Welke olie?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Welke olie?

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268201
    edwin-ascona
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 January 2010

      Hallo,

      Vraagje, mijn c20xe, nu ongeveer met 17000 km op de klok gaat de laatste tijd meer geluid maken, hij “gorgeld” meer in de motor.
      Motor is nog super fris en het enige wat anders is zijn de nokkenasenen en hij is gechipt.
      Ik rijd nu met Kroon 10w40 olie en zat aan andere olie te denken. Moet hem toch verversen. Zou hij met een ander type olie stiller gaan lopen?

      Groeten Edwin

      #18254003
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Volgens mij zit je er een nulletje naast?

        Hoe is de motor met koude start? Geen tikken oid?

        In principe is dat prima olie die je gebruikt, maar olie kan na verloop van tijd dunner worden van viscositeit. Wat voor intervallen heb je voor verversen, welke tijd van het jaar ververs je zoal en hoe wordt de auto gebruikt? Met dat laatste bedoel ik welke afstanden rijdt hij, en hoe vaak?

        #18254004
        edwin-ascona
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 January 2010

          Hallo,

          Motor heeft echt maar 17000 gelopen, is in 2005 nieuw opgebouwd.
          Olie zit er nu 4 jaar in, is een keer in een lab getest en is niets mis mee. Olie testen gebeurd onder andere met wegenbouw machines en heb mijn olie een keer meegestuurd.
          Auto wordt alleen s’zomers mee gereden en ik hou wel van een beetje toeren maken.
          Vaak wel korte ritten.

          Groeten Edwin

          #18254005
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Ondanks de minimale kilometers is 4 jaar toch wel riskant. Ook al is de olie getest, dat lab gaat er ook niet van uit dat je het er 4 jaar in laat. Als die olie met veel korte ritten veel vocht bevat en daarbij ook nog verzuurt, om over de afname van dikte maar niet te spreken. Niet voor niets dat het advies luidt voor auto’s die de winterstalling in gaan, éérst nieuwe olie er in, niet er na pas…

            #18254006
            kiyamizio
              Lid sinds:
              5 February 2010

              Ik zou elk jaar verversen om het verzuren tegen te gaan. Ik reed eerst op gastrol 10w40 magnatec. Rij nu op 5w40 edge daar is hij stiller.

              #18254007
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Precies, zelfs op de plank is olie aan veroudering onderhevig… Nieuwe zgn long life olie ook, ze worden een beetje door de politiek gedwongen om dat aan te bieden, maar het voornaamste wat ze doen is er meer calcium verbindingen bij doen om de olie meer basisch te maken en dus langer tegen verzuring te beschermen. Daar naast worden belangrijke substanties tegen slijtage er uit gelaten, zoals zddp.

                Voornaamste probleem is momenteel dat die anti slijtage additieven erg slecht zijn voor katalysatoren en roetfilters, daar komt die dwang vandaan om dat weg te laten uit de olie, het feit dat dit bij vele moderne motoren de hele nokkenassen en kleppen en klepstoters opvreet gaan ze daarbij volledig voorbij.

                Een c20xe is qua olie viskositeit een vrij vergeeflijke motor, maar doe er nooit een xw30 olie in!! Dan ga je pas echt achteruit met de slijtage bescherming! Om die reden is een 10w40 al zo gek nog niet, alleen door de minerale olie in de blend verloopt de viscositeit daar van stukke harder dan een volsyntheet als bijv. 5w40.

                Het is dan ook sterk de vraag welke criteria dat lab aan heeft gehouden voor de proef, enkel de zuurtegraad en partiekeltest zegt nog niet alles.

                Ik kan castrol sterk aanbevelen omdat zij toch weer enorm omhoog gegaan zijn met het zddp gehalte, door garantieclaims van onder andere audi met volledig rondgesleten nokkenassen.

                #18254008
                kiyamizio
                  Lid sinds:
                  5 February 2010

                  Valvoline heeft ook redelijk zddp level. Kendall heeft erg veel zddp in zijn olie wij gebruiken dat op het werk in vag v6 motoren voor de ketting problemen zelfs de vag dealer komt het bij ons halen als ze een probleem auto hebben. Misschien ga ik die 5w50 wel proberen in mijn c20let straks.

                  5w50 Kendall olie is alleen niet overall te koop alleen bij de dealer.

                  #18254009
                  kiyamizio
                    Lid sinds:
                    5 February 2010

                    Ook wel leuk om te lezen.

                    http://www.driving-fun.com/Forum/viewtopic.php?f=7&t=13770&start=25″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                    #18254010
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Dit is ook interessant:
                      https://www.oelcheck.de/en/knowledge-from-a-z/faqs/low-saps-or-low-ash-oelchecker-spring-2010.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Mobil1 garandeert overigens ook minstens 1000PPM ZDDP in hun 0W40…

                      #18254011
                      edwin-ascona
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 January 2010

                        Kan er best een keer de 5w40 Edge in doen.
                        Ben zelf wel een voorstander van Castrol dit gebruik ik ook voor in mijn bmw.

                        #18254012
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          @kiyamizio wrote:

                          Ook wel leuk om te lezen.

                          http://www.driving-fun.com/Forum/viewtopic.php?f=7&t=13770&start=25″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                          Heb wel altijd moeite met het feit dat de test is gedaan door iemand met commercieel belang.

                          #18254013
                          kiyamizio
                            Lid sinds:
                            5 February 2010

                            ja dat is wel waar er staan even goed leuke dingen in zoals de hoeveelheid metaal slijtage.

                            1000ppm is het maximale wat kan en mag met katalysatoren,
                            eigenlijk zouden we over moeten gaan op full race olie die hebben vaak 1200 – 1500ppm zddp (zie valvoline VR1)

                            ooit van brad penn gehoord?
                            http://www.penngrade1.com/Zinc.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            claimen veel zddp in hun olie te veel is ook weer niet goed ze hebben toch een 1500ppm zinc
                            http://www.penngrade1.com/CMSFiles/File/July%202011_PG1HP_TECH_LETTER_ZDDP_BRAD_PENN.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            #18254014
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Je hebt ook zddp additief, maar moet je mee oppassen, gaat soms mis met andere additieven…

                              #18254015
                              kiyamizio
                                Lid sinds:
                                5 February 2010

                                Zddp additief zelf toevoegen is niet echt goed daar breek je andere additieven mee af. En verhoogd de smering niet

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.