Werking Astra-G cabriodak uitgelegd

Forumindex Forums Modellen Astra Werking Astra-G cabriodak uitgelegd

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350635
    miraltje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Voor de duidelijkheid!!! ik ben niet de auteur, heb het enkel vertaalt vanuit het engels 

      heb dit destijds op een engels forum gevonden van de astra-owners-club het bewuste topic bestaat niet meer of is verwijderd

      dit te hebben gezegt, hierbij Deel 1

       

      Syteem overzicht
      Het cabriodak van de Astra-G is een relatief simpel electro-hydraulisch systeem, waar redelijk eenvoudig aan te sleutelen is en degelijk is gebouwd. Het bevat de volgende hoofd componenten:

      *De rekeneenheid(ecu) van de softtop is gemonteerd in de kofferbak aan de rechterzijde achter het kunstof paneel t.h.v achterlicht unit. De ecu bestuurd alle functies van het dak, vergrendeling van de kofferklep, de 4 elec. ramen, verwarmbare achterruit alsook de hydraulische pomp, kleppen en de motor voorin het dak

      *De hydroliek pomp bevind zich vlak onder de ecu van de softtop. het systeem bestaat uit pomp en reservoir,het ontlucht zichzelf indien er lucht in het systeem terechtkomt. De pomp voorziet het gehele systeem van druk dat bestaat uit 5 cilinders die het dak openen danwel dicht laten gaan. Het heeft een aantal flexible slangen die de cilinders voorzien van de benodigde vloeistof, de drukcilinders kunnen persen en trekken , daarom zitten er 2 leidingen aan en maakt het systeem betrouwbaar.

      *De 2 hoofd-cilinders zitten achter de zijbekleding van de achterpassagiers t.h.v de rugleuning. Deze cilinders tillen de hele dakconstructie op of laten deze zakken. De rechter cilinder heeft 2 sensoren om aan de ecu door te geven of de cilinders volledig uit- of ingeschoven zijn. Deze cilinders zijn uitermate betrouwbaar en de slangen zullen niet gauw knappen daar ze maar weinig bewegen.

      *De 2 (boog)cilinders zijn onderdeel van het dakframe en bevinden zich aan weerzijden van de glazen achterruit, deze cilinders laten het achterste deel van de van het dak omhoog of omlaag komen. De rechter cilinder heeft 2 sensoren die aan de ecu doorgeven of ze helemaal uit- of in geschoven zijn. Wanneer het achterste deel omlaag is zet dit spanning op 2 banden die door het gehele dak doorloopt en er voor zorgt wanneer het dak gesloten is deze mooi strak gespannen is. De cilinder slangen hebben de neiging te gaan lekken, dit wordt veroorzaakt omdat deze slangen veel bewegen en deze langs een aantal schanierpunten loopt, lekkage van deze slangen c.q cilinder(s) is te herkennen aan hydrauliekolie wat op de softtop afdekking terecht komt.

      *De softtop afdekking wordt bedient door 1 cilinder en bevindt zich aan de linkerkant. het heeft 1 sensor die aangeeft aan de ecu of de cilinder helemaal uitgeschoven is. Het onderste deel van de cilinder is verbonden met een mechanisme die de voorzijde van de softtop afdekking mechanisch vergrendelt met 2 haken. Wanneer de softtop afdekking sluit trekt de cilinder de bowdenkabel aan waardoor de afdekking met 2 haken vergrendeld wordt. Het mechanisme is voorzien van een microschakelaar die aan de ecu doorgeeft of de afdekking vergrendeld is. De slangen van deze cilinder willen wel scheuren opdat ze veel bewegen en 1 slang zelfs een hoek maakt van meer dan 180 graden.

      *De kofferklep heeft een microschakelaar die aan de ecu doorgeeft als deze gesloten is.

      *Het kofferbakslot geeft aan de ecu door of de kofferbak open of gesloten is.

      *Het voorste deel van het dak mechanisme bestaat uit een motor die de 2 mechanische vergrendelingen bediend en het dak gesloten houd. De linker sluithaak heeft 2 hal-sensoren die aan de ecu doorgeeft of de vergrendeling volledig ont- of vergrendeld is, tevens drijven de sluithaken een paar vorken aan die aan de zijkant van het dak zitten en het voorste deel omhoog of omlaag drukt.

      *De A-stijl heeft bovenop 2 inkepingen waar de sluithaken invallen om het dak te vergrendelen, ook bevinden er zich 2 gaten in de stijl waar de geleide pinnen van het dak invallen om het dak in de juiste sluitpositie te krijgen. De linker geleidepin bedient tevens een microschakelaar om aan de ecu door te geven dat het dak gesloten is.

      *Er is een pieper gemonteerd in de voetenruimte van de passagier t.h.v schakelpook, deze piept 1 maal bij elke volledige open of gesloten dak cyclus, het piept 12x indien er een storing optreed

      *Onder de handrem bevind zich een microschakelaar deze geeft aan de ecu door of de handrem aangetrokken is

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.