wisselende toeren en slecht lopen

Forumindex Forums Modellen Tigra wisselende toeren en slecht lopen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236917
    geert01
      Lid sinds:
      10 May 2010

      Dag tigrafans,
      Mijn opel heeft weer eens kuren
      Hij begon met een wisselend toerental en later slecht lopen.
      Soms zelfs stotterend en onregelmatig.
      Ik heb het inlaatspruitstuk (al 3 x) verwijders en alles gereinigd incl omgeving en een nieuwe pakking geplaats.
      Ik dacht dat de roetaanslag de oorzaak kon zijn.
      Maar nog steeds hetzelfde.
      ik denk dat hij valse lucht krijgt maar kan niet vinden waar.
      Bij een garage waar ze even geluisterd hebben dachten ze dat ook.
      Heeft iemand ervaring hiermee?
      Kan de EGR soortgelijke problemen veroorzaken??? :wub
      De storingslamp brand af en toe.
      Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.

      Greetz Geert

      #17870760
      gertjuh1968
        Lid sinds:
        20 February 2011

        ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
        ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
        zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
        je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
        dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
        elke code word steeds 3x herhaalt.

        Gert

        #17870761
        geert01
          Lid sinds:
          10 May 2010

          :hmmz de lambasonde was voor mij ook een mogelijkheid.
          Maar bij de garage zeiden ze dat het die niet kon zijn.
          Bij het losmaken van de lambasonde was er ook geen verschil in het motormagagment merkbaar.
          Morgen zal ik hem resetten.
          Cross fingers.
          Ik had de accu al losgemaakt,
          Ik zocht ook al naar een lek in het inlaatspruitstuk, maar niets gevonden.
          Mogelijk is het toch iets wat de toeren regelt.
          :swear

          Greetz Geert

          #17870762
          Kaneda
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 December 2005

            @geert01 wrote:

            Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.

            dit klinkt als een stappen motor die vervuilt is

            dan gaat de motor op stationair toerental ontzettend pingelen

            #17870763
            geert01
              Lid sinds:
              10 May 2010

              Je zegt pin 5 en 6.
              De aansluiting heeft 2 rijen met aansluitingen.
              Maar ik heb een 10 pins aansluiting?
              Welke moet je dan hebben?
              Li of re rij en welke stekker :wtf

              MVG

              Geert

              @gertjuh1968 wrote:

              ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
              ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
              zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
              je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
              dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
              elke code word steeds 3x herhaalt.

              Gert

              #17870764
              geert01
                Lid sinds:
                10 May 2010

                Hallo,
                Is stappenmotor de officiele naam of?
                Of is het gaskleppenpotentiometer gasklepstelmotor ?
                Zit die op of bij het brandstofsysteem?

                Greetz Geert

                @Kaneda wrote:

                @geert01 wrote:

                Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.

                dit klinkt als een stappen motor die vervuilt is

                dan gaat de motor op stationair toerental ontzettend pingelen

                #17870758
                YourivdAar
                  Lid sinds:
                  20 May 2011

                  Vacuumslangetjes al gecontroleerd? Dat had ik laatst ook. Ik dacht dat ie compleet in de soep zou lopen op een gegeven moment. Bleek een vacuüm slangetje te zijn.. De gene aan de achter/boven/rechterkant van het blok.

                  #17870765
                  geert01
                    Lid sinds:
                    10 May 2010

                    kun je daar zo bij of moet je dan het een en ander demonteren?
                    Waar loopt dat slangetje heen?

                    #17870759
                    geert01
                      Lid sinds:
                      10 May 2010

                      alle slanetjes nagelopen
                      helaas niets kunnen vinden.
                      :wub
                      @YourivdAar wrote:

                      Vacuumslangetjes al gecontroleerd? Dat had ik laatst ook. Ik dacht dat ie compleet in de soep zou lopen op een gegeven moment. Bleek een vacuüm slangetje te zijn.. De gene aan de achter/boven/rechterkant van het blok.

                      #17870766
                      gertjuh1968
                        Lid sinds:
                        20 February 2011

                        @geert01 wrote:

                        Je zegt pin 5 en 6.
                        De aansluiting heeft 2 rijen met aansluitingen.
                        Maar ik heb een 10 pins aansluiting?
                        Welke moet je dan hebben?
                        Li of re rij en welke stekker :wtf

                        MVG

                        Geert

                        @gertjuh1968 wrote:

                        ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
                        ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
                        zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
                        je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
                        dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
                        elke code word steeds 3x herhaalt.

