Welke ontsteking hoort bij een 3.0E Jetronic ?

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Welke ontsteking hoort bij een 3.0E Jetronic ?

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Thijsk

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Commodore A automaat met een 3.0E moter.
      Zo heb ik deze overgekocht, het injectie systeem zat er niet op. Hij liep alleen op LPG.
      Op dat moment viel het vermogen op LPG wel tegen voor een 3.0E maar och, hij liep goed en tsja het is een oldtimer.

Puur uit interesse voor de techniek heb ik een injectie systeem gekocht van volgens mij een Senator B.
      Na deze geinstaleerd te hebben, met dank aan onze duitse vriend van http://www.senator-monza.de (vanwege de electrische schema’s) en uiteraard ook de nodige aanpassingen op de LPG installatie, mondstuk op de luchtmassameter etc wil het niet echt lukken.
      De moter heeft weinig vermogen, start slecht, nouja ‘t lijkt nergens op :)

Uiteindelijk besloten de kop eraf te trekken, en wat bleek, er zat een gat in 1 van de inlaten.

Ik heb nu op dit 30E blok een 30NE kop gezet, in de hoop dat het nu wel lekker wil lopen, het gaat nu wel beter, maar ‘t benzine gedeelte loopt slecht.
      Op LPG gaat het wel, al is het starten nu geen feest met de electrische installatie van de senator.

Er blijft nu nog 1 item over, de ontsteking heb ik niet overgezet van de Senator B (gewoon domweg nooit aan gedacht mee te nemen bij de aankoop van het injectie systeem).

De stekker van de kabelboom paste al niet op de ontsteking, dus heb ik deze omgesoldeert naar diegene die al op het blok zat. (de aansluiting op de ontsteking is blauw van kleur)

De ontsteking heeft het typenummer 0 237 503 001

0 280 001 314 Computer
      0 227 921 007 AR
      0 280 220 028 Leerlauf
      0 280 202 037 Luchtmassameter

Heeft iemand enig idee ?

Mijn dank zou groot zijn,

Met vriendelijk groet,
      Thijs

Ghanz
      Deelnemer

tja.. omsolderen.. dat kan problemen geven

gewoon zorgen voor de juiste onsteking .

dat nummer wat je opgeeft: 0 273 503 001
        is van een stroomverdeler van een monza of senator A
        je onsteking systeem van een senator B

dus dat klopt al niet.

en wat bedoel je met die andere nummers ??

0 280 001 314 Computer ==== injectie stuurunit omega a senator B

0 227 921 007 AR ==== ontsteking controle unit senator a / monza

0 280 220 028 —kan ik niet meer vinden, dus vermoedelijk senator a / monza
        0 280 202 037 —kan ik niet meer vinden, dus vermoedelijk senator a / monza

een paar dingen worden hier door elkaar gehaald, maar of dit moet kunnen… ben bang van niet

GSE
        Deelnemer

Tja…

Je bent me een boeltje aan het mixen..De luchtweger is ook van een 30E met L-jetronic…

Waarom haal je niet gewoon een 30E injectie en ontsteking van een Monza/Senator en bent van het gezeik af.

Sennie B heeft Motronic en alleen de injectoren zijn te gebruiken bij een Monza Senator als je LE jetronic hebt,stroom verdeler en sensors zijn anders…

Daarom begin met te weten wat voor onderdelen je hebt..

Thijsk

Bedankt voor jullie antwoorden,

Zeker behoorlijk aant mixen.
            Toch komt het allemaal uit dezelfde auto, op de ontsteking na dan.

Het zal je niet verbazen dat ik zelf ook wel had bedacht dat het stom is geweest niet de complete motor over te knutselen, maargoed.. ik wil het toch nog proberen.

Zeg Ghanz, ik ben benieuwd, waar heb jij die gegevens gevonden?
            Nadat ik zelf internet ben afgegaan kreeg ik wel het idee dat allemaal bijelkaar kan horen.

@GSE
            , gezien jouw antwoord, ik denk nu dat ik dan een LE2-Jetronic systeem heb.
            Anders had hij al nooit kunnen lopen.

Is er verschil tussen een ontsteking van een L, LE, LE2-Jetronic of Motronic?
            En welke onsteking hoort bij het LE2 systeem?

Of werken ze allemaal ‘t zelfde..

Is er geen handboek voor dit soort injectie systemen verkrijgbaar? :)

Gr,Thijs

frademaker

origineel gepost door Thijsk

Bedankt voor jullie antwoorden,

Zeker behoorlijk aant mixen.
              Toch komt het allemaal uit dezelfde auto, op de ontsteking na dan.

