Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Welke olie??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2011 om 22:33 #17239036
Welke olie is het beste voor een c20ne??
Ik gebruik nu goedkope 15w-40 olie.
Maar ik heb het idee dat 10w-40 al beter is.Iemand die duidelijkheid kan geven??
10 augustus 2011 om 06:10 #17893875Mijn C20NE vulde ik eigenlijk altijd met 10w40 halfsyntheet.
Willem
10 augustus 2011 om 11:44 #17893876ik vul de mijn met 10w 40 vol synthetische olie van kroon oil.
echte duidelijkheid over het waarom deze olie erin moet kan ik niet zo 1,2,3 uitleggen…
maar mijn c20ne is gereviseerd en sinds die tijd vul ik hem met v10w 40 vol synthetische olie.de site van kroon oil schrijft voor deze motor ook 10w 40 vol syntheet voor…
grtz jens
10 augustus 2011 om 14:44 #17893877Ik heb altijd met een beetje duurder merk 15w40 olie gereden. En liep altijd prima. 10w40 scheelt maar een klein beetje.
Meestal een kroon. of valvoline.de site van kroon oil schrijft voor deze motor ook 10w 40 vol syntheet voor…
Moet je eens indenken dat toen deze motor werd gemaakt. Dat dat spul helemaal nog niet zomaar gebruikt werd in alledaagse motoren. Dus dat aanraden is maar gewoon wat ze willen verkopen ;)
11 augustus 2011 om 14:01 #17893878dat zal inderdaad ook wel voor een groot deel meespelen, maar in die tijd was een kadett GSI + GSI 16V ook niet allerdaags qua motor denk ik toch?? op mijn olie vuldop staan volgens mij ook de specificaties van 10W40+ SAE waardes die gelijk staan aan 10W40… maar dat weet ik niet zeker. :jerry
@kaneelschep wrote:
Ik heb altijd met een beetje duurder merk 15w40 olie gereden. En liep altijd prima. 10w40 scheelt maar een klein beetje.
Meestal een kroon. of valvoline.de site van kroon oil schrijft voor deze motor ook 10w 40 vol syntheet voor…
Moet je eens indenken dat toen deze motor werd gemaakt. Dat dat spul helemaal nog niet zomaar gebruikt werd in alledaagse motoren. Dus dat aanraden is maar gewoon wat ze willen verkopen ;)
11 augustus 2011 om 14:12 #17893879iig is de c20ne Allerdaagser dan die waar ik op doelde ;) Er waren toen ook allang motoren die veel meer pk leverde en dat ook veel vaker moesten doen aan 1 stuk. ;)
Het heeft decennia lang prima alle motoren gesmeerd. En nu is er dan betaalbare volsyntheet olie om in je normale auto te doen. Tja. ach.
Ik zie er geen voordeel in als de motor niet continu vol belast zoals bijvoorbeeld in een circuit auto ofzo.
Bij gewoon weggebruik zal die mineraal olie echt gewoon prima alles kunnen smeren!Maar het kan er natuurlijk in als je wilt! ;) Alleen moet je het niet door elkaar heen gebruiken! En je zou eigenlijk de motor eerst moeten spoelen voordat je omschakelt heb ik wel gelezen.
11 augustus 2011 om 14:47 #17893880ongetwijfeld dat mineraal olie ook het blok prima zal smeren.
tegenwoordig is alleen de keuze in vol syntheten veel ruimer… en iinderdaad als je overstapt van mineraal naar vol syntheet eerst de motor volledig spoelen (lastige klus) dus het makkelijkste is reviseren en daarna gewoon de olie naar keuze :jerry :jerry :jerry@kaneelschep wrote:
iig is de c20ne Allerdaagser dan die waar ik op doelde ;) Er waren toen ook allang motoren die veel meer pk leverde en dat ook veel vaker moesten doen aan 1 stuk. ;)
Het heeft decennia lang prima alle motoren gesmeerd. En nu is er dan betaalbare volsyntheet olie om in je normale auto te doen. Tja. ach.
Ik zie er geen voordeel in als de motor niet continu vol belast zoals bijvoorbeeld in een circuit auto ofzo.
Bij gewoon weggebruik zal die mineraal olie echt gewoon prima alles kunnen smeren!Maar het kan er natuurlijk in als je wilt! ;) Alleen moet je het niet door elkaar heen gebruiken! En je zou eigenlijk de motor eerst moeten spoelen voordat je omschakelt heb ik wel gelezen.
15 april 2012 om 17:06 #17893881Als je niet continu gaat racen op een circuit of aan rallysport doet, zal de goedkopere olie wel volstaan.
Veelvuldig verversen is veel belangrijker.
Als ik hoor hoelang sommige chauffeurs met hun olie blijven rijden.
Ze kieperen duizenden liters brandstof in hun tank, maar om een paar litertjes olie op te hoesten zijn ze te krenterig.Je kan dan nog altijd zo’n additieven bij je olie en brandstof gieten om de 30.000km.
Sinds ik dat 3000 spul gebruik, heb ik er heel wat pk’s bij gekregen.29 april 2012 om 17:06 #17893882Doodgewone halfsyntheet 10W40 zoals voorgeschreven in het boekje van je Calibra volstaat prima.
Heb zelf volsyntheet in m’n wagen gesmeten bij de laatste wissel. Het enige wat scheelt is dat je volsyntheet niet zo vaak hoeft te wisselen omdat het minder snel vervuild raakt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.