Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Wie doet bijklussen ????
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 april 2011 om 12:25 #17236081
hallo allemaal
bij mijn auto opel corsa A uit 91 moet de thermostaat vervangen worden,de garage vind ik te duur,gun ik liever dhz een zak-cent voor het maken van de auto,liefst omg nieuwegen/utrecht.
gaat om het volgende , de thermostaat vervangen van een opel corsa A met een C12nz u9 BLOKJE DER in.
ik hoor van van jullie
grmik83
24 april 2011 om 13:30 #17862211dacht dat vrij makkelijk zelf kon gedaan worden,even afwachten op de experts hier :)
24 april 2011 om 14:12 #17862212volgens mij zit ie achter de distributie riem bij die blokjes maar weet niet zeker heb niet zoveel ervaring met die motortjes
24 april 2011 om 17:31 #17862213of je doet het zelf, rocket science is het nie ;)
24 april 2011 om 17:41 #17862214bij mijn corsa a 1.4 moest de riem er ook af, denk dat dat bij deze ook moet dus zo simpel als het lijkt is het niet denk ik ;)
25 april 2011 om 09:14 #17862215d-riem en waterpomp gelijk vervangen inclusief spanrol. Kun je daarmee ook weer een paar jaar verder.
Zoals gezegd, je d-riem moet eraf om de thermostaat te kunnen wisselen. Dus pak alles in 1 keer aan. Anders blijf je klungelen.
Volgende spullen ben je dan nodig:
D-riem
Spanrol
Waterpomp
Thermostaat
KoelvloeistofSucces
25 april 2011 om 11:49 #17862216spanrol misschien niet, de ‘oude’ blokjes hebben geen spanrol, daarbij span je de disriem met de waterpomp… Maar ik zou idd ook alles laten vervangen…
25 april 2011 om 15:12 #17862217inderdaad ik kom na zoeken ook op dit geheel ik dacht eerst dat het het oude blokje was met de thermostaat boven tussen de slang .
maar bij deze ben je met de hele distributie mikmak aan de beurt doe je dit niet denk ik dat je een probleem over je afroept
spannen doe je inderdaad via de waterpomp dat is een ecentriek.
je moet dus een distributie kit a 67,50 hebben (inhoud 1 riem en 1 mee loop rol)
een waterpomp 58€
een thermostaat 18€
dit zijn ex btw prijsjes5 liter koelvloeistof a 2€ per liter 10€
heb je een beetje overzicht wat de kosten gaan worden .
en dan reken op 2 uurtjes werk
simpel dus .
Bert
25 april 2011 om 16:03 #17862218[rquote=1920649&tid=146978&author=OrangeArrow]spanrol misschien niet, de ‘oude’ blokjes hebben geen spanrol, daarbij span je de disriem met de waterpomp… Maar ik zou idd ook alles laten vervangen…[/rquote]
de nz motoren hebben meestal wel een spanrol,
de oude carb motoren niet.die spande je nog met de waterpomp.
Maar vanaf 90-91 hebben ze dat gewijzigd met deze punica motoren :D30 april 2011 om 11:32 #17862219let op de waterpomp heeft zeker nog een functie in het afspan gebeuren ,je zet de water pomp is nog steeds een exentrike ze dat de riem net los vast staat en de rest doet inder daad de panrol .
maar deze heeft niet zoveel slag dat je de waterpomp er zo maar in kan zetten of aftekenen op de oude pomp en de nieuwe op ongeveer dezelfde stand monteren .
Bert
30 april 2011 om 11:39 #17862220Bij mijn c14nz uit 1990 was dit zo gedaan… maar ja daar had ik de hele kop eraf om cilinderkoppakking te vervangen. wat ook zo gedaan was.. Dat spannen met de waterpomp is peanuts.. En de riem en thermostaat vervangen al helemaal. het lastigste vond ik nog de kap er terug op priegelen… :P
Ik betaalde trouwens nog geen 9 euro inc voor de thermostaat….
riem en waterpomp heb ik niet eens vervangen omdat het er nog maar kort op zat en er erg goed uit zag.
ben niet helemaal van de: ik vervang alles maar alleen maar omdat ik er nu bij kan. ;)
Ik zou iemand vinden waar ik het samen mee kan doen en die het jou eigenlijk laat doen met aanwijzingen. dan kan je het de volgende keer gewoon zelf!30 april 2011 om 16:46 #17862221@kaneelschep wrote:
riem en waterpomp heb ik niet eens vervangen omdat het er nog maar kort op zat en er erg goed uit zag.
ben niet helemaal van de: ik vervang alles maar alleen maar omdat ik er nu bij kan. ;)
Ik zou iemand vinden waar ik het samen mee kan doen en die het jou eigenlijk laat doen met aanwijzingen. dan kan je het de volgende keer gewoon zelf!Als deze er net 10k opzit geloof ik het ook nog wel maar ik vind niet dat je iemand mag adviseren om deze niet te vervangen.
Ook de nz motoren zijn GEEN vrijlopers. Dus bij het breken van de riem heb je gewoon fatale motorschade.Dus dat is een reden waarom ik iemand adviseer om het te vervangen en als het dan al open ligt ook de pomp.
Aangezien de waterpomp vaker gaat lekken na zoveel jaar.1 mei 2011 om 15:32 #17862222Daarom zei ik dus ook al duidelijk bij, dat het er bij mij net op zat….. ;)
En ik wil ook alleen maar zeggen dat ik vind dat je niet gewoon zomaar alles moet vervangen alleen maar omdat je er dan bij kan en omdat het ooit stuk kan/zal gaan.
Veel mensen hier doen/adviseren dat vaak wel… Maar ja.. niet iedereen heeft het even breed en soms hoeft het ook gewoon niet. ;) je hoort het hier erg vaak ook over koppelingen.. Die dingen kosten toch ook weer de helft van de huur om te vervangen ;) En hoeft ook niet altijd alleen maar omdat je er net dan bij kan..
Snappie!? :PHet belangrijkste wat ik eigenlijk probeerde te zeggen tegen de ts was dat deze reparatie dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is, weinig hoeft te kosten als het meezit en dat als ie meekijkt bij het repareren ie het de volgende keer zelf gewoon kan. :D
2 mei 2011 om 11:14 #17862223Als je de auto naar Zevenaar (bij Arnhem) kan/wil brengen, kan ik het wel een keer op een zaterdag doen voor je.. Maar dat zal wel te ver zijn?
2 mei 2011 om 13:28 #17862224@corsaagsi wrote:
Als je de auto naar Zevenaar (bij Arnhem) kan/wil brengen, kan ik het wel een keer op een zaterdag doen voor je.. Maar dat zal wel te ver zijn?
Kan je mij een keer helpen met een d-riem? :P Ben wel effe blij als iemand bij mij mee kijkt als ik ‘t zelf aan ‘t doen ben :)
3 mei 2011 om 13:37 #17862225De riem vervangen is echt heel makkelijk hoor aapje… Als je er lang genoeg naar kijkt zie je zo al wat er gedaan moet worden. laat staan als je de kap eromheen even weghaalt.
Dan is het eigenlijk alleen nog maar de 3 inbus boutjes vd waterpomp losmaken en de riem is al los..
En als je in het begin even de krukas draait naar dat de merk tekentjes allemaal op 1 lijn staan, bij het nokkenas tandwiel, kan er al helemaal niks fout gaan.Ik begrijp het wel! ;) Het heeft altijd iets mysterieus en gevaarlijks, zo’n riem. maar er is op zo’n 8klepper echt helemaal niks aan! :D
Gewoon doen!3 mei 2011 om 15:29 #17862210 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.