Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Welke olie?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2014 om 21:33 #17269321
Ik heb een Astra uit 1995 met een C1.8XEL motor.
Deze week moet ik de olie bijvullen, maar ik weet dus niet welke.
Het boekje bij de auto zegt 5 w 30.
Iemand met een garage zegt 5 w 40, en weer een ander zegt het beste de goedkope 15 w 40 van de Lidl te pakken.Welke moet ik nou pakken?
En maakt het veel uit welke ik erin gooi?1 december 2014 om 06:40 #1826276315w40 lijkt me zeker niet handig.
Persoonlijk zou ik gaan voor 5w40, maar 5w30 is in beginsel beter
Het getal vóór de W is de viscositeit bij lagere temperaturen, het getal ná de W is viscositeit bij hogere temperaturen.
5W is dunner bij lagere temp. dan 10W, en is dus “beter” voor de koude motor (meer gesmeerde koude start).
5W30 heeft dunnere olie bij hogere temp. dan 5W40Vooral oudere autos wirdt een 5W ipv 10W aangeraden.
Meestal maakt achter de W niet zo veel uit voor de motor, maar wel in prijs.Dunner smering is beter, maar maakt een lekkage ook waarschijnlijker.
Dus je moet opletten dat de olie niet dusdanig dun wordt, dan het inwendig of uitwendig gaat lekken (daarm zou ik persoonlijk voor de 5W40 gaan).MAAAR! Dit alles gezegd hebbende: het is het beste om je olie bij te vullen met dezelfde olie als er in zit!
Als je dat niet weet, kan je misschien de hele boel verversen en dan bijhouden wat er nu in zit.
Want behalve de W getallen, is het ook belangrijk of er non-synthetische, half-synthetische of volledig-synthetische olie in zit.
Deze soorten olie mengen namelijk niet goed onderling.
Dus… mijn advies: de hele boel verversen en dan 5W40 half synthetisch er in ;)1 december 2014 om 07:17 #18262764Voor vraag naar hogere prestaties kan je beter 5w40 gebruiken dan 5w30.
Iets dikkere olie betekend iets hogrre oliedruk bij hete motor.Zo heeft een vriend van ons Kendall 20w50 Racing in een C20LET.
Daar merk je dat de motor het niet heel fijn vind, de dikke stroop in de morgen.Het is dan niet zo dat de motor er schaden van krijgt, maar moet je wel rustig warm rijden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
1 december 2014 om 14:40 #18262765motoren die wat meer kilometers gelopen hebben gewoon 10w40
kijk anders op je oliekaartje welke olie er nu in zit
1 december 2014 om 15:44 #18262766Laat er internet op los bv kroon oil.
1 december 2014 om 15:50 #18262767de motoren die wat meer kilometers gelopen hebben doen het goed op 10W40
1 december 2014 om 15:59 #18262768Als je niet weet wat er nu in zit zou ik hem verversen, nieuw oliefilter en wat met een oudere motor misschien handig is flushen, dan weet je zeker dat je blok schoon is en je over kan stappen op full syn
kijk eens bij oliewereld neem je castrol magantec 10 w 40 of als je 5 w 30 wilt aanhouden castrol edge.
mijn vectra houd zijn olie langer schoon nu ik magantec erin heb, bij de omega zit edge 5 w 40 in en die is na 6 maanden nog net zo mooi helder als dat het erin ging
1 december 2014 om 16:21 #18262769volgens mij ging er vanuit de fabriek 10w40 in deze blokken, dus zou hem volledige verversen (incl filter) en dan hier mee weer afvullen.
1 december 2014 om 16:59 #18262770C18XEL ging al 5w30 in
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
1 december 2014 om 18:49 #18262771Auto heeft 148.000 km gelopen.
Over een paar weken wil ik hem een keer wegbrengen om een en ander in orde te laten maken.
Dan wil ik ook gelijk olie laten verversen enzo.
Aangezien hij olie lekt, zal ik voor die tijd wat moeten bijvullen.
Ik heb geen idee wat er nu in zit, sinds ik hem heb, heb ik het nog niet gehoeven.Olie word denk ik haast niet warm in mijn auto, ik rijd bijna alleen max 8 km afstand.
Voor een paar weken nog zo te rijden, is het dan echt noodzakelijk al helemaal te verversen?
Of ken ik tijdelijk er gewoon wat bijgooien?En wat is flushen?
1 december 2014 om 18:59 #18262772Motor Flush wordt toegepast om de motor van binnen te reinigen.
Forté Motor Flush biedt de volgende voordelen:
• Reinigt en smeert de motor inwendig.
• Verwijdert black en white sludge en ingedikte olie uit het motorcarter.
• Neutraliseert de zuurgraad van de achterblijvende motorolie.
• Voorkomt versneld verbruik van een deel van het additiefpakket van de nieuwe olie.
• Reinigt cilinderwanden, zuigerveren en zuigerveergroeven en voorkomt olieverbruik.
• Stabiliseert de compressie-einddrukken en de cilindervulling.
• Reinigt hydraulische klepstoters, nokkenas- en lichthoogteverstellingen.
• Vermindert de inwendige vervuiling via het EGR- en carterventilatiesysteem.
• Reduceert de roetbelasting van roetfilters bij dieselmotoren.
• Optimaliseert het brandstofverbruik en het motorvermogen.Black slugde komt voornamelijk door korte ritjes waardoor er veel condens vorming in de olie komt een slechte kwaliteit olie die te lang blijft zitten.
het begint met white slugde, wat op ten duur over gaat in black slugde.1 december 2014 om 19:04 #18262773flesje van forte of stp kopen voor motor flush. kijken diesel of benzine.
gebruiksaanwijzing staat op flesje, kan niet misgaan. maar je moet wel olie +filter vervangen na gebruik van motorflush.op tijd je olie verversen en je hebt die zooi helemaal niet nodig :D
1 december 2014 om 19:28 #18262774kost je 4 liter en 1 oliefilter extra, maar dan weet je zeker dat je veilig over kan stappen op full syn
eerst alle oude olie eruit, opnieuw vullen en flush erbij, dat er weer uit
en nw olie filter en olie en het motortje is heerlijk schoon en gaat waarschijnlijk ook minder verbruiken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.