Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Welke v6 is het beste?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2015 om 15:25 #17270142
Hoi allemaal
Ik had niet zo lang geleden een v6 motor gereviseerd maar door brand in mijn opslag is deze verloren gegaan ik had een x25xe.
Ik wil binnen kort weer gaan zoeken voor een andere motor maar welke is nou het best ?
Welke v6 kan ik het best gaan nemen het is de bedoeling dat hij in een c kadett komt
Ik hoor graag julie meningMvg jasper
20 januari 2015 om 06:41 #18269818z28net heerlijke motor maar niet echt goedkoop.
een 3.2 zal het ook leuk doen denk ik.20 januari 2015 om 06:48 #18269819X30XE, C25XE, X25XE, Z32SE, Y32SE zijn allemaal wat betreft kop en onderblok gelijk, inlaat en computer wijkt af. En zijn wat mijn betreft goede blokken. De Z28NET en broers en zussen hiervan zijn geheel anders en wat mij betreft minder degelijk. Ik heb hier nu een Z32SE met X25XE aanbouwdelen met 1ste overmaat en is wat betreft inhoud bijna 3,4 liter. voor in een astra G. Deze generatie is wat mijn betreft de beste, ben wel benieuwd of die het lang volhoud met de dunne cilinderwandjes.
20 januari 2015 om 09:11 #18269820De X30XE heeft i.t.t. de C- en de X25XE natrium gevulde uitlaatkleppen.
V.a. 1998 schijnen de inlaatkanalen in de cilinderkoppen van de X30XE te zijn geoptimaliseerd.
De X30XE schijnt ook een aanvullende versteviging te hebben tussen de cilinderbussen.
Alle Y- en Z motoren hebben stalen koppakkingOok nokkenassen zijn verschillend, in zowel type als configuratie bij de verschillende motoren uit deze bouwreeks.
20 januari 2015 om 18:20 #18269821Ik kan binnenkort een x30xe op halen met alle toebehoren er bij voor niet al te veel
Motor is al uitgebouwt wat zijn punten waar ik extra op moet letten?
Gr jasper20 januari 2015 om 23:08 #18269822Wat is het verschil tussen de korte en lange inlaat van de x30xe ?
Zit hier ook vermogens verschil tussen ?21 januari 2015 om 08:48 #18269823Vermogens zijn op papier dezelfde, ongeacht lange of korte inlaat. De langere inlaten zijn volgens mij pas vanaf 1999 gebruikt, wellicht geoptimaliseerde flow o.i.d.
Ik vraag me overigens wel af of je in een C-Kadett het lange inlaat wel kwijt krijgt. Een maat van me heeft een 2.5 in A-Ascona maar die kon volgens mij het lange inlaat niet gebruiken ivm. ruimte.
Punten van aandacht X30XE; koppakkingen, distributie riem, warmtewisselaar of de aansluitingen/afdekplaat daarvan, div. pakkingen (klepdeksels o.a.) en keerringen controleren op lekkage anders gelijk vervangen.
21 januari 2015 om 10:39 #18269824Ok bedankt
Blok wil toch uit elkaar halen en lagers en dergelijke vervangen wil dat hij weer lekker fris in me kadetje gaat king:
Gr jasper21 januari 2015 om 13:32 #18269825Graag gedaan.
Ja dat is wel het mooiste inderdaad. Meestal hebben deze motoren toch al wel een leven achter de rug als het aankomt op kilometers etc.
En onderhouds historie veelal ook niet echt bekend.Vergeet overigens niet het carter ventilatiehuisje ook na te kijken op de werking ervan.
Ik weet niet wat de leeftijd is van de motor, maar de latere types (vanaf ongeveer half 1997) hebben een modificatie, of iig een ander type oliepomp gekregen.
De eerste motoren konden nog wel is wat problemen geven met de pomp als het aankwam op oliedruk. De nieuwere pompen gaven zo’n 20% meer druk.
Ook zijn vanaf half 1997 de kanalen vegroot in het blok en kop voor betere doorstroming naar de kop. Tevens zijn ook va half ’97 de klepstoter van een ander type.
Dit allemaal met het oog op verbeterde olie doorstromingLet ook op het type distributieriem. Dit is leeftijd afhankelijk. er zijn modificaties geweest namelijk. Dacht zelfs 2x betreffende de X30XE in z’n levensloop.
