Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Welke temperatuur voor thermo switch
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 september 2011 om 11:19 #17241613
Hallo
Ik heb een manta A met een brede radiator. Op de waterpomp zat een vaste vin, maar deze heb ik vervangen door een electrische vin op de radiator (een SPAL). Voor het aan en uit schakelen van de spal heb ik onderin de radiator draad laten solderen (M22) voor een thermo switch.
Nu is mijn vraag, bij welke temperatuur moet deze switch schakelen? 60 graden of 70, of mischien nog hoger?20 september 2011 om 08:33 #17921484Wat voor thermostaat zit erin ?
Veel lager als een 85 graden zou ik niet gaan…
Heeft er ook weer mee te maken waar de schakelaar zit20 september 2011 om 12:14 #17921485De schakelaar zit onder in de radiator, en de thermostaat gaat bij 87 graden open.
Dus bovenin de radiator is het rond de 87 graden, maar wat is de temperatuur dan onderin?
20 september 2011 om 16:22 #17921486Ik denk dat een 95-90 wel een mooie waarde is voor een standaard thermostaat
Maar het hangt ook van je persoonlijke voorkeur af…
Zelf heb ik mijn schakeltemperaturem vrij laag staan, de fan springt snel aan en slijt daardoor harder, maar de motor werkt in een veel kleiner temperatuurbereik, en daardoor kun je bv de ontsteking wat vroeger zetten, wat het vermogen weer ten goede komt ….20 september 2011 om 18:39 #17921487Beste mr-turbo,
bedankt voor de info, maar een schakel temperatuur van 95-90 graden lijkt mij meer iets voor boven in de radiator.
Ik ben op zoek naar de schakel temperatuur ONDER in de radiator. Ik neem aan dat het water geen 90 graden meer is.Ik had op het forum gelezen dat onder in de radiator de verstandigste plaats was voor de thermo switch, omdat hij anders vlug zou aan en uit springen. Maar ik kon nergens een schakel temp vinden.
20 september 2011 om 19:30 #17921488het voordeel van onderin tov van bovenin is dat na het uitzetten van de motor niet zo snel na een paar minuten de fan nog eens aanspringt
als je stilstaat met draaiende motor, is de temperatuur bovenin de radiator niet zo heel veel meer als onderin, het temperatuurverschil wordt juist veroorzaakt door of de rijwind , of een ventilator
maar je kan het makkelijk zelf controleren, vraag bij een radiator boer naar het boek met de thermoschakelaars en thermostaten, kijk welke in dezelfde auto zit endus bij welke schakelaartemperatuur welke thermostaat hoort :thumb
21 september 2011 om 07:05 #17921489Ok dan zal ik dat eens uitzoeken. Bedankt :thumb
30 september 2011 om 14:20 #17921490Update:
Ik ben een stukje gaan rijden met twee temperaruur sensoren aan de radiator geplakt om het verschil te meten.
Er kwam het volgende uit:
Boven = +- 90 graden
Onder = +- 70 gradenBen dus op zoek gegaan naar een thermo switch die schakeld rond de 70 graden. Alleen bij de automaterialen hebben ze niets kunnen vinden met M22x1,5 draad die aanslaat op 68 á 70 graden. Dus toch maar boven in monteren?
2 oktober 2011 om 20:32 #17921491Das ook echt te laag voor een standaard thermostaat…
Het is niet voor niets dat je er geen kan vindenSteek er gewoon eens eentje in van 80-90…
23 december 2011 om 08:01 #17921492@TRC wrote:
Hallo
Ik heb een manta A met een brede radiator. Op de waterpomp zat een vaste vin, maar deze heb ik vervangen door een electrische vin op de radiator (een SPAL). Voor het aan en uit schakelen van de spal heb ik onderin de radiator draad laten solderen (M22) voor een thermo switch.
Nu is mijn vraag, bij welke temperatuur moet deze switch schakelen? 60 graden of 70, of mischien nog hoger?Weet iemand waar je die draadbussen (van messing meen ik) los kan krijgen? (is dit een standaard maat voor temp schakelaars?)
24 december 2011 om 12:11 #17921493Ik heb hier op het forum eens gelezen dat je op de sloop kan zoeken naar een oude messing radiateur met een thermo-contact erin, en deze dan in je eigen radiateur solderen. Geen idee of die er nog veel zijn.
En misschien is er een radiateurspecialist in de buurt die deze los heeft liggen.
Op de Mathijssen website hebben ze het over M22x1.5 voor Opel.24 december 2011 om 15:43 #17921494Standaard is M22 x 1.5, voor de meeste merken.
De laagste in temp. die wij hadden was 82-67 graden.
In de lijst stond er ook nog een 60-50 graden maar die heb ik nooit gezien.
Bij de oudere Opels zit standaard 100-95 graden en die zitten halfweg in de
radiator, zelf gebruik ik 95-90 in de winter, in de zomer voor in het zuiden 85-80.
Er bestaan alu tussenstukken voor tussen de onderste slang te steken met
de M22 schroefdraad in, dan moet je niets aan de radiator veranderen ! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.