Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Wie rijd diesel??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 mei 2012 om 20:58 #17248848
Yoo Opelledenn..
zoals mijn tekst luid wie rijd diesel?. mijn vraag was vooral:
– bij hoeveel km stand rij je het goedkoopst?
– hoeveel kan 1 tank gemiddeld rijden? (stad-snelweg)
– blijft diesel gewoon normaal bedrag behouden van belasting en tank? (overheidsplannen bv?)ik vraag dat omdat ik per jaar toch alsnog best veel km rij. zit te overwegen om over te stappen naar diesel auto. (waarschijnlijk gebeurd dat, ofja de coupé is al in de verkoop (hetspijtmejongensmaarkeuzesmoetikmaken)
1e auto (Fiat Bravo) 9 maandjes reed ik 23.000km
2e auto (Astra Rood) anderhalf jaar ong 32.000km
3e auto (Astra Coupé) 5 maanden al 10.000km
4e auto …. diesel???wie kan mij goed advies/raad geven?
(en dat maar te bedenken dat ik rijbewijs heb gehaald op 17 augustus 2010 en nu al aan 4e auto toe ben, de dag erna van rijbewijs halen heb ik Fiatje gekocht, 10uur opgehaald en om 14.14 fiat gehaald)
23 mei 2012 om 21:22 #18021730Weet je dan welke auto je wilt gaan halen op diesel?
Aan gezien je kms kan je een diesel gaan kopen of eentje op lpg.
Maar vergeet niet diesel is een heel stuk duurder in de wegenbelasting als een bezine wagen.
Mijn diesel weeg 1135kg betaal op de 3maand 260,-
Tante van mij heeft exact de zelfde auto als mij maar dan een 1.6 8v Benzine betaalt op de 3maand een kleine 100,-.
Dit verschil is dan al 160,-.Ik rij op een volle tank.. maar dan rij ik wel puur stad alleen 650km..met snelweg kom ik gauw op 800km uit. Puur snelweg 1000km.
Benzine is ongeveer 500km stad/snelweg.
Dan zal je al een berekening moeten maken.. hoeveel brandstofgeld ben ik kwijt op 20.000km benzine of diesel.
23 mei 2012 om 21:28 #18021731Ik twijfel nog, zit ook te denken aan Volvo V50, heb er paar op oog die ik wel vet vind. (meer merken weet ik niet zo, sommige vet sommige valle tegen. heb je een idee?
Ik weet van diesel belasting. als ik ongeveer uitgerekend heb is boven 20.000km op diesel goedkoop rijden.
Merk het wel van de wegenbelasting da groot verschil is maar tanken is dan weer stukken goedkoper..23 mei 2012 om 23:18 #18021732Ik rij zelf geen diesel, maar m’n pa wel.
Astra G 2.2DTi stationwagon.
4 dagen per week 300km, en dan nog overige ritjes.Om de vragen even te beantwoorden:
– Bij hoeveel KM per X tijd rijdt ik met diesel goedkoper?
Is totaal afhankelijk van de auto. Stel dat de beoogde diesel relatief lichtgewicht is, dan is de wegenbelasting niet zo heel hoog. Daarbij is het de vraag hoe zuinig de auto is. Dat kan je het beste opzoeken via spritmonitor.de.
Doormiddel van Spritmonitor en de gemiddelde brandstofprijs kan je uitrekenen hoeveel benzine/diesel kosten je per maand hebt.
Dan zoek je bij de belastingdienst op wat de gewenste auto kost in wegenbelasting per kwartaal en dat deel je door 3.
De verzekering is altijd even prutsen, maar ik denk dat je dat het beste even kan opvragen via independer.nl.
Die bedragen tel je bij elkaar op om uit te rekenen wat de auto per maand kost. Is dat minder dan wat je huidige auto kost, dan is het interessanter om diesel te rijden. En zo kan je ook verschillende auto’s tegenover elkaar zetten om te zien wat het goedkoopste is.
