Forumindex › Forums › Modellen › Manta › wiellager achter vervangen … krimpring?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2010 om 13:40 #17224107
Hi!
Ik ben bezig om mijn Manta B Berlinetta uit ’79 op te vijzelen. Mijn garagist vertelde me dat het wiellager rechtsachter nodig aan vervanging toe is.Ik heb het lager inmiddels zelf weten te vinden, alleen nu krijg ik te horen dat er voor vervangen ook een krimpring en oliekeerring nodig is…. ik zoek me suf maar heb geen idee waar ik deze zaken kan verkrijgen.
Heeft iemand een idee?
30 juli 2010 om 13:51 #17705584voor een wiellager toch niet…:sleeping
als het lager van je pignontandwiel (waar het starre gedeelte van je cardan aan de achteras vastzit) vervangen moet worden, wel!
voor een wiellager heb je alleen pakkingpapier en vloeibare pakking nodig ;)
30 juli 2010 om 13:52 #17705585origineel gepost door onomono
Hi!
Ik ben bezig om mijn Manta B Berlinetta uit ’79 op te vijzelen. Mijn garagist vertelde me dat het wiellager rechtsachter nodig aan vervanging toe is.Ik heb het lager inmiddels zelf weten te vinden, alleen nu krijg ik te horen dat er voor vervangen ook een krimpring en oliekeerring nodig is…. ik zoek me suf maar heb geen idee waar ik deze zaken kan verkrijgen.
Heeft iemand een idee?
ook welkom leuk dat jij je ook ff in het voorstel blog hebt laten zien en je hebt voorgesteld………………………………………………..
30 juli 2010 om 14:08 #17705586pff wat een gezeur over “voorstellen” zeg, laat toch zitten.
Als mensen langskomen kunnen ze een vraag stellen of antwoorden en als het bevalt blijven ze vanzelf wel hangen. dat achterlijke verplichte voorstellen jaagt alleen mensen weghoi ik ben blabla en kom uit blabla en ik heb een xx type auto
boeiend zeg30 juli 2010 om 14:21 #17705587Daar heb je gelijk in Maartuh. Geloof me, die voorstelronde en de bootlading foto’s die volgen wel.
Ik had mijn garagist aan de telefoon en zag door de bomen het bos niet meer, vandaar de vraag. Ik had ook anoniem mee kunnen blijven lezen zoals ik al maanden deed :)Ik heb 0 technische kennis (handig om dan een auto uit ’79 te kopen, I know) … garagist vertelde me dat hij naast het lager (bij M&M in dronten besteld) deze krimpring en oliekeerring nodig heeft om alles te kunnen vervangen. Ik geloof hem op zijn blauwe ogen.
M&M in Dronten vertelde me net dat de ring door verwarming losgemaakt kan worden en vervolgens opnieuw opgezet kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
30 juli 2010 om 15:23 #1770558830 juli 2010 om 15:47 #17705589Vroeger leverde SKF VKBA 990 de wiellager voor de grote opel`s.
Was compleet; wiellager krimpring, pakking, en de oil keering.Kijk uit voor de CHINESE import!!
Koop degelijk DUITS!
:thumbup30 juli 2010 om 17:31 #17705590Mijn dank is groot heren! Zojuist besteld bij Krause!
31 juli 2010 om 15:50 #17705591origineel gepost door MantasticB1
voor een wiellager toch niet…:sleepingals het lager van je pignontandwiel (waar het starre gedeelte van je cardan aan de achteras vastzit) vervangen moet worden, wel!
voor een wiellager heb je alleen pakkingpapier en vloeibare pakking nodig ;)
blijkbaar weet jij wat er allemaal moet gebeuren :hmmz
Misschien kan je me dan verder helpen want ik heb het zelfde probleem en had het lager al bij M&M dronten besteld en heb dit nog nooit gedaan
steekas los maken as eruit trekken en dan hoe verder ???31 juli 2010 om 17:08 #17705592;)als je je as eruit hebt geslagen even het oude lager opwarmen met een hobby brander en vervolgens eraf trekken. hetzelfde voor een nieuw lager. het makkelijkst is een oven om hem even op ong 100C te verwarmen
31 juli 2010 om 20:43 #17705593Ik heb ooit eens 1 keer lagers vernieuwd achter aan de Manta.
Ik weet alleen nog dat ik een slagtrekker heb gebruikt om de as eruit te krijgen…het lager weet ik niet meer..kan me niet herrinneren dat ik iets verwarmd heb om het lager eraf te krijgen…maar ja…is al 15 jaar geleden ofzo.1 augustus 2010 om 08:25 #17705594of, gewoon een gebruikte as regelen. en die monteren, ik heb er nog nooit 1 vervangen, terwijl ik de originele sets nog heb liggen
(maar ook nog voldoende gebruikte assen)1 augustus 2010 om 16:48 #17705595origineel gepost door Mich
Ik heb ooit eens 1 keer lagers vernieuwd achter aan de Manta.
Ik weet alleen nog dat ik een slagtrekker heb gebruikt om de as eruit te krijgen…het lager weet ik niet meer..kan me niet herrinneren dat ik iets verwarmd heb om het lager eraf te krijgen…maar ja…is al 15 jaar geleden ofzo.idem hierzo ook al 12 jaar geleden…
zonder slagtrekker om de steekas eruit te trekken is het wel ff aanpoten met een oude velg erop en dan beuken voor de demontage..
ik gebruik een eigen gemaakte slagtrekker;)
tsja hoe heb ik de lagers van de steekas afgehaald…goeie vraag…
volgens mij had ik 2 dikke strippen ijzer in een grote bankschroef gezet en de as met lager ertussen gestoken en (met een houten blok ertussen) met een vuisthamer op het steekas uiteinde gemept…..:hmmz1 augustus 2010 om 22:54 #17705596staat mij idd. ook zoiets van bij dat ik het zo gedaan heb.
