Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › wisselende toeren en slecht lopen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2011 om 20:51 #17236917
Dag tigrafans,
Mijn opel heeft weer eens kuren
Hij begon met een wisselend toerental en later slecht lopen.
Soms zelfs stotterend en onregelmatig.
Ik heb het inlaatspruitstuk (al 3 x) verwijders en alles gereinigd incl omgeving en een nieuwe pakking geplaats.
Ik dacht dat de roetaanslag de oorzaak kon zijn.
Maar nog steeds hetzelfde.
ik denk dat hij valse lucht krijgt maar kan niet vinden waar.
Bij een garage waar ze even geluisterd hebben dachten ze dat ook.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Kan de EGR soortgelijke problemen veroorzaken??? :wub
De storingslamp brand af en toe.
Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.Greetz Geert
17 juni 2011 om 21:07 #17870760ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
elke code word steeds 3x herhaalt.Gert
17 juni 2011 om 21:58 #17870761:hmmz de lambasonde was voor mij ook een mogelijkheid.
Maar bij de garage zeiden ze dat het die niet kon zijn.
Bij het losmaken van de lambasonde was er ook geen verschil in het motormagagment merkbaar.
Morgen zal ik hem resetten.
Cross fingers.
Ik had de accu al losgemaakt,
Ik zocht ook al naar een lek in het inlaatspruitstuk, maar niets gevonden.
Mogelijk is het toch iets wat de toeren regelt.
:swearGreetz Geert
18 juni 2011 om 08:05 #17870762@geert01 wrote:
Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.
dit klinkt als een stappen motor die vervuilt is
dan gaat de motor op stationair toerental ontzettend pingelen
18 juni 2011 om 08:32 #17870763Je zegt pin 5 en 6.
De aansluiting heeft 2 rijen met aansluitingen.
Maar ik heb een 10 pins aansluiting?
Welke moet je dan hebben?
Li of re rij en welke stekker :wtfMVG
Geert
@gertjuh1968 wrote:
ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
elke code word steeds 3x herhaalt.Gert
18 juni 2011 om 08:36 #17870764Hallo,
Is stappenmotor de officiele naam of?
Of is het gaskleppenpotentiometer gasklepstelmotor ?
Zit die op of bij het brandstofsysteem?Greetz Geert
@Kaneda wrote:
@geert01 wrote:
Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.
dit klinkt als een stappen motor die vervuilt is
dan gaat de motor op stationair toerental ontzettend pingelen
18 juni 2011 om 10:42 #17870758Vacuumslangetjes al gecontroleerd? Dat had ik laatst ook. Ik dacht dat ie compleet in de soep zou lopen op een gegeven moment. Bleek een vacuüm slangetje te zijn.. De gene aan de achter/boven/rechterkant van het blok.
18 juni 2011 om 10:48 #17870765kun je daar zo bij of moet je dan het een en ander demonteren?
Waar loopt dat slangetje heen?18 juni 2011 om 11:36 #17870759alle slanetjes nagelopen
helaas niets kunnen vinden.
:wub
@YourivdAar wrote:Vacuumslangetjes al gecontroleerd? Dat had ik laatst ook. Ik dacht dat ie compleet in de soep zou lopen op een gegeven moment. Bleek een vacuüm slangetje te zijn.. De gene aan de achter/boven/rechterkant van het blok.
18 juni 2011 om 12:18 #17870766@geert01 wrote:
Je zegt pin 5 en 6.
De aansluiting heeft 2 rijen met aansluitingen.
Maar ik heb een 10 pins aansluiting?
Welke moet je dan hebben?
Li of re rij en welke stekker :wtfMVG
Geert
@gertjuh1968 wrote:
ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
elke code word steeds 3x herhaalt.Gert
dan moet je A en B doorverbinden, A begint de tweede rij vanaf je deur naar binnen
viewtopic.php?f=8&t=112933 hier zie je welke bedoelt worden18 juni 2011 om 13:19 #17870767Na wat zoeken had ik dit ook gevonden op:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/pic001.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Moet je dit alleen doen als de motor niet loopt?
Of beide.
Hij blijft in alle gevallen knipperen (code’s).