Dat je wel de juiste set monteert.21 januari 2015 om 22:36 #18269826En wat zijn de makkelijke tuning’s opties bij zn blok?
En waar kan je ze vinden :)21 januari 2015 om 23:05 #18269827Motoren uit de omega willen wel compressie missen op Cilinder 6
Deze wilde nog wel eens te warm worden.
Te ver van het koelblok (radiateur) vandaan.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
22 januari 2015 om 06:31 #18269828@jasper_dc wrote:
En wat zijn de makkelijke tuning’s opties bij zn blok?
En waar kan je ze vinden :)Een Saab B308 turbo en of 262 graden nokkenassen.
22 januari 2015 om 09:13 #18269829x2.5 in de omega was hier de betere van de 2, geen olieverbruik ook niet na 225.000 km nu met de y2.6 starten en je schaamt je rot, lijkt wel een diesel, en je moet altijd een blik olie achterin hebben leggen.
22 januari 2015 om 09:29 #18269830blok gaat uitelkaar en de lagers en zuigerveren worden vervangen en kop revisie maar dacht misschien meer aan de poorten groter maken enz
22 januari 2015 om 10:15 #18269831Remutr: keertje investeren in kleprubbers, en hij is weer fijn.
Kwaal van de 2.6 & 3.2 motoren.Nieuwe paus gekozen bij iedere koude of lauwe start. Dikke witte oliewalm.
Dat hoort bij deze 2 motortypenverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
22 januari 2015 om 11:24 #18269832@jasper_dc wrote:
En wat zijn de makkelijke tuning’s opties bij zn blok?
En waar kan je ze vinden :)Ja wat is ‘makkelijk’.. relatief begrip denk ik. Maar je kan beginnen met de gaskleppen. Een mod die bij de types met dubbele gasklep (Omega) voorkomt is
afvlakken spindels, andere boutjes gebruiken voor bevestiging klep (platte/verzonken ipv standaard bol-koppen) en wellicht vergroten van gasklep.Weet niet hoeveer je de motor uitelkaar gaat halen, maar je zou kunnen denken aan vergroten/uitruimen van de poorten/kanalen in de kop,
Verder de uitlaatspruitstukken / hele uitlaat systeem.. (group A anlage) maar goed dat vergt wel een substantiele investering denk ik, en als je dan toch aan de gang gaat
kan je denken aan vrij programmeerbaar, dat gaat gegarandeerd wat opleveren, alleen ja de beurs zal rap afslanken dan..22 januari 2015 om 16:20 #18269833Wim
De Omega heeft een dagwaarde dat het niet meer loont om er geld in te steken, kleprubbers, distributieset en je bent € 2000 lichter.
meeste waarde heeft de irmscher einddemper en de irmscher pookknop.
22 januari 2015 om 22:16 #18269834Ken toch wel mensen die het er aan uitgeven.
Mijn auto had ook niet de dagwaarde om een nieuwe motor te plaatsen, dat heb ik gedaan voor mezelf.
Ik rijdt m toch tot ie naar de sloop gaat.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 januari 2015 om 00:09 #18269835Blok komt in een c kadett king: wil wel dat hij lekker fris is als ik um dr in gaat hangen
Ga de warmte wisselaar verwijderen en een losse olie koeler plaatsen
Ik had alles al gedaan maar door de brand in het pand waar ik ook in zat mag ik weer opnieuw beginnen :cry ik had het gedaan met x25xe vectra blok had nergens op bespaard wou deze zomer beginnen met de ombouw had me vooras klaar en me achteras maar ben alles kwijt :cry23 januari 2015 om 08:40 #18269836wim ik begrijp jouw wel, en zelf had ik misschien de laatste rwd opel ook wel op de weg gehouden, maar pa ziet het niet meer zitten om er zoveel geld in te steken.
Als je die Omega goed wilt hebben moet er ook een bak revisie komen en nieuwe koppelingsplaten en een drukgroep weer € 2000,00
pa rijd deze nog tot na de zomer en dan neemt ie die € 4000 mee voor een vectra v6 die jonger is
23 januari 2015 om 09:17 #18269837Ja dan is het zonde
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.