Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Witgele prut in cartelventilatieslang Astra F
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2011 om 14:54 #17231104
Dag mede Forummers,
Ik zou vanmorgen de carterventilatieslang vernieuwen maar kwam tot de ontdekking
dat die welbekende witte prut in die slang zit.
Ook droop het water eruit.
Nou is dat op zich niet erg maar die prut zit ALLEEN in die slang.
Motor en oliedop en ook de carburateur(zo noem ik hem maar even) is netjes schoon.
En ook is de slang niet kapot ofzo.Hebben jullie een idee hoe dat kan want ik vind dit op zijn minst een beetje maf :o
Het is een Opel Astra F GLS uit 1992 op LPG.
Hieronder de foto van de slang in kwestie:Groet, Rik
15 januari 2011 om 15:04 #17797535Kan volgens mij niet echt kwaad.Met het koude en natte weer van de afgelopen maanden komt er een hoop vocht/condens in de olie/carter.Waarschijnlijk heeft die sludge ook op je oliedop gezeten,maar heb je een lang stuk gereden en is alles weer schoon.
Die sludge komt vooral door korte stukjes rijden,word de motor niet goed warm en vormt de condens die sludge.
Als je oliedop en filter schoont blijft en je nu de slang vervangt of schoonmaakt is er niets aan de hand.
Als je bang bent voor een lekke kopakking:Eventjes je koelvloeistofpeil in de gaten blijven houden.
Dannis
15 januari 2011 om 18:23 #17797536Ik rijd bijna altijd lange ritten (alleen woon-werk is al 38 km heen en terug)
dus dat kan het niet wezen wat je zegt: korte ritten.
De koppaking is ook niet lek: geen koelvloeistof lekkage, schone koelvloeistof, geen witte dampen uit de uitlaat.
Dus ja, ik snap het ook niet helemaal.Rik
15 januari 2011 om 18:27 #17797537En je motor word wel warm? +- 90 graden?
15 januari 2011 om 18:28 #17797538[rquote=1842832&tid=140574&author=Astra F Vaassen]En je motor word wel warm? +- 90 graden?[/rquote]
Yep ! niets mis mee !
Rik
15 januari 2011 om 18:42 #17797539Toch denk ik dat het geen kwaad kan….aangezien de slang waar de sludge inzit natuurlijk niet echt warm word na een lange rit(carter/oliedop en inlaat natuurlijk wel..)
Ik heb net eventjes gekeken bij mijn Arosa 1.4 16V sport en inderdaad ook sludge in de slang,maar niets op de oliedop of in de filter(openluchtfilter)Ga ik een ontluchtingsfiltertje opzetten voor de carterontluchting.
De Astra G station van mijn vrouw heeft(op het moment) dit “probleem” niet
Mijn Kadett die in de loods staat uiteraard ook niets…..heeft al 5 maanden niet gelopen en heeft een ontluchtingsfiltertje voor de carterontluchting……:D
Mijn Peugeot 106 1.3 Rallye project heeft het ook niet en heeft sinds vandaag ook een ontluchtingsfiltertje voor de carterontluchting..
Geen paniek dus en gewoon lekker doortuffen……
Dannis
15 januari 2011 om 18:47 #17797540[rquote=1842853&tid=140574&author=Kadettlover]Toch denk ik dat het geen kwaad kan….aangezien de slang waar de sludge inzit natuurlijk niet echt warm word na een lange rit(carter/oliedop en inlaat natuurlijk wel..)
Ik heb net eventjes gekeken bij mijn Arosa 1.4 16V sport en inderdaad ook sludge in de slang,maar niets op de oliedop of in de filter(openluchtfilter)Ga ik een ontluchtingsfiltertje opzetten voor de carterontluchting.
De Astra G station van mijn vrouw heeft(op het moment) dit “probleem” niet
Mijn Kadett die in de loods staat uiteraard ook niets…..heeft al 5 maanden niet gelopen en heeft een ontluchtingsfiltertje voor de carterontluchting……:D
Mijn Peugeot 106 1.3 Rallye project heeft het ook niet en heeft sinds vandaag ook een ontluchtingsfiltertje voor de carterontluchting..
Geen paniek dus en gewoon lekker doortuffen……
Dannis
[/rquote]
Jij gooit het op de lage temperatuur in de slang waardoor er “prut” erin komt ? Dat dacht ik dus ook, de temperatuur is daar het laagst natuurlijk van het hele systeem….
En dat ontluchtingsfilter, kun je die in de handel krijgen ?
Rik
15 januari 2011 om 19:11 #17797541Zo’n ontluchtingsfilterje kan je in elke automaterialenzaak kopen of een Autostyle dealer…..
je haalt in jouw geval gewoon die hele slang weg en koopt een filterje met de diameter die je ontluchtingsnippel heeft op je kleppendeksel.
Ook moet je dan wel je toevoer van je filterhuis “afdoppen”
makkelijkste is daar een stuk van je oude slang voor gebruiken:Gewoon aansluiten op je filterhuis en dan de slang afknippen(4-5cm) en die kant met een passende bout en een slangeklem afdichten….makkelijker kan niet.is tevens beter voor voor je luchtinlaat……Carterontluchting is altijd warm…..en een motor loopt het best op koude lucht.
Dannis
15 januari 2011 om 20:16 #17797542Zal wel wat condens zijn..
15 januari 2011 om 20:26 #17797543weten jullie of je die dunne slang ook kan afdoppen, die op het kleppendeksel zit naast de dikke ,ik neem aan dat het ook een carteronluchting is ?
15 januari 2011 om 21:17 #17797544Allebei kan je afdoppen,wat precies de bedoeling is van twee slangen is mij niet bekend……
Ik zou de kleine slang aan beide kanten afdoppen met een stukje slang met daarin een passende bout gedraaid en dan geklemd met een slangklem.
De dikke slang zou ik dan met een ontluchtingsfilter aan kleppedekselzijde uitrusten.Aan inlaatzijde moet je hem dan ook weer afdoppen…
Dannis
d[rquote=1842969&tid=140574&author=b07]weten jullie of je die dunne slang ook kan afdoppen, die op het kleppendeksel zit naast de dikke ,ik neem aan dat het ook een carteronluchting is ?[/rquote]
15 januari 2011 om 21:42 #17797545Wat ik denk, dat het wel in de slang zit en verder nergens dat het komt omdat de slang een kleine opp. heeft dus sneller kans op een “verstopping” … En minder druk natuurlijk..
15 januari 2011 om 21:49 #17797546[rquote=1843044&tid=140574&author=Fl!pke]Wat ik denk, dat het wel in de slang zit en verder nergens dat het komt omdat de slang een kleine opp. heeft dus sneller kans op een “verstopping” … En minder druk natuurlijk..
[/rquote]
Dat kan natuurlijk ook….
Rik
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.