Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Winterbanden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 oktober 2010 om 21:33 #17226876
Ik heb van mijn vader begrepen dat ik voor mijn Corsa cdx uit 1995 geen winterbanden nodig heb. Mijn oma (waarvan ik mijn auto gekregen heb) had namelijk ook geen winter banden op de auto en had daar geen last van (maar dan reed mijn oma ook amper en kwam ze volgens mij maar zelden met haar auto buiten haar dorp.)
Vandaar mijn vraag, kan ik hier met een gerust hart op vertrouwen of is het toch verstandig een set Winterbanden aan te schaffen?
Mvg,
Stephan :)8 oktober 2010 om 21:48 #17740149Dat Oma de winterbanden niet nodig had, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet beter zijn in de winter.
Het maakt niet uit welk model auto…maar ik heb ervaring met zomerbanden een een flinke crash,,,rondtollend tegen het verkeer in de greppel in, echt geen schijn van kans met die banden.
Mijn neef kwam onze kinderen vast ophalen we stonden behoorlijk gevaarlijk, hij had winterbanden en kon moeiteloos ter plaatse komen.Vanaf dat moment altijd de winterbanden erom in het najaar….
Moet zeggen ik zou niet meer zonder willen…… wat een verschil, ik heb een losse set op stalen velgen en in de herfst vakantie gaan de winterbanden er weer onder, en duur…. valt mee tenslotte bespaar je profiel op je zomerbanden dus…het is eenmalig de aanschaf, en er zijn vaak leuke aanbiedingen.
Kortom het is echt veiliger, maar verplicht nee in Nederland niet, Duitsland niet verplicht voor ik weet, maar je moet geen ongeluk krijgen met zomer banden in de wintermaanden….doen ze gelijk moeilijk,,,, verder veel landen verplicht
http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Winterbanden_Regelgeving_2008.pdf
8 oktober 2010 om 22:07 #17740150Ok dank je :)
Ja het leek mij ook vrij raar dat ik geen winterbanden nodig zou hebben ;)
En nadat ik afgelopen winter een paar enge momenten heb gezien ben ik toch wel een beetje voorzichtig ;)
9 oktober 2010 om 09:54 #17740151origineel gepost door aapje1963
Dat Oma de winterbanden niet nodig had, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet beter zijn in de winter.
Het maakt niet uit welk model auto…maar ik heb ervaring met zomerbanden een een flinke crash,,,rondtollend tegen het verkeer in de greppel in, echt geen schijn van kans met die banden.
Mijn neef kwam onze kinderen vast ophalen we stonden behoorlijk gevaarlijk, hij had winterbanden en kon moeiteloos ter plaatse komen.Vanaf dat moment altijd de winterbanden erom in het najaar….
Moet zeggen ik zou niet meer zonder willen…… wat een verschil, ik heb een losse set op stalen velgen en in de herfst vakantie gaan de winterbanden er weer onder, en duur…. valt mee tenslotte bespaar je profiel op je zomerbanden dus…het is eenmalig de aanschaf, en er zijn vaak leuke aanbiedingen.
Kortom het is echt veiliger, maar verplicht nee in Nederland niet, Duitsland niet verplicht voor ik weet, maar je moet geen ongeluk krijgen met zomer banden in de wintermaanden….doen ze gelijk moeilijk,,,, verder veel landen verplicht
http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Winterbanden_Regelgeving_2008.pdf
dan zou ik de Duitse regelgeving toch maar eens goed nalezen want er is wel degelijk een seizoensgebonden profiel gebruiken regel.
gebeurd je iets en je hebt niet de juiste banden dan ben je bij voorbaat het haasje!;)ik heb op beide auto’s winterbanden van 1 november tot 1 april zoiets….
en dat is geen luxe, bij achterwiel aangedreven auto’s al helemaal! :thumbup9 oktober 2010 om 10:00 #17740152Anoniem
maar als je de eerste post even leest
weet je eigenlijk het andwoord al;)uiteraard verhogen winterbanden wel de grip en dus de veiligheid tenopzichte van zomer banden;)
maar ja als je de auto niet gebruikt ja dan heb je ze inderdaad niet nodig
maar gezien jij dat wel doet kan ik alleen maar winterbanden aan raden
heb zelf al jaren dubbele sets wielen bij de auto,s
die swinters de weg opgaan;);)9 oktober 2010 om 14:51 #17740153afhankelijk hoeveel je rijd. ik heb ze 2 maanden terug gekocht op mp.
als je weinig rijd, of enkel korte stukjes zou ik het niet doen.
