Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Winterbanden of 4 seizoenenbanden
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 november 2019om 12:48 door quandor.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2019 om 18:10 #18369494
Wat is jullie mening wil goed voorbereid de winter in .
Rijden jullie winterbanden of 4 seizoenenbanden en wat is jullie ervaring.
Zit te twijfelen 4 seizoenenbanden is makkelijk maar denk een set winterbanden bij de dealer beter.
Ga ook even prijs van set vragen bij mijn dealer 18 inch
Alvast bedankt
24 oktober 2019 om 18:59 #18369498Is al zoveel over geschreven. Bekijk maar eens de testen op Internet. Denk aan grip, afrolgeluid, kosten.
Dan kan je daar zelf een persoonlijke keus inmaken.
Ik rij met zomerbanden voor de zomer en winterbanden voor de winter.
24 oktober 2019 om 19:02 #18369499nog op geen enkele wagen winterbanden gehad. Lukt prima
25 oktober 2019 om 19:42 #18369511Het is dat het in het leasepakket zit, anders zou ik geen winterbanden monteren, of anders 4seizoenbanden . Toen Nederland nog winters kende had ik nooit winterbanden en kwam ik ook altijd waar ik zijn moest.
27 oktober 2019 om 03:22 #18369524het blijft een keuze.
De meningen zijn nogal verdeeld.
ik rij al jaren met winterbanden in dat seizoen (zowel lease als privé) en merk wel degelijk verschil , wat niet wil zeggen dat je jouw rijgedrag niet hoeft aan te passen aan de omstandigheden (wat veel gebruikers van winterbanden vergeten).
de keuze tussen winterbanden of 4 seizoen banden hangt ook af van het aantal km dat je rijdt en of dat je in de winter ook in het buitenland rijdt.
als je alleen in NL rijdt is het meestal een overweging tussen de kosten en het eventuele veiligheidsaspect.
als je het wisselen zelf kunt doen is een winterset aanschaffen wellicht de moeite waard omdat je daardoor wel 2x zolang met je banden kunt doen, maar als je dat 2x per jaar moet laten doen wordt het financieel niet zo aantrekkelijk.
kortom, kiezen tussen gevoel en verstand.
28 oktober 2019 om 21:58 #18369555Winterbanden zijn een commercieel product. Wij hebben deze in Nederland NIET nodig. Die 2 tot 6 dagen dat er een pak sneeuw valt kun je ook rustig de woonwijk uitrijden op je 4 seizoenen of zomerbanden. Eenmaal op de wijkontsluitende wegen aangekomen is de ellende voorbij. Gemeentes, provincies en de Rijskoverheid zorgen ervoor dat de belangrijke wegen in no time goed berijdbaar zijn.
Daarentegen : spek de staatskas met BTW en stimuleer de economie, koop winterbanden!
Een artikeltje ( bron : https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/het-glibberige-pad-van-marketing~bb890c7b/ ) van meer dan 10 jaar terug wil ik u allen niet onthouden, trek uw eigen conclusie(s) :
Het glibberige pad van marketing
Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit….6 december 2007, 10:00
Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.
In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.
Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’
Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.
Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’
Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.
Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.
Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.
‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’
Uit de resultaten van de remproef (zie grafiek) is te zien dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.
Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.
Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.
De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.
Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.
Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking.
Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.
29 oktober 2019 om 17:27 #18369564Volgens mij was niet de vraag wel of niet. Hier is al genoeg over geschreven. (gedateerd stuk)
Het blijft een persoonlijke / budget mening.
In Duitsland zie je steeds meer de Allweather banden.
Heb je al een keuze gemaakt Marco?
30 oktober 2019 om 06:53 #18369565Hoi Supermotard
Maandag worden mijn banden vervangen door Vredestein Quartac pro allweather banden bij de dealer.
