wielen wisselen?

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel wielen wisselen?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258122
    Nagtie
      Lid sinds:
      24 September 2007

      Hallo,

      Ik heb altijd geleerd dat je de wielen zo nu en dan moet wisselen met voor en achter.

      Nu heb ik dit gedaan na de winter banden wissel, maar de auto trekt nu best wel naar links. Nu had mijn vrouw (die in de corsa mag rijden) even met euromasters gebeld, de vrouw daar zei dat ik ze terug moet wisselen, want dat zou niet goed zijn.

      vertellen jullie mij nu eens, moet je voor en achter wel of niet wisselen?
      Ik hoop het niet, anders ben ik de sjaak vanavond.

      Groet Niels

      #18147253
      kaneelschep
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 November 2004

        Normaal gezien slijten de voorwielen door de voorwielaandrijving en het sturen meer dan de achterwielen.
        En als ze voor slecht worden verlies je goed contact met het wegdek.
        Dan is het een goed idee om die om te wisselen met die van de achterkant.
        Maar de achterkant kan wel heel anders zijn afgesleten dan voor.
        Dan kan de boel wel wat gaan trillen.

        #18147254
        jeroenk
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 February 2012

          Wel of niet wisselen is meer een persoonlijke keuze dan een opgelegde keuze. Het afwisselen (bijvoorbeeld elk jaar) heeft over het algemeen als resultaat dat de banden gelijkmatig slijten (en tegelijk ‘op’ zijn).

          Wat betreft het naar links trekken: De bandenspanning is op orde en gelijk? Een halve bar verschil kan je al goed merken op de voorwielen! Dit i.t.t. de achterwielen!

          #18147255
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            Tja, makkelijkste is wielen terug wisselen. En kijken wat hij dan doet.
            Trekt hij nog dan uitlijnen.

            #18147256
            Nagtie
              Lid sinds:
              24 September 2007

              jah, alleen het wisselen is wat lastig gezien onze agenda’s… dat is de moeilijkheid, anders had ik het al gedaan. maar komt er op neer dat als ik thuis ben mijn vrouw (en auto er niet zijn).

              de banden zijn van vorig jaar dus niet bijna versleten, de banden spanning was gelijk, en is nu links wat hoger, in de hoop wat te compenseren, maar zonder succes. Er is geen trillen aanwezig, puur naar links trekken.

              Vorig jaar bij de banden wissel is de veer vervangen, en is hij uitgelijnd, ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit het is.

              Toen ik de auto kocht trok hij ook zo erg, toen heb ik andere banden aangeschaft, BFgoodrich (erg tevreden over) nu een Japans merk dat volgens de garage goed is, en niet zo duur. Met de Goodrich banden had ik er minder last van. Met de winter banden, en gewone (grotere) stalen velgen ook geen last van. Het lijkt dus zuiver in de banden/wielen te zitten.

              #18147257
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                Zelf wisselen is geen optie?

                Desnoods leen je een krik van de buurman, krik je ‘m voor en achter op (aan één zijde natuurlijk), dan kun je de voorste met de achterste verwisselen.
                Zonder extra krik moet het met een reservewiel ook lukken, is alleen een hoop meer werk!

                #18147258
                Nagtie
                  Lid sinds:
                  24 September 2007

                  jawel hoor, ik heb een garage krik en 2 bokken, dus achter op krikken, op de bokken zetten, wiel eraf, voor op krikken, voor wiel eraf en achterwiel er op, laten zakken, vast zetten, end an achter wiel er op en laten zakken, vast zetten.

                  Maar dan moet ik alleen wel de auto hebben.

                  #18147259
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    Misschien heb je een uitlijningsprobleempje op de achter-as, waardoor ze scheef afslijten.
                    Als je ze dan naar voren zet, heb je b.v. aan één kant minder contact met de grond omdat de uitlijning daar wel goed is.
                    Dan gaattie naar één kant toe trekken.

                    #18147260
                    Nagtie
                      Lid sinds:
                      24 September 2007

                      Voor zover ik weet heeft de corsa niet de mogelijkheid om achter uit te lijnen. Dan zou het wel heel vervelend worden als dat het is.

                      Ik heb hem de laatste keer trouwens laten sporen ipv uitlijnen, dus alleen de voorwielen, niet de achter wielen.

                      De banden zitten er net 2 maanden op (met aftrek van de winter periode) zo veel zouden ze nog niet gesleten kunnen zijn toch? Banden zien er ook nog als nieuw uit.

                      #18147261
                      Nagtie
                        Lid sinds:
                        24 September 2007

                        omgegooit en grotendeels opgelost.. de auto rijdt wel wat wiebelig, maar nu zit de banderdruk niet helemaal goed, voor zit nu achter en links zit er iets meer in, dus dat even checken en racen maar weer.

                        #18147262
                        MisterX
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 September 2013

                          Heb nog een vraagje:

                          Moet je de wielen nu kruislings wisselen of blijft het wiel wat links voor zit ook links achter zitten?
                          Ivm slijtage zou ik mij voor kunnen stellen dat je links voor naar rechts achter zou verplaatsten.

                          #18147263
                          McKaamos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 December 2009

                            Ligt er aan. Sommige banden hebben een draairichting. Die draait om als je van rechts naar links wisselt, en das nie handig nie.

                            #18147264
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Ook als ze geen draairichting hebben zou ik de banden aan dezelfde kant houden.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.