10 oktober 2010 om 10:33 #17740154Mooi advies… Winterbanden zijn overbodig want oma had ze ook niet nodig:)
Even serieus… ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van de voordelen van winterbanden. Iedereen moet de afweging kosten – veiligheid zelf maken. Ikzelf heb een angstig moment meegemaakt waardoor ik voortaan niet meer bespaar op een paar tientjes.
Maar winterbanden of niet, voorzichtig zijn moet iedereen… met nat en koud weer wordt je met een normale rijstijl soms compleet verrast..
11 oktober 2010 om 17:43 #17740155Afgelopen winter was ik blij dat ik winterbanden had!
Sommige mensen kwamen in 10 cm sneeuw niet meer van de plek, terwijl ik er gewoon doorheen reed. Ik had de parkeerplaats bij het werk ook bijna voor mij alleen, want niemand kwam met de auto de drempel op zonder winterbanden.Daarnaast zijn winterbanden sowieso goed in verband met de grip op nat en koud wegdek. Ik zou in ieder geval nooit meer zonder winterbanden rijden!
12 oktober 2010 om 07:43 #17740156en als je voor winterbanden gaat zou ik voor de hankook icebear gaan , dat zijn zo ontzettend goede banden ! ik wil geen andere meer !
gr
12 oktober 2010 om 07:52 #17740157origineel gepost door MantasticB1
origineel gepost door aapje1963
dan zou ik de Duitse regelgeving toch maar eens goed nalezen want er is wel degelijk een seizoensgebonden profiel gebruiken regel.
papa woont in Duitsland en ik kan je zeggen dat de winterbandenplicht er dus nog niet is! punt…
ff een Quote uit het StVo…
“Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwischanlage…”
maaarrrrr…. lees dit:
http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php
Het komt er dus wel aan! Nu op dit wordt er in de wet gezegd dat je je auto aan hebt te passen aan de weersomstandigheden. Maar er worden geen winterbanden geëist. In de nieuwe wet dus wel!12 oktober 2010 om 10:51 #17740158besparen op winterbanden is gewoon valse zuinigheid.
goede banden zijn gewoon belangrijk aangezien die het enige contact met de weg zijn wat je hebt.De enige kosten die je hebt aan winterbanden zijn 4 stalen velgjes van de sloop.
En dat zijn echt de kosten niet hoor.Want op het moment dat je winterbanden op je auto hebt liggen, liggen je zomer banden in de schuur . . . dus slijten die niet . . . dus gaan die 2x zo lang mee :sleeping
evenzo met je winterbanden.Blijkbaar heeft je pa aardig de eigenwijze, botte genen geërfd van oma door lekker kortaf te zeggen dat je die niet nodig hebt :P
Kijk voor een goede set eens naar de Reifentest van de ADAC, dit doe ik ook altijd als ik banden ga kopen.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspxGa ook niet zitten krenten op een setje tokkiewokkie banden uit taiwan, maar koop gewoon een goede A-merk set banden.
In die lieve kleine Corsa maat bandjes, zit daar toch niet zoveel verschil in :jerry.Ikzelf heb overigens Michelin Alpin’s (195/65/15) en ben daar zeer tevreden over.
Ook heb ik op Pirelli Snowsport gereden (225/40/18) omdat ze toevallig op mijn wielen zaten toen ik ze kocht . . . maar ook deze hadden zelfs met 225 breed nog een beren grip in de sneeuw :o15 oktober 2010 om 15:36 #17740159origineel gepost door SRLandgraaf
en als je voor winterbanden gaat zou ik voor de hankook icebear gaan , dat zijn zo ontzettend goede banden ! ik wil geen andere meer !gr
Dat blijkt ook uit de winterbandentest van de ADAC van 2008…
Ik heb in de maat 195/65 R15 de Conti WinterContact TS830 en die zijn pas goed!!origineel gepost door sw_reijnders
besparen op winterbanden is gewoon valse zuinigheid.
goede banden zijn gewoon belangrijk aangezien die het enige contact met de weg zijn wat je hebt.Ga ook niet zitten krenten op een setje tokkiewokkie banden uit taiwan, maar koop gewoon een goede A-merk set banden
grHelemaal mee eens! Bezuinigen op banden is inderdaad het domste wat je kan doen. Het is je enige contact met de weg en als je auto en uiteraard je eigen en andermans veiligheid je wat waard zijn, koop je geen hakkietakkie of tokkiewokkie banden…
15 oktober 2010 om 15:49 #17740160Nu zijn de sets op marktplaats nog redelijk betaalbaar dus niet te lang mee wachten meer.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.