Het zal je niet verbazen dat ik zelf ook wel had bedacht dat het stom is geweest niet de complete motor over te knutselen, maargoed.. ik wil het toch nog proberen.

Zeg Ghanz, ik ben benieuwd, waar heb jij die gegevens gevonden?
              Nadat ik zelf internet ben afgegaan kreeg ik wel het idee dat allemaal bijelkaar kan horen.

@GSE
              , gezien jouw antwoord, ik denk nu dat ik dan een LE2-Jetronic systeem heb.
              Anders had hij al nooit kunnen lopen.

Is er verschil tussen een ontsteking van een L, LE, LE2-Jetronic of Motronic?
              En welke onsteking hoort bij het LE2 systeem?

Of werken ze allemaal ‘t zelfde..

Is er geen handboek voor dit soort injectie systemen verkrijgbaar? :)

Gr,Thijs

Weet je zeker dat je ook de temperatuursensor welke op het termostaathuis zit hebt vervangen?.,
              Ik heb een soort gelijk probleem gehad en dacht ook dat ik alles had overgenomen maar heb die sensor toen ook vergeten.

Ghanz
              Deelnemer

goed punt fokkow…

delen van de diverse jetronic systemen uitwisselen kan niet altijd goed gaan.

wat betreft die nummertjes thijs… daar heb ik nu eenmaal wat voor :D
                kan er lang niet alles vinden, maar wel een heleboel.

een handboek voor de types jetronic systemen is wel degelijk. voor elk type eingelijk wel.

ff zoeken op het internet en je vind vast wel wat.

wat betreft het verschil… dat is in weinig woorden niet te doen. het verschil is klein, maar met tekst en uitleg… dan wordt het een hele lap. het functioneren is het zelfde, maar door de jaren heen werdt het verbeterd en gewijzigd.

maar als bij zoveel dingen.. gooi het niet doorelkaar.

LE1-Jetronic, LE2-Jetronic, LE3-Jetronic (1981–1991)This is a simplified and more modern variant of L-Jetronic. The ECU was much cheaper to produce due to more modern components, and was more standardised than the L-Jetronic ECUs. The connections between AFM and ECU are simplified. Three variants of LE-Jetronic exist: LE1, the initial version. LE2 (1984–), featured cold start functionality integrated in the ECU, which does not require the cold start injector and thermo time switch used by older systems. LE3 (1989–), featuring miniaturised ECU with hybrid technology, integrated into the junction box of the AFM.

GSE
                Deelnemer

Der zijn grofweg 4 types ontstekingen op de 6 cil:
                  A1 30E de eerste hadden zo,n onsteking met een grijs kasje

A1/A2 tussen model en 83tig hadden een electroniche op vliegkracht en vacuum zonder kastje met bobine op alu plaat.

A2 na 1983 hadden een electronische met computer die computer verving de vliegkracht verstelling de computer werd aangestuurt door een paar sensors

Motronic systemen C30NE onder andere hadden een compleet computer gestuurt systeem de injectie computer regelde ook de onsteking.

Anoniem

1 D-Jetronic (1967-1976)
                    2 K-Jetronic (1974-c.1988)
                    3 K-Jetronic (Lambda)
                    4 KE-Jetronic (c.1985-1993)
                    5 L-Jetronic (1974-c.1985)
                    6 LE1-Jetronic, LE2-Jetronic, LE3-Jetronic (1981-c.1991)
                    7 LU-Jetronic (c.1983-c.1991)
                    8 LH Jetronic (1982-c.1998)
                    9 Mono-Jetronic (c.1988-c.1995)

kijk >>HIER<< voor meer [NL] info over die……..tronics :D

Ghanz
                    Deelnemer

:wors:wors:wors:wors

u2u to ron haha

GSE
                      Deelnemer

Zorg maar dat je een goede complete onsteking hebt,en de juiste sensors bij de computer die je gebruikt verwacht dat je problemen dan een heel eind opgelost zijn.

Thijsk

De sensor op het thermostaathuis heb ik overgezet ja, dus dat kan ik uitsluiten.
                          Je hebt trouwens kans dat de meeste thermostaten hetzelfde werken, als je van elke willekeurig auto een thermostaat pakt die dient voor de instrumenten in je dashboard geven ze allemaal dezelfde graden celcius / ohm waarde.
                          Maargoed dat heb ik een keer geprobeerd vanwege iets anders :)

Precies, de juiste sensoren/ontsteking die bij de computer horen, maar welke zijn dat en kan je dat wellicht meten?
                          Is hier documentatie voor verkrijgbaar?

