Forumindex › Forums › Modellen › Astra › wie weet wanneer diesel rendabel is tegenover benzine!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2009 om 11:15 #17579247
origineel gepost door Destruction
Hier gaat binnenkort ook de Astra verruilt worden voor een Dieseltje. Ik rijd tussen de 25- en 32.000Km per jaar. Er zijn weken dat ik in 4 a 5 dagen 52L benzine er doorheen heb gejaagd.. En dan kun je weer 70 euro aftikken (nouja, ik tank als het lampje begint te branden.. Dan zit er meestal nog ongeveer 9liter in.. 43L erbij voor 60euro gemiddeld). Doe dat (minimaal) 4x per maand.. Idd, ouch.Daarbij is mn Astra ook niet heel erg zuinig, al is dat voor een deel ook mijn eigen schuld :P Spijtig, ik weet bijvoorbaat al dat ik de Astra ga missen als hij weg is.. Maar financieel is diesel beter. De F aanhouden is een mogelijkheid, maar dan zou hij bijna fulltime stilstaan.. Dat is zonde, omdat de auto verder nog in een heel goede staat is :)
Ik had een eigen berekening gemaakt, het omslagpunt etc werd er alleen nog niet echt duidelijker van.. Nu zie ik dat voor mijn situatie geld dat vanaf 12.000Km/jaar diesel al voordeliger word :P Ik had dat ‘iets’ hoger ingeschat :P Berekening gebaseerd op een Golf, 1.9TDI 90pk, 200Nm.. Chippie erin en het is leuk zat :) Ik heb gewoon berekend wat de belasting en verzekering meer kosten, en daar tegenover gezet wat het scheelt aan brandstofkosten.. Besparing onder de streep zat dik op de 1500euro.. Die 1500 parkeer ik dan wel op de spaar ;)
Blijft jammer van de F. Ik heb een heleboel auto’s gehad, de Astra is niet de meest luxe of nieuwste auto.. Op 2 na de oudste zelfs :P Maar ik heb een boel plezier van het ding gehad (en nogsteeds!), ben er best wijs mee, en stiekem zal het ook vervelend worden, om hem weg te zien rijden met zn nieuwe eigenaar… :( Een vriend van me wil zn rijbewijs gaan halen.. Wellicht dat ik hem de Astra probeer aan te smeren.. Hij zal er iig voorzichtig mee zijn :)
TDI PD motoren zijn zuiniger als de 90pk TDI..
dat zijn de 105 – 115 – 130 en 150pk TDI’s
Willem
31 december 2009 om 12:00 #17579248Gister in een 2005 Passat mee gereden, maar nu weet ik het zeker, wat een overschatte en overpriced wagen is dat zeg ! :thumbdown
Was een diesel ook 105 pk geloof ik. Dat noemen ze dan de ‘maatstaf’ in de klasse..
Ik kan echt niet begrijpen dat er mensen zijn die er zo enorm mee weglopen.. Interieur is wel mooi mbt verlichting, strak, en de stoel zit best goed, maar die herrie en echt lelijke geluid van de Diesel motor !!! :o echt een regelrechte tegevenvaller. Er zijn veel diesel die beter klinken, maar ook lekkerder rijden !
Mooier werd het nog toen we over een drempeltje en klinker weg reden, uh stuiterde… stui-stui-stuiter bak :angel, (zitten 17″ velgen op, en is geen sport onderstel) maar echt enorm stug, krakende interieur delen/dashboard :wtf, en dan maar mensen roepen dat ze Opels vinden kraken, o.k. ze kraken, maar diezelfde mensen zeggen dat Opel een voorbeeld kan nemen aan een VW/Passat… Beter al doen ze niet.Het achteruitrijden resulteerde in een enorm geklapper en geschok, alsof koppeling naar de klote was.. Scheen zo te horen volgens bestuurder, doet ‘ie altijd.. Zo, gelukkig doet ie dat alleen als je achteruit rijd, maar een Opel met een versleten koppeling rijd beter. :D
nee, heb me portie VW weer gehad, eens te meer de bevestiging dat ik niet snel een VW zal kopen !
31 december 2009 om 12:06 #17579249Jeroen, Gevalletje 2massa vliegwiel naar de klote..
Dat is volkomen normaal bij VAG ook onze golf-III TDi op de zaak heeft dit geklapper met achteruit rijden..
Ook het 2massa Vliegiel naar de klote, deze heeft wel 400.000km gedraait, en is aan de 2e koppeling met vliegwiel bezig..
>> ELKE TDI heeft dit 2massa vliegiel!! <<
of je nou een audi VW Skoda of Seat rijdt maakt niet uit.
Willem
31 december 2009 om 12:09 #17579250Ja dat denk ik ook, zo voelde het ook, dat het iig daar vandaan kwam (koppeling/vliegwiel) heel gek. Leek alsof iemand koppeling bediende die dat niet kon, maar het kon niet anders dan zo (alsof je te weinig gas geeft, bokkerig).
Alleen deze betreffende passat had nog 150.000 weg geloof ik..
31 december 2009 om 12:11 #17579251dan is het zeker het 2massa Vliegwiel..
deze gaan zo’n 90.000km mee en kosten 895euro stuk..
echter rijden de meeste gewoon door met een kapot vliegiel, wat kan resulteren in een defecte versnellingsbak..
Willem
31 december 2009 om 12:21 #17579252goh, een koopje 900 euro. En dat pas bij 90.000
Maar hé je rijd wel EEN Volkswagen dan he, toon aangevend in de klasse. Wat zeg ik, elke klasse… :sleeping
31 december 2009 om 12:39 #17579253Erg geraffineerd zijn de VAG diesels niet nee..
Kwalitatief, slechter als de Franse grootheden op autotechniek…
Willem
1 januari 2010 om 02:07 #17579254Mja, de voorkeur voor een TDI is er omdat die het fijnst rijden, imo dan :) De Opel diesels, ik heb ze zeker overwogen.. Maar ik vind ze wat traag.. Daarnaast zijn de TDI’s best zuinig :)
Kosten van evt. onderhoud zullen best meevallen.. Ik ben zelf monteur, ik weet waar ik op moet letten bij die dingen :)
Een bevriende garagist heeft een Peugeot 307 2.0HDI van 2003, dat ding doet 1:12 gecombineerd stad/snelweg, op diesel. En dat is zonder zware rechtervoet.. Voor mn bedrijf heb ik nog een Caddy met TDI blok, met redelijk zware voet doet dat ding makkelijk 1:16..
1 januari 2010 om 10:12 #17579255mijn seatje:D toledo, 1.9 tdi met 110 pk standaard (met zware rechtervoet) reed 1:19.7, en nu gechipt naar 140 pk 300nm koppel met zware rechtervoet doet ie 1:19.2
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.