Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Wiel of band loopt aan / APK
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 mei 2022om 15:48 door OpelCorsa29.
-
AuteurBerichten
-
17 mei 2022 om 18:47 #18466410
Beste Forum,
Ik zit met het volgende:
Mijn Corsa D is afgekeurd voor de APK op de volgende punten:– band rechtsachter onvoldoende profiel, band linksachter net goed (advies ook vervangen).
– wiel of band loopt aan rechtsvoor (band komt tegen de wielkast (bij volledig insturen)).
De ophanging was verder niet krom. Nu heb ik wel eens met de band rechtsvoor een obstakel geraakt.
Verder zitten er 195/55/16 banden onder. Volgende kentekencheck horen hier van oorsprong 185/65/15 banden onder.
Nu heb ik twee opties:
– 1. Achterbanden vervangen en uitlijnen in de hoop dat het aanlopen hiermee ook verholpen is.
OF:
– 2. Alle velgen met banden vervangen voor (kleinere) 15 inch velgen en uitlijnen.
Vorig jaar had de auto dit probleem niet (of is dit niet geconstateerd). Dus lijkt het raken van de obstakel de oorzaak te zijn geweest. Dus zou optie 1 kunnen, gezien dit ook goedkoper is. Alleen riskeer ik hier dus mee dat ik investeer in 2 nieuwe banden terwijl er mogelijk andere velgen onder moeten.
Volgens mij is 195/55/16 toch ook wel een reguliere bandenmaat voor Corsa’s of is dit heel raar? Ik heb de auto zelf zo tweedehands gekocht, maar ga er vanuit dat de velgen met kennis zijn vervangen.
Ik hoop dat iemand advies heeft.
17 mei 2022 om 20:52 #18466420de 195×55/16 band mag geen probleem geven is zelfs 0.1 negatieve afwijking ik denk dat je velgen een verkeerde ET getal heeft
17 mei 2022 om 21:00 #18466424[quote quote=18466420]de 195×55/16 band mag geen probleem geven is zelfs 0.1 negatieve afwijking ik denk dat je velgen een verkeerde ET getal heeft[/quote]
Bedankt voor je snelle reactie! Dat klinkt plausibel. Ik had nog niet eerder van deze term gehoord. Moet je dan alle velgen veranderen of volstaat het om rechtsvoor (waar die dus aanloopt) te vervangen?
20 mei 2022 om 02:33 #18466645Allereerst:
– 1. Achterbanden vervangen en uitlijnen in de hoop dat het aanlopen hiermee ook verholpen is.
Je achterband(en) zal je sowieso moeten vervangen om door de keuring te komen, dus die kosten heb je hoe dan ook.
Zoals je aangaf komt de band bij volledig (in)sturen tegen de wielkast aan, de ET waarde is dan te laag en dus onjuist voor de auto.
Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel
Tot slot:
Volgens mij is 195/55/16 toch ook wel een reguliere bandenmaat voor Corsa’s of is dit heel raar? Ik heb de auto zelf zo tweedehands gekocht, maar ga er vanuit dat de velgen met kennis zijn vervangen.
195/55 R16 & 185/65 R15 zijn beide maten die gebruikt worden voor Corsa’s (vanaf 2006-heden). Over het laatste deel van je zin zal je verbaasd zijn, er zijn genoeg mensen die vrijwel alles onder de auto (laten) monteren. Ik zeg niet dat dit het geval is, maar er zijn mensen die simpelweg kijken of de wielbouten passen en verder niks…
Misschien is er nog iets te proberen met de spoorstangen/draagarmen, maar ik betwijfel of dat een goede oplossing is…
20 mei 2022 om 14:05 #18466687Zitten er originele velgen onder? Kentekencheck geeft standaard voor elke corsa 185 aan maar 195 is ook af fabriek geleverd.
20 mei 2022 om 15:48 #184666962 nieuwe achterbanden erop en uitgelijnd. Probleem opgelost! Bedankt voor de input!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.