Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Welke olie goed voor c30se
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2010 om 12:46 #17218072AnoniemLid sinds:
1 January 1970Welke olie goed voor c30se ? :hmmz
Ja, das de vraag, heb me suf zitten zoeken hier,
ben er maar mee opgehouden, vandaar die vraag in een nieuw topicje :cool:Ze zeiden dat als het blok onder de 100.000km heeft gelopen,
dan was 5W40 de juiste olie.
Boven de 100.000 km was het verstandig de 10W40 te nemen.Mag er synthetische olie in, 10W40, wat voorgeschreven staat
bij de automaterialen zaak, of toch maar beter, in de praktijk, een andere type olie ? :hmmzwe zijn met het blokje bezig, ff nieuw spul erin en eraan :thumbup
thnx alvast ;)
1 maart 2010 om 13:28 #17622762Volgens de kenners:
Beste Öldruckergebnisse werden mit Markenölen und den Viskositäten: 10W60, 15W40 und 20W50 erziehlt.
5W niet gebruiken.
1 maart 2010 om 14:18 #176227635W is wel errug dun……
Ik denk dat je toch op een 15W40 uitkomt, als meest universeel (dwz alle seizoenen).
Kies je voor een full- syntheet, dan kan je nooit meer “terug” naar een half-syntheet of een minerale olie. Heeft er nooit full syntheet in het blok gezeten, en ga je daarna full syntheet gebruiken, is de kans groot dat het blok de eerste duizenden kilometers olie gaat verbruiken, om daarna te stabilizeren.
1 maart 2010 om 15:28 #17622764Hey Rinus,
Deze vraag had je ook al eens voor mij beantwoord:D
1 maart 2010 om 20:38 #17622765Niet 5w gebruiken!!!!!
heeft mijn vader ook eens gedaan, na 3000 km waren de lager schallen zo scherp als scheermessen.
Dit gebeurd voor dat de board computer er geen zin meer in heeft.
1 maart 2010 om 20:50 #17622766Gezwam allemaal over synthetisch en dunnere olie, etc…
Gewoon zoals altijd in Nederland: Normale 15W40 erin donderen.
2X5 liter kroon 15W40 kopen met filtertje en klaar voor 20-25 euro.1 maart 2010 om 20:51 #17622767mij geven ze 5 w40 bij automaterialenzaak, kroon schrijft zelfs 0w40 voor:thumbdown
1 maart 2010 om 21:41 #17622768AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dus geen synthetisch in het blok, daar waar de vraag over ging,
10W40 hadden ze al bij me afgeleverd, zoals voorgeschreven
bij hun database of H-base :hmmzde rest van de bestelling komt morgen binnen,
kennen ze die olie morgen netjes omruilen voor 15W40 :thumbupthnx allemaal :wors
Oww ja, remolie welke Dot moet erin, 4 of 5 ? :hmmz
2 maart 2010 om 01:37 #1762276910 of 15w40 mineraal of syntheet maakt niks uit,gebruik beide al jaren in mijn auto,s zonder 1 probleem.
Dunner als 10 moet je niet gaan die 6 cil zijn wat zwak kwa oliepomp (zelfde pomp als een 4 cil met 1/3de meer motor) en een 15 is denk ik de beste keus,bij de 24V hebben ze de sensor gelijk na de oliepomp gezet en daarom lijkt het of je altijd super oliedruk hebt maar als je achteraan meet aan het einde van de olie galerij zoals de Monza/Senator krijg je ook bij een 24V compleet andere drukken te zien,die der minder goed uitzien.
Heb een tijd lang 20W50 gebruikt maar die is wat te dik in de winter,voor gebruik met een vergrote oliepomp,maar als je veel in zomer rijd is die misschien nog wel de beste olie.
Remolie dot 4 gebruiken,aangezien jou remsysteem niks speciaals is en een mix tussen Monza/Sennie B en die gebruiken beide DOT 4.
2 maart 2010 om 08:41 #17622770Wat betereft de remolie ga ik helemaal mee met Ben,. Gewoon DOT 4 erin.
