wie weet wat dit voor een onderdeel is? ( groot gat )

Forumindex Forums Modellen Corsa wie weet wat dit voor een onderdeel is? ( groot gat )

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    hhnd-corsa

hoi

wie weet wat dit is.. ja ik weet dat het een gat is maar over welk onderdeel van me motor is het want ik heb stukjes tandwielen op straat gevonden en moet dus op de sloop iets halen maar dan moet ik wel even weten waar het over gaat

alvast bedank voor de hulp:P

hhnd-corsa

het gaat hier trouwens om een b corsa x14xe

wim-v6
        Deelnemer

Carterdekseltje van de versnellingsbak.

let op versnellingsbak staat zonder olie nu

kans dat er een onderdeel uit de bak naar buiten is gevlogen en je eigenlijk beter op zoek kan naar een andere versnellingsbak

Types welke er zo op kunnen zijn de F13 en F15 versnellings bakken van de Corsa-A Corsa-B Astra-F en Vectra-A

Willem

hhnd-corsa

oke, dat dacht ik in het begin al..
            maar toen had ik fotos gemaakt en aan een vriend laten zien die veel aan autos sleuteld maar niet bekend is bij opel en die dacht dat het met differentieel was.
            maar t is dus wel me versnellingsbak.

er zijn ook zeker onderdelen uit gevlogen want dat konden we terug vinden op straat.

trouwens f15 is een iets zwaardere bak toch? dus als ik vlot wil optrekken een f13 halen?

Fearless
            Deelnemer

Zo, die is kapot!

een f13 is wel leuk als je de korte bak hebt. f13cr…
              Moet je goed zoeken, kosten ongeveer 50 euro.
              De nieuwere opels hebben ook nog wel eens een f13, maar dan met een hydraulische koppeling…

McKaamos
              Deelnemer

origineel gepost door hhnd-corsa
                oke, dat dacht ik in het begin al..
                maar toen had ik fotos gemaakt en aan een vriend laten zien die veel aan autos sleuteld maar niet bekend is bij opel en die dacht dat het met differentieel was.
                maar t is dus wel me versnellingsbak.

er zijn ook zeker onderdelen uit gevlogen want dat konden we terug vinden op straat.

trouwens f15 is een iets zwaardere bak toch? dus als ik vlot wil optrekken een f13 halen?

Is ook het differentieel. Die zit bij front wheel drive Opels in de versnellingsbak tussen de aandrijfassen naar de wielen ;)

Dus zowel versnellingsbak als differentieel is beide correct want dat is 1 huis :)

Wat betreft bak is Fxx niet bepalend voor de ratio’s. Een F10 is een langere bak (als in ratios, niet fysieke lengte ;) )als een F13 bijvoorbeeld.
                Je zou het beste even de versnellingsratios kunnen opzoeken.
                En anders kan je altijd het differentieel tandwiel vervangen om een grotere finaldrive ratio te hebben.
                Je kan daarmee uitrekenen hoeveel motoromwentelingen nodig zijn voor 1 wiel omwenteling. Toerental X * versnellingsratio * finaldrive ratio = wielomwentelingen per minuut bij toerental X.

Hoe minder omwentelingen op het wiel, hoe harder je theoretisch kan optrekken.
                Zit uiteraard een limiet aan omdat schakelen tijd kost, want je zit anders binnen no-time aan het einde van het toerenbereik. En ook de massa van de draaiende delen moet mee komen waardoor de motor niet sneller naar een toerental kan klimmen.

Verder met Angstloos. F13CR is leuk, lekker kort en goed voor hard optrekken.

corsaracer
                Deelnemer

carlover van het forum hier heeft er een te koop…

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=128397

hhnd-corsa

oke bedankt.
                    ik kan dus niet alleen via dat dekseltje op de foto alleen dat tandwiel vervangen wat kapot is en dan nieuwe deksel op zetten?

gwoon hele bak opnieuw pakken?

wim-v6
                    Deelnemer

er zal een lager kapot gelopen zijn, dus als je mazzel hebt zou je je de tandwiel cassette kunnen demonteren en uit elkaar halen en de beschadigde tadwielen en lagers kunnen vervangen, maar meestal is er ook schade aan de lager huisen en meer onderdelen

een 2e hands bakkie is in dit geval toch de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing

Willem

McKaamos
                      Deelnemer

^Met Wim.
                        De boel klapt niet zomaar in zo’n mate stuk dat er een gat in de carter wordt geslagen. Daar is meer aan de hand dan een kapot gelopen tandwiel, dus je kan het beste een andere versnellingsbak regelen. Dat is in de regel ook nog eens goedkoper dan een los binnenwerk.

Astraman
                        Deelnemer

Jah en het scheelt ook nog eens ladingen werk. De versnellingsbak is voor mij een groot mysterieus ding voor tandwielen. Gearbox in het engels oftewel, doos tandwielen. :P Je moet echt weten wat je doet. Een andere bak is ook wel een leuk klusje maar dat is nog te doen.

dragon1

mooi gat zo in de deksel.

Heb eventueel nog wel een bak uit een Tigra liggen als je nog niet voorzien bent.

carlover
                            Deelnemer

origineel gepost door corsaracer
                              carlover van het forum hier heeft er een te koop…

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=128397

klopt,en voor 50 € mag hij hem komen halen.

wim-v6
                              Deelnemer

origineel gepost door Astraman
                                Jah en het scheelt ook nog eens ladingen werk. De versnellingsbak is voor mij een groot mysterieus ding voor tandwielen. Gearbox in het engels oftewel, doos tandwielen. :P Je moet echt weten wat je doet. Een andere bak is ook wel een leuk klusje maar dat is nog te doen.

Opzich valt het mee hoor, je moet het gewoon een keer gedaan hebben..

De eerste bak die ik uit lekaar trok was een aan puin gedraaide F28 (welke F28 draait niet in puin, zijn meer verrotte te vinden al goeie).

Willem

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.