Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Winterbanden 195/50/R15. Past dit?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2013 om 08:30 #17261786
Hey!
Ben aan het zoeken naar een setje winterbanden. Nou ben ik leuke lichtmetalen set tegengekomen met de volgende gegevens:
Steek: 4×100
Naafgat: 57.1
ET: 40
Bandenmaat: 195/50/R15Ik rij een Corsa B X12XE 1.2 16v uit 2000. Geheel standaard. Dus geen verlagingen o.i.d.
Gaat om deze set. Wel VW velgen helaas.. Wellicht voor een die-hard corsa rijder geen porem. Maakt mij niks uit..
Thx alvast!
11 november 2013 om 10:37 #18191163Dat past wel. Velgen komen 9mm verder naar buiten, sommige zullen dan zeggen dat je lagers sneller slijten. Maar het past wel.
11 november 2013 om 10:43 #18191164Ik heb ongeveer dezelfde maten, past gemakkelijk onder een C dus een B ook. Komen idd verder naar buiten, staat wel mooier vind ik zelf.
Vergeet niet om centreerringen te plaatsen van 5mm.11 november 2013 om 11:11 #18191165@Turill wrote:
Ik heb ongeveer dezelfde maten, past gemakkelijk onder een C dus een B ook. Komen idd verder naar buiten, staat wel mooier vind ik zelf.
Vergeet niet om centreerringen te plaatsen van 5mm.Thanks voor de antwoorden. Mag ik vragen waar je die 5mm vandaan haalt? Corsa is als ik het goed heb 56,6mm. De velgen zijn 57,1mm. Verschil van 0,5mm?
11 november 2013 om 11:14 #18191166je hoogte maat klopt niet zou 45 serie moeten zijn.
en je winterbanden wil je juist een maatje smaller hebben geeft wat meer druk per cm.
kijk maar in scandinavie in de rally daar rijden ze banden die van een eend zouden kunnen komen.
onder mijn dagelijkse auto zitten in de zomer 205 50 17 banden
en in de winter rij ik met 205 55 16en ja mijn zomerbanden zijn in omtrek ongeveer 3 % groter maar dat kan de diesel wel trekken
11 november 2013 om 12:07 #18191167Ik vind 195 inderdaad wel wat breed voor een Corsa in de winter. In de zomer kan het wel, maar in de winter glij je dan alle kanten op met z’n licht autootje.
Qua grip heb je denk ik meer voordeel als je op 165 of zelfs 155 zomerbanden rijdt, dan als je op 195 winterbanden rijdt, met een Corsa.
11 november 2013 om 12:26 #18191168Thanks voor de reacties. Het past dus wel maar is te breed. Dan toch maar op zoek naar een smaller setje.
11 november 2013 om 15:10 #18191169@Engee wrote:
Dat past wel. Velgen komen 9mm verder naar buiten, sommige zullen dan zeggen dat je lagers sneller slijten. Maar het past wel.
Dat lager verhaal is theoretisch waar, maar praktijk¿¿¿ Die van mij staat al een weet ik niet hoelang op wielen met ET 35 (origineel 49) en ik heb in tot nu toe maar 1 lager vervangen…
11 november 2013 om 15:30 #18191170Dat smaller beter is is ook niet helemaal waar.
Inderdaad de druk op de weg neemt toe wat een voordeel heeft in zachte sneeuw omdat je profiel er dieper inzakt.. Maar daar is ook alles mee gezegd, op nat en glad wegdek heb je denk ik meer aan het totale contactoppervlak dan die druk.
Ok, een corsa weegt niet zo veel, daarin moet ik je gelijk geven. Maar simpel roepen dat smaller beter is is ook niet helemaal gepast.Qua lagers.. juah, zal ongetwijfeld waar theoretisch kloppen, maar in praktijk merk je het niet, zeker niet op een corsa 1.2.
11 november 2013 om 16:26 #18191171Het verhaal over hardere slijtage van de lagers moet je niet te serieus nemen. Ik rij al 14 jaar met ET25 en ET 15 en de lagers zijn nog steeds niet gaar. Zal eerder met rijstijl te maken hebben als ze sneller slijten.
11 november 2013 om 16:43 #18191172@BlackDevil wrote:
Het verhaal over hardere slijtage van de lagers moet je niet te serieus nemen. Ik rij al 14 jaar met ET25 en ET 15 en de lagers zijn nog steeds niet gaar. Zal eerder met rijstijl te maken hebben als ze sneller slijten.
kun je dit ook technisch onderbouwen ?
of is dit een gevalletje spring maar in de sloot doe ik ook
je spoorbreedte mag namelijk maar 2% afwijken van orgineel ga je vast wel redden met et 25 en et 15 :thumbdown :thumbdown
11 november 2013 om 17:00 #18191173@theunm wrote:
@BlackDevil wrote:
Het verhaal over hardere slijtage van de lagers moet je niet te serieus nemen. Ik rij al 14 jaar met ET25 en ET 15 en de lagers zijn nog steeds niet gaar. Zal eerder met rijstijl te maken hebben als ze sneller slijten.
kun je dit ook technisch onderbouwen ?
of is dit een gevalletje spring maar in de sloot doe ik ook
je spoorbreedte mag namelijk maar 2% afwijken van orgineel ga je vast wel redden met et 25 en et 15 :thumbdown :thumbdown
Ik snap niet waar je op doelt. Ik deel gewoon mijn ervaring dat lagers niet per sé harder hoeven te slijten met een lagere ET-waarde. Niet meer en niet minder dan dat.
