Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Wiellager? Aandrijfas? Hoes?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2016 om 14:49 #17276275
Hey, ik hoop dat iemand mij wat info kan verschaffen!
Ik zit met de volgende symptomen en voordat ik naar de garage stap wil ik kijken of ik het zelf kan repareren.
Model:
Astra H GTC 2005
Z16XEP
AutomaatIk rijd nu al een tijdje rond met een vervelend geluid en trillingen. Alles komt vanaf rechtsvoor.
Tijdens optrekken:
– bij langzaam optrekken, schakelt de automaat en met een soort van stoot rechtsvoor gaat hij in de versnelling en het lijkt alsof het wiel ff een sprongetje maakt (dat sprongetje is er niet altijd)
– bij schakelen hoor ik ook iets van BONK (tegelijk met die stoot) rechtsvoor
– tussen de 1800 rpm en 3000 rpm langzaam schakelen is dit het best merkbaar
– bij snel optrekken is dit minder, maar nog wel merkbaar
– bij langzaam optrekken en vroeg schakelen is er niks te merkenTijdens rijden:
– Vanaf 80 km/h (op de teller) hoor ik een soort van gebrom om de halve seconde rechtsvoor, lichtjes te voelen in de auto
– rond de 95 km/h en rond 110 km/h (op de teller) voelt het alsof het meer ijzer op ijzer is (er is een lichte trilling te voelen door de hele auto)
– vanaf rechtsvoor voel ik veel meer, lijkt wel alsof ik elke oneffenheid in de weg voel, op klinkerwegen is het helemaal drama!
– bij het nemen van een drempel e.d. lijkt het soms wel alsof het wiel rechtsvoor los zit en eruit wil vallen, soms een metalig KLOENK geluid bij inveren.Bochten:
– bij bocht naar links wordt het gebrom om de seconde constant en het ijzer-op-ijzer gevoel heftiger
– bij bocht naar rechts amper gebrom om de seconde, iets erger dan tijdens rijden. Het gebrom komt ook van rechtsvoor.Remmen en optrekken gaan rechtuit en ik heb niet het idee dat ik bij 1 van de kanten vermogen verlies. Soms wel dat rechtsvoor tijdens schakelen even achter loopt op links, maar dat is een fractie van een seconde. Wanneer ik optrek en stuur los heb, dan zie ik een schokje in het stuur wanneer er wordt geschakeld en die stoor + bonk komen van rechtsvoor
Alles komt van rechtsvoor, vanaf linksvoor niks aan de hand (rijdt comfortabel :thumb )
Wat ik al heb gedaan:
In eerste instantie dacht ik dat het het wiellager (vanwege dat gebrom) zou kunnen zijn, maar er zit geen speling op het wiel. De homokineet is ook nog prima in orde, ik heb al eerder in een andere auto gereden met een kapotte homokineet en zo klinkt en voelt het zeker niet. Bij bochtenwerk gaat er niet een bepaalde kant extra overhellen. De vering heb ik getest door ff op de auto te zitten aan alle kanten :afro .Hij is wel zonder problemen door de APK gekomen :wtf en toen waren de symptomen er ook al. De garage zei dat het ‘vermoedelijk een remschijf kan zijn die af en toe aanloopt’,……..ja natuurlijk :hmmz
Iemand een idee waar ik het kan zoeken? Aandrijfas? Draagarm?
Alvast bedankt!
19 april 2016 om 13:11 #18316935omdat je zegd dat het gebrom erger word met een bocht naar links, vermoed ik dat in ieder geval je wiellager niet meer goed is.
kapotte homokineet hoor je meestal tok tok tok geluid wat erger word in de bocht naar 1 kant.
kapotte wiellager gaat zoemen/brommen en, word erger in de bocht naar 1 kant en, op den duur gaat je auto ook trillen met rechtdoor rijden als het lager erg versleten is.
de spelling op je wiel moet je controleren als die op gekrikt is. links rechts, onder boven duwen, dat zal je vast wel goed gedaan hebben maar sommige doen dit met het wiel op de grond en, dan voel je het niet zo goed.
als die opgekrikt is voel dan ook is aan je as voor speling, duw deze van links naar rechts en , van onder naar boven , kijk dan hoeveel speling er zit op je homokineet, zowel bak zijde als wiel zijde.
van links naar rechts zal die wel iets speling hebben dat is normaal, op en neer hoort geen speling te zitten.remschijf kan aanlopen als die krom is maar, dat voel je dan ook in je rempedaal dan gaat die trillen.
stof/ankerplaat kan verbogen zijn en, tegen de remschijf aanlopen wat een schavend geluid geeft, maar hier door gaat er niks bonken of trillen dus lijkt me niet het probleem.kijk ook is naar de bout van je aandrijfas, of die nog vast zit in het fusee.
kijk ook of je wielbouten nog vast zitten.
