Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Welke Xenon voor een Tigra A uit ’95
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2013 om 15:01 #17260068
Oke, ik wil dus zo rond volgende maad Xenon in mijn Tigra laten bouwen, maar welke raden jullie aan?
Zelf heb ik best wel last van nachtblindheid, dus ben eigenlijk opzoek naar iets wat zo veel mogelijk ligt geeft in het donker.
Ook heb ik geen idee of (ik als ik het goed gehoord heb hoor) h4, h7 etc moet hebben.Heb wel wat rond zitten kijken en zag wat Pilot setjes van 10.000k (ook hier weet ik niet precies wat die 10.000K betekend) behalve dat dat het felste is.
Dus…mocht iemand ervaring hebben hiermee…kom maar op ^^ :thumb
18 augustus 2013 om 16:32 #18167838Ok, allereerst: Monteer koplampen met projector lenzen. Een setje Angeleyes of Devileyes is prima hier voor.
Je originele reflector koplampen strooien veel teveel met het licht waardoor je tegenliggers last van je kunnen hebben.
Daarbij forceert een projector zoveel mogelijk licht in de richting waar je er wat aan hebt, waardoor de effectiviteit van je Xenon lampen nog groter is.De H1/H7/H4/etc slaat simpelweg op het voetje van de lamp. Net zoals een grote (E27) en kleine (E14) schroefdraad aan een lamp bij je thuis, zijn er ook verschillende voor auto’s. Kwestie van even kijken welke je nu hebt. Ik vermoed dat je nu H1 hebt, maar als je je koplampen vervangt (zoals ik zeeeeer sterk aanraad om te doen) zal je even moeten kijken wat voor lampjes er in gaan.
Wat betreft de K waarde: 10000K is absoluut *niet* feller. Sterker nog, elke Xenon lamp is even fel, mits evenveel Watt elektrisch verbruik.
De K waarde is de kleurtemperatuur in graden Kelvin. Kortom: het geeft aan welke kleur het licht is. Dat gaat van oranje/geel naar wit en door naar blauw/violet, gerekend van laag naar hoog.
Nadeel van hoger gaan is dat je er minder aan hebt. Mensen zijn minder gevoelig voor blauw licht, dus heb je minder aan een hoge K waarde.
Daarbij is een deel van het licht wat wordt geproduceerd in het UV spectrum. Dat is een vorm van licht die je helemaal niet kan zien. Xenonlampen zijn normaal gezien voorzien van een coating die UV filtert, dus het komt er niet eens uit. Ookal zou je geen filter hebben, dan zie je het nogsteeds niet.Zonlicht op een mooie zomerdag is ongeveer 5750K, en wij als mensen zijn geëvolueerd om daar het meest gevoelig voor te zijn.
Je doet er dus goed aan om zo dicht mogelijk daar bij te zitten. 5000 of 6000K is dus het beste wat je kan kiezen.
Je bent er gevoeliger voor en zal dus meer zien, en ze produceren ook het meeste zichtbaar licht, waardoor ze veel effectiever zijn.Als laatste: er zijn ook 55wat Xenonlampen. Echter, die zijn illegaal en mag je niet gebruiken op de openbare weg.
Sowieso geeft een 35watt Xenonlamp al 3 tot 4 keer meer licht dan een normale halogeen gloeilamp, dus er is ook echt geen reden om 55watt te nemen.18 augustus 2013 om 16:58 #18167837Pfff, dat is een hoop info :D Wel tnx iig.
Maar zou zoiets als dit een goede verbetering zijn voor het rijden snachts?
http://xenoninbouwservice.nl/index.php?route=product/product&path=59_67&product_id=248
http://www.fullcartuning.nl/44805/Pilot-Xenon-Kit-Classic-Line.html
En dan idd de 5000k, zag er het beste uit denk ikOf zou een fellere normale lamp ook al verschil genoeg moeten maken?
