welke primer kan ik het best gebruiken? auto spuiten

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling welke primer kan ik het best gebruiken? auto spuiten

• Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    sh93
    Deelnemer

hallo,
      ik zat me af te vragen welke primer ik moet gebruiken. zal binnenkort de manta laten spuiten.
      ik heb de autolak en blanke lak al binnen. alleen nog een primer die over de auto kan, en die de lak kan dragen.
      nou heb ik allground wel eens gebruikt,, maar kan dat ook met deze lak?
      wou eigenlijk wel een grijze primer en op spuiten.
      http://www.nonpaintstore.nl/nl/verf/houtverf/grondverf-voor-hout/sudwest-universele-grondverf-voor-meerdere-ondergronden-online-bestellen/allgrund-grondverf.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

is dat wat ?? kan ik mijn lak over deze grondverf spuiten? of moet ik wat anders pakken?

wat op mn bus staat is,, DuPont Centari 6000 Basescoat Lacquer,,
      achter op het blik staat. ,,Bevat xyleen,,

alvast hartstikke bedankt king:

Vinci
      Deelnemer

Deze gasten vragen:
        http://www.roeffenrepaint.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;

Die zijn betaalbaar en hebben topkwaliteit grondverf. Ongeveer 80 euro voor 7 liter 2K epoxy primer met zinkfosfaat.

mark
        Deelnemer

Beter zet je een 2k primer idd op je auto , 1 k is niet zo’n suc6 . Je basecoat van dupont is goede verf. De ondergrond moet je niet op de goedkoopste manier willen , zie het als een fundering van je huis die moet ook solide zijn.

sh93
          Deelnemer

supper!! zal ik hun morgen even bellen, maar wat is nou precies zinkfosfaat???

badank voor jullie reacties jongens :thumb :thumb

Vinci
            Deelnemer

Je krijgt een groot blik met ongeveer 5 liter basis, daar zit zinkfosfaat in, de zink geeft een galvaniserende werking en het fosfaat/zuur vreet heel diep in op kaal metaal en etst nog evt. aanwezige microscopische roestdeeltje volledig weg. Dan krijg je nog een verharder en een verdunner waarmee je totaal toch wel een litertje of 7 over houdt zo uit mijn hoofd.

Je mengt eerst de basis en verharder tot het volledig één geworden is, en dan mag je het verdunnen. De verharder mag de verdunner niet puur zien!! Anders hardt het nooit goed uit!!

Dit is ook advies wat ze je zullen geven, zijn hartstikke behulpzame lui.. Ze spuiten er ook zelf mee overigens, en geven dan garantie ook, dus dit is écht geen rommel. Ik heb het met mijn project vorig jaar gebruikt en moest laatst een plekje kaal maken voor een massapunt en kreeg het er haast niet af gekrabd met de verfkrabber. Na verloop van tijd wordt het echt een hele taaie snoeiharde laag.

sh93
              Deelnemer

Supper!
                Dat spul moet ik er ook op hebben :thumb
                Zal ze morgen gelijk bellen.
                Harstikke bedankt voor je hulp.
                Plaats hier wel even wat fotos als het er op zit king:

Vinci
                Deelnemer

Ik zie dat het voor jou wel een eindje uit de buurt is, en die grondverf komt bij een verffabriek in Leeuwarden vandaan. Misschien is er iets te regelen dat je het daar kunt afhalen ofzo. Zal eens op het blik kijken of die naam van die verffabriek er nog leesbaar op staat….

Vinci
                  Deelnemer

De fabriek heet Zandleven Coatings aan de snekertrekweg 57-59 in Leeuwarden. tel. +31 582129545

http://www.zandleven.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

En het product wat ik gebruikt heb heet Monopox ZF Universeel

http://www.zandleven.com/default2.asp?product=Monopox%20ZF-Universal&MOD=PRODUCTEN&pID=43&ses=PROTECTIVE” onclick=”window.open(this.href);return false;

Ik denk dat je er enkel kan bestellen als bedrijf, maar misschien kun je het laten factureren aan Roeffen en het aan hun overmaken en dan het klaar laten zetten in Leeuwarden zodat je het daar kunt ophalen. Geen idee of ze dat kunnen regelen, maar het scheelt je wel bijna 200 kilometer rijden…

sh93
                    Deelnemer

Hartstikke bedank voor de info.!
                      Zakelijk bestellen is geen probleem voor mij.
                      Gelukig king:
                      Zal jullie hier wel op de hoogte houden. :thumb

Vinci
                      Deelnemer

Hier zie je trouwens nog mijn resultaat:

viewtopic.php?p=2215797#p2215797

Succes! :thumb

sh93
                        Deelnemer

ziet er goed uit :thumb

ik heb nog een laatste vraagje voordat ik de primer er op spuit.
                          met welke korel kan ik de auto het beste schuuren voordat ik ga spuiten?
                          en moet dat nat of droog worden geschuurt.
                          neem aan droog met een koreltje van 500 ofzo.
                          maar kan beter eerst maar even vragen king:

Vinci
                          Deelnemer

Ja, het beste resultaat qua hechting bereik je met stralen, zoals ook in het datablad is beschreven van die grondverf. Ik heb zelf gewoon geschuurd met een vrij fijne korrel, want ik wou de galvanische laag niet van het metaal af schuren. Meen dat ik zelf P800 heb gebruikt, en dan inderdaad droog. Daarna met thinner afgenomen met ademmasker en handschoenen aan en toen alles afgeplakt, vloer nat en spuiten maar!

mark
                            Deelnemer

Je moet voor een primer ook niet te fijn schuren want anders hecht de verf ook niet. Pas de schuurladder goed toe. Als ik bv plamuur schuur doe ik dat met p80 daarna p150 p240 en met p320 na dat allemaal droog. De primer zelf schuur ik met p500 en p600 na.

sh93
                              Deelnemer

druk bezig. moet helaas eerst nog een andere voorbumper hebben.
                                kwam er vanmidag achter dat in de bumper die ik nu heb een schuur zit. vanavond even zien. mischien is het nog te herstellen.

enne mark,, heb je die primer ook droog geschuurt??