Bedankt iedereen voor jullie reacties
:toppie:
30 oktober 2019 om 07:26 #18369566[quote quote=18369564]Volgens mij was niet de vraag wel of niet. Hier is al genoeg over geschreven. (gedateerd stuk) Het blijft een persoonlijke / budget mening. In Duitsland zie je steeds meer de Allweather banden. Heb je al een keuze gemaakt Marco?[/quote] Kijk eens naar de eerste zin in het startbericht……
Wat de leeftijd van het artikel betreft, is het relevant of het artikel van gisteren, eergisteren of 12 jaar geleden is? Sneeuw is sneeuw en winterbanden zijn winterbanden.
Daarnaast, welke rol spelen budget en / of een persoonlijke keuze in het verhaal? Als iets nagenoeg zinloos is om aan te schaffen, dan spelen een portemonnee en / of een persoonlijke keuze toch geen enkele rol (meer) ?
31 oktober 2019 om 08:09 #18369585Als je plek hebt zou ik winterbanden kopen. Kost meer, maar slijtage is dan verdeeld over 2 sets. Daarnaast zijn al seizoensbaden in de winter ook niet meer geschikt als het minder dan 4mm is. Geld ook voor winterbanden.
31 oktober 2019 om 08:26 #18369588Veelgemaakte fout over winterbanden is dat men denkt dat het voor rijden in de sneeuw is. Indien dat zo zou zijn dan heb je gelijk, zoveel sneeuw ligt er immers niet in NL.
Echter, winterbanden/koudweerbanden bieden sterk verbeterde rij-eigenschappen onder een temp van 7 graden celsius. Dan daarbij, staatskas spekken met btw en weet ik wat al niet meer… Ik heb ook winterbanden (ze zitten er overigens nog niet op) Een setje met 4 x nieuwe Hankooks + nieuwe stalen velgen kostten mij rond de 500 euro. Indien ik op winterbanden rijdt, slijten mijn zomerbanden niet, dus wat is het verlies? De stalen velgen? 100 euro in laten we zeggen 4 jaar tijd, na die tijd gaan ze marktplaats op en vang ik er nog iets voor terug. Te verwaarlozen dus.
Het is en blijft een ieders keuze. Ik heb een keer het verschil gemerkt met rijden tijdens gladheid, dit zegt mij genoeg.
Maar indien jij een keer tegen mij aanrijdt wanneer het glad is (op je zomerbanden), dan vind ik jou toch wel een echte lamzak! Laat staan dat je mijn kind aanrijdt op de fiets…
31 oktober 2019 om 09:18 #18369589Ik quote 2 alinea’s uit het artikel dat ik postte en ‘rest’ daarna ‘mijn case’ :
Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.
Uit de resultaten van de remproef (zie grafiek) is te zien dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.
De kans dat jij tegen mij aanglibbert of dat jij een kind aanrijdt is volgens het onderzoek (m.u.v. écht besneeuwde wegen) dus groter dan dat ik…………
Laat een ieder hieruit zijn (eigen) conclusie(s) trekken………..
31 oktober 2019 om 20:12 #18369604Dat artikel is meer dan 10 jaar oud en zeker niet meer van toepassing bij de huidige winterbanden van goede kwaliteit.
31 oktober 2019 om 21:09 #18369606Helaas snijdt dat geen hout, ook de kwaliteit van zomer / vierseizoenen banden is sinds de release van het artikel verbeterd. Er was / is trouwens ook niemand die beweert dat de kwaliteit van de winterbanden niet goed is. Het artikel en de daarin beschreven tests (met name door de Duitsers) onderstreept alleen maar dat winterbanden écht nut hebben als er sneeuw ligt en laat nu net dat witte goedje hier in Nederland niet of nauwelijks meer vallen, iig zodanig weinig dat het een investering van winterbanden niet rechtvaardigt. Misschien dat winterbanden voor mensen in de oostelijke grensstreek die dagelijks een kilometer of 150 Duitsland in moeten rijden zinvol zijn, dit naast de wettelijke verplichting in Duitsland om bij bepaalde weersomstandigheden winterbanden gemonteerd te hebben.