Klopt dat of moet hij na een bepaalde tijd ophouden met knipperen?
Ik heb (bijna) alles weer losgehad.
Maar de stappenmotor zit zo vast dat je er bijna niet bijkomt, net als die k… egr.
De brandstofleiding loopt er net boven.
Of moet je het hele gasklephuis verwijderen?
:swear18 juni 2011 om 16:51 #17870768klopt je moet de motor uit laten. het mm knippert je moet ff tellen. bij mij ging het zo 1x knipperen pauze 3 x knipperen dit was bij mij het geval, en zo kwam ik op het getal 13, en 13 staat voor de lambda sensor.
je moet wel goed kijken, de code’s worden 3x herhaalt.18 juni 2011 om 17:25 #17870769@geert01 wrote:
Na wat zoeken had ik dit ook gevonden op:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/pic001.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Moet je dit alleen doen als de motor niet loopt?
Of beide.
Hij blijft in alle gevallen knipperen (code’s).
Klopt dat of moet hij na een bepaalde tijd ophouden met knipperen?
Ik heb (bijna) alles weer losgehad.
Maar de stappenmotor zit zo vast dat je er bijna niet bijkomt, net als die k… egr.
De brandstofleiding loopt er net boven.
Of moet je het hele gasklephuis verwijderen?
:swearde stappen motor zit vast aan het gasklephuis
ivm mijn mantzel power box is mijn gasklep uiterst makkelijk te bereikenmaar ik denk dat je dan het hele gasklep verhaal er ff uit moet bouwen
18 juni 2011 om 19:14 #17870770:wub :wub ik dacht dat hij weer redelijk liep, dus niet
:argue alles zit zo ingebouwd dat je er bijna niet bijkomt.
De auto blijft hoog in de toeren lopen
Ik kon de stappenmotor nog niet loskrijgen.
Ik kon via het gaskleppenhuis wel wat reiniger erin spuiten, maar dat hielp dus niet.19 juni 2011 om 09:48 #17870757dan denk ik dat je motor valse lucht trekt, wat makelijk is om valse lucht op te sporen, je neem een stukje tuinslang.
eentje bij je oor houden en met het andere uiteinde ga je bij je motorblok langs. je hoort vanzelf als de motor valse lucht trekt.
zo spoor ik valse lucht ook altijd op.ik moet ff denken, dat met je stappenmotor. je zet de auto op kontackt dan haal je de stekker los van de stappenmotor.
dan het kontackt uit, druk de stekker van de stappenmotor er weer in. nu staat je stappenmotor helemaal dicht. en dan start je de auto. je moet dan wel ff helpen met het gas geven anders slaat ie af, niet te veel gas. als het goed is draait je motor op een heel laag toerental.
als de motor loopt dan regelt de cpu het stationeer lopen wel weer.
dit heb ik bij mij astra ook eens gedaan, (die heb ik niet meer)en ik denk dat je de auto een keer uitlaat lezen, dat er een foutcode bij is gekomen, omdat je de stekker van de stappenmotor hebt los gehaalt.
ga eerst kijken dan je motor geen valse lucht aanzuigt. anders heeft het verhaal met de stappenmotor geen nut.
Gert
19 juni 2011 om 10:16 #17870771Dat vermoeden heb ik ook, valse lucht.
heb je de slang al gecontroleerd van bovenhelft inaat naar gasklep.
Trouwens, gasklep haal je vrij makkelijk los hoor.
> bovenhelft inlaat demonteren (wel zorgen dat je een goede pakking bij de hand hebt)
– boutjes onder ecotec kap losdraaien welke bovenhelft inlaat vast houden
– slangeje in de hoek los halen
– slangklem thv gasklep los halen
– inlaat omhoog halen
> nu kan je ook de slang van bovenhelft inlaat naar gasklep controleren> gasklep demonteren
– draai de 4 torkx boutjes los die nu zichtbaar geworden zijn na bovenhelft los gehaald te hebben
– nu kan je de gasklep bewegen en de slangen draden en gaskabel makkelijker demonteren (leg de koelslangen zo hoog mogenlijk)
– nu kan je je gasklep uit de hoek halen, en op je gemak de gasklep en stappenmotor reinigen> nu kan je ook makkelijker bij de EGR, desnoods haal je ook even de gasklepsteun los.