Met het symtheet en half-syntheet verhaal, bedoelde ik vooral te stellen, dat je het niet door elkaar moet gebruiken, of met elkaar moet mengen. Dat kan hele rare gevolgen geven. En inderdaad, ook niet lager gaan dan 10W, ook al niet voor je oliedruk, zoals Ben al verklaarde.
10W40 levert doet men het liefst erin, omdat men altijd een vat van die viscositeit in de garage heeft staan, en het is prima voor moderne blokken. 15W40 heeft men meestal niet in zo’n groot vat beschikbaar, en moet men gaan “klooien” (net zoals wij) met cans.
Ron, als je zelf gaat olie gaat verversen, vergeet dan niet een nieuwe koperen afsluitring voor je olieplug te kopen en te plaatsen. De oude niet meer gebruiken, want die kan gaan lekken.
2 maart 2010 om 09:04 #17622771AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dotje 4 er ook bij besteld, en een nieuwe ring, thnx all,
Hey, Kangoroe Ben
welkom back in de Dutch Mountains :DSorry dat ik het hier ff vraag:
Heb je nog zo’n Holden 5 liter blok kunnen vinden in Down Under……..:hmmzgrtz Ron;)
2 maart 2010 om 17:24 #17622772Die kroon site is ook raar… In mijn c20ne willen ze ook 0w40 hebben… Dat is echt onzin!
ik heb altijd de super multigrade 15W40 en daar rijdt ie al 8 jaar prima op.
En nu zie ik net dat de vet goedkope stabil olie die mn pa altijd in zn diesel gooit ook gewoon van kroon is..
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/stmo/203/wegverkeer/stabil-motorolien/euro-multigrade-15w40/2 maart 2010 om 19:48 #17622773origineel gepost door kaneelschep
Die kroon site is ook raar… In mijn c20ne willen ze ook 0w40 hebben… Dat is echt onzin!
ik heb altijd de super multigrade 15W40 en daar rijdt ie al 8 jaar prima op.
En nu zie ik net dat de vet goedkope stabil olie die mn pa altijd in zn diesel gooit ook gewoon van kroon is..
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/stmo/203/wegverkeer/stabil-motorolien/euro-multigrade-15w40/ja had het erin gedaan en merkte t na een dag al aan de tikkende kleppen, ff 60 euro olie weggegooid.. toen heb ik van de automaterialenzaak 5w40 meegekregen maar als ik t hier lees snap ik ook waarom dattie begon te tikken op zandvoort…
3 maart 2010 om 00:35 #17622774Ik ben nog in Melbourne maar vertrek vanavond naar huis,dus mijn laatste dag hier in het fijne weer land.
Ik heb afgelopen zaterdag de motor uit mijn auto gehaalt,dat wil zeggen,hij word a.s maand een keer opgestuurt,ik moet nog wat pakkingen filters enz regelen voor reserve te leggen,en als ik alles compleet heb stuurt mijn maat me alles in 1x op.
Zo,n 5.0L V8 injectie met 185/190KW is echt geweldig,het geweldige koppel dat je continu tot je beschikking hebt,het is compleet anders rijden dan 6 cil,de 6 cil moet je op toeren houden om der wat fun mee te hebben.
Burnouts maken stelt niks voor:rem intrappen en volgas,hij schakelt zelfs op naar de 2de gang maar zo snel als ie naar de 3de gang gaat krijgt ie het niet meer getrokken.
En dat lukt je van zijn leven om burnouts te maken met een Monza 30E aut of Sennie B 24V aut op droog asfalt vanuit stilstand,te weinig koppel/power.