Vinci
                                Deelnemer

Als ik me niet vergis kun je ook steeds nat in nat werken zonder verder te schuren… Bedoel dan na een halve dag of zo, duurt sowieso eeuwen voor die herrie droogt…

mark
                                  Deelnemer

Ja ik schuur die primer droog idd ja, doen de meeste, je kan het ook slijpen met water hoor. Nat in nat kan je het ook doen , maar dan moet je er wel voor zorgen dat je het te spuiten voorwerp perfect is afgewerkt , dus geen geen gaatjes en schuurkrassen erin. Je kan nat in nat vanaf p320 spuiten, het ligt eraan welke soort primer je pakt maar nat in nat is na 10 tot 20 min over te spuiten zonder tussen te schuren, dus eerst primer/surfacer dan 0 tot 20 min wachten afhankelijke welk merk, temp moet wel rond de 21 graden zijn, en daarna kleur erover en blanke lak.

sh93
                                    Deelnemer

Oke dus eerst zeker weten dat je alles mooi strak hebt.
                                      Dan in de primer blazen.
                                      20 minuten wachten.
                                      Kleur er op.
                                      20 minuten wachten.
                                      Nog een keer kleur.
                                      20 minuten wachten
                                      Mischien nog een keer kleur.
                                      20 minuten wachten
                                      Blanke lak.
                                      20 minuten wachten
                                      Blanke lak.

Als ik het zo doe moet het dus goed komen.

L douma

Als je nat op nat spuit moet je het wel even ongeveer een uur tussen laten drogen anders heb je kans dat het mat uitslaat dan gaat het koken.
                                        Je mag maximaal 12uur tussen de tijd zitten. Maar ik had hem eerst nog geschuurd dan word het zo glad als een spiegel. En na het ontvetten even afkleven dan heb je geen stof meer.

mark
                                        Deelnemer

L douma ik weet niet waar jij een uur droogtijd vandaan haalt ? Heb altijd met glasurit gespoten en dat was gewoon 15 min wachten en dan gaan. Misschien heb jij ervaring met andere lakken waarbij het wel moest?
                                          Als je nat in nat gaat doen , eerst alles mooi strak en glad, dat moet eigenlijk altijd zowiezo.Dan hecht rimer voor op de kaalmetaal plekjes , dan je surfacer erover , 15 tot 20 min wachten , je spuit dupont6000 serie, eerst dun laagje spuiten zodat je er de primer er nog doorheen ziet, aanlaten trekken tot het droog is opgetrokken, dan af spuiten met een mooie gesloten vloeiende laag en dat alles mooi gedekt is. Deze laat je ook drogen tot deze helemaal overal even mat is , duurt in de cabine zo tussen de 5 en 10 min , mocht je het in de schuur doen kan het iets langer duren. Daarna de blanke lak erover, ook eerst dun laagje moei vloeiend, ligt eraan wat voor blsanke lak ik wacht meestal tussen de 3 en 5 min met autolakken en dan tweede laag erover deze mag je wat voller zetten als de eerste omdat de tweede laag goed blijft kleven aan je eerste laag.

L douma

Mark.glasurit heb ik ook.maar het ligt inderdaad aan met welke verf je spuit.
                                            Ik heb laatst met een onbekend merk gespoten nat op nat maar dat sloeg mat uit.
                                            Maar ik vind zelf het mooiste met tussen schuren want je ziet bijna altijd wel wat spikkels van plamuur wat je over het hoofd ziet.
                                            Maar ik vind de primer van de beer het best maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
                                            Ik heb een chevy impala gehad en met schuren vloog je er om heen.
                                            Daar deed ik de beer primer op en de kleur was van autocolour
                                            Met mooi resultaat.

mark
                                            Deelnemer

Ik deel je mening over tussen schuren, maar een motorruimte durf ik best nat in nat te zetten zeker met een goed epoxy die blijft goed staan. De beer surfacer zijn wel ok, maar vergeleken met glasurit of dupont vind ik de beer een stuk minder. Maar ja glasurit en dupont betaal je daan ook goed voor, terwijl je met iest langer schuren ook hetzelfde resultaat kan behalen.

opelremco
                                              Deelnemer

Kan je de genoemde primers ook goed gebruiken voor het spuiten van een rubberen kofferspoiler?
                                                Is deze elastisch/sterk genoeg dat als iemand per ongeluk nonchalant op de spoiler gaat leunen de lak nog steeds net en heel is?

mark
                                                Deelnemer

Ligt eraan van welk materiaal de spoiler is gemaakt. Als de spoiler flexibel is, moet er zowiezo weekmaker in de surfacer/grondverf, zodat deze elastisch blijft. Een kunststof primer lijkt me het meest voor de hand liggend voor de hechting , maar dat hangt af van welk materiaal de spoiler bestaat. Om te beginnen moet je dat even uitzoeken staat vast wel op de spoiler zelf. Dan kan je gaan bepalen welk verfsysteem je erop gaat zetten.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.