Daarnaast, het gaat niet om de kwaliteit van de banden, het gaat om het technische principe en als je je ietwat verdiept in het technische principe en een heel klein beetje de historie induikt, dan zal je ondervinden dat winterbanden vroeger sneeuwbanden heetten en juist dáár wringt de schoen. Hier in Nederland, zeker in de afgelopen 20 jaar, hebben wij een handjevol echte sneeuwdagen gehad en de sneeuw die er dan ligt is veelal met een uurtje of 4 door Rijkswaterstaat / de provincies / de gemeentes opgeruimd. Rest de sneeuw in de woonwijken en ja, ipv. met 40 door de wijk te rijden kun je op zomerbanden prima met 10 tot 15 Km/h door heftig besneeuwde woonstraten rijden totdat je op de wijkontsluitende weg terecht komt die inmiddels door de gemeente sneeuwvrij is gemaakt.
Kijk ook even in het artikel naar de “Davitomon” opmerking. Die vind ik heel toepassend.
Maar zoals ik al eerder schreef, het boeit niet echt, een ieder moet doen wat hem / haar goeddunkt. Winterbanden aanschaffen is goed voor de economie dus gewoon kopen die dingen! De marketingbureaus, samen met de bandenfabrikanten liggen in een deuk…………..
[quote quote=18369604]Dat artikel is meer dan 10 jaar oud en zeker niet meer van toepassing bij de huidige winterbanden van goede kwaliteit.[/quote]
Kun je dit onderbouwen?
Artikeltje uit 2015 dan maar?
https://www.ad.nl/economie/zijn-winterbanden-nou-veiliger-of-gewoon-geldklopperij~a8fde44f/
Om de discussie te voeden een quote uit het artikeltje uit 2015 :
Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband. Vonk: ,,Het weer heb je in Nederland nooit zeker. Afgelopen winters was er niks, maar daarvoor had je een paar winters dat het bleef sneeuwen. Het strooizout raakte zelfs op.”
Herken je het?
En dan terug naar de hamvraag : hoeveel sneeuw / ijzeldagen hebben wij de aflopen 10 jaar gehad? Ze zijn op de vingers van een viertal handen te tellen. Moet je daarvoor honderden Euro’s uitgeven, of moet je op die paar dagen niet gaan rijden of met je zomerbanden heel zachtjes rijden……?
1 november 2019 om 18:10 #18369623Dit item mag van mij op slot
1 november 2019 om 21:07 #18369625Heeft idd niets meer met de GLX te maken :dank-u:
1 november 2019 om 21:13 #18369626Kijk eens naar bericht 1.
3 november 2019 om 16:44 #18369647Bij mij geen twijfel meer op de klinkers hier in de straat, bij mij worden ze twee keer per jaar gewisseld.
Met de paniekrijders op de weg ben ik zeer blij dat ik zo snel mogelijk stil sta. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik meerdere malen mensen een vangrail of bermpje mee zie pakken als ik een noodstop moet maken. En dat is vrijwel nooit met een lekker weertje, maar altijd in de regen of bij gladheid.
Ik snap dat mensen financiële overwegingen aanvoeren om het niet te doen, maar met een ongelukje (zeker met kinderen achterin) is het mij die paar euro per jaar niet waard.
Groetjes Jeroen
5 november 2019 om 23:56 #18369695Da’s prima voor de economie, goed gedaan! :applause01:
6 november 2019 om 06:22 #18369697Is het nou quandor of hansglx?
6 november 2019 om 09:07 #18369699Is K O O P hetzelfde als D R U K ?
6 november 2019 om 12:38 #18369704Heb zoals hierboven gemeld vredestein quartrac pro eronder zitten nu iedereen bedankt voor de reacties
Kan ik het item zelf op slot zetten of moet de moderator dat doen?
6 november 2019 om 17:55 #18369709Goede keus gemaakt. Veel veilige kilometers. :good:</p>
7 november 2019 om 12:22 #18369718Ik heb de Grandland direct laten afleveren met Michelin CrossClimate SUV 19″ banden ipv de fabrieks-af gemonteerde banden. Geen moment spijt van, het bandenwisselen was ik wel beu. Ze zitten inmiddels ook op mijn andere Opel.
7 november 2019 om 12:48 #18369719Goede keuze.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.