Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Wiellagers versleten hoe herken ik dat.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 december 2015 om 11:39 #17274677
Hallo allemaal,
Ik vraag mij af hoe ik kan vaststellen of mijn wiellagers versleten zijn. Kan ik dat horen of is er een manier om dit vast te stellen.
De vraag is vanwege een wat schurend geluid wat ik hoor als de auto uitrolt zonder in een versnelling te staan, het geluid is er ook bij lage snelheid en lijkt voor wat betreft het ritme overeen te komen met het ronddraaien van de wielen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mark.
23 december 2015 om 12:36 #18305641De kans is groter dat het remschijven zijn. Het kan met dit weer (nat en warm) komen door roest. Ook kan het roestgevoeliger zijn door het volgende:
Een fout waar ik wel eens last van heb gehad is dat de handrem niet goed los komt omdat de kabel oud en versleten is. Wat bij sommige modellen ook wel eens voor komt is dat remblokken niet goed terug “veren” omdat er corrosie en roest vormt ONDER het glimmmende “glij blikje” dat in de groef zit. In dat geval kun je met een vierkante vijl de groef gewoon goed uitdiepen. Ervaring van mij is met Zafira A uit 2002 met 4x remschijven. Vooral de achterste zijn vaak een probleem.Bij de achterste remmen uitkijken welk vet je op de glijstaven doet, want met verkeerd vet gaat het glijrubber zwellen en klemt zich vast. Liever “oud vet” dan verkeerd vet!
Ik zou zeggen: Haal de remmen eens los, en kijk dan eens of alles zonder remblokken wel soepel loopt. Dan kun je verder alles gelijk eens goed controleren.
23 december 2015 om 21:37 #18305642Gecupte banden kunnen ook richting wiellagergeluid gaan.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 december 2015 om 22:21 #18305643AnoniemLid sinds:
1 January 1970Alles aan de hand gehad.
Gecupte banden hoor je als een soort resonantie. Een soort woehoehoe die met de toeren meegaat en op specifieke toeren goed te horen is.
Kapotte lager begon bij mij met hetzelfde als hierboven, maar ging daarna als ie verder heen is over op wat lijkt op een knikker die ronddraait in een metalen bakje(is t feitelijk ook)
Remblokken is echt een schurend geluid en heel goed merkbaar bij remmen. Dan is t om niet aan te horen. Een wiellager zou juist minder hard moeten gaan klinken dan omdat ie langzamer draait bij afremmen
Anders even het wiel omhoog en proberen het wiel heen en weer te halen. Horizontaal en verticaal. Lukt dat, of hoor je er geluiden vanaf komen, dan is t je lager.
Kilometerstand kan ook eea zeggen. Bij mijn oude Mondeo begonnen ze te protesteren op 3 ton
24 december 2015 om 11:59 #18305644bedankt voor jullie reacties,
ik denk niet dat mijn wiellagers versleten zijn als ik jullie tips zo lees.
het woehoe geluid herken ik niet, gecupte banden kan eigenlijk niet (1 maand geleden nieuwe winterbanden rondom) De remmen komen dan nog het meest in de buurt als veroorzaker van het geluid. Het is best wel lastig te omschrijven hoe het nu klinkt, het is een wat slepend geluid en het feit dat het gelijk loopt met de omwentelingen van de wielen zou daar dan ook ergens de oorzaak moeten liggen.
Ik laat het voorlopig maar even zo, als het erger word ga ik echt op onderzoek uit.
bedankt voor jullie reacties.
Mark.
24 december 2015 om 17:11 #18305645AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als je in de buurt woont wil ik wel even luisteren voor je
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.