Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Wie heeft er verstand van de 3gang automaatbak?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 november 2009 om 00:13 #17213873
Mijn automaat “slipt” soms door met optrekken en grijpt dan met een KNAL in de versnelling…
Met voorzichtig optrekken kun je die “knal” vaak voorkomen maar met een bocht naar links of rechts zoals een rotonde slipt de bak weer ff door….(HEEL TYPISCH NAAR MIJN MENING) bij rechtdoor optrekken uit stilstand komt het ook vaak voor, maar met een beetje beleid kom je normaal weg.
of hij slaat een paar keren in de bak met de 1e versnelling:swear
je hoort dan een gierend geluid alsof een metalen snaar slipt…gevoelsmatig denk ik dat er een probleem in het systeem zit dat “vrij” schakelt en dat na in de D gezet te hebben in een “kruip neiging” schakelt of deze juist “los laat”…
dus als je normaal tot pittig wegtrekt doettie een paar keer die HOEIIIII (bak doorslippen) en dan bam! bam! in de versnelling van de automaat schieten…
Dit is alleen in de eerste versnelling bij wegtrekken voor de rest doettie het prima!mss kent iemand een automaat specialist in het zuiden des lands?
7 november 2009 om 06:21 #17546375kijk eerst eens of er voldoende olie in zit, die van mijn monza doet dit ook, maar die is lek, olie weer op peil, en het is over
7 november 2009 om 10:40 #17546376ja ook mijn idee.. teweinig olie
7 november 2009 om 11:50 #17546377Had gisteren precies hetzelfde probleem,mijn 3-gang viel ook met regelmaat uit in de bochten,en dan heb is je olie niveau te laag,heb er gisteren een halve liter bij gekiept en vandaag was ie weer als vanouds.
Te weinig olie kan zulke klachten veroorzaken,olie moet gepeilt worden met hete bak in de P of N.
En mocht na bijvullen van je bak het nog niet helpen,dan neem je gewoon een andere bak die wel goed is,die zijn er zat en van een 1.2 tot een 3.9 zijn ze allemaal gelijk op de koppelomvormer na die moet je van je eigen bak houden,die van een 18S en 1.2L passen niet.
7 november 2009 om 19:18 #17546378rembanden afstellen wil ook wel eens helpen, maar zoals eerder gezegd, eerst naar de olie kijken.
8 november 2009 om 22:31 #17546379origineel gepost door gt/w
kijk eerst eens of er voldoende olie in zit, die van mijn monza doet dit ook, maar die is lek, olie weer op peil, en het is overkeej zal ik morgen doen;)
8 november 2009 om 22:32 #17546380origineel gepost door GSE
Had gisteren precies hetzelfde probleem,mijn 3-gang viel ook met regelmaat uit in de bochten,en dan heb is je olie niveau te laag,heb er gisteren een halve liter bij gekiept en vandaag was ie weer als vanouds.Te weinig olie kan zulke klachten veroorzaken,olie moet gepeilt worden met hete bak in de P of N.
En mocht na bijvullen van je bak het nog niet helpen,dan neem je gewoon een andere bak die wel goed is,die zijn er zat en van een 1.2 tot een 3.9 zijn ze allemaal gelijk op de koppelomvormer na die moet je van je eigen bak houden,die van een 18S en 1.2L passen niet.
ja oke moet dat dam met een warme bak en met draaiende motor gebeuren als ik me goed herinner?
8 november 2009 om 22:34 #17546381origineel gepost door mr-turbo
ja ook mijn idee.. teweinig olievullen gaat via de pijlstokpijp als ik me goed herinner?
en dan in de P of N lees ik met een warme bak en dan? met draaiende motor of herinner ik me dit fout?
ik heb bij deze manta geen moderne handleiding die erbij hoort.:wors8 november 2009 om 22:37 #17546382origineel gepost door schrump
rembanden afstellen wil ook wel eens helpen, maar zoals eerder gezegd, eerst naar de olie kijken.en als dit klopt kun je van buiten aan die rembanden?
het klinkt ook alsof die banden slippen en dan met een dreun in de versnelling schieten….als ik normaal zou optrekken…
doe ik het heel voorzichtig dan lukt het rechtdoor ook meestal zonder klappen op te trekken..
zo gauw ik een bocht maak giert en slipt er iets vanbinnen..
morgen eerst de olie checken:thumbup9 november 2009 om 06:28 #17546383origineel gepost door MantasticB1
origineel gepost door mr-turbo
ja ook mijn idee.. teweinig olievullen gaat via de pijlstokpijp als ik me goed herinner?
en dan in de P of N lees ik met een warme bak en dan? met draaiende motor of herinner ik me dit fout?
ik heb bij deze manta geen moderne handleiding die erbij hoort.:worsklopt, en te veel is ook niet goed, en dan peilen met draaiende motor, als ik het goed heb, staat er op de stok een w en een K, dus peil bij warme, en koude motor
9 november 2009 om 21:49 #17546384haal ff het filter eruit en vervang deze of uit elkaar halen en reinigen . 99% dat het dit is.
