Forumindex › Forums › Modellen › Astra › wij gaan misschien een astra h rijden :D
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2014 om 18:08 #17269490
hallo allemaal,
wij zijn opzoek naar een nieuwe auto :thumb :D
gisteren hebben we een proefrit gemaakt in een astra h 1.6 16v cosmo. het rijd allemaal lekker. toch nog waren wij nog niet helemaal overtuigd.tijdens de proefrit hadden we de volgende puntjes die naar voren kwamen:
tijdens het rijden met koude motor stotterde de auto in lage versnelling. garage zegt, komt omdat de auto een tijd stil gestaan heeft (vanaf november dit jaar), kan ik me opzich in vinden, en na warme motor te hebben was het weg. ik ga zeker voor een tweede proefrit, mochten jullie mij het niet sterk afraden.
het stuur deed ook wat rare dingen die ik niet kan plaatsen. tijdens het corrigerend sturen(om de juiste rijbaan te houden) merkte ik dat het stuur wat hapert binnen de eerste 5 min van het stuur zowel links als rechts heeft tie dit. de garage zei dat waarschijnlijk de olie bijgevuld moet worden.(wat ik dus niet vertrouw)
de bedoeling is om een aankoopkeuring te doen(zwager is automonteur en zal de keuring dus uitvoeren, maar ik dacht vragen kan geen kwaad)
verder zijn we best een beetje verlieft op de auto.nog even wat gegevens van de auto
km stand 215000(NAP)
db vervangen op 186583
airco gevuld op 171000 km. datum weet niet, onleesbaar.verder trekt de auto goed.
hebben jullie nog tips en tricks? ik heb geen roest verder gevonden.
wat is het brandstofverbruik van de motor ongeveer?we horen graag van jullie,
10 december 2014 om 18:33 #18264068Wij hebben 3 jaar geleden de overstap gemaakt van een Astra G (X16XEL) naar een Astra H Cosmo (Z16XEP).
Qua verbruik maken ze elkaar niet zoveel ondanks dat de Astra H 100 kilo zwaarder is. Wel moest ik de eerste weken erg wennen omdat ik bij de Astra G meer gevoel had bij het rijden dan de Astra H.
De Astra H daarin tegen is weer een stuk stiller en veel comfortabeler met een paar leuke opties.Ik weet niet voor welke type 1.6 je bent wezen kijken maar als het de 1.6 twinport is moet je goed opletten dat deze niet ratelt.
Ook is roest bij de veerpoten een veel voorkomende kwaal. Dit zie je onder de plastic doppen onder de motorkap waar de schokbrekers vast zitten.
In 95% is het oppervlakkige roest maar er zijn ook al gevallen (met name in Duitsland) bekend waarbij de complete schokbreker door de motorkap kwam zetten.
Ook achter de plastic wielkuipen aan de voorzijde wil een hoop vuil blijven zitten waar roest begint te vormen.Wat betreft het stotteren. Zou inderdaad kunnen komen omdat de auto een tijd heeft stil gestaan. Wanneer het vaker voorkomt zou het ook de bobine brug kunnen zijn, ook iets wat vaak voorkomt bij de twinport motoren. Voordeel is dat het geen hele dure reparatie is (100 euro) en goed zelf te doen is (minder als 5 minuten).
Voor de stuurbekrachtiging is inderdaad wel een reservoir aanwezig. Zou kunnen zijn dat de vloeistof niet voldoende is bijgevuld of aan vervanging toe is.
Veel succes met je keuze !
Gr. Arjan
10 december 2014 om 19:41 #18264069@Juffer1 wrote:
Wij hebben 3 jaar geleden de overstap gemaakt van een Astra G (X16XEL) naar een Astra H Cosmo (Z16XEP).
Qua verbruik maken ze elkaar niet zoveel ondanks dat de Astra H 100 kilo zwaarder is. Wel moest ik de eerste weken erg wennen omdat ik bij de Astra G meer gevoel had bij het rijden dan de Astra H.
De Astra H daarin tegen is weer een stuk stiller en veel comfortabeler met een paar leuke opties.Ik weet niet voor welke type 1.6 je bent wezen kijken maar als het de 1.6 twinport is moet je goed opletten dat deze niet ratelt.