11 november 2013 om 17:08 #18191174heel simpel het is een gevaarlijk advies.
je zit nog al een stukje buiten de fabrieksnormen en dus extremere krachten.
als jij gevaarlijke dingen wilt doen moet jij weten maar dat wil niet zeggen dat je andere ook moet aanmoedigen om het zelfde te doen
kom met vrijrijden wel eens op het circuit stonden er opkomen rechtestuk 2 auto’s op 3 wielen zet je wel aan het denken
11 november 2013 om 17:23 #18191175En waar lag dat aan dan? ;) was vast geen fabrieks nieuwe auto die nog nooit wat beleeft heeft in de afgelopen 20jaar…
of is een pruts monteur bezig geweest die wat vergeten is vast te draaien.Freek heeft ooit eens een berekening gedaan met een wentel lager en spoor verbreders van 10cm onder een auto, kwam uit dat het na genoeg niks uit maakte ergens iets ver achter de komma in ieder geval.
ben het mee eens dat een 195er band onder een corsa wel breed genoeg is voor de winter. iets smaller mag wel.
te smal helpt ook geen fuck dan glij je alsnog uit de bocht of je hebt geen grip (ook met remmen is grip nodig… niet alleen bij het weg komen in de sneeuw!)11 november 2013 om 21:28 #18191176175 is een mooie breedte. 65 hoog op 14″
Astra f winterset zzoeken is ook goed.Bredere band onder jou Corsa is gevaarlijk
Je glijd alle kanten op
Helemaal met nat wegdek. Druk op de weg is er dan niet omdat je auto zo ligt is. Hierdoor krijg je dat je banden dus op het water glijden ipv op het wegdek.Je kan prima van je huidige et waarde afwijken hoor.
Zorg wel dat je naafgat goed overeenkomt.Goede uitlijning is belangrijker.
12 november 2013 om 08:34 #18191177@vluggejaapie wrote:
Dat smaller beter is is ook niet helemaal waar.
Inderdaad de druk op de weg neemt toe wat een voordeel heeft in zachte sneeuw omdat je profiel er dieper inzakt.. Maar daar is ook alles mee gezegd, op nat en glad wegdek heb je denk ik meer aan het totale contactoppervlak dan die druk.
Ok, een corsa weegt niet zo veel, daarin moet ik je gelijk geven. Maar simpel roepen dat smaller beter is is ook niet helemaal gepast.Qua lagers.. juah, zal ongetwijfeld waar theoretisch kloppen, maar in praktijk merk je het niet, zeker niet op een corsa 1.2.
Je moet ook niet smaller gaan dan de standaard maat, ik ga ervan uit dat ze bij Opel er dusdanig goed over hebben nagedacht dat dat een geschikte maat is.
Maar met breder moet je gewoon uitkijken. Ik had ook 195 onder de Corsa in de zomer, op het moment dat het herfst werd met veel regen en bladeren op de weg, voelde ik in een flauwe bocht met 50 al dat de banden er daar niet mee eens waren. Het was niet dat ik ‘m kwijt raakte, maar ik voelde wel dat ik op het randje zat. Met de standaard breedte heb ik nooit het gevoel gehad dat ik op het randje zat (behalve met sneeuw en ijzel dan). Dus ik had altijd standaard breedte in de winter.
ET waarde, tsja, blijft een mooi verhaal. Je lagers kunnen dat wel hebben. Maar als ze je aanhouden en de spoorbreedte gaan meten en hij wijkt meer af dan 2% dan ben je de lul en mag je je kentekenbewijs inleveren en 150 euro boete betalen. Geloof me, ik spreek uit ervaring.
12 november 2013 om 18:59 #18191178Spoorbreedte doen ze echtmeg de show velgen. Breedsets met camber.
een normaal uitziende corsa kijken ze zo la gs joh. Ze hebben wel beters te doen.13 november 2013 om 12:28 #18191179@Jelle1707 wrote:
@Turill wrote:
Ik heb ongeveer dezelfde maten, past gemakkelijk onder een C dus een B ook. Komen idd verder naar buiten, staat wel mooier vind ik zelf.
Vergeet niet om centreerringen te plaatsen van 5mm.Thanks voor de antwoorden. Mag ik vragen waar je die 5mm vandaan haalt? Corsa is als ik het goed heb 56,6mm. De velgen zijn 57,1mm. Verschil van 0,5mm?
Klopt haha, iets te haastig geweest met de getalletjes ;)
Wat betreft de smallere banden dan 195 .. dat is echt alleen van toepassing wanneer je echt in sneeuw rijd. Maar goed ja.. iets smaller kan geen kwaad :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.