Per toeval houd m’n pa alles bij van z’n Astra, en komt uit op een totaal kostenplaatje van ongeveer 21cent per kilometer, inclusief alle onderhoud. Maandelijkse prijs weet ik zo niet, maar je kan de prijs per maand delen door kilometers per maand en dan weet je hoeveel cent die auto per KM kost.– Hoeveel KM kan ik op één tank?
Dat is natuurlijk compleet afhankelijk van het verbruik van de auto en hoe groot de tank is.
Astra G van m’n pa doet gemiddeld 1op18 (90% snelweg, 130kmh cruisecontrol) en doet 1000 tot 1200km op een tank.
Ter contrast: mijn Calibra doet 1op13 (90% snelweg, geen cruisecontrol) en heeft een 60liter tank, waarmee een theoretisch bereik van 780km mogelijk is– Blijven Motor Rijtuigen Belasting en brandstof prijzen stabiel?
Niemand kan in de toekomst kijken. Pasgeleden zijn de wegebelastingen weer iets verhoogd met een paar euro per kwartaal.
Ik neem aan dat het voorlopig weer even zo blijft, maar je weet het nooit. Sowieso gaat het altijd voor alle groepen omhoog, dus niet alleen voor diesels of alleen benzine wagens. Dus relatief gezien ontstaat er geen verschil bij een wijziging. Dan wordt het voor iedereen duurder of goedkoper.
Hetzelfde geld voor brandstof accijnzen. Gaat het omhoog, dan is dat voor alle brandstoffen. Wat de verkoopprijzen verder doen is afhankelijk van de brandstofmarkt. Zit er een OPEC land te kloten, liggen er weer ergens boycotten oid, etc, dan gaat de prijs omhoog. Is alles weer rustig, dan daalt de prijs weer, en ook daar geld het weer voor alle brandstoffen, want alles komt uiteindelijk van ruwe olie.24 mei 2012 om 06:07 #18021733ik zeg LPG-G3 :wors
24 mei 2012 om 06:16 #18021734@DMLB ceo wrote:
ik zeg LPG-G3 :wors
Op gas moet je koken :jerry
Maar even zonder gekheid, bij lpg is het wel zo dat je moet weten welke motoren geschikt zijn.
Helaas zijn de toleranties bij de nieuwere generaties motoren veel kleiner.
En zullen dus schade ondervinden.24 mei 2012 om 06:25 #18021735@arjontje wrote:
Op gas moet je koken :jerry
Ik haat die uitspraak :jerry :P,
Diesel is een merk dat moet gedragen worden niet getankt :jerry
Mij heeft het geen onderhoudt meer gegeven en mijn blok stond bij de verkoop 417000/418000 km op.
Still runinng!! Wat een rede zou kunnen zijn is dat ik de Oersterke X16SZR had.
Ik moet zeggen dat ik Diesel heeerlijk vindt rijden.
Ik vindt alleen de wegenbelasting zou eng duur en met mijn rechtervoet kom ik toch nooit aan die mooie verbruikscijfers.
Bij dat alles komt een torenhoge dieselprijs. Er zit gwn een liter gas aan verschil in euro’s tussen een liter gas en diesel.24 mei 2012 om 07:41 #18021736@DMLB ceo wrote:
@arjontje wrote:
Op gas moet je koken :jerry
Ik haat die uitspraak :jerry :P,
Diesel is een merk dat moet gedragen worden niet getankt :jerry
Mij heeft het geen onderhoudt meer gegeven en mijn blok stond bij de verkoop 417000/418000 km op.
Still runinng!! Wat een rede zou kunnen zijn is dat ik de Oersterke X16SZR had.
Ik moet zeggen dat ik Diesel heeerlijk vindt rijden.
Ik vindt alleen de wegenbelasting zou eng duur en met mijn rechtervoet kom ik toch nooit aan die mooie verbruikscijfers.
Bij dat alles komt een torenhoge dieselprijs. Er zit gwn een liter gas aan verschil in euro’s tussen een liter gas en diesel.Klopt het prijs verschil is enorm. en met een diesel kan je nooit goed koper rijden dan met gas.
De evt extra onderhouds kosten niet mee genomen. maar met een goed blok heb je die extra kosten niet.Maar idd met een oerdegelijke 8 klepper is het dus te doen.