22 april 2016 om 08:28 #18316936Dank je voor de reactie!
De auto is opgekrikt en het wiel gecontroleerd: boven/ beneden/ heen en weer en geen speling, als ik het wiel met de hand ronddraai hoor ik ook niets aanlopen. Het stuur trilt (nog) niet bij het rijden. Wielbouten zitten vast.
De as heen en weer heeft wel wat speling, ik denk zo’n 2 cm (is dit normaal?) Op en neer een beetje speling, voelbaar met de hand, maar niet zichtbaar. Kan ik er dan vanuit gaan dat de as vervangen moet worden?
Misschien nog een tip voor het controleren van de ophanging/ vering? Op klinkerwegen voel ik veel meer vanaf rechtsvoor en het lijkt wel alsof ik elke oneffenheid in de weg voel. Of zou dit ook te maken kunnen hebben met de as?
Bout aandrijfas fusee heb ik geen idee van waar ik die kan vinden. :wtf
Wat me ook is opgevallen, is dat na een vochtige nacht (zoals afgelopen week) zijn de problemen allemaal stukken minder. Wanneer ik 20 min aan het rijden ben dan neemt het allemaal weer toe. Ik las ook iets over vet in de aandrijfashoezen? Zou dat iets kunnen zijn?
Alvast bedankt.
22 april 2016 om 09:45 #18316937heb even een willikeurige foto gepakt.
dat is de bout in het midden van je wiel, die houd de as vast, die komt normaal niet zomaar los want die zit ook geborgd
een homokineet kan wel in en, uitschuiven tijdens het in en, uit veren van de auto maar, als je met de hand 2 cm de as heen en, weer kan bewegen vind ik dat wel erg veel, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een as zoveel kon bewegen, meestal was dit een paar mm.
Je zou het is kunnen vergelijken met je andere as of daar verschil in zit.vet in je aandrijfhoezen moet vooral in de hoezen blijven zitten, als die hoes lek is en, je alle maal vet ziet is het foute boel
22 april 2016 om 09:50 #18316938Top!
Ik ga vanavond aan de slag.Dank je!
22 april 2016 om 10:11 #18316939als de as niet uit de naaf los wil komen.. kasteel moer er niet helemaal afdraaien.. als je er een tik met een hamer op geeft dat je je uiteinde/schroefdraad van je as niet kapot slaat…
heb mijn as stofhoes ook pas vervangen.. en die kan best wel vast zitten…
in de homokineet zit een C-clipje.. die moet je met een punttang spreiden om de as uit de homokineet te krijgenals je je as uit de bak haalt.. niet vergeten een prop of iets te hebben om tijdelijk je differentieel dit te stoppen zodat niet al je bak olie eruit loopt…
22 april 2016 om 10:28 #18316940ik heb nog nooit een as bij een Opel vervangen maar, wel bij andere auto’s en, dan moest ik vaak ook de demper los maken om genoeg ruimte te creëren zodat je de as uit het fusee kon trekken.
de as uit het fusee tikken dee ik meestal met een centerpunt, vaak zit er ook putje in het midden van de as waar je em mooi in kan zetten om te tikken.
22 april 2016 om 10:31 #18316941@b07 wrote:
ik heb nog nooit een as bij een Opel vervangen maar, wel bij andere auto’s en, dan moest ik vaak ook de demper los maken om genoeg ruimte te creëren zodat je de as uit het fusee kon trekken.
volgens mij zit de schokdemper met 2 bouten vast aan de naaf.. als je die 2 eruit haalt en de naaf naar voren trekt kun je de as er zo uit halen…
22 april 2016 om 10:32 #18316942ja zo dee ik dat meestal
23 april 2016 om 12:54 #18316943Allemaal goede tips! Vandaag ff druk, maar ik ga er morgen onder liggen en kijken of deze bestuurder ‘met twee linkerhanden’ het voor elkaar kan krijgen.
Dank jullie allemaal!
25 april 2016 om 12:23 #18316944Afgelopen zondag even met een maat gekeken en gereden en hij heeft er wat meer verstand van. Aangezien ik niet het nodige gereedschap heb, hebben we hem niet uit elkaar kunnen halen.
95% zeker dat de homokineet aan de bakzijde aan vervanging toe is. Nu heb ik zelf wat zitten opzoeken en her en der gelezen dat het dan beter is om de complete aandrijfas te vervangen (as + homokineet bak en wielzijde). Dat lijkt mij ook de goedkopere oplossing wegens arbeidsuren en aanschaf e.d. Ik ga hem niet zelf vervangen.
