Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › welke weerstand icm montage LED’s, Opel Astra H
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2011 om 19:31 #17238779
Hallo,
Wellicht een domme vraag, maar ff voor de zekerheid:
Ik heb al mijn interieur (gloeilamp)verlichting vervangen door LED’s.
Bij allemaal gaat het goed (ook geen foutcodes op BC oid) behalve bij de kofferbak verlichting.
Dit is wat er gebeurd:
Als ik mijn kofferbak open knipperen de LED’s heel snel en heeeel kort. Daarna blijven ze uit.
Als ik ze parallel aansluit met een gloeilamp gaat het goed.Nou zat ik te denken om een weerstand te plaatsen.
als ik de weerstand van het originele gloeilamp ( 10Watt, 12Volt) meet is dat 1,5 Ohm.Ik kan op deze manier toch het probleem oplossen of is dat te simpel gedacht?
Moet ik een weerstand plaatsen van 1,5 Ohm en/of zijn er nog andere bijzonderheden?Alvast bedankt,
John15 augustus 2011 om 20:00 #17891368Hoi John,
Dit is een probleem dat ik bij motorfietsen veel zie als de originele knipperlichten vervangen worden door LED knippers. Die trekken maar 1 Watt = 0,08 ampere oid terwijl een gloeilamp 10 of 21 W is. Oplossing is dan om een weerstandje parallel aan te sluiten zodat er voldoende stroom loopt om de knipperautomaat tevreden te houden. Iets dergelijks zal hier ook spelen, je gloeilampje werkt als weerstand, zet hem uit het zicht en je probleem is opgelost. Je kunt er ook een weerstand voor gebruiken, al lijkt 1,5 ohm me wat licht. Hoe is het sommetje ook al weer? Watt = volt x ampere? Dus Amperage = watt/volt. En weerstand is volt / amp? In dit geval 12 / (10/12) = 14,4 ohm. Of zit ik er even helemaal naast?
Greetz, Dutch
15 augustus 2011 om 22:27 #17891369U=IxR, toch?
16 augustus 2011 om 20:37 #17891367U=IxR
Spanning = stroomsterkte x weerstand
Volt = ampere x ohm
12 = 0,8 x 14,4 QEDMoet dus een weerstandje van 15-20 ohm tussen. Iets minder stroom dan het gloeilampje moet kunnen, tenslotte trekt het LEDje ook nog een beetje. Bij het meten van de weerstand van de gloeilamp zat je er dus een factor 10 naast, zal wel aan de meter liggen. Of een vuiltje op je leesbril ;)
17 augustus 2011 om 19:28 #17891370hmmm, vandaag ff weerstand gehaald en eraan gehangen.
Nu het volgende: Lampjes blijven nu idd netjes aan, maar het weerstand wordt zo warm (lees heet) dat het isolatie materiaal eromheen begint te roken.Lijkt me niet goed toch?
Wat nu?18 augustus 2011 om 17:43 #17891371Deze werken het makkelijkste. Bij een knipperlicht gaat er maar af en toe stroom doorheen, zelfs dan kunnen ze na een poos nog redelijk warm worden. Bij een lamp die continue brandt gaat er continu stroom door de weerstand, wordt dan nog warmer natuurlijk. Moet dus net als dat lampie z’n warmte goed kwijt kunnen.
18 augustus 2011 om 18:47 #17891372en hoe heet zo’n weerstand?
Ik heb nu ook zo’n ‘blokje’.
Of is het wel goed wat ik heb, maar moet ik het isolatie materiaal verwijderen.
Is het niet gevaarlijk als hij zo warm wordt?19 augustus 2011 om 16:53 #17891373Ik ken ze gewoon als “weerstand”. Verder kan ik geen uitspraken over de jouwe doen, ik weet niet welke je hebt en welke Ohm waarde die hebben. Blijft natuurlijk een internet forum, met alle voordelen zitten er ook een paar beperkingen aan ;)
19 augustus 2011 om 19:26 #17891374Ik ga het gewoon zo ff proberen. Het werkt namelijk wel goed.
Iig bedankt.25 augustus 2011 om 19:46 #17891375U=I.R en P=U.I
Dat betekent dat als je een ohmse waarde kiest die een bepaald vermogen gaat trekken de weerstand dat ook aan moet kunnen.
Neem voor U 14,5 als veilige waarde.