2 augustus 2010 om 08:32 #17705597Hebben het zelfde onlangs nog gehad met de B kadett, lagers achter aan beide kanten gewisseld.
As eruit trekken was met 2 sec gepiept (ja letterlijk 2 sec, want kon ze met de hand eruit trekken)
Lagers eraf proberen te persen, met een hydro pers.Wilde niet los komen. met 7 ton druk begonnen de pers ijzers mee te geven…
Dus maar met de flex eraf gezaagd. En vervolgens de nieuwe voor een paar tientjes er weer op laten persen.2 augustus 2010 om 13:29 #17705598
Bij mij staken de steekassen zo vast dat ik een slagtrekker van een pantservoertuig
gebruikt heb. De rest op de hydraulische pers gedaan.2 augustus 2010 om 18:44 #17705599Bij mij staken de steekassen zo vast dat ik een slagtrekker van een pantservoertuig
gebruikt heb. De rest op de hydraulische pers gedaan. [/quote]Ik hoop dat het bij mij een beetje beter wil gaan want ik heb dus geen slagtrekker , onlangs nog met een amerikaan gedaan fluitje van een cent .. volgende week zal ik het wel weten of die zo los komt of nie
2 augustus 2010 om 20:17 #17705600AnoniemLid sinds:
1 January 1970laat het duidelijk zijn dat je dus wel n krimpring nodig bent
dus niet zeveren over wel of niet voorstellen maar juiste info geven;);)
demontage van de “krimpring”
geloof het of niet dat hoor je met kleine staal beitel te doen
haaks op de as tik je die beitel in de krimpringdeze splijt daardoor en is weg;)
oude lager er af persen
nieuwe lager erop persen
ring er achteraan persenzo hoort het
dat het ook anders kan dmv warmstoken enz
wist ikof dat tengoede komt?????
tjah als je geen nieuwe ringen meer kunt krijgen moet je wat
;)5 augustus 2010 om 18:19 #17705601demontage van de “krimpring”
geloof het of niet dat hoor je met kleine staal beitel te doen
haaks op de as tik je die beitel in de krimpringdeze splijt daardoor en is weg;)
oude lager er af persen
nieuwe lager erop persen
ring er achteraan persenzo hoort het
En zo heb ik het ook gedaan helaas moest ik het lager eraf slijpen want die zat zo vast als een huis
De steekas trouwens kwam er redelijk makkelijk uitIk denk dat ik de andere kant ook maar eens gaat doen zal nooit geen kwaad kunnen :P
30 september 2010 om 08:16 #17705602Ik wil uit voorzorg ook de 2 steekas lagers vervangen (eentje is er doorheen, maar welke van de 2???)
Het is me nu duidelijk dat ik dus een compleet setje moet hebben ( lager, krimpring, keerring, pakking)
Bij die duitse site kost zo’n setje maar liefst 71 euro!, Hier in Ermelo bij een shop 45 euro per kant, maar de vraag is dan of dit alleen het lager is, of met toebehoren: (linkje)
.Ik heb zo’n handboek van de Ascona/Manta B en daarin staat nog een stuk over vulringen van enkele tienden millimeter die achter het lager geplaats moeten worden.
Heeft iemand dit wel eens gedaan?Het is ook mijn eerste keer, :wub dus alle info wordt gewaardeerd!
30 september 2010 om 09:19 #17705603Bij het demonteren van mijn steekassen zit er inderdaad een hele dunne vulring achter het lager, blijft vaak in het huis zelf zitten…. even goed kijken, zo te zien op de kraus foto zitten ze er niet bij.
30 september 2010 om 11:00 #17705604Die vulring hoort bij je achteras. Bij de productie kan de ruimte waar het lager in zit
enkele 10’tjes varieeren. De vulring(en) dienen om te zorgen dat je lager niet te los
zit.30 september 2010 om 15:14 #17705605Okay, die zijn dus te hergebruiken, en horen bij 1 kant.
Halen jullie allemaal de lagers bij Kraus? Of zijn er ook adresjes in NL waar ze te krijgen zijn? Is het een specifiek lager qua maat? of zouden ze er bij een lagerfabriek enkele hebben liggen in deze maat?
30 september 2010 om 15:23 #17705606origineel gepost door McLambo
Okay, die zijn dus te hergebruiken, en horen bij 1 kant.Halen jullie allemaal de lagers bij Kraus? Of zijn er ook adresjes in NL waar ze te krijgen zijn? Is het een specifiek lager qua maat? of zouden ze er bij een lagerfabriek enkele hebben liggen in deze maat?
Ik heb ze besteld in dronten m&n of zoiets weet nie meer maar in ieder geval in dronten
er zijn 2 types groot en kleine maat
ik was krimpring en lager+rubbere ring met verzending 90 eurie kwijt
de andere kant was nog niet nodig dus lekker laten zittenbij mij kwam dat k*t lager niet los die heb ik dan maar met een 1 mm schijfje af geslepen
de rest ging vanzelf30 september 2010 om 15:27 #17705607hmm, 90 euro dus…. pfff, wat een geld voor een simpel lagertje.
nou ik zag nog meer dingen die nodig heb bij kraus, dus misschien bestel ik daar dan wel voor 1 kant….steekassen kunnen wel gewoon gedemonteerd en terug gemonteerd worden met hetzelfde lager?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.