Trouwens, ik heb de orginele stekker gevonden, kan iemand verifieren welke onsteking (bosch nr) bij deze stekker hoort?

Of heeft iemand toevallig een complete set liggen die bij mijn computer hoort?

Alvast bedankt,
                          Thijs

Anoniem

ben helaas niet echt technisch,
                            maar die mix met al die vreemde nummertjes van andere blok/wagen types,
                            dat kan haast niet goed gaan, je moet geluk en veel kennis
                            hebben voordat dat zooitje met elkaar werkt :hmmz

wens je uiteraard wel succes met de volgende ronde…… :D
                            ….of je bouwt er gewoon een compleet bij elkaar passend systeem op.:thumbup

naar mijn inziens simpel en doeltreffend ;)

Thijsk

Hallo allemaal,

Na verder googlen op een berg bosch nummers kom je op slot uit op :

http://ecat-online.bosch.de/toc/

Alle artikelen van bosch zijn terug te vinden, geweldig :)
                              Zo heb ik dus even verder zitten kijken en ook gekeken naar de site Dirk Lohmann.

http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJzETPElUTT1kJ5cDN9QUSF10UmUjM8lTM9EkUBBVT

Jetronic Motronic versies en verschillen

Het komt vaak voor bij pogingen om het vellen van onderdelen, die niet overeenstemmen met de reparatie.
                              De basis is de onwetendheid van de verschillende versies injectie die werden gebruikt in Senator A / Monza.

In het tijdperk werden gegeven in de volgende versies geïnstalleerd Modeljaar:

1) L – Jetronic 1978-1982
                              2) LE- Jetronic 1982-1984
                              3) LE2 -jetronic 1982-1986
                              4) LU- Jetronic 1984-1986

Voor de Senator B en Omega A is hier van toepassing , ook tot uitdrukking in Modeljaar:

5) LE2 – Jetronic 1987-1988
                              6) 1987-1989 Motronic 1,4
                              7) 1990-1993 Motronic 1,5

De zeldzaamste versie is waarschijnlijk de katalysator -loze versie LE2 – Jetronic Senator B ,
                              als gevolg van de marketing beleid maar sommige modellen hebben nog maar eens de weg terug naar Duitsland gevonden ,
                              meestal 177- pk ‘s zonder kat Senator B

Waarschijnlijk ben ik dus in het bezit van de zeldzame Senator B met LE2-Jetronic.
                              Dit zou het 1 en ander verklaren wat GSE al eerder melde.

ik heb nu een excelletje uitgewerkt wat betreft de ontsteking.

http://members.casema.nl/thijskoek/verschillen.xls

Uiteindelijk vermoed ik nu dat ik ontsteking 0 237 503 006 nodig heb.
                              Eens kijken of die aangeboden word.

Ohja, ik heb ook nog documentatie gevonden over de algemene werking van het Jetronic systeem.
                              T’s alleen niet zo dat je daarin word verteld hoe je bijvoorbeeld kan meten of alles naar behoren werkt :)

astraminator
                              Deelnemer

Ik zal morgen eens kijken volgens mij heb ik nog e.e.a. van een le2 liggen.

frademaker
                                  Quote:
                                  origineel gepost door Thijsk
                                  De sensor op het thermostaathuis heb ik overgezet ja, dus dat kan ik uitsluiten.
                                  Je hebt trouwens kans dat de meeste thermostaten hetzelfde werken, als je van elke willekeurig auto een thermostaat pakt die dient voor de instrumenten in je dashboard geven ze allemaal dezelfde graden celcius / ohm waarde.
                                  Maargoed dat heb ik een keer geprobeerd vanwege iets anders :)

Precies, de juiste sensoren/ontsteking die bij de computer horen, maar welke zijn dat en kan je dat wellicht meten?
                                  Is hier documentatie voor verkrijgbaar?

Trouwens, ik heb de orginele stekker gevonden, kan iemand verifieren welke onsteking (bosch nr) bij deze stekker hoort?

Of heeft iemand toevallig een complete set liggen die bij mijn computer hoort?

Alvast bedankt,
                                  Thijs

Die sensor op het termostaathuis in niet voor je temp meter!,
                                  Die sensor meet als die koud is dan stuurt die de computer een signaal voor extra brandstof, en die sensoren verschillen onderling zekers wel!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.