Bij 20 ohm gaat er dan 14,5/20=0,725 ampere wat er gaat lopen.
0,725*14,5= ongeveer 10,5 watt.
Dat is al een zeeeeer dikke weerstand die je dan nodig hebt. Met 10 ohm is het zelfs 21 watt!!
Ik zou eens beginnen met een 5 watt weerstandje van 68 ohm….
Aan de andere kant is het belachelijk dat het niet wil werken, maar kan wel eens te maken hebben met hoe het lampje wordt geschakeld…zou een schema moeten zien om daar meer over te zeggen….
25 augustus 2011 om 20:36 #17891376Zoals het nu zit werkt het perfect alleen wordt de weerstand erg warm (lees heet)
25 augustus 2011 om 20:51 #17891377Neem dan een hogere waarde…. Of neem er twee van 47 ohm parallel als het niet werkt, dit zorgt er ook voor dat het dubbel zo veel vermogen aan kan. Zelfs al zou de weerstand een passend opgegeven vermogen aan kunnen dan wordt hij vaak nog best heet als je in de buurt van het maximum komt, dan zorg je er het best voor daar ruim aan te voldoen….
12 december 2011 om 20:31 #17891378Als ik dit zo allemaal lees dan liet ik fijn het lampje zitten.
Of hij moet elke 2e dag stuk gaan,wat me sterk lijkt.
Ik experimenteer veel met leds in en om het huis maar in een auto voegt het weinig toe.
Behalve je dashboard verlichting dan.
Alle andere verlichting is functioneel en dat laat ik fijn zoals het is.
Al is het alleen om te voorkomen dat dingen beginnen te smeulen en te roken.12 december 2011 om 21:27 #17891379Voor toepassingen waar wit licht nodig is met lage intensiteit zijn leds wel een uitkomst hoor. Zoals de indicaties van knopjes en controle lampjes. Dat gaat perfect met leds en die blijven super koel juist.
Grootste voordeel is dat ze zo ongeveer voor eeuwig mee gaan. Als jij je auto om de twee/drie jaar weer weg doet heeft het inderdaad weinig zin.
In mijn Kadett was alles donker omdat ALLE lampjes stuk waren. Het is werkelijk een weelde om al die knopjes weer mooi te kunnen zien in het donker, en dat mooie witte led licht in 5600K temperatuur geeft een erg mooi, haast ‘modern’ effect aan de knopjes….
Heb trouwens nog wel de foto’s van mijn eerste poging met vier blauwe leds per gat:
Alle knopjes:
En alle waarschuwingslampjes in actie:
12 december 2011 om 21:53 #17891380@Vinci wrote:
Voor toepassingen waar wit licht nodig is met lage intensiteit zijn leds wel een uitkomst hoor. Zoals de indicaties van knopjes en controle lampjes. Dat gaat perfect met leds en die blijven super koel juist.
Grootste voordeel is dat ze zo ongeveer voor eeuwig mee gaan. Als jij je auto om de twee/drie jaar weer weg doet heeft het inderdaad weinig zin.
In mijn Kadett was alles donker omdat ALLE lampjes stuk waren. Het is werkelijk een weelde om al die knopjes weer mooi te kunnen zien in het donker, en dat mooie witte led licht in 5600K temperatuur geeft een erg mooi, haast ‘modern’ effect aan de knopjes….
Heb trouwens nog wel de foto’s van mijn eerste poging met vier blauwe leds per gat:
Alle knopjes:
En alle waarschuwingslampjes in actie:
Dat zeg ik….. dashboard verlichting.
Prachtig toch ?
En een led gaat idd. lang mee.12 december 2011 om 22:22 #17891381Het leuke is het kleurtje, maar de verdeling vind ik persoonlijk niet zo best met leds.(zoals ik eerder al zei) Zie je hier boven ook, van die vlekken. Dat is nu wel opgelost met de tellerbak (hoewel ik nog een kleine reparatie er aan moet doen)
Maar voor het interieur (hemeltje) vind ik de led lampjes wel erg fijn hoor. Het enige waar ik nog geen leds voor zou gebruiken is koplampen. Achterlichten zou aan de andere kant wel weer heel goed kunnen…
Begrijp niet zo goed wat je met deze bedoelt:
Als ik dit zo allemaal lees dan liet ik fijn het lampje zitten.
Of hij moet elke 2e dag stuk gaan,wat me sterk lijkt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.