Forumindex › Forums › Modellen › Astra › witte rook / gekraak bij astra 1.6 xel station 1999
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2012 om 11:00 #17253096
beste forum mensen. Als opel liefhebber, we hebben een j sports tourer en een oudere G station erbij uit 1999 met 200.000 km op de teller even het volgende. Hij wordt weinig gebruikt, echt een 2e auto welke per jaar hooguit 3500 km rijdt, voor de kinderen naar school en zo.
We zijn er ondanks zijn leeftijd erg zuinig op maar met de kou komen misschien ook de kwalen, maar ben A technisch dus
1. bij koude motor en ook na ca 30 minuten rijden komt er witte rook uit de uitlaat. op de snelweg niet maar als je weet stilstaat en optrekt begint het weer. ook als hij vrijloopt dan houdt het niet op, of het door de mist komt…vaak houdt het toch wel op als de motor warm is of niet
2. bij iedere drempel die ik neem hoor ik gekraak alsof de schokbrekers het zouden kunnen zijn met name van voren.
iemand een idee
24 november 2012 om 11:13 #18077338Die witte rook zou ik niet durven zeggen dat dit niet goed is.
Het gekraak komt waarschijnlijk van de stabilisatorstang vandaan.
Dit is een stang die in rubbers is bevestigd en die kan bij lagere temperaturen gaan kraken.
Dit verdwijnt naar mate de auto warmer wordt.
Je zou die rubbers in kunnen (laten) vetten, maar het zal waarschijnlijk weer terugkomen.Succes met het verdrijven van de kraak.
Jacob
24 november 2012 om 12:19 #18077339Witte rook kan kou zijn, aangezien die niet veel kilometers maakt, kan ook koelvloeistof zijn, en dat betekend dan dat je koppakking lek is, is je koelvloeistof peil nog goed?
24 november 2012 om 15:45 #18077340koelvloeistof was goed maar oliepeil droog, direct bigevuld. bij 203900 olie ververst door eurmaster, staat u net op 206000. maar hij rijd ook maar echt korte stukken. is dat een oorzaak van hoog olieverbruik. moest minimaal 1 liter bijgooien.
24 november 2012 om 15:50 #18077341witte rookis gewoon de uitstoot van het weer
witte rook bij stil staan is gewoon normaal
kijk om je heen elke auto doet dit
dat komt omdat je uitlaatgassen warm zijn en buitenlucht koud
als hij dit ook doet terwijl het 30 graden is ofzo dan je koelvloeistof bekijken als hij dit verbruikt is het je waterpomp of je koppaking
dit valt te testen met je systeem op druk te laten zettengekraak kan inderdaad van je schokdempers af komen
je wil eraf draaien en overal aan wiebelen en luisteren waar het vandaan komt24 november 2012 om 18:28 #18077342jep, en oliepijl gewoon in de gaten houden, mijne gebruikt ongeveer een liter op 1500 km.. volgens het boekje mag hij een liter op 1000km opdrinken als ik het goed heb!
24 november 2012 om 18:49 #18077343Mag zelfs 1 liter op 500 km zijn!
24 november 2012 om 20:13 #180773441 op 500 ?!?! dat lijkt me wel erg extreem. Ik had bij de shell even, gelukkig op de tankcard van de zaak, 1 liter 5w30 gehaald Shell ultra extra. met die liter erbij stond hij net weer op pijl. Maar aan de onderkant lekt hij ook miniscuul…te verwaarlozen maar toch. Tevens worden er alleen maar zeer kleine stukjes (uitschieter 35 km een enkele keer) mee gereden en dat drijft het verbruik ook op denk ik zowel qua olie als benzine.
Ik las verder ergens dat de XEL 16. 16v motoren wel vaker bekend staan om hun grotere olieverbruik.
vraag:1. welke olie is het meest te adviseren
2. is er ook iets van een middeltje welke helpt de boel te ‘reinigen’…(las dat het met zuigerveren te maken kan hebben)24 november 2012 om 20:20 #18077345Er is wel een goedje die olie lekkage’s kan dichten alleen weet ik niet of dit ook geld voorde zuigerveren.