Zo ja, is dit dan wat?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857509/Philips-X-treme-Vision-H7-12-V-1-Paar-PX26d;jsessionid=17FB628C592E14F3B1A7C5E02AEF9906.ASTPCEN18
Is wel 55 watt, maar dan geen xenon.Pff, komt toch wat meer bij kijken als ik dacht :P
18 augustus 2013 om 18:56 #18167839Je vergeet andere koplampen.
Ik heb persoonlijk altijd de neiging om mensen met Xenon in reflectorkoplampen een kogel door de kop te jagen…Verder, sja, Pilot is leuk maar duur. Zit wel lekkere garantie op.
En halogeenlampen met een kleurtje, sja… Philips doet het wel aardig, net als Osram, maar het blijft halogeen. Het is nooit zo effectief als Xenon.
18 augustus 2013 om 19:13 #18167840Dus als ik het goed begrijp, is dit al een hele verbetering om snachts mee te rijden dan de standaard lampen die ik nu heb?
Want aangezien de herfst/winter er over een tijdje weer aankomt, wil ik goed voorbereidt zijn dit jaar ;)http://xenoninbouwservice.nl/index.php?route=product/product&path=59_67&product_id=248
18 augustus 2013 om 19:17 #18167841Nee, dat is een dom idee.
Je vergeet nogsteeds andere koplampen. Koop eerst een set Angeleyes of Devileyes en zet daar dan Xenon in.18 augustus 2013 om 19:21 #18167842@McKaamos wrote:
Nee, dat is een dom idee.
Je vergeet nogsteeds andere koplampen. Koop eerst een set Angeleyes of Devileyes en zet daar dan Xenon in.De financiën laten die combo helaas niet toe :( Ben gewoon opzoek naar meer ligt zeg maar. Dus dan alsnog xenon, of gewoon sterkere lampen in mijn huidige koplampen? Wat is dan het slimste?
18 augustus 2013 om 19:36 #18167843Dan geen van beide.
In de gewone lampen verblind je je tegenliggers. Dus je brengt anderen in gevaar.De zwaardere wattages zijn illegaal op de openbare weg en zijn ook niet al te best voor je lampunits. Als je de verlichting lang aan hebt staan bestaat de kans op smeltende onderdelen in je units.
Dus gewoon doorsparen voor andere units zoals angels. Als je iets doet doe het dan goed en anders niet.
18 augustus 2013 om 22:33 #18167844Wat Corsaboy zegt.
Als je het niet kan betalen, dan lekker laten. Of gewoon even langer door sparen.19 augustus 2013 om 04:36 #18167845Oke oke, maar waarom juist die combi met angel eyes? Waarom is dat eigenlijk? Vind angel eyes er niet eens mooi uit zien.
19 augustus 2013 om 06:16 #18167846De angels is een voorbeeld het gaat om projector koplampen. Waarin dus een lens zit welke de lichtbundel richt als het waren.
Enkel ben ik het niet eens met niet doen in orginele lampen. Als deze gewoon goed afgesteld zijn verblind je je tegenligger net zo min als met hallogeen lampen. Ook de hallogeenlampen hebben last van hetzelfde strooilicht. Zeker als je 5000k of 6000k gebruikt.
De kleur licht maakt het ook feller lijkend voor de oogen.Ik zou gewoon beginnen met xenon in de huidige lampen en later dan nog de projectorlampen monteren.
19 augustus 2013 om 10:48 #18167836Ik vind dat ze aftermarket xenon helemaal moeten verbieden. Helemaal in de gewone units.
Ongeveer 99 van de 100 zijn verkeerd afgesteld. De persoon die ermee rijdt denkt heerlijk wat een bak licht en elke medeweg gebruiker ziet geen donder meer omdat die compleet verblind wordt.
19 augustus 2013 om 11:43 #18167847Nee, niet verbieden, maar betere regelgeving.