ik heb inmiddels div bakken geprobeerd met problemen en 9 van de tien keer of te weinig olie of het filter verstopt9 november 2009 om 23:59 #17546385origineel gepost door hum
haal ff het filter eruit en vervang deze of uit elkaar halen en reinigen . 99% dat het dit is.
ik heb inmiddels div bakken geprobeerd met problemen en 9 van de tien keer of te weinig olie of het filter verstopten waar vind ik dit filter? kom ik daar aan zonder put?
gr. Guido
10 november 2009 om 11:38 #17546386Behoorlijk gekloot zonder put maar het gaat heb ik ook ooit eens gedaan de filter vervangen zonder put:
Voorwielen van de grond krikken echt royaal hoog.Olie aflaten en carter loshalen
Dan kun je bij die deksel komen met die schroef die eronder zit:afstellen ff zoek functie gebruiken.
10 november 2009 om 19:16 #17546387origineel gepost door hum
haal ff het filter eruit en vervang deze of uit elkaar halen en reinigen . 99% dat het dit is.Als het filter verstopt, dan is het bochtonafhankelijk :)
10 november 2009 om 23:40 #17546388Wat je ook hebt na mijn idee met veels te laag oliepeil is:aan komen rijden met hete bak olie dan stoppen en dan met veel gas wegtrekken dan krijg je ook pas een late reactie en een ruk,uitvallen in de bochten is normaal,vooral bochten naar links hebben neiging tot een soort breuk in motor toerental en bak.
Filter en rembanden afstellen zou ik toch als je de mogelijkheid heb een brug bij aanraden,die ATF troep waar je onder ligt die maar blijft druppen en weinige beweegings ruimte die je hebt maken het geen echt leuke klus,vooral niet omdat ik toen tussen de voorwielen lag en onder motor met mijn kop onder de bak,het was een gevetzooi van hier tot daar….En die k*t bak waar ik toen een nieuw filter zeefje in heb gezet lekt nog als zeef zelf met vloeibare Dirko pakking eraan,alleen nu lekt ie aan de as van de schakelhandel en nog ergens…
Ik ben het MR-Turbo eens (ook al komt dat niet vaak voor) dat een verstopt filter idd continu ellende moet geven en niet alleen af en toe,zoals jou klachten hij zou dan eerder bij max kracht overbrenging moeten slippen ipv dingen doen bij gasgeven en wegrijden zoals je beschrijft.
Schud er eens een wat ATF bij en kijk eens wat ie dan doet.12 november 2009 om 16:10 #17546389origineel gepost door GSE
Behoorlijk gekloot zonder put maar het gaat heb ik ook ooit eens gedaan de filter vervangen zonder put:
Voorwielen van de grond krikken echt royaal hoog.Olie aflaten en carter loshalen
Dan kun je bij die deksel komen met die schroef die eronder zit:afstellen ff zoek functie gebruiken.
ok, in de bak zelf dus en moet de carterplaat eraf;)
thnx als ik weer beter ben kijk ik eerst ff naar het peil en anders carterplaat eraf voor het filter en evt. de banden te stellen.
deze bak lekt volgens mij ook aan het schakelarmpje…
maar als het lekker een probleem is moet ik dat wel aan het peil zien!tnx mannen als ik weer beter ben ga ik daarmee eerst aan de slag!
12 november 2009 om 16:36 #17546390Laats ook van mijn bak het filter vervangen….
En een keerring ook nog…ook zon lekbak had ik.
Dr zit niet echt een band in ofzo, het is gewoon een stelschroefje onder een kap (moet ook los)Mijn probleem is er nog steeds iig…duurt ff voordat ie in de achteruit gaat.
En soms geenaandrijving met koude motor, maar dat is dan ff kwestie van in de achteruit zetten en dan weer gewoon.
Went wel :P12 november 2009 om 17:02 #17546391origineel gepost door Fearless
Laats ook van mijn bak het filter vervangen….
En een keerring ook nog…ook zon lekbak had ik.
Dr zit niet echt een band in ofzo, het is gewoon een stelschroefje onder een kap (moet ook los)Mijn probleem is er nog steeds iig…duurt ff voordat ie in de achteruit gaat.
En soms geenaandrijving met koude motor, maar dat is dan ff kwestie van in de achteruit zetten en dan weer gewoon.
Went wel :Pmijn achteruit doet het perfect:thumbup alleen de vooruit slipt en slaat dus.
13 november 2009 om 11:54 #17546392In Australie hebben ze dezelfde 3-gang automaat die door GM de TH180 word genoemd en in Austalie word ie Trimatic genoemd maar vaker word ook Traumatic gebruikt,altijd wat die dingen:
Lekken is standaard
laat de achteruit pakken is standaard
misselijk schakelen komt veel voorWat dat betreft zijn de latere 4-gang automaten een stuk beter,die lekken niet of minder en hebben al dat gekloot niet met schakelen.
