guru “the best exhaust for a turbo is no exhaust”.ever seen a turbo hayabusa or drag bike with more than 6 inches of exhaust?.dont think they have any back pressure do you?.
this is where the oil restrictor mod comes into it.
after many hours of work,testing and machining by me,this caps the max oil pressure the turbo see’s to approx 40psi.this is more than enough to lubricate it yet doesnt overpower the seals.which means,you dont get any issues with running big bore exhaust.no smoke on idle with oil forcing its way past the seals.minimal risk of leaks (standard vaux drain isnt the best anyway) and oily smells when driven hard.
it WONT help with cracked manifolds (excessively high exhaust gas temps from too much boost) or burned out bearings (severe shaft overspeed down to too much boost).
the other plus,is you get more oil pressure where you need it,in the engine.a turbo oil feed line is essentially a haemorage from the engine.by controlling it,you control your oil pressure better.
theres loads of guff knocking about on various forums about these as pointless mods.they work.FACT!.
there are loads of people now running these with no further issues,some members on here have them aswell,some of whom have had turbo issues which have now gone without changing the turbo.i have cured some super smoky turbos with these without having the turbo rebuilt and there are several track cars running these with no issues.
They will also fit,corsa’s,meriva’s and vectra’s VXR’s too.
Te koop op ebay / regal etc voor ca 25 euro, goedkope maar zeer effectieve en nuttige aanschaf lijkt me.
MONTAGE INSTRUCTIES:
1. locate the banjo bolt on the oil feed line on the top of the turbo.
2. undo the banjo bolt and remove it from the feedline.
one copper washer will come off on the bolt,the other will be under the feed line and must be removed aswell.
3. take the oil restrictor and 2 new copper washers out of the bag.
4. fit one of the washers under the feedline where you removed the old one from and line it up with the oil gallery.
5. fit the oil restrictor into the oil line with the remaining copper washer on the bolt. (there should be a copper washer on either side of the oil line and should be assembled like the example below)
6. tighten the bolt.torque spec for the bolt is 12nm,but a good nip with the torx key until the bolt is tight is usually more than enough.
7. wipe up any oil spillage from around the oil gallery,then disconnect the coil pack plug.
8. crank the engine over for approx 5 seconds to refill the oil line.
9. check around the bolt for any oil leaks,if it has leaked,wipe it up and tighten some more,then try it again.if its ok,re-connect the coil pack.
10. start the engine,and allow the car to idle for a few minutes,again check for leaks around the bolt and retighten if needed.
10 april 2010 om 03:06 #17654577Dat hebben wij 4 jaar geleden al gedaan bij de garret ombouw op een vectra a ;)
Een betere oplossing is er niet.
Gr.kerni
10 april 2010 om 08:16 #17654578is inderdaad een trucje die allang bekend is bij de betere/dikkere turbo ombouw.
Waar ik me echt over verbaas is dat Opel zn zaakjes niet voor elkaar heeft, en niet door de Turbo Constructeur op zn vingers getikt wordt.
Erg slecht. . .10 april 2010 om 17:31 #17654579origineel gepost door KERNI
Dat hebben wij 4 jaar geleden al gedaan bij de garret ombouw op een vectra a ;)Een betere oplossing is er niet.
Gr.kerni
Maar het werkt dus, want je rijdt er al 4 jaar mee of euh… is die vec inmiddels dood en begraven??
Heb pas een nieuwe turbo erop zitten. Ik ga denk ik dan ook maar gauw een andere Banjo bout halen. En wel voor Juni want dan gaan wij ongeveer 3200 km rijden…….
Heb zo juist een mail gestuurd aan Regal met de vraag of het mogelijk is om korting te krijgen als je meerdere banjo bouten besteld. Misschien dan handig als we met zijn allen een gezamenlijke aankoop doen dan. Scheelt misschien kosten en verzendkosten.
10 april 2010 om 22:13 #17654580heeft de c20let hier ook last van?
en weet iemand of dit voor een TD04 subie turbo ook aan te raden is?
