Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Welke radiateur voor Astra G Z16XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2014 om 15:06 #17269756
Goedemiddag u allen,
Treft mij de pech dat uitgerekend met dit weer me radiateur de geest geeft :(.
Ergens linksboven zit er een gat, waardoor vervangen nog de enigste optie is.Nu heb ik hier in de omgeving een soort vaste monteur, ware het niet dat deze een radiateur kan leveren vanaf €105,-.
Een snelle zoektocht op Google levert al snel vele goedkopere resultaten, maar dan de vraag….. welke heb ik nu nodig :O?Gezien ik leek ben op dit gebied, graag dus wat hulp :).
Het betreft een Astra G NJoy van 2003
Motor: Z16XE
+ Climate Control (wat meen ik ook verschil maakt?)Kom nu zelf deze tegen:
http://www.winparts.nl/koelsysteem/radiateur/opel/astra-g-hatchback–f48—f08—bouwjaar-1998-02-2005-01/c14-588-14671/radiator-benzine-1-4–1-6-en-1-8—37002296-international-radiators/p5686.html#fabrikant” onclick=”window.open(this.href);return false;Iemand toevallig ervaring met dit merk?
p.s. zo goedkoop mogelijk zou natuurlijk fijn zijn, al is kwaliteit natuurlijk ook belangrijk.
Thanks so far :D
29 december 2014 om 20:32 #18266524Geen ervaring met het geselecteerde merk(maar vindt hem wel erg goedkoop)
Verder wel goede ervaring, met: Nissens en Behr.
Betaal je wel over de €100,- maar weet je zeker dat je er één hebt die past, en een tijd mee gaat.
29 december 2014 om 21:19 #18266525Pm me je kenteken even, dan zoek ik in EPC uit welke radiateur je moet hebben, zijn aantal types in voor de astra G, sommige koelwaterpijpjes zijn anders, of de breedte is afwijkend.
Goede merken zijn, hella, behr, nissens, valeo, AVA cooling.
Ik kan eraan komen voor 40 euro, deze doet het in mijn vectra b al 2 jaar goed.
29 december 2014 om 21:24 #182665261 tip voor volgende keer/jaar.
Opel Winterplan pakken. Ik heb onlangs een nieuwe originele GM radiator erin laten zetten omdat de oude kapot was.
En heeft me helemaal niks gekost.29 december 2014 om 21:38 #18266527@Tommy666 wrote:
1 tip voor volgende keer/jaar.
Opel Winterplan pakken. Ik heb onlangs een nieuwe originele GM radiator erin laten zetten omdat de oude kapot was.
En heeft me helemaal niks gekost.Hou op, hou op :(….. Helaas was ik de testdag helemaal vergeten, en i.v.m. werk in het buitenland daarna ook geen tijd meer gehad om langs te gaan :(.
Nu inderdaad aardig balen. Tot op heden elk jaar een Winterplan gehad en nooit problemen, eerste jaar zonder en afijn….
30 december 2014 om 11:41 #18266528Zojuist toch de radiateur van Winparts besteld.
Dat die goedkoop is is een feit, maar ik verwacht dat het wel gaat werken.
Alle maten vergeleken met duurdere varianten en deze komen allemaal overheen.
Ook de goede referenties van Winparts wekken vertrouwen, en 5 minuten na bestelling werd ik gelijk gebeld of ik zeker de juiste heb besteld.
Dit omdat er 1 is die 600 breed is en een ander 540.Even snel opgemeten en gelukkig was de juiste besteld.
In mijn ogen top service, en meedenken en vooral zo snel (!!!), zie je niet vaak meer.Nu hopen dat die morgen nog binnen komt, dan is die voor het eind van de week weer perfect :).
Omdat ik nu de radiateur goedkoop thuis heb, lijkt het me wel leuk om het ook zo goedkoop mogelijk te houden. Wat inhoudt, het dus zelf te gaan doen. Normaal laat ik me auto maken door iemand, maar volgens mij is dit met wat “gezond verstand” prima zelf te doen.
Filmpjes op Youtube leren me dat het vrijwel voor elke auto (lees: veel) het zelfde werkt.
-Koelvloeistof eruit laten lopen
-Slangen + stekker loshalen
-4 boutjes bovenop losmaken (en alles eruit trekken)
-Alles van de oude overzetten op de nieuwe fan
-Terug plaatsen
-Afvullen (Liter of 5?) en ontluchtenZit ik met bovenstaande procedure een beetje goed, of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
2 januari 2015 om 19:04 #18266529je bumperbalk zal los moeten en de airco condensor losgeschroefd en opgehangen.
