Werking/functies turbo-‘randapparatuur’ z20LET ?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Werking/functies turbo-‘randapparatuur’ z20LET ?

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    RacesconaB204
    Deelnemer

Vooraf: Bij mijn motor is het niet de bedoeling om het originele spruitstuk en originele ECU/kabelboom te gebruiken. Het is de bedoeling om ‘m op DTA Pro-S40 te laten draaien met throttle bodies. M.a.w. alles wat er niet echt aan hoeft komt er ook niet weer aan (ik houd dus heel wat over). Van een paar standaard onderdelen ken ik de functie niet exact / weet ik het niet zeker.

Daarom volgende vragen:

1. Op deze foto is een ventiel met drie slangen te zien en dat is volgens mij het laaddruk regelventiel. Stuurt de waste gate klep in de uitlaat open bij een bepaalde laaddruk. Maar hoe werkt deze klep nu exact? Wanneer wordt dit klepje aangestuurd? heeft 3 aansluitingen: 1x in de zuigzijde, 1x in het turbinehuis (perszijde?) en 1x aan de actuator van de waste gate (die de by-pass klep in de uitlaatkant echt open-/dicht stuurt).

2. Het zwarte ronde kunststof deksel met slangpilaartje zit volgens mij de interne dump valve achter. Hoe/wanneer via welk signaal wordt deze bediend? Deze klep wordt volgens mij door een veer dichtgehouden en naar mate er vacuum op komt gaat ie open (Wanneer je het gas loslaat, zodat de turbo dan toch lekker doordraaien kan?)

3. Op bovenstaande foto is een ‘vacuum-tankje’ te zien dat normaal onderaan het inlaatspruitstuk gemonteerd is. Wat is de functie van dit ding nu eigenlijk? Het dunne slangetje heeft een aftakking (dus twee aansluitingen): 1x aan het inlaatspruitstuk (waar het vacuum vandaan komt) en 1x aan de brandstofdrukregelaar (hoe meer vacuum hoe lager de brandstofdruk) en de wat dikkere gaat volgens mij via een 3-wegventiel (?)naar de interne dump valve (foto daarboven). Ik weet niet of het zo is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat dit 3-wegklepje bediend wordt vanuit de ECU op het moment dat je gas loslaat en vauum uit het buffertankje meteen beschikbaar is; dus dat het tankje een vacuum-‘buffertje’ is (hoeft niet opgebouwd te worden), maar of dit ook echt zo bedoeld is weet ik niet?

Dan nog weer een ventiel met een terugslagklep in de leiding (?)

4. Waar is deze voor? Zit aan 1 kant aan het inlaatspruitstuk. Gaat deze misschien naar de rembekrachtiger?

Hier nog een paar plaatjes zoals ik de motor ontvangen heb. Hier is wel het e.e.a. uit af te leiden.

en nog wat losse aanbouwdelen. Ik zag dat de MAP-sensor (laaddruk meting) boven in de intercooler gemonteerd is. De luchtmassameter heb ik ook nog (staat er hier niet bij op).

belgium turbo
      Deelnemer

Het 3 wegventiel aan de vacuum tank is een bcs (boost control sensor) .
        Er bestaat een mod om deze te omzeilen als volgt.
        Vacuum vanaf inlaat naar brandstofdrukregelaar , dan de recirc.valve (interne dump valve) hierop aansluiten .
        Zo heb je de vacuumbox en de bcs niet meer nodig.

RacesconaB204
        Deelnemer

@belgium turbo wrote:

Het 3 wegventiel aan de vacuum tank is een bcs (boost control sensor) .
          Er bestaat een mod om deze te omzeilen als volgt.
          Vacuum vanaf inlaat naar brandstofdrukregelaar , dan de recirc.valve (interne dump valve) hierop aansluiten .
          Zo heb je de vacuumbox en de bcs niet meer nodig.

Oke, dank je, dat komt mij natuurlijk goed uit!
          Wat is de functie van het tankje dan?

belgium turbo
          Deelnemer

Weet het ook niet echt wat de functie van die vacuumbox is :(
            Weet wel als je de mod uitvoerd dat je motor feller reageerd , mss daarom dat ze vacuum traject verlengd hebben :hmmz

belgium turbo
            Deelnemer

De interne dumpvalve op de turbo kan je oon afsluiten door middel van een Forge blank plate , dan heb je wel een externe dumpvalve nodig welke je dan ook kan aansluiten op de mod ;)

RacesconaB204
              Deelnemer

@belgium turbo wrote:

De interne dumpvalve op de turbo kan je oon afsluiten door middel van een Forge blank plate , dan heb je wel een externe dumpvalve nodig welke je dan ook kan aansluiten op de mod ;)

Dank je voor je meedenken. Ik krijg het wel scherp zo :thumb

belgium turbo
                Deelnemer

Graag gedaan , zijn er zeker en vast nog op het forum die je zullen helpen ;)

RacesconaB204
                  Deelnemer

@belgium turbo wrote:

Graag gedaan , zijn er zeker en vast nog op het forum die je zullen helpen ;)

Tot nu toe loopt het nog geen storm; mijn vragen zullen wel wat te simpel zijn voor iemand die het allemaal al aangesloten in het vooronder heeft liggen ;) . Maar als je een pallet vol onderdelen krijgt en je wilt/moet ook nog eigenlijk alles zo’n beetje veranderen dan wil ik wel echt snappen hoe het zit/werkt.

Jij in ieder geval al bedankt.

belgium turbo
                    Deelnemer

Komt wel dik voor mekaar ;)

RacesconaB204
                      Deelnemer

Zo ziet ie er tot nu toe uit.

RacesconaB204
                        Deelnemer

Volgende weet ik nog steeds niet zeker: Waarvoor dient ventiel met een terugslagklep in de leiding ?

Zit aan 1 kant aan het inlaatspruitstuk. Gaat deze misschien naar de rembekrachtiger?

Esox Lucius
                          Deelnemer

Rik,

Dit is de tankventilatie klep of ook wel evap klep.

Lees het volgende maar door,

http://rb-kwin.bosch.com/be/nl/powerconsumptionemissions/alternativeantriebe/bifuel/modules/canister-purge_valve.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Is een component mbt milieu.

Andere slang gaat naar het aktief koolreservoir.

Gr Esox

RacesconaB204
                            Deelnemer

@Esox Lucius wrote:

Rik,

Dit is de tankventilatie klep of ook wel evap klep.

Lees het volgende maar door,

http://rb-kwin.bosch.com/be/nl/powerconsumptionemissions/alternativeantriebe/bifuel/modules/canister-purge_valve.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Is een component mbt milieu.

Andere slang gaat naar het aktief koolreservoir.

Gr Esox

:thumb :D Aha! Ik heb weer iets over.
                              Is natuurlijk wel heel belangrijk, maar hiervoor voorziet het DTA-systeem niet in een uitgang ;)

Bedankt voor je reactie :thumbup

arjo v d beemt

bij mij draaid de z20let in me corsa a op kdfi.alle vacuum slangen en kastjes zijn er af op een slang na van de turbo naar het inlaatspruitstuk.
                                bij vrijprogameerbaar vervallen een aantal orginelen sencoren/vacuumdozen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.