11 april 2010 om 06:32 #17654581origineel gepost door tijgetje57
origineel gepost door KERNI
Dat hebben wij 4 jaar geleden al gedaan bij de garret ombouw op een vectra a ;)Een betere oplossing is er niet.
Gr.kerni
Maar het werkt dus, want je rijdt er al 4 jaar mee of euh… is die vec inmiddels dood en begraven??
Heb pas een nieuwe turbo erop zitten. Ik ga denk ik dan ook maar gauw een andere Banjo bout halen. En wel voor Juni want dan gaan wij ongeveer 3200 km rijden…….
Heb zo juist een mail gestuurd aan Regal met de vraag of het mogelijk is om korting te krijgen als je meerdere banjo bouten besteld. Misschien dan handig als we met zijn allen een gezamenlijke aankoop doen dan. Scheelt misschien kosten en verzendkosten.
Goed idee, ik wil er in ieder geval 1.
11 april 2010 om 07:34 #17654582Die vectra leeft zeker weten nog :D word zelden tot nooit mee gereden, binnen kort komt hij de weg weer op ;)
Dan weer vlammen ……..Is namelijk een let met garret.
Gr.kerni11 april 2010 om 17:26 #17654583origineel gepost door KERNI
Die vectra leeft zeker weten nog :D word zelden tot nooit mee gereden, binnen kort komt hij de weg weer op ;)
Dan weer vlammen ……..Is namelijk een let met garret.
Gr.kerniDe det op de foto ziet er ook wel heel erg leuk uit moet ik zeggen.
12 april 2010 om 21:46 #17654584dus is aan te raden voor een Let met Garret?
ook voor een TD04 turbo van een subaru?
12 april 2010 om 21:53 #17654585Alle Garrets hebben er toch standaard een restrictor bij zitten? Wat ik weet is dat een GT28R een restrictor heeft van 1,1mm. Prop je de standaard toevoer erop zonder restrictor zal hij het niet lang uithouden…
15 april 2010 om 15:49 #17654586hey ik heb deze bout besteld maar ik heb een z20let en ik zie nu dat ik hem heb besteld voor de z20lex. Zou dat de zelfde zijn/ en passen. of moet ik hem opnieuw bestellen.
groetjes
15 april 2010 om 16:57 #17654587Wat denk je zelf? Ooit wel es een Astra met een Z20lex motor gezien? Als je zo weinig kennis hebt kan je m maar beter niet zelf gaan vervangen…
z20leX betekend dat die bout voor de z20leT, z20leH, Z20leR, Z20leL etc is!
15 april 2010 om 18:38 #17654588nou,nou,baas j :P
15 april 2010 om 19:26 #17654589WHAHAAH BAAS!!!!!!!!!!
OWNAGE LETTERLIJK! :):jerry:jerry:jerry:jerry:jerry
15 april 2010 om 20:26 #17654590niet iedereen heeft (voldoende) kennis om alles van opel motoren af te weten.snap best dat mensen af en toe niet weten waar ze het over hebben….zometeen heb je lizard nog bang gemaakt om een vraag te posten…………………:hmmz
15 april 2010 om 20:53 #17654591Zo was t niet bedoeld… maar als je aan zoiets begint denk ik dat je jezelf er beter eerst even in verdiept…
15 april 2010 om 21:06 #17654592origineel gepost door Baas J.
Wat denk je zelf? Ooit wel es een Astra met een Z20lex motor gezien? Als je zo weinig kennis hebt kan je m maar beter niet zelf gaan vervangen…z20leX betekend dat die bout voor de z20leT, z20leH, Z20leR, Z20leL etc is!
ok weet ik dat ook weer
vervangen doe ik niet zelf dat doet mn man, aangezien ik een vrouw ben en deze voor mn man heb besteld.
ik denk dat ik kwa kennis over opels niet mag klagen als vrouw zijnde.
greetz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.