Wie ziet het lek? (was: cilinderbussen?)

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Wie ziet het lek? (was: cilinderbussen?)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224285
    Maartuh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 August 2004

      Mischien een domme vraag, maar ik ben bezig om voor de eerste keer een koppakking te vervangen.
      Nou zag ik in een algemene how-to staan dat je de cilinderkop nooit recht omhoog moet liften als je alles los hebt omdat dat de “cilinderbussen” mee kunnen komen.

      heeft een c20xe ook losse cilinderbussen of een andere constructie waardoor ik hier niet op hoef te letten?

      #17707453
      mr-turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        :)

        neehoor trek maar een eind weg :thumbup

        #17707454
        Maartuh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 August 2004

          Ok, ik had al een vermoeden!
          Tnx, fijn dat ik het nu zeker weet :)

          Heb nu bijna alles los, vanavond kopbouten lossen en kop loshalen als het goed gaat :)

          #17707455
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Weet niet wat voor kop het is, maar als het een KS700 kop is zou ik wel erg oppassen weer met terug plaatsen dat je ze niet te strak draait die kopbouten. Daar kan mogelijk de kop inwendig door knakken en dan krijg je het bekende olie+koelvloeistof verschijnsel….

            http://www.orsas.com/CarStuff/cav/index.php

            #17707456
            mayhem
              Lid sinds:
              13 June 2006

              das bangmakerij.

              c

              #17707457
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                origineel gepost door mayhem
                das bangmakerij.

                c

                Als jij het zegt… Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar het staat in dat artikel over de poreuze kop klachten als mogelijke oorzaak. Leek me voor iemand die de koppakking voor het eerst vervangt wel iets om op te letten….:hmmz

                Maar als jij het bangmakerij vindt dan begrijp ik dat we ons geen enkele zorgen hoeven te maken? Da’s altijd positief!:angel

                #17707458
                TheGeneral
                  Lid sinds:
                  21 February 2010

                  origineel gepost door Vinci
                  Weet niet wat voor kop het is, maar als het een KS700 kop is zou ik wel erg oppassen weer met terug plaatsen dat je ze niet te strak draait die kopbouten. Daar kan mogelijk de kop inwendig door knakken en dan krijg je het bekende olie+koelvloeistof verschijnsel….

                  http://www.orsas.com/CarStuff/cav/index.php

                  Gewoon juiste aanhaal moment en aanhaal volgorde gebruiken dan kan er wein ig gebeuren lijkt me

                  on topic: Cilinderkop kan zonder problemen eraf gehaald worden

                  #17707459
                  Maartuh
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 August 2004

                    Tnx allemaal, goede tips zijn altijd welkom hoor, maar ik heb een coscast kop erop zitten. Moet ik hem nog steeds op moment vastzetten, daar niet van, maar wat minder kans op die koelkanaal problematieken iniedergeval :)

                    #17707460
                    corsaboy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Originally posted by Vinci
                      Weet niet wat voor kop het is, maar als het een KS700 kop is zou ik wel erg oppassen weer met terug plaatsen dat je ze niet te strak draait die kopbouten. Daar kan mogelijk de kop inwendig door knakken en dan krijg je het bekende olie+koelvloeistof verschijnsel….

                      http://www.orsas.com/CarStuff/cav/index.php

                      ks700 is sterker qua kracht wat die kan hebben dan een coscast… Alleen dat verrekte oliekanaal :mad:

                      #17707461
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Jep, 370nm treksterkte meen ik, tegen ong. 350 voor de Coscast… Maar dat is bijna verwaarloosbaar hoor…

                        De 400 was écht te zacht…met rond de 200nm

                        Maar goed, wel weer off topic inderdaad… alhoewel de TS volgens mij wel al antwoord heeft op z’n vraag….
                        :afro

                        #17707462
                        larsjeG40
                          Lid sinds:
                          23 January 2008

                          volgens mij zitten er hellemaal geen cilinderbussen in het onderblok:wtf
                          dat is meer iets voor industriële motoren

                          #17707463
                          GlennGSI
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 August 2007

                            origineel gepost door larsjeG40
                            volgens mij zitten er hellemaal geen cilinderbussen in het onderblok:wtf
                            dat is meer iets voor industriële motoren

                            citroen en peugeot hebben dat volgens mij wel.. sommige motoren

                            #17707464
                            Maartuh
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 August 2004

                              origineel gepost door GlennGSI

                              origineel gepost door larsjeG40
                              volgens mij zitten er hellemaal geen cilinderbussen in het onderblok:wtf
                              dat is meer iets voor industriële motoren