Ook is roest bij de veerpoten een veel voorkomende kwaal. Dit zie je onder de plastic doppen onder de motorkap waar de schokbrekers vast zitten.
In 95% is het oppervlakkige roest maar er zijn ook al gevallen (met name in Duitsland) bekend waarbij de complete schokbreker door de motorkap kwam zetten.
Ook achter de plastic wielkuipen aan de voorzijde wil een hoop vuil blijven zitten waar roest begint te vormen.Wat betreft het stotteren. Zou inderdaad kunnen komen omdat de auto een tijd heeft stil gestaan. Wanneer het vaker voorkomt zou het ook de bobine brug kunnen zijn, ook iets wat vaak voorkomt bij de twinport motoren. Voordeel is dat het geen hele dure reparatie is (100 euro) en goed zelf te doen is (minder als 5 minuten).
Voor de stuurbekrachtiging is inderdaad wel een reservoir aanwezig. Zou kunnen zijn dat de vloeistof niet voldoende is bijgevuld of aan vervanging toe is.
Veel succes met je keuze !
Gr. Arjan
Hoi Arjan,
Dank voor je reactie. Hier kunnen we wat mee.
De motor waarbij we zijn wezen kijken is er een met het type nummer z16xep. Is dit dan zo’n twinport motor?
Dat er zo’n stuur olie potje in zit, betekend het dan dat er geen elektrische stuurbekrachtiging in zit?
Wat betreft de roest zal ik nog goed zoeken.
Als je verhaal zo begrijp is er nog geen reden van zwarte lijst ;)
Groet,
Ludger
10 december 2014 om 20:00 #18264070Ja is een twinport klepjes in de inlaat willen wel eens gaan rammelen, en dan kan er een ander inlaat spruitstuk op.
En de stuurbekrachtiging is elektrisch/hydraulisch, de pomp die de vloeistof rond pompt wordt elektrisch bekrachtigd.
10 december 2014 om 20:09 #18264071km stand 215000(NAP)
ja is dat nog wat? heeft zijn beste tijd gehad denk
10 december 2014 om 20:11 #18264072@Martijn17 wrote:
km stand 215000(NAP)
ja is dat nog wat? heeft zijn beste tijd gehad denk
Hoezo dat :sleeping
Als een auto altijd netjes onderhouden/bereden wordt moet zo’n dergelijke km stand geen verschil maken.
10 december 2014 om 20:22 #18264073De auto heeft een volledige onderhoud historie erbij. Altijd in onderhoud geweest bij siton.
Ik zal binnen kort een aankoop keurig laten uitvoeren. Ik hou jullie op de hoogte.
Edit: nog een kleine vraag:
Hoe kan het dat de olie van het sturen bijgevuld moet worden?(als dit het probleem is) Dit is een gesloten systeem lijkt mij? Er zou dus ergens een lek moeten zitten, zou mijn verstand zeggen.
11 december 2014 om 09:10 #18264074maak je vooral geen zorgen om de km stand. ook een benzine motor haalt met een goede behandeling en goed onderhoud makkelijk de 3 ton .
wat dus zou betekenen dat je er nog minimaal 4 jaar mee kunt rijden aangezien er met een benzine auto meestal niet meer dan 20.000km p/j wordt gereden.na mijn inzien slaat de reactie van martijn17 ook nergens op, menig auto van die leeftijd met 1 ton op de teller is er slechter aan toe dan een auto met een hogere kilometerstand.
11 december 2014 om 11:17 #18264075wat martijn17 zeg is totale onzin, als een auto altijd goede onderhoud heeft gehad dan zeg de km stand niks!