Ik kan je wel raden om af en toe een keertje een flinke rit te maken met de auto dan verdampt de vocht een beetje uit de olie.Het goedje kan je wel halen bij iedere auto onderdelen zaak.
25 november 2012 om 07:35 #180773465w30 is wel dunne olie. Als je er 5w40 of 10w40 in doet zal het verbruik misschien ook minder worden. 15w40 zou ik er niet in gooien met de winter voor de boeg! Is weer te dik. Zeker voor korte stukjes! Zie je het blokje niet ergens extreem zweten? Bijvoorbeeld Bij de kleppendeksel oid..
25 november 2012 om 07:36 #180773475w30 is wel dunne olie. Als je er 5w40 of 10w40 in doet zal het verbruik misschien ook minder worden. 15w40 zou ik er niet in gooien met de winter voor de boeg! Is weer te dik. Zeker voor korte stukjes! Zie je het blokje niet ergens extreem zweten? Bijvoorbeeld Bij de kleppendeksel oid..
25 november 2012 om 09:44 #18077348Als het olieverbruik Extreem is zou ik er pas over na gaan denken om deze te veranderen naar een 10w40, als het nog te overzien is (minder dan 1 liter op 3500km) zou ik me er zeker niet druk om maken en er 5w30 of 5w40 in houden..
Wat betreft de Witte damp, Dat is het Weer in Combinatie met de korte stukjes, Het geval wil dat de uitlaat vrij flink afkoelt op het laatste stuk, hierdoor krijg je een groter verschil tussen materiaal en uitstoot, pak daar het koude vochtige weer bij, en hoppa, je hebt een mooie Witte dampwolk achter de auto!!! en in wit dampen, daar is de !.6 16V een kei in, niks loos..
Mijn Opel Ascona van 1986 (zonder Injectie en Katalysator) doet met dit weer niet anders dan Wit dampen, de damp komt als ik voor een stoplicht sta en wind mee hebt, de auto van voren voorbij, dan maakt het niet uit of ik net 5km of 150km gereden heb, dit doet ie met dit weer gewoon altijd..
Ik zou me om de Damp niet druk maken.
Willem
25 november 2012 om 10:11 #18077349@kingsteve wrote:
beste forum mensen. Als opel liefhebber, we hebben een j sports tourer en een oudere G station erbij uit 1999 met 200.000 km op de teller even het volgende. Hij wordt weinig gebruikt, echt een 2e auto welke per jaar hooguit 3500 km rijdt, voor de kinderen naar school en zo.
We zijn er ondanks zijn leeftijd erg zuinig op maar met de kou komen misschien ook de kwalen, maar ben A technisch dus
1. bij koude motor en ook na ca 30 minuten rijden komt er witte rook uit de uitlaat. op de snelweg niet maar als je weet stilstaat en optrekt begint het weer. ook als hij vrijloopt dan houdt het niet op, of het door de mist komt…vaak houdt het toch wel op als de motor warm is of niet
2. bij iedere drempel die ik neem hoor ik gekraak alsof de schokbrekers het zouden kunnen zijn met name van voren.
iemand een idee
Kraken bij drempels nemen doet mijn zafira ook.
Is idd de stabilisators stang waarvan de rubbers kraken.
In de zomer doet hij het niet.
Is al verschillende keren opnieuw ingevet maar komt steeds weer terug.
Lekker laten kraken, niks aan de hand.Groeten Patrick.
25 november 2012 om 10:14 #18077350Krakend ijs Breekt niet..
Krakende karren lopen het langstallemaal kloppende uitspraken haha…
25 november 2012 om 18:56 #18077351@wim-v6 wrote:
Krakend ijs Breekt niet..
Krakende karren lopen het langstallemaal kloppende uitspraken haha…
Zoals het zafiraatje thuis kraakt, kraakt het nergens………..of ging dat toch anders? :hmmz :hmmz :jerry
25 november 2012 om 19:38 #18077352haha….
inderdaad..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.