3 januari 2015 om 18:18 #18266530Vandaag de radiateur vervangen.
Viel me reuze mee, gewoon rustig de tijd genomen de weg rustig vrij gemaakt om fatsoenlijk bij de radiateur te komen.Echter bij het demonteren viel me het volgende op bij de radiateur voor de Airco (ECC).
Hier lijkt de helft van de onderste koelrij/vin (?) afgescheurd te zijn (rot). Toen ik dit zag heb ik de auto gestart (gauw wat water in het tankje gegooid) en gekeken waar het allemaal lekte. Op het afgescheurde stuk lekt helemaal niks, en alles is kurkdroog.
De lek zat duidelijk aan de rechterkant van de radiateur en hierdoor besloten om gewoon door te gaan.
Daarna weer netjes alles terug geplaatst en de bumper er weer op :). Alles tot op heden nog steeds in orde! Koelvloeistof gevuld en ontlucht. Vervolgens nog een aardig stuk gereden om te kijken of alles in orde was. Dit is gelukkig het geval, en de kachel word weer netjes warm. Koelvloeistof ook perfect op pijl, dus lek gelukkig ook verleden tijd :).
Echter ben ik nog wel benieuwd hoeveel kwaad die onderste rij op de andere radiateur is. Ik heb de Airco nog niet aangezet, omdat ik zeker wilde zijn dat alles goed was ontlucht voor ik hier aan begin.
Kan het kwaad dat deze onderste rij er half onderuit ligt, of zijn die vinnen enkel om warmte door te laten/ op te slaan?3 januari 2015 om 18:23 #18266531Ik denk (DENK :p) Dat de vinnen zelf niet echt kwaad kunnen, maar best laat je misschien je airco-systeem eens op druk zetten om te controleren op eventuele lekken.
Nu is het misschien ook niet het allerbeste idee om zo door te rijden, maar als er geen lekken te bespeuren zijn kan je er waarschijnlijk nog wel ff mee verder :).3 januari 2015 om 18:45 #18266532Kan geen kwaad, had het zelf ook na een tijdje begon het bij mij te lekken en heb ik hem vervangen.
3 januari 2015 om 18:48 #18266533Ok top, thanks :) !
Maar geld het lekken dan alleen als de Airco aanstaat, of stroomt hier ook de normale koelvloeistof doorheen?
3 januari 2015 om 18:51 #18266534Dit is de condensor van de airco, loopt enkel het gas van de airco doorheen, geen gewone koelvloeistof, deze loopt enkel via je radiateur.
3 januari 2015 om 18:52 #18266535Ok perfect, dus kort samen gevat… In het ergste geval heb ik geen Airco?
3 januari 2015 om 18:55 #18266536Klopt.
3 januari 2015 om 18:58 #18266537Ahhh gelukkig!!
Daar kan ik de volgende weken/maanden wel mee leven ;), en laten we hem dus voor de zekerheid maar even uit.
Thanks voor het snelle antwoord heren!
3 januari 2015 om 19:28 #18266538Kan goed zijn dat ie gewoon werkt, mocht ie onverhoopt toch leeg zijn zal de airco pomp niet inslaan, onder een bepaalde druk is beveiligd.
3 januari 2015 om 19:59 #18266539Dat verhaal komt me inderdaad bekend voor, thanks.
Ik kan me ook niet heugen dat hij niet werkt, en de scheur ziet er ook niet uit alsof die er net zit.
Ik ga er dus ook vanuit dat hij nog wel werkt, maar zal hem de komende tijd zo veel mogelijk ontzien gezien het weer toch niet denderend is :).6 augustus 2016 om 14:36 #18266540Ik wil dit oude topic even oprakelen. Ik zit tegen dezelfde klus aan te kijken. mijn radiateur is ook lek.
Ik vind de bovenstaande stappen redelijk sumier omschreven.Wat zijn de dingen waar ik tegen aanloop mbt de radiateur zelf, qua verwijderen en terug plaatsen.
En hoe werkt het onluchten :?:Daarnaast loopt de mijne op LPG, en daarvan zit een onderdeel boven /achter de radiateur gemonteerd. Moet die ook los :?:
Mijn auto is een Astra-G Enjoy (met climatecontrol) uit 2003 motor type Z1.6SE.
Dan nog even een andere vraag. klopt het dat de airco radiateur “los” hangt in beugels :?:Mijn kan ik heen en weer bewegen en op een vergelijkbare Astra-G enjoy is het precies hetzelfde.
bedankt voor de hulp.mvg
Marcel7 augustus 2016 om 10:42 #18266541@turbo.d wrote:
Ik wil dit oude topic even oprakelen. Ik zit tegen dezelfde klus aan te kijken. mijn radiateur is ook lek.