                        Gert

                        dan moet je A en B doorverbinden, A begint de tweede rij vanaf je deur naar binnen
                        viewtopic.php?f=8&t=112933 hier zie je welke bedoelt worden

                        #17870767
                        geert01
                          Lid sinds:
                          10 May 2010

                          Na wat zoeken had ik dit ook gevonden op:
                          http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/pic001.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
                          Moet je dit alleen doen als de motor niet loopt?
                          Of beide.
                          Hij blijft in alle gevallen knipperen (code’s).
                          Klopt dat of moet hij na een bepaalde tijd ophouden met knipperen?
                          Ik heb (bijna) alles weer losgehad.
                          Maar de stappenmotor zit zo vast dat je er bijna niet bijkomt, net als die k… egr.
                          De brandstofleiding loopt er net boven.
                          Of moet je het hele gasklephuis verwijderen?
                          :swear

                          #17870768
                          gertjuh1968
                            Lid sinds:
                            20 February 2011

                            klopt je moet de motor uit laten. het mm knippert je moet ff tellen. bij mij ging het zo 1x knipperen pauze 3 x knipperen dit was bij mij het geval, en zo kwam ik op het getal 13, en 13 staat voor de lambda sensor.
                            je moet wel goed kijken, de code’s worden 3x herhaalt.

                            #17870769
                            Kaneda
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 December 2005

                              @geert01 wrote:

                              Na wat zoeken had ik dit ook gevonden op:
                              http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/pic001.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              Moet je dit alleen doen als de motor niet loopt?
                              Of beide.
                              Hij blijft in alle gevallen knipperen (code’s).
                              Klopt dat of moet hij na een bepaalde tijd ophouden met knipperen?
                              Ik heb (bijna) alles weer losgehad.
                              Maar de stappenmotor zit zo vast dat je er bijna niet bijkomt, net als die k… egr.
                              De brandstofleiding loopt er net boven.
                              Of moet je het hele gasklephuis verwijderen?
                              :swear

                              de stappen motor zit vast aan het gasklephuis
                              ivm mijn mantzel power box is mijn gasklep uiterst makkelijk te bereiken

                              maar ik denk dat je dan het hele gasklep verhaal er ff uit moet bouwen

                              #17870770
                              geert01
                                Lid sinds:
                                10 May 2010

                                :wub :wub ik dacht dat hij weer redelijk liep, dus niet
                                :argue alles zit zo ingebouwd dat je er bijna niet bijkomt.
                                De auto blijft hoog in de toeren lopen
                                Ik kon de stappenmotor nog niet loskrijgen.
                                Ik kon via het gaskleppenhuis wel wat reiniger erin spuiten, maar dat hielp dus niet.

                                #17870757
                                gertjuh1968
                                  Lid sinds:
                                  20 February 2011

                                  dan denk ik dat je motor valse lucht trekt, wat makelijk is om valse lucht op te sporen, je neem een stukje tuinslang.
                                  eentje bij je oor houden en met het andere uiteinde ga je bij je motorblok langs. je hoort vanzelf als de motor valse lucht trekt.
                                  zo spoor ik valse lucht ook altijd op.

                                  ik moet ff denken, dat met je stappenmotor. je zet de auto op kontackt dan haal je de stekker los van de stappenmotor.
                                  dan het kontackt uit, druk de stekker van de stappenmotor er weer in. nu staat je stappenmotor helemaal dicht. en dan start je de auto. je moet dan wel ff helpen met het gas geven anders slaat ie af, niet te veel gas. als het goed is draait je motor op een heel laag toerental.
                                  als de motor loopt dan regelt de cpu het stationeer lopen wel weer.
                                  dit heb ik bij mij astra ook eens gedaan, (die heb ik niet meer)

                                  en ik denk dat je de auto een keer uitlaat lezen, dat er een foutcode bij is gekomen, omdat je de stekker van de stappenmotor hebt los gehaalt.

                                  ga eerst kijken dan je motor geen valse lucht aanzuigt. anders heeft het verhaal met de stappenmotor geen nut.

                                  Gert

                                  #17870771
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Dat vermoeden heb ik ook, valse lucht.

                                    heb je de slang al gecontroleerd van bovenhelft inaat naar gasklep.

                                    Trouwens, gasklep haal je vrij makkelijk los hoor.

                                    > bovenhelft inlaat demonteren (wel zorgen dat je een goede pakking bij de hand hebt)
                                    – boutjes onder ecotec kap losdraaien welke bovenhelft inlaat vast houden
                                    – slangeje in de hoek los halen
                                    – slangklem thv gasklep los halen
                                    – inlaat omhoog halen
                                    > nu kan je ook de slang van bovenhelft inlaat naar gasklep controleren

                                    > gasklep demonteren
                                    – draai de 4 torkx boutjes los die nu zichtbaar geworden zijn na bovenhelft los gehaald te hebben
                                    – nu kan je de gasklep bewegen en de slangen draden en gaskabel makkelijker demonteren (leg de koelslangen zo hoog mogenlijk)
                                    – nu kan je je gasklep uit de hoek halen, en op je gemak de gasklep en stappenmotor reinigen

                                    > nu kan je ook makkelijker bij de EGR, desnoods haal je ook even de gasklepsteun los.
                                    – EGR zit vast met 2 torkx bouten, let op vergeet de stekker niet.

