Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Werking ESP?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 december 2009 om 07:35 #17215191
Hallo,
ik bezit een Astra 1.9 CDTI, 150 pk met oa. ESP, IDS+.
Hoe moet de ESP nu eigenlijk werken met de sneeuwval van deze dagen?
Zit er binnen het ESP pakket ook tractiecontrol?
Klopt het dat de voorwielen vrolijk spinnen op de sneeuw?
Heel af en toe zie ik het ESP lampje oplichten, maar niet al te vaak.Wie weet hier iets van? Wanneer wordt ESP geactiveerd?
Alvast bedankt.
18 december 2009 om 09:34 #17570136ik zeg, google resultaat 1 als je zoekt op “ESP”: http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
lijkt me een mooi begin18 december 2009 om 09:38 #17570137maja bij mij is dat ook, de traction control lijkt nooit te werken terwijl esp wel werkt als hem echt hard de bocht in gooit.
18 december 2009 om 10:02 #17570138origineel gepost door xladage
ik zeg, google resultaat 1 als je zoekt op “ESP”: http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
lijkt me een mooi beginJa, die ken ik…
Maar hoe zit dat met de ASR??
Waarom grijpt die zo laat in op sneeuw??
De voorwielen horen toch niet te spinnen?18 december 2009 om 10:36 #17570139Ik heb het eigenlijk nog nooit voor elkaar gekregen om ASR te laten werken terwijl ik ook gewoon ESP hebt.
18 december 2009 om 15:09 #17570140ASR = ESP
heb je ESP dan heb je doorgaans ook TC
TC zorgt er voor dat je wielen niet doorslippen
ASR/ESP zorgt er voor dat de auto de koers blijft volgen bij hardt een bocht in te rijden of uitwijken door afzondelijk op elk wiel te remmen daar waar nodig. Heeft dus niet zozeer met slippen van de voorbanden te maken. Maar het werkt dus wel samen met TC en ABS
en op deze dagen maakt hij bij mij overuren :angel
18 december 2009 om 17:09 #17570141ASR is anti slip regeling dat zorg ervoor dat je wielen niet spinnen tijdens gas geven
is niet het zelfde als ESP.Anti-blokkeersysteem: ABS
Anti-slipregeling of tractiecontrole: ASR, TCS, ASC, ETC, ETS
Stabiliteitscontrole: ESP, ESC, DSC, VDC, DSTC, PSM, VSA, VSC
Noodremassistentie: EBA, BAS
Elektronische remkrachtverdeler: EBD, EBV18 december 2009 om 17:14 #17570142Mijn bestelbus heeft ook ESP maar gaat ondanks dat alle kanten op..
Is trouwens wel een ijverig lampje zo met dit weer :P18 december 2009 om 20:13 #17570143Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting van de bestuurder aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt. Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: ABS en ASR. Het antiblokkeersysteem ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor de wagen nog bestuurbaar blijft, de antidoorslipregeling ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de wielen blijven doordraaien tijdens het wegrijden of versnellen. Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.
Bovenstaand is wat ESP is en doet. Maar die ASR dan??
Bij mij doet die nagenoeg niets. Is zoiets nu af te laten stellen in de garage?? Dat is de vraag.18 december 2009 om 20:23 #17570144op sneeuw en je geeft veel gas dan gaat elke auto met ASR wel doorslippen.
je ASR kan het nu gewoon niet verder het vermogen knijpen anders heb je kans dat de motor uitslaat.Markey.
18 december 2009 om 20:52 #17570145Hoi allemaal.
Ik heb ook esp op m’n astra gtc.
En het werkt bij mij perfect.
In de bochten maar ook tijdens het op trekken met wielspin.
Bij het te hard in sturen van een bocht voel je gewoon dat de auto gecorrigeerd wordt.
Maar ook aan dit hulpmiddel(ESP) zitten grenzen kwa corrigeren vooral bij zeer gladde weersomstandigheden
als sneeuw en ijzel.
En de wielspin waar jullie het hier over hebben is normaal.
Zeker als je eerst gas gaat geven en dan de koppeling pas op laat komen.
Wielspin is dan onvermijdelijk!
Als je eerst de koppeling op laat komen en dan pas zoveel gas gaat geven dat er wielspin ontstaat zul je merken dat de ESP perfect z’n werk zal doen, en het gas wordt terug genomen zodat de wielspin stopt.Ik zou zeggen veel succes met uitproberen:)
18 december 2009 om 23:38 #17570146je kunt nog zoveel hulpmiddeltjes en zo aan boord hebben. Als je banden geen grip hebben op bijvoorbeeld spekglad wegdek dan kan ESP corrigeren wat hij wil, maar dan heeft het nog weinig zin.
19 december 2009 om 20:43 #17570147Ik vrees dat ik er al achter ben……
Als ESP ingrijpt wil dat niet zeggen dat TC actief is.
