Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Winterbanden vraagje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2012 om 10:51 #17237899
Hallo forumleden!
Het wordt weer tijd om de winterbandjes onder de GTS te gooien. Nu zag ik dat de banden die nu om de stalen velgen liggen een DOT-code hebben uit 2002. Dat is denk ik wel redelijk oud voor banden. Ik heb ze bij de koop van de auto bij de dealer in februari meegeleverd gekregen op nieuwe stalen velgen.
Ze zien er nog wel goed uit (geen droogtescheurtjes etc). Maar er zijn momenteel wat aanbiedingen van winterbanden. Dus ben ik aan het twijfelen of ik er toch maar nieuwe om ga doen.Nu liggen er Vredestein Wintracs 215/55/16h 97 om de stalen velgen.
Ik zag bij een aantal bandenboeren ook de codering 93 staan. Is dit te “licht” voor de GTS? (1.8 16v uit 2005).
Ik hoor graag van jullie
groet Johan
29 oktober 2012 om 11:48 #1788145410 Jaar is idd wel aardig oud voor een band.
De lagen van de band kunnen los raken van elkaar.
Hoe is het profiel dan??Bij caravans wordt het aan geraden om ze te vervangen na 7 jaar.
En vaak geëist van de verzekering.
Maar of dat zo is bij personenwagens zou ik mijn polis eens na moeten kijken.29 oktober 2012 om 15:25 #1788145597 is een getal wat staat voor draagvermogen, 730 kg voor deze band (x 4 indien zelfde band/type is 2920 kg draagvermogen)
93 is 650 kg draagvermogen voor deze band, x 4 maakt 2600 kg..meer als genoeg dus voor een astra..Snelheidscodering H is tot 210 km/h…vast genoeg in de winter.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden. Om het chemisch verouderen tegen te gaan worden stoffen aan het produktieproces toegevoegd. Hierdoor kan worden gegarandeert dat een vakkundig opgeslagen band ook na jaren (tot 5 jaar) nog aan de specificaties van een nieuwe band voldoet. Bij banden tussen 5 en 10 jaar dien je goed naar verouderingskenmerken, uitdrogen, scheurtjes etc. te kijken en op de prestaties van de band te letten.
2 november 2012 om 16:04 #17881456Gisteren even bij de Opel-testdag geweest. Conclusie banden zijn redelijk maar op leeftijd.
Profiel is tussen de 4,5 en 5 mm maar ze cuppen wel. (Hebben niet onder de GTS gelegen ligt niet aan mijn auto)
Ik heb wel gelezen dat door de ouderdom van de banden de veiligheid minder wordt.Ik ga dus toch maar eens kijken voor andere banden want veiligheid voor alles. Heb al een paar goeie aanbiedingen gevonden. Ik las elders op het forum dat 205/55/16 ook onder de GTS kunnen maar dat er dan wel een afwijking is. Volgens een omrekenschema zou dat ongeveer -1.8% zijn. Dat is voor mij geen onoverkomelijk probleem.
2 november 2012 om 16:48 #17881457AnoniemLid sinds:
1 January 1970@zorro4500 wrote:
Gisteren even bij de Opel-testdag geweest. Conclusie banden zijn redelijk maar op leeftijd.
Profiel is tussen de 4,5 en 5 mm maar ze cuppen wel. (Hebben niet onder de GTS gelegen ligt niet aan mijn auto)
Ik heb wel gelezen dat door de ouderdom van de banden de veiligheid minder wordt.Ik ga dus toch maar eens kijken voor andere banden want veiligheid voor alles. Heb al een paar goeie aanbiedingen gevonden. Ik las elders op het forum dat 205/55/16 ook onder de GTS kunnen maar dat er dan wel een afwijking is. Volgens een omrekenschema zou dat ongeveer -1.8% zijn. Dat is voor mij geen onoverkomelijk probleem.
de leeftijd van de band zou voor mij geen bellemering zijn
om ze gewoon te gebruiken
mits ze inderdaad geen scheurtjes enz vertonendie 4,5 mm is volgens mij wel aan de krappe kant voor n winterband
dat zou voor mij eerder t besluit voor n set nieuwe bepalen ;)
beneden een bepaalde waarde worden zo ook niet meer als winterband beschouwd
weet ff niet vanaf hoe weinig mm dat is ;)2 november 2012 om 17:25 #17881458” wrote:die 4,5 mm is volgens mij wel aan de krappe kant voor n winterband
dat zou voor mij eerder t besluit voor n set nieuwe bepalen ;)
beneden een bepaalde waarde worden zo ook niet meer als winterband beschouwd
weet ff niet vanaf hoe weinig mm dat is ;)Ik dacht dat et iets van de 3 mm was maar weet et niet zeker misschien zelf 3.5
2 november 2012 om 17:56 #17881459minimaal 4mm voor Duitsland iig
2 november 2012 om 19:03 #17881460Regel van vier voor winterbanden
Max vier jaar oud, op alle vier de wielen en minimum 4 mm profiel.
2 november 2012 om 19:06 #17881461@Slurpy wrote:
Regel van vier voor winterbanden
Max vier jaar oud, op alle vier de wielen en minimum 4 mm profiel.
Max vier jaar is wat overdreven. maar de rest klopt.
3 november 2012 om 13:37 #17881462Zo de nieuwe banden liggen eronder. Zijn Nokian WR D3 geworden. Kwamen ook behoorlijk goed uit diverse testen.
Ik heb er € 420,00 voor betaald inclusief balanceren, monteren etc. Dus de winter mag nu wel komen :D3 november 2012 om 19:05 #17881463nette prijs.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.