– EGR zit vast met 2 torkx bouten, let op vergeet de stekker niet.Willem
19 juni 2011 om 10:52 #17870772beankt voor alle tips ik ga eind van de week ales uitproberen.
Ik moet helaas een weekje weg voor mijn werk.19 juni 2011 om 11:53 #17870773Ik ga zoeken naar de valse lucht.
Nu is het wel moeilijk luisteren als de motor op hoge toeren draait.
Heb je ervaring met andere plaatsen behalve de slangen.
Het inlaatspruitstuk had ik al gecontroleerd op scheurtjes
Is schuim van zeep en alternatief?
Moet je verschil horen bij de motor als je de lambasonde loskoppeld?
Los of vast geeft namelijk geen verschil@gertjuh1968 wrote:
dan denk ik dat je motor valse lucht trekt, wat makelijk is om valse lucht op te sporen, je neem een stukje tuinslang.
eentje bij je oor houden en met het andere uiteinde ga je bij je motorblok langs. je hoort vanzelf als de motor valse lucht trekt.
zo spoor ik valse lucht ook altijd op.ik moet ff denken, dat met je stappenmotor. je zet de auto op kontackt dan haal je de stekker los van de stappenmotor.
dan het kontackt uit, druk de stekker van de stappenmotor er weer in. nu staat je stappenmotor helemaal dicht. en dan start je de auto. je moet dan wel ff helpen met het gas geven anders slaat ie af, niet te veel gas. als het goed is draait je motor op een heel laag toerental.
als de motor loopt dan regelt de cpu het stationeer lopen wel weer.
dit heb ik bij mij astra ook eens gedaan, (die heb ik niet meer)en ik denk dat je de auto een keer uitlaat lezen, dat er een foutcode bij is gekomen, omdat je de stekker van de stappenmotor hebt los gehaalt.
ga eerst kijken dan je motor geen valse lucht aanzuigt. anders heeft het verhaal met de stappenmotor geen nut.
Gert
19 juni 2011 om 19:17 #17870774de motor blijft nu hoog in de toeren lopen na het starten.
Tussen 3000/4000 toeren?? :wub20 juni 2011 om 10:16 #17870775beetje met remreiniger in de rondte spuiten, hogere toeren = valse lucht
21 juni 2011 om 18:46 #17870776meestal gaat ie juist lager lopen omdat ie verzuipt op remmenreiniger
24 juni 2011 om 08:36 #17870777ik ben toch wel ff benieuwd hoe het gaat met je tig, ben je er al achter gekomen wat het nou was ?
24 juni 2011 om 08:39 #17870778@wim-v6 wrote:
meestal gaat ie juist lager lopen omdat ie verzuipt op remmenreiniger
Hmm laatste keer dat ik remreiniger gebruikte ging hij richting de toerenbegrenzer..
Maar het maakt niet uit, als de toeren veranderen weet je dat daar de lek zit ;)
26 juni 2011 om 09:36 #17870779Vandaag was het tijd voor actie,
Na afwezigheid van 4 dagen door werk.
Om de valse lucht te vinden 3 dingen bij de hand.
1. Luchttoevoer smoren middels plastic handschoen, (dan hoor je waar hij valse lucht zuigt).
2. Flexibele slang om mee te luisteren naar aanzuigende lucht (van oor naar motoronderdelen)
3, Remmenreiniger om toerental te beinvloedde.
Ik starten de tigra en de auto liep prima, geen hoge toeren geen haperingen, niets nada noppes.
Ook het luisteren met de slang of het spuiten met remmenreininger bij de slangen etc gaf geen resultaat.
:wub Misschien dat het gebruik van de remmenreiniger de oorzaak was van de toerendans?
Laten we het maar even afwachten.
Planning is wel om de stappenmotor alsnog schoon te maken en de EGR af te doppen.Tot zover
:wors
Geert29 juni 2011 om 18:15 #17870780iemand toevallig nog een foto van de stappenmotor en eventueel gasklephuis? altijd handig! ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.