welke olie voor eenZ-22-SE

Forumindex Forums Techniek Ecotec welke olie voor eenZ-22-SE

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    pisang

Hallo,
      Ik heb een opel zafira uit 2004 met een Z-22 SE motor die 110.000 km heeft gelopen.
      Het olie verbruik is ongeveer 0.7 ltr per 1000 km,(volgens het instructie boekje normaal)
      Als ik bijvul doe ik dat met een synthetische 5W-30 olie en dat is een behoorlijke dure olie.Ik doe dat omdat mijn garage dat zegt/adviseert . :???:
      Nu is mijn vraag kan ik zomaar een andere olie gebruiken, bv een 10W-40…deze is nl een stuk goedkoper, of geeft dat schade aan de motor??
      En hoe staan jullie tegenover de “goedkopere oliën “bv van de Lidl of Aldi, bij de Lidl heb ik een 5W-30 zien staan van 5 liter voor een heel leuk prijsje… :hmmz

midnight black
      Deelnemer

Adviseert de garage 5W30? In het instructieboekje staat gewoon 10W40.
        Ik vind trouwens 0.7 liter op de 1000km wel erg veel maar dat kan ook komen door de olie.
        Gebruik zelf altijd olie van Valvoline, deze is niet zo duur (bij mij moet er ook af en toe wat bij, ongeveer 0.5l op 2500km.) en is wel goed.
        In de goedkope olieen zitten niet zoveel additieven.

Opeltje17
        Deelnemer

Klopt idd in de olie van de Aldi/Lidl zitten minder dopes en hebben veel minder smeer eigenschappen, ik zou deze pas kopen als mijn auto net zoveel olie drinkt als benzine(bij wijze van spreken)

En in principe maakt het niet zo heel veel uit, 10W40 kan er ook in deze is met de koude start iets dikker als de 5W30 en met warme motor juist weer iets dunner.

Wel eerst de oude olie aftappen en dan pas de 10W40 gebruiken i.c.m een nieuw filtertje.

Corsa_GSi
          Deelnemer

Zolang het beide vol syntheet is kan je het gewoon mengen.
            Maar ik vind 0,7 l per 1000km wel veel.
            Dat verbruik ik met mijn Vectra per 5000km en de Corsa van de ouders doet dat zelfs op de 10000.

Die rijden met 5w40 Valvoline Synpower.

smileyspeedster
            Deelnemer

Ik zou voor de grap eens een compressie testje laten doen, want bij het olie tanken je benzinepeil na laten kijken is ook zo wat. :hmmz

remutr
              Deelnemer

ik zou de 5 w 30 vervangen voor 10 w 40, koop je bij oliewereld heb je het tegen een zeer scherpe prijs.

Dat verbruik kan wel door de 5 w 30 komen, merk je niks van met rijden maar zijn je kleprubbers niet meer je van het en met stilstaan zakt er dan olie door, heb je een een wat blauwe start als hij koud is. Omega hier 0.5 liter per 1100 km. Vectra lekt niet maar rijd op 5 w 40 en gebruikt dat ook ongeveer.

cano666

valvoline 5w40 syn

Haasje17
                  Moderator

Vaak hebben de Z22SE’s die olie verbruiken distributie schade gehad en zijn de kleppen dus geraakt.
                    Of kleprubbers versleten.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.