                              citroen en peugeot hebben dat volgens mij wel.. sommige motoren

                              Het was een how-to met plaatjes van inderdaad een citroen forum :D
                              Gekke Fransen ;)

                              #17707465
                              mayhem
                                Lid sinds:
                                13 June 2006

                                honda ook

                                #17707466
                                TheGeneral
                                  Lid sinds:
                                  21 February 2010

                                  De meeste vrachtwagen ook

                                  #17707467
                                  mr-turbo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2004

                                    in principe heeft bijna elk alu onderblok (alsook de opels) een cilinderbus, alleen is deze niet zondermeer uitneembaar, omdat vaak het alu eromheen gegoten is.
                                    Te vervangen zijn ze meestal wel , al heeft dat wel wat voeten in de aarde :)

                                    #17707468
                                    Maartuh
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 August 2004

                                      Nou de kop is eraf, ik ben nu wel benieuwd waar hij lek geweest is, ik zie het zelf niet echt, maar ik zie het dan ook voor hets eerst zo uit elkaar…

                                      Ziet iemand wel het lek?
                                      Misschien makkelijker om te zoeken: Ik had geen last van sludge of witte rook, motor gooide het koelwater eruit als ie warm werd (uit overdruk slangetje), en bij gasgeven zag ik kleine belletjes

                                      http://s687.photobucket.com/albums/vv236/Maartuh/Koppakking/ voor de grote versie van de foto’s. Ik heb de wat verkleinde hieronder geplakt:

                                      #17707469
                                      mr-turbo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 July 2004

                                        maak het hier eens wat beter schoon en een nieuwe foto ?

                                        en dan alleen schoonvegen met een droge doek ….

                                        #17707470
                                        Maartuh
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 August 2004

                                          Ok, doe ik morgen even, moet ik wel even een schone oude handdoek zoeken.

                                          Nou ben ik wel nieuwsgierig: Waar wordt je aandacht precies door getrokken?

                                          #17707471
                                          mayhem
                                            Lid sinds:
                                            13 June 2006

                                            dat rechter koel kanaal, daar lijkt een smeltplek te zitten naar je cilinder.

                                            #17707472
                                            Maartuh
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 August 2004

                                              http://i687.photobucket.com/albums/vv236/Maartuh/Koppakking/IMG_1213.jpg

                                              foto na schoonvegen

                                              Zo te zien is die smeltplek (lol zie hem nu pas op die eerste foto kun je nagaan) een druppel of iets dergelijks geweest gelukkig :)

                                              Wel is het bij de koelkanalen van de achterste en de eenaarachterste wel zwarter als bij de voorste cilinders, zou dat het zijn?

                                              #17707473
                                              mr-turbo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 July 2004

                                                het lijkt of de achterste cilinder gelekt heeft naar het koelkanaal.
                                                er moet een mooie goed zichtbare zilveren rand rond de cilinder zitten, daar waar de metalen dichtring heeft gezeten.
                                                als er geen mooie volledig ronde afdrukking zit, heeft ie zeer waarschijnlijk daar gelekt

                                                hier een soortgelijke situatie, waar je het wat duidelijker kan zien,
                                                Het is weliswaar een ander soort pakking (multilayer staal met snijringen) maar het resultaat is hetzelfde..
                                                komt van m’n turbomotor af, zodra de vuldruk boven de 1,5 bar ging, begon de temperatuur op te lopen

                                                bij mij zat het probleem in de arp tapeinden voor de cilinderkop :thumbdown

                                                #17707474
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Mooi kleurtje die knoeivloeistof!:P

                                                  #17707475
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    origineel gepost door TheGeneral
                                                    De meeste vrachtwagen ook

                                                    Mijn MB truckje niet :jerry

                                                    bij haar zusje (Atego 1217L Om604LA4 motor / 4.2 4cilinder diesel motor) moest een ander block in omdat deze geen losse bussen had.

                                                    ow je zei de meeste haha..

                                                    Bij mijn vorige MB truck is wel een keer een Cilinder bus vervangen, was vastgelopen bij stationair achter een paardetram aan sukkelen….

                                                    had net een rit door europa achter de rug toen haha Bergen klimmen enzo, dan gebeurt dit bij geen belasting.

                                                    Willem

                                                    Willem

                                                    #17707476
                                                    Maartuh
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      29 August 2004

                                                      origineel gepost door Vinci
                                                      Mooi kleurtje die knoeivloeistof!:P

                                                      Hehe ja rood, g12+, laatste keer bij garage bijgevuld toen iemand met me de waterpomp vervangen heeft (eerste keer distributie loshalen wilde ik er toch wel iemand bij hebben die er wat van weet) mag gemengd worden met de groene en met de gele.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.