Heb het vandaag eens goed getest. Inderdaad, op sneeuw kun je gas geven wat je wilt, maar de motor maakt dan weinig toeren, dus TC doet zijn werk, je rijd en behoud grip. Verandert de auto van koers, anders dan dat je stuur aangeeft, dan treed ESP in werking.
Moet je eens zien als je ESP uitschakelt………..
Wat een mooi systeem dit!!19 december 2009 om 20:51 #17570148Kan je het eigenlijk ook uitschakelen als je geen sport knop hebt?
esp en tc gaan inderdaad niet altijd aan. esp heb ik wel ooit aan het werken gehad maar tc heb ik nog nooit actief gekregen.
Hoe kom je er trouwens achter als je alleen TC hebt een geen ESP aangezien het lampje hetzelfde is.
20 december 2009 om 12:59 #17570149Ja hoe zet je dat uit als je geen sportknop hebt? Geen idee. Staat dat niet in je instructieboekje?
Ik denk dat je ook esp hebt. Alleen tc was geloof ik geen optie bij Asta.
Ik denk dat je je net als ik verkijkt op tc. Het werkt wel degelijk, er gaat alleen geen lampje branden.
Test maar op de sneeuw. Dwz, als je esp uit hebt gekregen…20 december 2009 om 13:05 #17570150nu had het hier wel echt gesneeuwd en ook de tc doet nu goed zijn werk (het zelfde lampje gaat dan ook gewoon branden). In het boekje staat niets over TC/ESP uitzetten. Ik dacht eigenlijk dat het altijd uitgezet kon worden. Als je door de bocht glijd gaat het lampje branden en remt ie enzo. En bij wielspin gaat hij ook gewoon branden.
20 december 2009 om 15:36 #17570151We hebben het dus over dit lampje….
ESP is niet standaard , alleen icm met een IDS+ of Sport chasis pakket.
en je kunt het uitschakelen doormiddel van de sport knop 5 sec ingedrukt te houden en dan krijg je dit
gr
Stefan20 december 2009 om 16:14 #17570152Inderdaad dat lampje. Als je alleen TC hebt staat er volgens mij een logotje met TC en dan een gestippeld cirkeltje erom heen.
20 december 2009 om 19:22 #17570153Als je alleen TC hebt staat er volgens mij een logotje met TC en dan een gestippeld cirkeltje erom heen.
Een TC lampje heeft de Astra G alleen de H niet.
20 december 2009 om 21:46 #17570154maar de astra h is ook met alleen TC geleverd en zonder ESP, hoe herken je het verschil?
20 december 2009 om 21:50 #17570155origineel gepost door stefanDTI
Als je alleen TC hebt staat er volgens mij een logotje met TC en dan een gestippeld cirkeltje erom heen.
Een TC lampje heeft de Astra G alleen de H niet.
Ik heb ESP en TC op mijn astra G. Maar ik heb geen apart TC lampje hoor. gewoon exact het zelfde logo als in de H voor zowel ESP en TC
20 december 2009 om 21:53 #17570156Als je alleen TC zou hebben en geen ESP zit er bij de G dan volgens mij wel een ander lampje in.
Net even in het boekje van de H zitten lezen. Je kan hem met de sportknop alleen maar uitschakelen tot de 60km/uur daarna wordt hij vanzelf weer ingeschakeld.
Er staat overigens ook dit:
Het vermijd eveneens, los van de toestand van de weg en de greep van de banden, dat de aandrijvende wielen zouden doordraaien (TC dus)Er wordt ook nergens gesproken over een losse TC, het lijkt er dus ook dat de H nooit met TC alleen is geleverd en dat het altijd samen gaat met ESP (bij de H dan).
21 december 2009 om 06:12 #17570157maar als je dan in de opties gaat kijken hangt is ESP dan wel een optie….. bij de Astra H.
en is TC standaard.
Want ik hoor hem ook wel eens ingrijpen en dan gaat het lampje niet knipperen.
21 december 2009 om 17:07 #17570158net nog wat zitten experimenteren :angel.
Als je hem probeert om te gooien hoor je dat de abs aan één kant ingrijpt en de auto komt dan toch weer recht te staan. Leuk systeempje :)
2 januari 2010 om 01:11 #17570159Hallo allemaal.
Als je op de astra h esp heb heb je dus ook automatisch tc erbij!
Heb je geen esp dan heb je ook geen tc op je wagen!
Deze twee gaan bij de astra h altijd samen (esp en tc)
Of te wel tc is niet los te krijgen op een astra h
Op een astra g was dit nog wel zonder esp te krijgen.
Maar ook bij een astra g met esp zit dus ook altijd tc op.
En abs is altijd standaard op een astra h.
Alleen bij de astra g was dit ook nog een optie op bepaalde uitvoeringen!
:D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.