                                    Willem

                                    #17870772
                                    geert01
                                      Lid sinds:
                                      10 May 2010

                                      beankt voor alle tips ik ga eind van de week ales uitproberen.
                                      Ik moet helaas een weekje weg voor mijn werk.

                                      #17870773
                                      geert01
                                        Lid sinds:
                                        10 May 2010

                                        Ik ga zoeken naar de valse lucht.
                                        Nu is het wel moeilijk luisteren als de motor op hoge toeren draait.
                                        Heb je ervaring met andere plaatsen behalve de slangen.
                                        Het inlaatspruitstuk had ik al gecontroleerd op scheurtjes
                                        Is schuim van zeep en alternatief?
                                        Moet je verschil horen bij de motor als je de lambasonde loskoppeld?
                                        Los of vast geeft namelijk geen verschil

                                        @gertjuh1968 wrote:

                                        dan denk ik dat je motor valse lucht trekt, wat makelijk is om valse lucht op te sporen, je neem een stukje tuinslang.
                                        eentje bij je oor houden en met het andere uiteinde ga je bij je motorblok langs. je hoort vanzelf als de motor valse lucht trekt.
                                        zo spoor ik valse lucht ook altijd op.

                                        ik moet ff denken, dat met je stappenmotor. je zet de auto op kontackt dan haal je de stekker los van de stappenmotor.
                                        dan het kontackt uit, druk de stekker van de stappenmotor er weer in. nu staat je stappenmotor helemaal dicht. en dan start je de auto. je moet dan wel ff helpen met het gas geven anders slaat ie af, niet te veel gas. als het goed is draait je motor op een heel laag toerental.
                                        als de motor loopt dan regelt de cpu het stationeer lopen wel weer.
                                        dit heb ik bij mij astra ook eens gedaan, (die heb ik niet meer)

                                        en ik denk dat je de auto een keer uitlaat lezen, dat er een foutcode bij is gekomen, omdat je de stekker van de stappenmotor hebt los gehaalt.

                                        ga eerst kijken dan je motor geen valse lucht aanzuigt. anders heeft het verhaal met de stappenmotor geen nut.

                                        Gert

                                        #17870774
                                        geert01
                                          Lid sinds:
                                          10 May 2010

                                          de motor blijft nu hoog in de toeren lopen na het starten.
                                          Tussen 3000/4000 toeren?? :wub

                                          #17870775
                                          KiLLaHeRTz
                                            Lid sinds:
                                            30 August 2010

                                            beetje met remreiniger in de rondte spuiten, hogere toeren = valse lucht

                                            #17870776
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              meestal gaat ie juist lager lopen omdat ie verzuipt op remmenreiniger

                                              #17870777
                                              gertjuh1968
                                                Lid sinds:
                                                20 February 2011

                                                ik ben toch wel ff benieuwd hoe het gaat met je tig, ben je er al achter gekomen wat het nou was ?

                                                #17870778
                                                KiLLaHeRTz
                                                  Lid sinds:
                                                  30 August 2010

                                                  @wim-v6 wrote:

                                                  meestal gaat ie juist lager lopen omdat ie verzuipt op remmenreiniger

                                                  Hmm laatste keer dat ik remreiniger gebruikte ging hij richting de toerenbegrenzer..

                                                  Maar het maakt niet uit, als de toeren veranderen weet je dat daar de lek zit ;)

                                                  #17870779
                                                  geert01
                                                    Lid sinds:
                                                    10 May 2010

                                                    Vandaag was het tijd voor actie,
                                                    Na afwezigheid van 4 dagen door werk.
                                                    Om de valse lucht te vinden 3 dingen bij de hand.
                                                    1. Luchttoevoer smoren middels plastic handschoen, (dan hoor je waar hij valse lucht zuigt).
                                                    2. Flexibele slang om mee te luisteren naar aanzuigende lucht (van oor naar motoronderdelen)
                                                    3, Remmenreiniger om toerental te beinvloedde.
                                                    Ik starten de tigra en de auto liep prima, geen hoge toeren geen haperingen, niets nada noppes.
                                                    Ook het luisteren met de slang of het spuiten met remmenreininger bij de slangen etc gaf geen resultaat.
                                                    :wub Misschien dat het gebruik van de remmenreiniger de oorzaak was van de toerendans?
                                                    Laten we het maar even afwachten.
                                                    Planning is wel om de stappenmotor alsnog schoon te maken en de EGR af te doppen.

                                                    Tot zover
                                                    :wors
                                                    Geert

                                                    #17870780
                                                    Dominic
                                                      Lid sinds:
                                                      17 December 2009

                                                      iemand toevallig nog een foto van de stappenmotor en eventueel gasklephuis? altijd handig! ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.