I.p.v. een compleet nieuwe aandrijfas wil ik een tweedehands of gereviseerde aanschaffen, iemand een idee waar ik deze kan bestellen? Ik heb al wat gevonden op onderdelenlijn.nl. Hoe lang is een monteur er normaal gesproken mee bezig en weten jullie nog een goede omgeving Rotterdam?
Klopt dit of hebben jullie een beter idee?
25 april 2016 om 12:31 #18316945http://www.carpartsdirect.nl/assortiment/aandrijfassen” onclick=”window.open(this.href);return false;
het is een ruil systeem volgens mij.. jij koopt een revisie as en daarvoor moet je je oude inruilen zodat hun die kunnen reviseren en door verkopen aan een ander
25 april 2016 om 13:13 #18316946voor 50 euro wil ik em wel vervangen, kan em woensdag of zondag voor je vervangen in Spijkenisse, denk dat ik er een halfuurtje mee bezig ben.
hou er wel rekening mee dat je em daar na weer moet uitlijnen.
25 april 2016 om 14:06 #18316947@b07 wrote:
voor 50 euro wil ik em wel vervangen, kan em woensdag of zondag voor je vervangen in Spijkenisse, denk dat ik er een halfuurtje mee bezig ben.
hou er wel rekening mee dat je em daar na weer moet uitlijnen.
om een homokineet of aandrijfas te vervangen hoef je niet uit te lijnen… wielstand blijft het zelfde na montage
25 april 2016 om 14:12 #18316948@bart-gsi wrote:
@b07 wrote:
voor 50 euro wil ik em wel vervangen, kan em woensdag of zondag voor je vervangen in Spijkenisse, denk dat ik er een halfuurtje mee bezig ben.
hou er wel rekening mee dat je em daar na weer moet uitlijnen.
om een homokineet of aandrijfas te vervangen hoef je niet uit te lijnen… wielstand blijft het zelfde na montage
He krijgt de will standen nooit meer het zelfde.
En een controle na zo’n in greep is zeker aan te raden.25 april 2016 om 14:16 #18316949controlle kan altijd.. maar ik denk niet dat er iets veranderd hoeft te worden.. het zal niet veel doen in vergelijking met een stuur of fuseekogel.. een valt weinig aan de lengte aan te passen
heb bij mij een paar maandjes geleden ook me as tussen de bak en naaf uit gehaald en na reparatie terug gezet en heb niks hoeven doen aan uitlijnen….
25 april 2016 om 21:07 #18316950@b07 top, dank je!
en iedereen bedankt voor de reacties :thumb
Vanavond is die ff op de lift gezet en vanaf de onderkant gecontroleerd. Wat blijkt nu,…… :swear
Geen abnormale speling op de as, homokineet, wiel e.d. Dus daar ligt het al niet aan *zucht*
Wat me werd verteld is dat het ook de versnellingsbak kan zijn. Olie verversen/ bijvullen/ bak flushen of iets dergelijks. Dat zou het schakelen met een schok kunnen verklaren, maar verklaart het ook het geluid (Vanaf 80 km/h (op de teller) hoor ik een soort van gebrom om de halve seconde rechtsvoor, lichtjes te voelen in de auto) ? Of het ijzer-op-ijzer gevoel rond de 95 km/h en 110 km/h?
Hij is uitgelezen en de enige foutmelding die we kregen was P1614 (transponder sleutel fout).
Wat denken jullie?
25 april 2016 om 22:56 #18316951Als de olie van een automaatbak lang niet ververst is kan die wel slecht gaan schakelen.
Er zit vaak ook nog een filter op een automaat bak, die moet je dan ook vervangen.Als het gebrom constant om de halve seconde is dan lijkt het mij niet logies dat het van de bak komt want, die gaat steeds harder draaien als je sneller gaat en , dan zou de Brom ook steeds sneller moeten gaan
25 april 2016 om 23:03 #18316952@bart-gsi wrote:
controlle kan altijd.. maar ik denk niet dat er iets veranderd hoeft te worden.. het zal niet veel doen in vergelijking met een stuur of fuseekogel.. een valt weinig aan de lengte aan te passen
heb bij mij een paar maandjes geleden ook me as tussen de bak en naaf uit gehaald en na reparatie terug gezet en heb niks hoeven doen aan uitlijnen….
Het is gebruikelijk dat je de auto uitlijnt nadat bijvoorbeeld de demper los is geweest, je kan em nooit exact het zelfde terug zetten, ook niet als je em zelf aftekent, de sporing en, wiel vlucht zullen dan anders staan en, dat is niet direct te zien of voelen in het rijgedrag, wel in de banden slijtage
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.