De 1,8 16v met 125 pk loopt ook goed op lpg.En ik rijd nu op benzine maar dat gaat misschien ook veranderen ivm meer kilometer die ik nu maak.
Blijf dit topic ff volgen.24 mei 2012 om 10:01 #18021737@arjontje wrote:
Maar idd met een oerdegelijke 8 klepper is het dus te doen.
De 1,8 16v met 125 pk loopt ook goed op lpg.Dat is de Z18XE. En z’n voorloper X18XE1 doet het ook prima op LPG (uit eigen ervaring).
De Z18XER daarentegen is een drama op LPG, die zie je nog wel eens voorbij komen in een Vec-C.
24 mei 2012 om 10:09 #18021738Ik heb 4 jaar lang G3 gas gereden met 2 auto ivm heel veel km maakte. Voor mij nooit meer g3 gas. Leuk aan de pomp maar de onderhoud en afstellen kost veel meer dan een diesel.
Ik rij nu 5 jaar astra diesel en ben echt wel goedkoper uit dan met een gas auto. Zelfs met een bezine astra ben ik even goedkoop uit bij een km van +/- 15.000. De wegens belasting is inderdaad veel duurder dan een bezine zelfde klasse. Maar qua brandstof en verbruik compenseerd dat weer. Ik rijd nu inmiddels nog maar met moete 12.000KM en kan mijn diesel nog steeds niet weg doen omdat een astra op benzine dan nog niet goedkoper is maar even duur.
PS: Diesel is heerlijk om te rijden. Het enige nadeel vind ik dat de top snelheid minder is dan bij een benzine maarja je
mag in NL toch maar maximaal 130 rijden.Succes met jouw keus. Ik zou zeggen pak een diesel.
24 mei 2012 om 10:33 #18021739@RISL wrote:
@arjontje wrote:
Maar idd met een oerdegelijke 8 klepper is het dus te doen.
De 1,8 16v met 125 pk loopt ook goed op lpg.Dat is de Z18XE. En z’n voorloper X18XE1 doet het ook prima op LPG (uit eigen ervaring).
De Z18XER daarentegen is een drama op LPG, die zie je nog wel eens voorbij komen in een Vec-C.
De R is idd waardeloos.
Afgelopen week nog een astra H gtc binnen gehad.
hij had daar al een nieuwe motor in gelegd.
En gaat hem verkopen.24 mei 2012 om 15:36 #18021740Kom net terug uit Denhaag,
Met aanhanger 100 115km/u gereden.. heb 497km gereden.. en tank is nu precies halfvol..
25 mei 2012 om 13:23 #18021741Zo das netjes gedaan!
Ik ben nu momenteel aan het kijken naar Volvo S60, schijnt heel erg goed te zijn
Bijna geen onderhoud, 2.4 D5 moet je dan hebben is 5 cilinder en das heel goed. en Velours interieur ook want dan verkleurt het niet of komen er geen scheuren op.(heb ik overal nagevraagd bij volvo mannen die eraan knutselde enzovoort.)
25 mei 2012 om 17:16 #18021742Ik rij een astra h cdti en rij gemiddelder maand 2300 km
De corsa 2.0. Rij ik ongeveer 700 km per maand
25 mei 2012 om 17:51 #18021743:puke Volvo S60 is verkocht (vanmorgen al) hehehehe wa kom ik eeens goed vooruit. k ben nog steeds diesel aan het zoeken, zoek meer stationwagon omdat ik met die zo un kontje van de auto niet echt fijn parkeren vind.
Iemand suggestie misschien?? per kwartaal belasting is mijn maximum in brabant 385euries
1 juni 2012 om 07:01 #18021744Astra G 2.2DTi Stationwagon. Past wel in het budget ;)
Lekker overzichtelijk ding ook.
En als je veel snelweg doet is 1op18 prima haalbaar :)1 juni 2012 om 12:51 #18021745Astra H SW diesel?
Of een Vec-B Caravan diesel? Ik denk dat zelfs een Vec-C SW wel haalbaar moet zijn. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.