13 november 2009 om 16:56 #17546393origineel gepost door GSE
In Australie hebben ze dezelfde 3-gang automaat die door GM de TH180 word genoemd en in Austalie word ie Trimatic genoemd maar vaker word ook Traumatic gebruikt,altijd wat die dingen:
Lekken is standaard
laat de achteruit pakken is standaard
misselijk schakelen komt veel voorWat dat betreft zijn de latere 4-gang automaten een stuk beter,die lekken niet of minder en hebben al dat gekloot niet met schakelen.
ik heb het probleem alleen met wegtrekken en met links en rechts afslaan, voor de rest loopt hij heerlijk voor een 3-gang:)
achteruit gaat ook normaal en echt niet laat in de versnelling…
ik denk dat ik er pas volgende week weer genoeg hersteld ben voor ben om te kunnen sleutelen…maarruh je zegt 4 gang? ik heb af en toe geprobeerd de versnellingen te tellen en het leek alsof hij 4 versnellingen gebruikt…
:o
ik ga dat eens goed controleren mss is deze al een keer gewisseld…
vanaf welk jaar zijn die 4 bakken geïntroduceerd en waar werden deze ingebouwd? ook passend op cih blokken vraag ik me dan af?13 november 2009 om 19:05 #175463944-gang Automaat is ergens in 84 gekomen in de Monza/Senator A2.
De normale 3-gang automaat de TH180 heeft geen lock-up (Lock-up wil zeggen der word een vaste verbinding gemaakt in de hoogste gang om de slip te verminderen en zo zuiniger te rijden en gunstiger in toeren te komen)
Der zijn 3-gang automaten met een lock-up deze zijn dacht ik in de Rekord E2 gezet,de lock-up voelt een beetje aan als een extra versnelling.Maar de 4-gang automaat past aan een CIH maar is wel langer als elke andere bak en der is geen passende cardan as te vinden voor een Manta B,de 4-gang automaat heeft ook een schakelaar waarmee je de 4de gang kunt blokkeren om zo sportiever te rijden,ook hebben ze allemaal een lock-up,voor een motor zonder veel koppel zoals 4 cilinders (2.2 en 2.4 daargelaten) heb je er weinig aan of je moet een korte achteras hebben,omdat de 4de gang 0.69 is en een echt toerental verlaging veroorzaakt en de meeste motors krijgen dat amper getrokken:1.6 en 19N en de 2 liters zullen het er zwaar aan hebben.
Je draait in een Monza met precies dezelfde auto met een 3-gang automaat 3700 toeren bij 120km/h en met een 4-gang draai je dan 2300/2400 toeren met 120,zoveel scheelt de 4de gang en de lock-up in toeren en verbruik,wil je toch wat sportiever rijden,schakel je gewoon de 4de gang uit.
14 november 2009 om 12:10 #17546395ik heb nog geen autoweg gereden met de cc :hmmz….ik heb in de 10 jaar dat hij in mijn bezit is net 100km gereden omdat hij in d steigers stond en onbetrouwbaar zou zijn volgens eerdere eigenaars dat hij opeens ermee kon stoppen…
nu heb ik wel al veel onnozele dingetjes opgelost en de inspuitunit vervangen omdat deze ook kortsluit met de massa…
tot nog toe lijkt hij redelijk betrouwbaar op de korte stukken:jerry
dus nu word de test verzwaard als de automaat ook meewerkt;)
weet je mss ook waar ik het type plaatje van de bak kan vinden?14 november 2009 om 18:03 #17546396Staat der gewoon op:
Aan de bestuurderskant zit een plaatje met daarop GM strasbourg of zoiets en de vulpijp zit bij een 3-gang altijd aan de bijrijders kant en bij een 4-gang aan de bestuurderskant.Als je een 3-gang automaat hebt met lockup heb je ergens een stekker aansluiting op de bak zitten en een kabelboompje nodig,die 3-gang bakken met lockup zitten volgens mij alleen in de Rekord E2 na 85 of einde 84 zijn die gekomen…
14 november 2009 om 22:58 #17546397ik heb net ff met de zaklamp gekeken..ik kon het ondanks mijn toestand niet laten..de vulpijp zit iig rechts dus het is een 3gang:hmmz, morgen toch maar ff recht zetten en peilen;)
origineel gepost door GSE
Staat der gewoon op:
Aan de bestuurderskant zit een plaatje met daarop GM strasbourg of zoiets en de vulpijp zit bij een 3-gang altijd aan de bijrijders kant en bij een 4-gang aan de bestuurderskant.Als je een 3-gang automaat hebt met lockup heb je ergens een stekker aansluiting op de bak zitten en een kabelboompje nodig,die 3-gang bakken met lockup zitten volgens mij alleen in de Rekord E2 na 85 of einde 84 zijn die gekomen…
15 november 2009 om 21:54 #17546398Als je een 3-gang automaat hebt met lockup heb je ergens een stekker aansluiting op de bak zitten en een kabelboompje nodig,die 3-gang bakken met lockup zitten volgens mij alleen in de Rekord E2 na 85 of einde 84 zijn die gekomen… [/quote]
hoe en waar sluit je deze opaan dan
ik heb nog z’n bak met een stekker
maar wist niet waar het voor was -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.