Ik vind de bovenstaande stappen redelijk sumier omschreven.Wat zijn de dingen waar ik tegen aanloop mbt de radiateur zelf, qua verwijderen en terug plaatsen.
En hoe werkt het onluchten :?:Daarnaast loopt de mijne op LPG, en daarvan zit een onderdeel boven /achter de radiateur gemonteerd. Moet die ook los :?:
Mijn auto is een Astra-G Enjoy (met climatecontrol) uit 2003 motor type Z1.6SE.
Dan nog even een andere vraag. klopt het dat de airco radiateur “los” hangt in beugels :?:Mijn kan ik heen en weer bewegen en op een vergelijkbare Astra-G enjoy is het precies hetzelfde.
bedankt voor de hulp.mvg
Marcelbumper moet eraf, twee torxjes in de wielkasten, mistlampen stekkers los, buitentemp sensor los, airco condensor eraf schroeven en die ophangen. dop expansiereservoir los en waterslangen en stekker van temp sensor los. nu koelvloeistof opvangen in een bak. Ventilator los aan de achterkant. radiateur steuntjes boven los en je kunt hem er zo uitpakken, zowel boven als onderlangs.
ontluchten doe je door het systeem te vullen, en de motor warm te laten worden, gewoon minuut of 10 op 3000 toeren en regelmatig je vloeistof checken.
Sommige radiateuren hebben een aftapkraan links voor, daar kun je hem perfect mee leeg laten lopen.
Dit was het zo ongeveer.
7 augustus 2016 om 15:31 #18266542ARTAparts; € 37,- met garantie ;)
8 augustus 2016 om 08:59 #18266543Heren bedankt voor jullie input. Ik ga een radiateur scoren en monteren.
gr
Marcel8 augustus 2016 om 09:16 #18266544@koenelsenaar wrote:
@turbo.d wrote:
Ik wil dit oude topic even oprakelen. Ik zit tegen dezelfde klus aan te kijken. mijn radiateur is ook lek.
Ik vind de bovenstaande stappen redelijk sumier omschreven.Wat zijn de dingen waar ik tegen aanloop mbt de radiateur zelf, qua verwijderen en terug plaatsen.
En hoe werkt het onluchten :?:Daarnaast loopt de mijne op LPG, en daarvan zit een onderdeel boven /achter de radiateur gemonteerd. Moet die ook los :?:
Mijn auto is een Astra-G Enjoy (met climatecontrol) uit 2003 motor type Z1.6SE.
Dan nog even een andere vraag. klopt het dat de airco radiateur “los” hangt in beugels :?:Mijn kan ik heen en weer bewegen en op een vergelijkbare Astra-G enjoy is het precies hetzelfde.
bedankt voor de hulp.mvg
Marcelbumper moet eraf, twee torxjes in de wielkasten, mistlampen stekkers los, buitentemp sensor los, airco condensor eraf schroeven en die ophangen. dop expansiereservoir los en waterslangen en stekker van temp sensor los. nu koelvloeistof opvangen in een bak. Ventilator los aan de achterkant. radiateur steuntjes boven los en je kunt hem er zo uitpakken, zowel boven als onderlangs.
ontluchten doe je door het systeem te vullen, en de motor warm te laten worden, gewoon minuut of 10 op 3000 toeren en regelmatig je vloeistof checken.
Sommige radiateuren hebben een aftapkraan links voor, daar kun je hem perfect mee leeg laten lopen.
Dit was het zo ongeveer.
Moet bij het ontluchten ook de dop van het expansievat af liggen, moet ik dat stationair laten draaien of is rijden beter ?
8 augustus 2016 om 12:24 #18266545@turbo.d wrote:
Ik wil dit oude topic even oprakelen. Ik zit tegen dezelfde klus aan te kijken. mijn radiateur is ook lek.
Moet bij het ontluchten ook de dop van het expansievat af liggen, moet ik dat stationair laten draaien of is rijden beter ?Dop er af, anders kan het overtollige lucht niet weg, niet gaan rijden natuurlijk want dan loopt de zooi er uit. Dus gewoon stationair warm laten lopen, eventueel toerenmaken om het warm te laten worden. Eventuele lucht in het systeem zal dan via het expansievat ontsnappen, vervolgens vul je dat weer netjes bij.
Begin niet met een al warme motor ! Want dan staat de boel onder druk en krijg je brandwonden bij het loshalen van het dopje, water is meer dan kokend heet !!!!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.