Wispelturig motormanagement lampje

Forumindex Forums Modellen Astra Wispelturig motormanagement lampje

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Rudie86

Beste forumleden,

Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar rond in mijn Astra F (bj 1994) met daarin het C14NZ blok. Niet echt een strepentrekker, maar hij brengt mij overal waar het moet. Graag wil ik een beroep op jullie kennis doen voor het volgende probleem.

Wanneer ik op de snelweg rij (120), gaat na verloop van tijd het motormanagement lampje branden. Wanneer ik de snelheid iets laat zakken (100), gaat het lampje weer uit. Voer ik de snelheid weer op (120), gaat het lampje na een minuut of twee weer branden. Wanneer ik gewoon 120 blijf rijden, gaat hij wel weer na een paar seconden uit, maar hij gaat ook weer vrij snel aan. Wanneer ik niet boven de 100 uit kom, blijft het lampje ook uit. Het vreemde is alleen, dat ik hiervan geen last heb in de winter.

Een bezoekje aan de garage heeft opgeleverd dat het een storing was geweest in de lambdasonde, terwijl deze op het moment van uitlezen wel gewoon de juiste waarden doorgeeft.

Nu dacht ik na wat Googlen het euvel te hebben gevonden: de luchtmassameter. Deze is immers afhankelijk van de lucht en aangezien deze in de winter koeler is dan in de zomer, zou dit het euvel kunnen zijn. Maar nu kom ik er net achter dat mijn type motor deze helemaal niet heeft :(

Een heel verhaal, maar wie o wie kan mij verder helpen? De motor temperatuur is verder prima en het verbruik is ook niet anders dan anders (1 op 13/ 1 op 14).

Alvast bedankt!

wim-v6
      Deelnemer

Lambda sonde kan kapot wezen, we hebben een code nodig om te weten of de lammbda zelf stuk is ofdat ie een verkeerde waarde geeft.

Willem

Rudie86

Okee, dan zou ik dat na moeten vragen. Maar de monteur gaf tijdens het uitlezen aan dat de lamdasonde wel de juiste waarden doorgaf en ook gewoon goed reageerde op het intrappen van het gaspedaal. Hij had het over een éénmalige storing, maar dat is het dus helaas niet :-( Maar is er een verklaring dan voor het feit dat ik er ‘s winters geen last van heb?

wim-v6
          Deelnemer

komt de motor goed op temperatuur??

Rudie86

Jep! En die blijft ook constant, ongeacht welk weer het is. De verwarming in de auto doet het ook prima :)

wim-v6
              Deelnemer

okeej

wou ik even weten ivm bij ongeveer 50 a 60% van deze motoren de thermosstaat kapot is, en de motor koud blijft en de lambda dus niet gaat werken.

best kans dat ie gewoon kapot is hoor.

je kan eens een lambda op de sloop scoren en deze erin jatseren, kijken wat er gebeurt.

willem

wesleym

Bij mij was het de EGR klep. Weet niet of dat bij jou ook het geval is.

Astra Arnhem
                  Deelnemer

Bij mij hielp een nieuw luchtfilter en bougies (X1.6SZR)

Fearless
                    Deelnemer

Tis een 1400 nztje daar kan weinig aan kapot. Egr klep maakt niet uit bij dit type. Al trek je de vacuumslang er af krijg je nog geen storing.

EEn luchtmassa meter hebben ze niet.

De lamdasensor kan vuil zijn, en dan een slechte meting doen. Gewoon eens verwisselen. Tis maar zon enkeldraads dingetje dus die kosten niets.

Wat hebben ze uitgelezen? Kan je zon oude wagen wel eens uitlezen?

IK denk dat je valse lucht trekt via de inlaatpakking. De oude groene pakkingen krijgen allemaal een scheurtje naar buiten toe.

Rudie86

Bedankt voor alle reacties! LMM heb ik inderdaad niet nee. Mijn auto heeft een MAP sensor. Dan ga ik toch maar op zoek naar een andere lamdasonde :-) Die is inderdaad niet al te ingewikkeld om te vervangen. Ik ga eens even op de site van de sloop kijken :)

wim-v6
                        Deelnemer

alles lekker op de sloop mee nemen.

Willem

KadAstra-EF
                          Deelnemer

Van harte welkom op dit forum !!
                            En dat na ruim 2 jaar van je registratie hier !

Met gepaste trots presenteer ik mijn topic :o over het plaatsen van foto’s en een avatar
                            op dit prachtige forum :D

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=139209

Hartelijke groet, Rik :D

Rudie86

Haha! Dank je wel! Heb al wel eens iets eerder gepost hoor :-) Maar er is simpelweg nooit iets aan de hand met m’n Astra en veel technische kennis van auto’s heb ik niet, dus die kan ik dan ook niet delen ;-)

KadAstra-EF
                              Deelnemer

[rquote=1871733&tid=142300&author=Rudie86]Haha! Dank je wel! Heb al wel eens iets eerder gepost hoor :-) Maar er is simpelweg nooit iets aan de hand met m’n Astra en veel technische kennis van auto’s heb ik niet, dus die kan ik dan ook niet delen ;-)[/rquote]

Oh, dus je wilt zeggen dat mijn auto rijp voor de sloop is als je mijn posten ziet ? je wordt bedankt :P:P:P

Ik heb ook niet (heel) veel kennis maar probeer toch zoveel mogelijk anderen te helpen omdat ze mij OOK HELPEN als ik toch iets heb.

Groet, Rik :D

Rudie86

Over de sloop gesproken…Ze (een stel )*(&%$)*&%#@) hadden vorige week mijn achterruitenwisser afgebroken. Natuurlijk een bezoekje aan de sloop gebracht om te kijken of ze daar nog wat hadden liggen en dat was zo het geval. Alleen doet het altijd toch wel een beetje pijn om daar al die Astraatjes te zien staan…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.