3 maart 2010 om 15:37 #17622775AnoniemLid sinds:
1 January 1970sorry -offtopic
Kijk, kangoroe Ben heeft zijn buidel al gevuld met een V8 :thumbupVergeet zeker niet die extra’s erbij te bestellen daaro,
zou lullig zijn dat je met inbouw tegen een kleinigheidje aanloopt
en denkt, hmmm, stom, stom stom,
en dat je dan een paar weken moet wachten op dat ene dingetje :mad:Heb je ook goed gekeken naar evt extra verstevigingen
aan de voorkant van je chassis, want ik neem aan dat ze daar
wel steviger zijn dan hier in Europa.Zo, binnenkort nog een Monza op de weg met een V8 Holden ,
zou dit er 1 worden zonder bult in de motorkap ? :hmmz :worsgrtz ;)
3 maart 2010 om 16:05 #17622776AnoniemLid sinds:
1 January 1970De olie en de rest is binnen, maar kheb de verkeerde luchtfilter :hmmz
vroeg om een open ronde KN sportfilter, en ik krijg zo’n vierkante,
ook van KN, eentje die in zo’n filterhuis mag :mad::D5 maart 2010 om 02:49 #17622777Ja het moet passen zonder 1 bult of net wat onder de motorkap.
Met een australisch subframe wat ik heb past het 1 op 1 en het past allemaal veel beter als die chevy motors,
En het is dan misschien wel Holden maar het is gemaakt voor die motor ruimte,en is veel mensen bouwen die motor in in oudere Commodores zoals de Commo C en Senator A,s en dat gaat perfect.15 maart 2010 om 18:15 #17622778AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Ja het moet passen zonder 1 bult of net wat onder de motorkap.Met een australisch subframe wat ik heb past het 1 op 1 en het past allemaal veel beter als die chevy motors,
En het is dan misschien wel Holden maar het is gemaakt voor die motor ruimte,en is veel mensen bouwen die motor in in oudere Commodores zoals de Commo C en Senator A,s en dat gaat perfect.sorry, had je antwoord ff gemist, thnx
zit wel in een verkeerde topic te vragen,:mad:
misschien voor jou de tijd om een nieuwe te maken
is wel interessant voor mij en misschien de medeusers,
mits jij dat uiteraard wilt .:jerrygrtz ;)
15 maart 2010 om 20:58 #17622779origineel gepost door GSE
En dat lukt je van zijn leven om burnouts te maken met een Monza 30E aut of Sennie B 24V aut op droog asfalt vanuit stilstand,te weinig koppel/power.Daar had ik anders met mijn Senator 30E geen problemen mee. De rem zover intrappen dat ie ‘m net houd dan wil het wel.
15 maart 2010 om 23:57 #17622780Nee die 30E ala 165 pk motor heb ik al tig gehad en je kan blij zijn als je de banden een beetje aan het roken krijgt met een schakel met een 3-gang automaat kun je zowieso wel vergeten,mocht je de 4 gang aut aan het roken krijgen kun je het wel vergeten om naar de 2de gang te gaan al rokend.
Daarom spaar me die verhalen over die bere sterke 30E als ik eens naar de 24V handbak van mijn broer dan kan ie blij zijn als ie al handschakeld naar de 2de gang overgaat met rokende banden,vanwege het gebrek aan koppel,270Nm bij 4000rpm?
of 300nm bij minder als 2000rpm.Ik heb nu al 6/7/8x een 30E gehad of als handbak of schakel maar een 30E begint pas boven de 3300 wat te doen,en als je overschakelt valt ie teveel terug in toeren om de draad nog te kunnen oppakken,en daar hebben de V8 Holdens geen probleem mee die hebben bij 4500/5000 de puf op en doen niks meer,maar vanaf de 1000rpm zijn die bere sterk,boven de 4000 is der niks meer.
18 maart 2010 om 19:03 #17622781Ik ga er dan toch even tegen in, Ben, m’n niet meer in leven zijnde Omega Caravan 24V rookte toch echt wel(de banden dan toch), zonder probleem.:hmmz:hmmz
Zat zelfs een sper in.19 maart 2010 om 12:10 #17622782Dat klopt ook wel een 24V kan wel roken zonder problemen maar van de 1 naar de 2 zal die niet snel doen met brede banden en goed profiel op droog asfalt en dat doet de Holden zonder problemen
Maar het probleem met die Opel L6 motoren is dat ze geen koppel onderin hebben en sowieso niet veel koppel 240nm en 270NM bij 4000+ toeren.