Ik vindt Xenon zelf ook heerlijk. Ik heb zelfs 4 Xenonpitjes in m’n Calibra zitten (dimlicht en mistlicht, beiden met projector).Anyway, Xenon in een reflectorlamp kan je helemaal niet goed afstellen. Misschien als je de bovenste helft van je koplamp afplakt met zwart tape en ze compleet omlaag draait, dat een tegenligger er dan geen last van heeft. Maargoed, dan is het licht alleen vlak voor je bumper. Lekker nuttig ;)
Wie beweert dat het wel kan, heeft nog nooit tegen zijn eigen auto in gereden met een fatsoenlijke afstelling. (zorgen dat je gewoon het licht op een nette afstand voor je auto hebt, zoals de APK verplicht)Zelfs met een ietsjes scheef naar rechts hangend mistlampje met een zwaar versleten en zwak halogeenlampje rechtsvoor in de bumper van m’n Corsa kreeg ik al constant grootlicht seinen, terwijl 4 Xenonlampen tegelijk in m’n Calibra nog nooit flitsen heeft opgeleverd.
Even kortgezegd is dat dus wel flitsen met 1 klote halogeen lampje die niet eens naar iemand toe wijst, maar niets met het gelijkwaardige van minstens 12 halogeenlampen (4stuks met 3x de lichtopbrengst).
Zo zie je maar wat het strooilicht van een reflector doet.Het strooipatroon van een reflector is gewoon anders dan van een projector. Met een halogeenlampje is dat strooilicht nog niet zo intens en valt daar nog wel tegenin te kijken. Als je daar een Xenonlamp voor in de plaats zet, wordt alles intenser, dus ook het strooilicht. Daar kunnen heel veel mensen niet tegen. Zeker snachts is het ongelofelijk hinderlijk.
Eigenlijk zou WimV6 hier even z’n foto’s moeten laten zien. Hij heeft wat foto’s die perfect illustreren wat een projector precies doet.
Effectief komt het licht aan de linkerkant gewoon niet hoger dan de motorkap van je auto, waardoor het nooit bij iemand in de ogen kan schijnen.
Ze zijn gewoon ongelofelijk effectief in het richten van het licht en het beperken van strooilicht.19 augustus 2013 om 12:21 #18167848de nightvision lampen van philips doen het heel goed, en scheelt behoorlijk veel met standaard
let op, 2 pitjes daarvan betaal je wel flink voor, maar ze zijn echt vele malen beter dan een standaard pitje
dat is de enige optie die je kunt nemen zonder xenon te monteren.
19 augustus 2013 om 15:56 #18167849@sjoerdie wrote:
de nightvision lampen van philips doen het heel goed, en scheelt behoorlijk veel met standaard
let op, 2 pitjes daarvan betaal je wel flink voor, maar ze zijn echt vele malen beter dan een standaard pitje
dat is de enige optie die je kunt nemen zonder xenon te monteren.
Ik denk dat dit idd ook voor mij de beste optie is. Mocht dit nog niet genoeg licht geven voor mij, dan kan ik altijd nog xenon overwegen.
Tnx allemaal voor de info :D
19 augustus 2013 om 19:06 #18167850Kan trouwens nergens in de handleiding van mijn tigra vinden wat voor lampen erin zitten. h1 h4 etc. iemand hier een idee?
19 augustus 2013 om 19:44 #18167851H7 dimlicht, H1 grootlicht
19 augustus 2013 om 20:04 #1816785222 augustus 2013 om 20:11 #18167853@McKaamos wrote:
Je vergeet andere koplampen.
Ik heb persoonlijk altijd de neiging om mensen met Xenon in reflectorkoplampen een kogel door de kop te jagen….1: dan heb je nog VEEL Originele Volvo, Mercedes-Benz, en Renaults te gaan dan
2: Kom maar dan!!!
(Wel met anti verblindings kappen in de koplampen):
Vectra-B1 (5000K / door de gare ouwe camera lijkt het zelfs groen):
Vectra-B2 (5000K / anti verblindingskappen van de B1 hierin gezet):
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.