@regdul even tip voor jou volgens mij als ik het goed heb moet de dbriem om de 30.000km of 3 jaar worden vervangen aangezien deze bijna richting de 30k gaat zou ik vragen of die de riem ook nog een keer meeneemt incl waterpomp want die gaan meestal lekken als je alleen je riem vervangt11 december 2014 om 13:21 #18264076als het inlaat spruitstuk kapot is (klepjes) dan is het een dure reparatie.
als hun zeggen dat het aan de stuurbekrachtiging ligt mogen hun het bijvullen en oplossen voor de aankoop, deze heeft een electrische pomp.volgens mij was de distrubutieriem om de 60.000 en niet 30.000 maar zeker weet ik dat niet want ik heb zelf een ketting.
op zich heeft Arjan al aangegeven wat evt probleempuntjes kunnen zijn, 215.000 is een vrij hoge kilometerstand maar dat zal je dan ook terug moeten zien in de aanschafprijs, hoge kilometerstand wil vaak zeggen lange afstanden mee gereden en dat is niet nadelig voor de wagen.
overigens is de G stationwagon stiller dan de H stationwagon.
11 december 2014 om 13:32 #18264077Hallo allemaal, zojuist ff contact gehad met Opel dealer. Zei zeggen dat de db riem om 120d km moet vervangen worden.
Ik kan dus nog ff vooruit ermee.
Ja dat had ik dus ook al inderdaad in gedachten dat zij het stuur maar oplossen.
Al met al worden wij steeds serieuzer in de Opel.
Zodra ik een aankoopkeuring uitgevoerd heb zal ik dat melden. Ik hou jullie op de hoogte.
12 december 2014 om 00:13 #18264078Kijk ook vooral goed naar die roest bij je voorwielen (bij je spatschermen zegmaar).
Er zitten 2 plastic ‘dopjes’ in, welke je in kan drukken (tenminste, het middelste pennetje kan je indrukken). Eventueel je wiel even draaien. Het middelste pennetje valt er dan uit en dan kan je het dopje eruit halen. Vaak komt er dan een hoop teringzooi achter vandaan. Let wel op dat je dat pennetje er nog uitvist, voordat je de troep wegspoelt. Kan je even doen als de dealer dat toelaat.
Distributieriem is geloof ik 150.000 km. Hier zijn al meerdere topics over. Als je het niet vertrouwd altijd vervangen. De waterpomp wordt bij een Z16XEP niet aangedreven door de distributieriem en hoef je dus niet persé te vervangen.
Lees je even in over wervelkleppen e.d. Eventueel kijken of deze vervangen zijn. Grote kans van wel bij deze km-stand. Als deze kapot gaan ben je idd 7 à 8 honderd euro verder. (en rij dan niet door met een kapot wervelkleppenblok!)
12 december 2014 om 00:25 #18264079Voor distributieriem: viewtopic.php?f=5&t=183217
18 december 2014 om 01:54 #18264080Nou ik heb hem op de brug gehad. Er waren verschillende dingen mis. Voor mij wordt het dus geen opel. Inmiddels ben ik over stag gegaan voor een Zweed.
18 december 2014 om 16:49 #18264081Er stond ook misschien :hmmz :jerry Veel rijplezier ermee :thumb
18 december 2014 om 22:38 #18264082@Regdul wrote:
Nou ik heb hem op de brug gehad. Er waren verschillende dingen mis. Voor mij wordt het dus geen opel. Inmiddels ben ik over stag gegaan voor een Zweed.
ik snap dat als er een aantal zaken mis zijn je die hebt laten staan, maar waarom geen andere opel ?
niet dat een zweed ook niet fijn kan rijden hoor.18 december 2014 om 22:47 #18264083Niet iedereen is denk ik merk gebonden, als je een andere leuke auto tegen komt die aan je eisen voldoet hoef je toch ook niet verder te zoeken. soms kom je gewoon ineens iets tegen zo heb ik eerst ook gedacht aan een seat ibiza cupra tdi fr tdi en ben ik in ook van het een op het ander moment naar een 150pk astra gtc gaan zoeken.
maar in ieder geval veel plezier met je Volvo Saab
19 december 2014 om 06:10 #18264084Nou we hadden drie opties
Opel, Volvo, vw.
Afgelopen jaren hebben we Frans gereden… na ja veel geld uitgegeven. :swear
We wouden nu een goede degelijke auto. En de Volvo dealer kwam leuk over de brug voor de inruil op de Mégane. Dus het is een v40 geworden.
Ik wil iedereen bedanken voor de informatie de ze hebben gegeven!
Groet,
Ludger
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.