Als je een Holden V8 vergelijkt met een Europese Opel lijn 6 valt je gelijk op dat je die Opel blokjes moet opwinden,ik bedoel dat je ze op toeren moet houden onder de 3000 toeren is der niks loos.
Als je een Holden 5 liter bekijkt dan heb je vanaf stationair lopen,al gelijk een berg koppel beschikbaar als je het gas ook maar aanraakt,185KW tegen 130/135KW en 250NM tegen ruim 400NM is echt te merken.
Die Holden 5 liter met automaat was sneller als een Monza 24V met schakel,
http://www.youtube.com/watch?v=7ChFOzZ-XCoEn als je der een aanhanger achter hangt gaat ie nog bijna net zo hard voorruit als met niks deraan,door het grote koppel.
19 maart 2010 om 13:09 #17622783AnoniemLid sinds:
1 January 1970Over koppel gesproken,
de V6 [Holden] was ook niet slecht geweest om erin te gaan bouwen,
doet het trouwens in het filmpje beter dan de V8 :o>>>> http://www.youtube.com/watch?v=d6KZosZmHHg&feature=related
grtz ;)
19 maart 2010 om 18:15 #17622784origineel gepost door GSE
Dat klopt ook wel een 24V kan wel roken zonder problemen maar van de 1 naar de 2 zal die niet snel doen met brede banden en goed profiel op droog asfalt en dat doet de Holden zonder problemenMaar het probleem met die Opel L6 motoren is dat ze geen koppel onderin hebben en sowieso niet veel koppel 240nm en 270NM bij 4000+ toeren.
Als je een Holden V8 vergelijkt met een Europese Opel lijn 6 valt je gelijk op dat je die Opel blokjes moet opwinden,ik bedoel dat je ze op toeren moet houden onder de 3000 toeren is der niks loos.
Als je een Holden 5 liter bekijkt dan heb je vanaf stationair lopen,al gelijk een berg koppel beschikbaar als je het gas ook maar aanraakt,185KW tegen 130/135KW en 250NM tegen ruim 400NM is echt te merken.
Die Holden 5 liter met automaat was sneller als een Monza 24V met schakel,
http://www.youtube.com/watch?v=7ChFOzZ-XCoEn als je der een aanhanger achter hangt gaat ie nog bijna net zo hard voorruit als met niks deraan,door het grote koppel.
Dat zijn toch ook appels en peren of niet? Een 3.0 liter vergelijken met een 5.0 liter. Rij eens met een 2.5 of 2.8 of 3.0 liter BMW blok, dan mis je pas koppel onderin.
19 maart 2010 om 18:35 #17622785Dat weet ik maar ben blij dat jij ook ziet dat een V8 niet een 3 liter te vergelijken is,en het fijnste is de handel past er plug and play in,op de uitlaat en stuursysteem na is het allemaal plug and play,als ik een Engelse Monza had gehad was het nog veel simpler geweest.
En wat betreft die witte V6 Commodore VN of VP die heeft een 125 of 130KW sterke (door Buick ontwikkelde) 3.8L V6 aan boord die normaal niet spectaculair zijn.
Vergelijkbaar met een C30NE,in een Omega A,ik heb ook een middag met zo,n VN V6 met een bekende daar rondgereden en gevraagt of ie eens vol gas wilde geven,maar het viel me wat tegen voor bijna 4L motor.Dat ie wint is nog niet is eens zo gek:
Het is een LS1 5.7 Ute daar en die LS1 heeft veel meer power als ie boven de 3000 toeren komt,alleen onderin heeft ie niet veel en daar heeft die V6 weer meer power,op de lange afstand wint die V6 het nooit,ik verwacht dat die V6 ook wel een compressor of iets heeft,aangezien ze normaal niet zo snel zijn: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.