Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Welke ontsteking voor C2.4NE?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 december 2012 om 22:53 #17253859
Ik heb nu een elektronische onsteking van een 2.0E met vervroeging gebruikt op de 2.4.
Is er een betere optie mogelijk?
Injectie is van een 2.0 inlaat van een 2.2Grtz
24 december 2012 om 00:05 #18087645Er is altijd wel wat beters, maar het moet vooral werken en een investering waard zijn.
De ouwe systemen (die jij waarschijnlijk gebruikt) daar heb je nog de keus tussen contactpunten of de semi elektronische ontsteking, de nieuwere werken in combinatie met het injectiesysteem (vandaar krukas positie sensor)
Als ik het zo inschat is die investering totaal nutteloos om daar wat mee te doen (investering levert niks extra’s op en/of verbeteringen), het enigste wat echt nut heeft is wellicht een betere afstelling op een vermogensbank, misschien dat je dan nog een andere vacuumvervroeger kan gebruiken om hem beter af te stellen.
Vraag jezelf af wat je ermee wilt bereiken, moet hij zuiniger, sneller,…etc. bekijk dan of het nut heeft qua investering. Het blijft een ouwe CIH met een ongunstige type kop wat sowieos geen 1:20 gaat lopen door een andere ontsteking.
24 december 2012 om 01:00 #18087646Ok! Duidelijk Henk.
Bedankt voor je uitleg. :thumb
24 december 2012 om 14:15 #18087647Als het goed is en je tevreden bent met hoe de motor presteert, niks aan veranderen.
Zelf ben ik een zeikerd wat betreft de afstelling en vind ik de 2.0E ontsteking niet de meest optimale curve hebben voor de c24ne. Hij vervroegt toch al snel wat teveel.
De 2.0S onsteking is ook wel geschikt maar vond ik uiteindelijk ook niet optimaal. Heb deze moeten aanpassen om een redelijke gewenste vervroeging stationair te behalen zonder met de totale vervroeging te hoog uit te komen.Zo ook het mengsel met het le-jetronic systeem, niet helemaal zoals ik het wil hebben.
Vind je het leuk om het werk en de investering te doen, dan zijn er wel een paar leuke opties.
Een vrij programmeerbare DIS onsteking icm met krukas positiesensor en triggerwheel (beiden te gebruiken van de c24ne) zoals een Megajolt systeem, kan hem mooier laten lopen.
Maar eigelijk kun je dan ook beter gelijk de le-jetronic vervangen…Zelf ga ik een dezer dagen beginnen aan een compleet vrij programmeerbaar motormanagement op mijn 2.4, KDFI met DIS ontsteking.
Uit een standaard 2.4 met een wat sportievere nokkenas, groep a uitlaat en ingekort 6cilinder spruitstuk kan dan wel 170pk komen, nu de boel echt goed afsteld kan worden.Met een simpele 2.0 S/E ontsteking en het L(E) jetronic inspuitsysteem is het allemaal wel “ok”, maar er is best wel wat ruimte voor verbetering.
Maar, zoals Henk al zei, het moet je werk en investering waard zijn. :thumb
24 december 2012 om 23:52 #18087648Lenno, ga je hier nog iets.posten over je kdfi? Ik wil dat namelijk op een 6 cil. Ben dus zeer nieuwschierig
27 december 2012 om 17:10 #18087649Ja, maar wel in mijn eigen topic / jouw laatst geopende topic over de systemen. Anders wordt het zo off topic hier.
27 december 2012 om 18:05 #18087650:hmmz kom ik met m’n contacpunten en Webers weer lekker diep uit de Oertijd natuurlijk -offtopic
27 december 2012 om 18:21 #18087651Dat geeft wel mooie oerknallen Kees! :thumb
Webers blijven prachtig… :wub
28 december 2012 om 16:09 #18087652Knallen? Alleen als de condensator geklapt is, of de punten ingebrand.
Webers zijn geweldig, na wat magie van Ruud loopt ‘t prachtig vanaf stationair en dat met de “beruchte” DCO/SP 48-ers king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.